Angela
Na deze
truecrimeserie
doe je geen oog
meer dicht
Aandacht voor
de B-kantjes
24
MJ)
JAN RIETMAN KEERT TERUG NAAR ZIJN MUZIKALE
TOP-3
INTERVIEW
KIJKT TV
Jan Rietman heeft vanochtend De
Week van de jaren 60 afgetrapt op NPO
Radio 5. In gesprek met de presentator
annex pianist over zijn muziekloopbaan,
Los vast, André van Duin en Willy Patat.
„De sixties zijn bepalend voor de hele
muziekgeschiedenis.”
Het was
de tijd van
alles een
eerste
keer, van
ontdekken
De beelden zijn op sommige momenten zelfs
bijna te mooi voor het ontluisterende verhaal dat
wordt verteld. Vanaf het prille begin gaat in het
moordonderzoek zo’n beetje alles mis wat mis
kan gaan. Zeventien jaar later komt de politie als
nog op het spoor van vier mannen - gemene de
ler: niet al te intelligent, een verleden van alcohol
en geweld en afkomstig uit de onderkant van de
maatschappij - die tot een bekentenis worden ge
dwongen. Gemarteld zou je zelfs kunnen zeggen.
Ze breken na urenlange verhoren, doodmoe om
dat de lichten en de radio in hun cel dag en nacht
aan bleven.
De originele zwart-witbeelden uit de verhoor
kamer zitten in de serie. En het is zoals een
rechtspsycholoog in een van de drie afleveringen
zegt: je hoeft geen deskundige te zijn om te zien
dat de verdachten zo murw zijn, dat ze alles be
kennen wat de politie wil horen. Als ze een detail
verkeerd hebben, krijgen ze het juiste onmiddel
lijk aangereikt van de betrokken rechercheurs.
De rechtbank onderkent de gaten in de bewijs
last en spreekt de vier vrij. Maar in hoger beroep
worden ze tot ieders ontzetting alsnog veroor
deeld. Schokkend detail: door een rechter die ook
betrokken was bij andere omstreden zaken zoals
Lucia de Berk en de Arnhemse villamoord en die
nu een hoge functie heeft binnen het Openbaar
Ministerie.
Het is nogal een tegenstelling met de levens
van de vier mannen en hun naasten. Die zijn
verwoest door de veroordeling. Hun kinderen
wilden hen niet meer zien of werden bij ze weg
gehouden. Twee mannen zijn inmiddels gestor
ven. Een ander voelt de blikken van mensen bijna
twintig jaar na dato nog altijd branden, leidt een
teruggetrokken leven en vecht voor eerherstel.
Deze serie is een eerste stap. Dus kijken, zou
ik zeggen. Het liefst alle drie de afleveringen ach
ter elkaar. Maar bij voorkeur niet voor het slapen
gaan.
Frits Spits
is terug
Snoepwinkel
Jan Rietman komt net uit Gambia
met zijn vriendin (‘Als je daar die
mensen met die potten op hun hoofd
THE BEATLES
an Rietman ziet ze nóg
aankomen, de stoere man
nen van Moan, een Arn
hems popbandje. „Ineens
reden ze met hun oranje
busje in het centrum van Doetin-
chem voor onze snoepwinkel. Het
stond bommetjevol, maar ze dender
den zo naar binnen, dat tuig met dat
lange haar. Of Jantje in hun band
kwam spelen, was de vraag. Mijn
moeder stoof naar voren. Niks daar
van, Jantje ging niét met deze vieze
riken mee, sneerde ze.”
Ruim een halve eeuw later lacht
Jan Rietman (70), pianist, presentator
en producer, hardop. Hoe oud was hij
toen, 18,19? Hij speelde en zong al
een tijdje en goed ook. Hij had zelfs al
drie zomers op Vlieland gestaan met
het jongensbandje Blue Stars. „Maar
daar had mijn moeder me ook niet
zomaar naartoe laten gaan, hoor. We
kregen een oudere man mee. Een
soort nestor die ervoor zorgde dat we
geen kattenkwaad uithaalden. Zijn
naam zal ik nooit meer vergeten,
Karei Verheyen. Het waren heerlijke
zomers. Ik weet nog goed dat we in
1969 bij Willy Patat live de maanlan
ding hebben zitten kijken.”
Het was in de jaren 60, de zogehe
ten sixties. De muzikant annex pre
sentator vindt het op deze ochtend
verrukkelijk om zich weer even on
der te dompelen in die periode. „De
tijd van alles een eerste keer. Van
ontdekken. Van een kwartje gooien
in een jukebox, de nieuwste plaat van
The Beatles halen. Van een brommer
kopen waarvoor je je uit de naad had
gewerkt. Van achter de meiden aan.
Ik ben niet zo van ‘opa vertelt’ en
‘vroeger was alles beter’, maar ik heb
de indruk dat het allemaal minder
uitgerekend was. Meer go with the
flow. Meer saamhorigheid ook in
plaats van elkaar vliegen afvangen of
dat je beter, slimmer en mooier moet
zijn dan een ander. Deze tijd kan wel
een vleugje sixties gebruiken.”
ommige tv-program ma’s kun je beter
niet kijken vlak voor je naar bed gaat.
Voor je het weet, ben je zo gegrepen door
het onderwerp dat je alle afleveringen er in een
ruk doorheen jaagt. Ga je aanvullende informatie
zoeken op internet. En lig je de rest van de nacht
wakker, te malen over de vraag hoe dit toch kan
in Nederland? Voor de zoveelste keer.
Althans, zo verging het mij donderdag bij
Depompmoord, een truecrimeserie zoals dat te
genwoordig in goed Nederlands heet, waarvan de
eerste aflevering laat op de avond te zien was op
NPO 2.
Ik zou het natuurlijk ook een journalistieke re
constructie of documentaire kunnen noemen,
waarin de makers van De villamoord (2020) zich
nu vastbijten in de moord op de 28-jarige Micelle
Mooij uit Warnsveld uit 1985 en op overtuigende
wijze claimen dat er sprake is van een rechterlijke
dwaling. Maar die omschrijving doet de filmi
sche manier waarop het verhaal wordt verteld,
met stillevens van kringelende sigarettenrook en
kartonnen koffiebekertjes en een nadrukkelijk
aanwezige voice-over, tekort.
RADIO
Dennis Jansen
- Jan Rietman
r
Esac
FILM
25 jaar
Titanic
Jack, een rol
van Leonardo
DiCaprio in
Titanic, had de
ramp overleefd
als hij naast
Rose (Kate
Winslet) op het
wrakhout was
gaan liggen. Dat
stelt National
Geographic in
de special Tita
nic, 25 jaar later.
Tijdens de Week van de jaren 60
zet NPO Radio 5 de hele week de
B-kantjes van singles in de schijn
werpers. De week wordt op vrij
dag 10 februari afgesloten met de
Evergreen toplijst van de jaren 60.
De radiodj’s serveren gedurende
de week hun favoriete singles aan
de luisteraars. Ze draaien eerst
de populaire A-kant, later gevolgd
door het doorgaans minder be
kende B-kantje.
De top drie van de B-kantjes
van Jan Rietman is:
Long Long While
- The Rolling Stones
„Natuurlijk, Paint It, Black kent ie
dereen, maar op deze B-kant laten de
Stones hun diversiteit zien. Met het
ruwe, maar de intensiteit die Jagger
kan hebben als hij een ballad zingt.”
Frits Spits keert
vanochtend te
rug op de radio.
De 75-jarige om-
roepcoryfee zal
op NPO Radio 1
weer zijn pro
gramma De
taalstaat presen
teren, na een
maand van af
wezigheid. Spits
werd onlangs
gedotterd.
EIGHT DAYS A WEEK'"
PAiNTIT, BLACK
LONG LONG WHILE
THE ROLLING STONES
Nobody Knows You When
You’re Down And Out - Steve
Winwood
„De A-kant is Georgia on My Mind.
Stevie Winwood, dat was wat hoor.
Zo’n jochie van 17,18 dat zong als Ray
Charles en Stevie Wonder.”
Baby’s in Black - The Beatles
-k „De A-kant Eight Days a Week
Vz groeide uit tot een hit, maar dit
plaatje is eigenlijk beter. Zó goed ge
zongen.”
FB»1 MfttaSflK SOIARE GARDEK
BABY'S IN BLACK
‘Deze tijd kan wel
een vleugje jaren
60 gebruiken’
ZATERDAG 4 FEBRUARI 2023 GO