Pijke Zot gaat voor milieuvriendelijke praalwagens
M
u
Eerste Duurzaamheidsbeurs Terneuzen slaat aan
6
9
1
Inwoners en onder
nemers die hun huis,
tuin en bedrijf verduur
zamen, dat ziet de
gemeente Terneuzen
graag. Daarom hield
de gemeente gisteren
de allereerste Duur
zaamheidsbeurs.
Ons huis duurzaam
krijgen wordt nog een
hele klus
We hopen dat we ook
andere clubs kunnen
overhalen polyester
in de ban te doen
p de CO3 Campus in
Terneuzen mochten
de gasten gratis naar
binnen. Ze konden
zich gistermiddag en
een fietsenwinkel in Oostburg ge
boren, dus ik moest wel iets met
fietsen gaan doen”, vertelt onder
nemer Angelo Jansen. Hij is uit
eindelijk in de elektrische fietsen
gerold in 2019. Wat zijn Baycks
duurzaam maakt, wordt niet heel
helder. Of het moet zijn dat hij
hoopt ‘steden in beweging te krij
gen, de auto uit en voortaan bewe
gen op de fiets.’
gen polymeer is goedkoper. Maar er
zitten niet alleen maar voordelen
aan, zo eerlijk is Klasen wel. „Po
lyester werkt een stuk sneller. Dat is
na een paar uur wel uitgehard. Bij
polymeer duurt het een paar dagen
voor je het verder kan bewerken,
dus dat heeft impact op de huidige
manier van wagenbouwen.” Na
carnaval wil Pijke Zot een work
shop houden waar andere bouw
clubs kunnen kennismaken met
watergedragen polymeer. Meekij
ken kan morgen al tijdens de jaar
lijkse open dag van de wagenbou
wers in de Sasse Leutfabriek. Van
10.30 tot 16.00 uur kunnen belang
stellenden van Pijke Zot uitleg krij
gen. Ook is er dan de carnavalskle-
dingbeurs voor tweedehands kos
tuums.
Pijke Zot zit niet stil. Het vol
gende experiment komt eraan: het
gebruik van decorverf (op waterba
sis) in plaats van de lakverven die
nu nog vaak worden gebruikt.
Penetrante geur
De typisch penetrante geur, ken
merkend in de carnavalsbouw die
duidt op het gebruik van polyester,
is niet meer aanwezig in het bouw-
kot van Pijke Zot in de Leutfabriek
in Sas van Gent. De wagen waar ze
de komende stoet mee zullen rij
den, is de laatste van polyester. Die
wagen stond, vanwege het niet
doorgaan van de vorige stoeten
door corona, al ruim een jaar klaar.
-avond oriënteren op een duur
zame toekomst.
In het auditorium is de presen
tatie van Shell, Air Liquide en 0r-
sted over duurzame energiebron
nen. De bedrijven tonen gelikte
filmpjes over hun duurzame in
spanningen. Beursbezoeker Kees
Dellebeke vraagt Shell-man Tie-
men van Tuinen: „Mooie plannen,
maar is het wel genoeg?” Hij haalt
de uitspraak van Shell oud-top-
man Ben van Beurden aan die zei
‘Ik pomp alles op wat ik kan op
pompen’. Hij vraagt ook Air Liqui
des Jacques Kiewiet of de transitie
bij dat bedrijf niet sneller kan en
moet. Zonneparkbeheerder van
Shell Van Tuinen vindt dat Shell
sneller zou moeten en kunnen,
maar dat we nu nog fossiel nodig
hebben. Kiewiet wijst erop dat Air
Liquide in 2050 CO2 neutraal wil
zijn. Dat klinkt ver weg, maar de
onderneming heeft ook heel veel
geïnvesteerd in installaties, vertelt
hij. „Wij kunnen onze installaties
wel verkopen en voortaan groen
zijn, maar dan gaan anderen er
mee werken.”
Oud-Dow medewerker Delle
beke blijft het gevoel van urgentie
en een serieuze strategie missen
bij Shell en Air Liquide. „We moe-
Zonnepanelen
Terneuzenaar Dennis Jonkheim
(73) wil meer weten over zonnepa
nelen. Hij heeft ze al besteld via de
Vereniging Eigen Huis, dus stand
houders van de Duurzaamheids
beurs kunnen aan hem geen pane
len kwijt. „Ik ben alleen vandaag,
mijn vrouw is bij de tandarts en ik
ben liever hier.”
Jonkheim heeft goed nagedacht
over de panelen. „Ze verhogen ook
de waarde van ons huis en ik laat
er niet te veel leggen.” Hij heeft
het aantal goed afgestemd op zijn
bouwclubs kunnen overhalen om
polyester in de ban te doen. We wil
len na carnaval workshops gaan ge
ven om ze te leren hoe ze met poly
meer kunnen werken”, zegt Ron
Klasen van Pijke Zot.
ten van fossiel af, ook thuis.” Hij is
samen met een oud-collega An
toine Mangnus op de Duurzaam
heidsbeurs. Hij gebruikt de beurs
ook om te kijken wat hij thuis kan
doen. Mangnus heeft zijn huis in
Biervliet al geïsoleerd en heeft ook
een warmtepomp besteld. „Maar
de levertijd bleek 1,5 jaar te zijn,
dus dat duurt nog even.”
De beurs heeft vier thema’s met
presentaties en informatiestands:
verduurzaming van huis tuin,
verduurzaming van de Zeeuw-
Vlaamse industrie, circulariteit en
alternatieve mobiliteit.
Elektrische fietsenproducent
Bayck uit Terneuzen valt onder de
mobiliteitsaanbieders. „Ik ben in
elektriciteitsgebruik.” Zijn zoon
die ook een elektrische auto rijdt
heeft 14 panelen. „Als straks het
salderen verdwijnt moet je niet te
veel stroom overhouden, dat levert
dan te weinig op.
De 70-jarige Anneke uit Zaam-
slag wil op het gemak haar huis
duurzamer maken. „Mijn man en
ik wonen in de polder in een huis
dat eind 19e eeuw is gebouwd, dat
huis duurzaam krijgen is een hele
klus.” Ze hebben een stappenplan
voor verduurzaming. Eerst het
glas, dan de spouw en de gevel. Op
termijn willen ze ook een hybride
ketel. „Alles stap voor stap, als ze
ventigers gaan we geen kapitalen
meer investeren.”
De oudste Sasse bouwclub wil bij
dragen aan een gezondere en veili
gere bouwomgeving en een beter
milieu. Uit polymeer komt niet de
schadelijke stof styreen vrij, de
agressieve uitharder kobalt is niet
meer nodig en ook de kwasten hoe
ven niet meer in de thinner. Het
wagenbouwen wordt met waterge
dragen polymeer ook brandveiliger.
„We hopen dat we ook andere
Klasen, fervent carnavaller en
wagenbouwer bij zowel Pijke Zot
als De Meikevers in het Bredase
Kielegat, was er twintig jaar gele
den bij toen in Breda polymeer
werd geïntroduceerd. Bij alle bou
wers in het honk in Kielegat is het
gebruik van polyester dan ook al ja
renlang uit den boze. Klasen:
„Zeeuws-Vlaanderen loopt een
beetje achter. Waarom? Simpelweg
omdat bouwen met polyester nu
eenmaal de vaste gewoonte is. En
als dat fijn werkt, waarom zou je
dan overstappen op iets anders?”
Als de gezondheid van de bou
wers en de belasting voor het mi
lieu al geen overweging zou zijn,
dan wellicht de prijs. Watergedra-
■I
I
VL
VRIJDAG 3 FEBRUARI 2023
Kijken wat je thuis kunt doen
Angelo Jansen van Bayck elektrische fietsen, fotoboazTimmermans
SAS VAN GENT
- Ron Klasen, ‘groene bouwer’
Bouwvereniging Pijke Zot gaat
na een jaar experimenteren over
op ‘groen bouwen’. Voor de car
navalswagens gaat het mens- en
milieubelastende polyester in de
ban. Ze gaan enkel met waterge-
dragen polymeer werken.
- Anneke, bezoeker van de
Duurzaamheidsbeurs
- Sheila van Doorsselaer
O
Arie Westeneng
Terneuzen
kop
v
k