Tijdelijke zendmast bij Molenberg in
april vervangen door een permanente
‘Geen snippertjes natuur meer op de Kop van Schouwen’
Restauratie
van oude
peilboot
verzekerd
Amerikaanse apaches vliegen
nog tot zaterdag over Zeeland
Zowel overdag als ’s avonds
vliegen ze over Schouwen-
Duiveland: vier Amerikaanse
apache gevechtshelikopters.
6
Een soort fietstunnel
die in één klap een
supernatuurgebied
maakt van de Kop van
Schouwen. Een
droom die uitkomt
voor boswachter
Marijke Lieman.
Er staat nu een tijdelijke zendmast
bij Molenberg. Anderhalf jaar gele
den is die daar neergezet, omdat de
mast bij camping Duinrand, iets
verderop, werd weggehaald. „Wij
hebben een groot perceel en krij
gen er een vergoeding van Voda
fone voor”, legt eigenaar Marcel
De Kloosterweg is weliswaar geen
snelweg, maar wel een weg waar
het ’s zomers heel druk is. We
willen dat dieren veilig kunnen
oversteken en nu vormt deze weg
weg, bij de brandweerkazerne, pal
tegenover Maison Bellefleur. Vorig
jaar drukte een groep bewoners de
gemeente op het hart niet zomaar
in te stemmen met een mast op de
parkeerplaats aan de Steenweg in
Westenschouwen.
Amerikanen? Jazeker. Die hebben
hun legerbasis in Duitsland, maar
logeren voor twee weken op vlieg
basis Gilze-Rijen in Noord-Bra-
bant.
Ze zijn daar met in totaal vijf he
likopters van het type AH-64D,
apaches, ofwel vliegende tanks,
volgens defensiewoordvoerder ka
pitein Eric Vorstenbosch. Ze zijn
rijk uitgerust met wapens, zegt hij.
Padden, hagedissen,
konijnen, hazen en
kevers worden niet zo
snel meer platgere-
den als ze door de
tunnel kunnen
nog een barrière tussen de gebie
den. Padden, levendbarende ha
gedissen, konijnen, hazen en ke
vers worden niet zo snel meer
platgereden als ze door de tunnel
kunnen. Er zal niet gelijk een file
van kikkers en padden zijn als die
tunnel er straks is, maar zodra ze
weten dat er een veilige route is,
zullen ze daar sneller gebruik van
maken.”
Valeska Nastaly
Van de vier apaches is er eentje re
serve. De Amerikanen oefenen
twee weken in het besturen, laag
vliegen, sluip vliegen en over water
vliegen. Vorige week zijn ze be
gonnen met overdag vliegen, deze
week doen ze dat ook ’s avonds.
„Het is onderdeel van een kwalifi-
catietraining. ’s Avonds zit de
moeilijkheidsgraad ’m in het vlie
gen met nachtzichtapparatuur”,
zegt Vorstenbosch.
De piloten vliegen vanaf Gil
ze-Rijen richting de Maasvlakte II
om boven de Noordzee te oefenen.
Daarbij passeren ze dus Zeeland
meerdere malen per dag.
Verklikkerpad en het Middenpad
door, maar die zijn rond. Deze
lijkt vierkant te gaan worden vol
gens de tekeningen.”
„De tunnel komt onder de Kloos
terweg tussen Haamstede en
Nieuw-Haamstede, net voorbij de
afslag naar de Maireweg, die naar
de campings leidt. Het wordt een
bak van twee bij twee meter, zo
groot als een fietstunnel. We heb
ben ook al ecoducten onder het
Dijkval en veiligheid
Vanuit dit schip werd de diepte
van de vooroevers gemeten en
aan de hand van de gegevens kon
men kijken of er risico was op
dijkval of oeverval. De boot was
dus van groot belang voor de vei
ligheid. Maar er is nog iets wat
deze boot speciaal maakt en
waarom het van belang is dat hij
behouden blijft.
De boot is tot 1949 in eigen
dom gebleven van het toenma
lige Waterschap. Daarna werd F.
Priester uit Kloetinge eigenaar.
En hij was nog de eigenaar toen
in 1953, direct na de Ramp, de
boot werd ingezet om evacués
op te halen van Noord-Beveland.
In 1980 erfde Sjaak Priester de
boot van zijn vader en hij gaf het
schip op zijn beurt in 2002 weer
door aan zoon Jacco Priester. Hij
emigreerde naar Canada en hij
nam de boot mee. Maar door
tijdgebrek wilde hij van de boot
af, en zo keerde de Luctor et
Emergo terug naar Zeeland.
Stichting Behoud Hoogaars is nu
eigenaar.
Goede dekking
Wethouder Jacqueline van Burg
meldt dat er vaak ‘haast is geboden
bij het plaatsen of vervangen van
een zendmast’. „Zowel de telecom-
aanbieder als de gemeente willen
een zo’n goed mogelijke dekking
op Schouwen-Duiveland.”
„Aannemers kunnen tot eind fe
bruari inschrijven voor het werk
en met hen wordt gekeken of er
ook een bunker voor vleermuizen
in kan worden gemaakt. Staats
bosbeheer wordt straks eigenaar
van de ecotunnel.” Volgens pro-
vinciewoordvoerder Marieke Kal-
verboer zal de tunnel in elk geval
na het broedseizoen worden aan
gelegd. „Misschien start het werk
pas in het najaar.” Wat het gaat
kosten wordt pas duidelijk als er
een aannemer bekend is, aldus
Kalverboer. „Het plan maakt deel
uit van verschillende natuurher-
stelwerkzaamheden in de Kop
van Schouwen. We hebben er bij
voorbeeld ook al Amerikaanse vo
gelkers weggehaald.”
„Deze ecotunnel gaat dienen als
verbindingszone tussen de na
tuurgebieden op de Kop van
Schouwen. Het graasgebied voor
de exmoorpony’s, de Shetlanders
uit de Meeuwen- en Zeepeduinen
en de Schotse hooglanders wordt
daarmee gigantisch: zo’n 700 hec
tare aan een stuk, geen snipper
tjes natuur meer.”
nel?’: Staatsbosbeheer heeft inder
daad niet de financiële middelen
hiervoor, maar legt dan ook geen
fietspad aan en ook geen tunnel.”
„Ja, de dieren kunnen straks kie
zen en op plekken komen waar
het gras beter is. Ze kunnen heen
en weer tussen de verschillende
gebieden, naar de Verklikkerdui-
nen en de Maire, de Vroongron-
den, langs het vliegveld naar de
Zeepeduinen. Er zullen nieuwe
kuddes ontstaan en subkuddes en
daarmee krijg je heel interessante
processen. Het zorgt voor meer
biodiversiteit.”
„Nee, het gaat ook om kleine dier
tjes, zoals amfibieën en insecten.
In de gemeentepolitiek werd hij
ook wel koetunnel genoemd en
werden er vragen over gesteld.
Het initiatief voor het aanleggen
van deze tunnel ligt bij de provin
cie Zeeland en die betaalt dit uit
de pot voor natuurherstel. Er
klonk kritiek als ‘Staatsbosbeheer
kan niet eens een fietspad betalen
en dan nu wel ineens een tun-
Voor de restauratie van het schip
is totaal 20.000 euro nodig. Ver
schillende instanties en overhe
den hebben dit bedrag (genoeg
om de materialen van te betalen)
bij elkaar gebracht. Vrijwilligers
van Stichting Behoud Hoogaars
doen al het werk.
De Luctor et Emergo is een
Zeeuwse schouw die in in 1902
werd gebouwd in opdracht van
het toenmalige waterschap
Schouwen en ging dienst doen
als peilboot, ook op Noord-Beve
land.
Willemse uit. De 35 meter hoge
mast komt op een andere plek dan
de tijdelijke mast. „Die staat te
dicht bij het Landal-vakantiepark
tegenover ons. De nieuwe krijgt in
een cirkel van 150 meter niets om
zich heen. Ik snap dat mensen zo’n
ding niet in de achtertuin willen
hebben, maar we willen ook alle
maal overal kunnen bellen. De ge
meente had begrijpelijkerwijs
haast met die tijdelijke mast, an
ders konden mensen de hulpdien
sten niet bereiken.”
Ondernemers in Renesse waren
onlangs niet te spreken over de
mast aan de Hogezoom-Vroon-
'A"
Ti 'WV
rhr/
DONDERDAG 2 FEBRUARI 2023
SD
Droom van de boswachter
komt uit met beestjestunnel
- Boswachter Marijke Lieman
BURGH-HAAMSTEDE
ZIERIKZEE
Op het perceel van Boerderij
Molenberg aan de Hogeweg in
Burgh-Haamstede wordt eind
april een permanente zendmast
neergezet. Telefoonproviders
en gemeente hebben haast om
overal een goede dekking op
het eiland te krijgen.
Waarom komt hij op die plek?
De laatste benodigde euro’s
voor de restauratie van de
Luctor et Emergo zijn binnen
nu Noord-Beveland 2500
euro bijdraagt aan de kosten.
Stichting Behoud Hoogaars
voert de restauratie uit.
Burgh-Haamstede
Melita Lanting
Wissenkerke
Waar komt de tunnel precies en
hoe groot wordt hij?
- Gerrit van Loon
Wanneer ligt de tunnel er?
Waarom is deze tunnel zo be
langrijk?
Een droom die uitkomt?
Het is dus niet alleen een veetun-
nel?
a Boswachter Marijke Lieman bij de ecotunnels die drie jaar geleden zijn aangelegd onder het Ver
klikkerpad en het Middenpad in Nieuw- Haamstede, foto sandra schimmelpennink