499 Lever nu je volle spaarkaarten in I Dit kap nog 12 februari. fterWkt/m HlIH KIS U._ 4 REDERIJEN INVESTEREN MEER IN BEVEILIGING SINDS RECORDVANGST OP CONTAINERSCHIP 4 DRUGSKARTELS Voor meer info. Dozen verplaatsen Het was meteen een duidelijk sig naal: scheepvaartbedrijven, hoe groot ook, kunnen niet langer weg kijken voor hun rol in de wereld wijde cokehandel. „Maar wat zei den die rederijen tot voor kort: ‘Wij verplaatsen dozen van A naar B en Een jaar later wordt 1200 kilo coke gevonden aan dobberende boeien in de buurt van Breskens. In 2015 vist de Belgische politie 1000 kilo uit zee bij Oostende en in Urk wordt de bemanning van een viskotter aangehouden nadat ze 700 kilo coke overhevelden vanaf een schip. In de onderzoeken duikt één naam opvallend vaak op: MSC. Het zijn veelal containerschepen van ’s werelds grootste rederij waar de coke overboord is gegooid. „Het kon daarbij niet anders dan dat de bemanning van de drugs handel afwist”, vertelt Jan Janse, baas van de Zeehavenpolitie in zijn niet verantwoordelijk voor wat erin zit’”, zegt Janse: „Maar wil je een vuist maken tegen de internationale drugskartels, dan moeten de rede rijen meer verantwoordelijkheid nemen.” Janse richt zich vooral tot enkele grote multinationals die tussen Zuid-Amerika en Europa varen: MSC, Maersk, Hapag Lloyd en CMA CGM. Volgens Janse laden zij nog altijd containers op dubieuze, slecht-beveiligde locaties in Suri name of Ecuador. „In Guayaquil in Ecuador heb je twee terminals. Een tje voldoet aan alle regels, de andere ligt middenin een sloppenwijk. Daar staat niet eens een hek omheen. Je hebt nul zekerheid of de containers die daar worden geladen, bevatten wat op papier staat. We weten ook dat er bijvoorbeeld voor de kust van Colombia vanaf een klein schip con tainers op een groot schip worden geladen. Dan is de kans dat je drugs meeneemt gigantisch.” Zeeschepen mogen alleen laden en lossen op gecertificeerde, dus goed beveiligde, terreinen. Zo niet, dan kunnen ze straks mogelijk worden geweigerd in de havens van Duinker ken tot en met Hamburg. Janse: „Je wil eigenlijk dat rederijen uit zichzelf zulke plekken vermijden. Je weet dat het niet klopt, waarom haal je daar dan toch containers vandaan?” Omdat rederijen zo’n cruciale rol spelen, gebeurt het volgens Janse ge regeld dat criminelen er infiltreren. Bijvoorbeeld om zogeheten contai- nerpincodes te achterhalen. Die co des hebben chauffeurs nodig om een container van het haventerrein te ha len. In de afgelopen drie jaar zijn op Rotterdam. Samen met recher cheurs uit andere landen hield hij destijds serieuze gesprekken met de rederij. „We zeiden: ‘Dit moet stoppen. Jullie hebben corrupte bemanning.’” Janse was een paar weken terug dan ook niet verbaasd over het on- derzoeksverhaal van het Ameri kaanse tijdschrift Bloomberg Busi nessweek. Het artikel beschreef hoe MSC is geïnfiltreerd door drugs kartels uit de Balkan. Die zouden ook achter de 17.956 kilo coke zitten die in 2019 in Philadelphia op de MSC Gayane werd gevonden. Daarop legden de Amerikaanse autoriteiten beslag op het schip. Criminelen betalen voor informatie over hun containers met coke. Of vragen de bemanning van containerschepen voor aankomst drugs overboord te slingeren. Scheepvaartbedrijven zijn een gewild doelwit voor drugskartels. 4gg Vanaf e cocaïne zit ver- pakt in plastic tas- sen die met een touw aan lege jerry- cans zijn vastge- knoopt. Inclusief een lampje dobberen de pakketten voor de Zeeuwse kust nadat ze over de railing zijn geslingerd vanaf een enorm containerschip. Smokke laars, die met snelle bootjes de pak ketten uit zee moeten plukken, va ren op 1 december 2013 recht in de armen van de kustwacht. W 5»% >1, W' Dat is het l4^£®£&van Albert Heijn 1 hebben geweten’ T A.T '3 I y ‘Bemanning moet van cokehandel In beslag geno men cocaïne in het Duitse Hamburg en Guayaquil, Ecuador. V Rederij MSC kwam in meerdere onderzoeken terug. Chiel Timmermans Sander van der Werff Rotterdam 30 zegels ?- VRIJDAG 3 FEBRUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 4