499
Lever nu je volle
spaarkaarten in
I
Dit kap nog
12 februari.
fterWkt/m
HlIH
KIS
U._
4
REDERIJEN INVESTEREN MEER IN BEVEILIGING SINDS RECORDVANGST OP CONTAINERSCHIP
4
DRUGSKARTELS
Voor meer info.
Dozen verplaatsen
Het was meteen een duidelijk sig
naal: scheepvaartbedrijven, hoe
groot ook, kunnen niet langer weg
kijken voor hun rol in de wereld
wijde cokehandel. „Maar wat zei
den die rederijen tot voor kort: ‘Wij
verplaatsen dozen van A naar B en
Een jaar later wordt 1200 kilo coke
gevonden aan dobberende boeien
in de buurt van Breskens. In 2015
vist de Belgische politie 1000 kilo
uit zee bij Oostende en in Urk
wordt de bemanning van een
viskotter aangehouden nadat ze
700 kilo coke overhevelden vanaf
een schip.
In de onderzoeken duikt één
naam opvallend vaak op: MSC. Het
zijn veelal containerschepen van
’s werelds grootste rederij waar de
coke overboord is gegooid.
„Het kon daarbij niet anders dan
dat de bemanning van de drugs
handel afwist”, vertelt Jan Janse,
baas van de Zeehavenpolitie in
zijn niet verantwoordelijk voor wat
erin zit’”, zegt Janse: „Maar wil je een
vuist maken tegen de internationale
drugskartels, dan moeten de rede
rijen meer verantwoordelijkheid
nemen.”
Janse richt zich vooral tot enkele
grote multinationals die tussen
Zuid-Amerika en Europa varen:
MSC, Maersk, Hapag Lloyd en CMA
CGM. Volgens Janse laden zij nog
altijd containers op dubieuze,
slecht-beveiligde locaties in Suri
name of Ecuador. „In Guayaquil in
Ecuador heb je twee terminals. Een
tje voldoet aan alle regels, de andere
ligt middenin een sloppenwijk. Daar
staat niet eens een hek omheen. Je
hebt nul zekerheid of de containers
die daar worden geladen, bevatten
wat op papier staat. We weten ook
dat er bijvoorbeeld voor de kust van
Colombia vanaf een klein schip con
tainers op een groot schip worden
geladen. Dan is de kans dat je drugs
meeneemt gigantisch.”
Zeeschepen mogen alleen laden en
lossen op gecertificeerde, dus goed
beveiligde, terreinen. Zo niet, dan
kunnen ze straks mogelijk worden
geweigerd in de havens van Duinker
ken tot en met Hamburg. Janse: „Je
wil eigenlijk dat rederijen uit zichzelf
zulke plekken vermijden. Je weet dat
het niet klopt, waarom haal je daar
dan toch containers vandaan?”
Omdat rederijen zo’n cruciale rol
spelen, gebeurt het volgens Janse ge
regeld dat criminelen er infiltreren.
Bijvoorbeeld om zogeheten contai-
nerpincodes te achterhalen. Die co
des hebben chauffeurs nodig om een
container van het haventerrein te ha
len. In de afgelopen drie jaar zijn op
Rotterdam. Samen met recher
cheurs uit andere landen hield hij
destijds serieuze gesprekken met
de rederij. „We zeiden: ‘Dit moet
stoppen. Jullie hebben corrupte
bemanning.’”
Janse was een paar weken terug
dan ook niet verbaasd over het on-
derzoeksverhaal van het Ameri
kaanse tijdschrift Bloomberg Busi
nessweek. Het artikel beschreef hoe
MSC is geïnfiltreerd door drugs
kartels uit de Balkan. Die zouden
ook achter de 17.956 kilo coke zitten
die in 2019 in Philadelphia op de
MSC Gayane werd gevonden.
Daarop legden de Amerikaanse
autoriteiten beslag op het schip.
Criminelen betalen voor informatie over hun
containers met coke. Of vragen de bemanning
van containerschepen voor aankomst drugs
overboord te slingeren. Scheepvaartbedrijven
zijn een gewild doelwit voor drugskartels.
4gg
Vanaf
e cocaïne zit ver-
pakt in plastic tas-
sen die met een
touw aan lege jerry-
cans zijn vastge-
knoopt. Inclusief
een lampje dobberen de pakketten
voor de Zeeuwse kust nadat ze over
de railing zijn geslingerd vanaf een
enorm containerschip. Smokke
laars, die met snelle bootjes de pak
ketten uit zee moeten plukken, va
ren op 1 december 2013 recht in de
armen van de kustwacht.
W
5»%
>1,
W'
Dat is het l4^£®£&van Albert Heijn
1
hebben geweten’
T
A.T
'3
I y
‘Bemanning moet
van cokehandel
In beslag geno
men cocaïne in het
Duitse Hamburg en
Guayaquil, Ecuador.
V Rederij MSC
kwam in meerdere
onderzoeken terug.
Chiel Timmermans
Sander van der Werff
Rotterdam
30 zegels
?-
VRIJDAG 3 FEBRUARI 2023 GO