Tijdelijke zendmast bij Molenberg in april vervangen door een permanente ‘Geen snippertjes natuur meer op de Kop van Schouwen’ Restauratie van oude peilboot verzekerd Amerikaanse apaches vliegen nog tot zaterdag over Zeeland Zowel overdag als ’s avonds vliegen ze over Schouwen- Duiveland: vier Amerikaanse apache gevechtshelikopters. 6 Een soort fietstunnel die in één klap een supernatuurgebied maakt van de Kop van Schouwen. Een droom die uitkomt voor boswachter Marijke Lieman. Er staat nu een tijdelijke zendmast bij Molenberg. Anderhalf jaar gele den is die daar neergezet, omdat de mast bij camping Duinrand, iets verderop, werd weggehaald. „Wij hebben een groot perceel en krij gen er een vergoeding van Voda fone voor”, legt eigenaar Marcel De Kloosterweg is weliswaar geen snelweg, maar wel een weg waar het ’s zomers heel druk is. We willen dat dieren veilig kunnen oversteken en nu vormt deze weg weg, bij de brandweerkazerne, pal tegenover Maison Bellefleur. Vorig jaar drukte een groep bewoners de gemeente op het hart niet zomaar in te stemmen met een mast op de parkeerplaats aan de Steenweg in Westenschouwen. Amerikanen? Jazeker. Die hebben hun legerbasis in Duitsland, maar logeren voor twee weken op vlieg basis Gilze-Rijen in Noord-Bra- bant. Ze zijn daar met in totaal vijf he likopters van het type AH-64D, apaches, ofwel vliegende tanks, volgens defensiewoordvoerder ka pitein Eric Vorstenbosch. Ze zijn rijk uitgerust met wapens, zegt hij. Padden, hagedissen, konijnen, hazen en kevers worden niet zo snel meer platgere- den als ze door de tunnel kunnen nog een barrière tussen de gebie den. Padden, levendbarende ha gedissen, konijnen, hazen en ke vers worden niet zo snel meer platgereden als ze door de tunnel kunnen. Er zal niet gelijk een file van kikkers en padden zijn als die tunnel er straks is, maar zodra ze weten dat er een veilige route is, zullen ze daar sneller gebruik van maken.” Valeska Nastaly Van de vier apaches is er eentje re serve. De Amerikanen oefenen twee weken in het besturen, laag vliegen, sluip vliegen en over water vliegen. Vorige week zijn ze be gonnen met overdag vliegen, deze week doen ze dat ook ’s avonds. „Het is onderdeel van een kwalifi- catietraining. ’s Avonds zit de moeilijkheidsgraad ’m in het vlie gen met nachtzichtapparatuur”, zegt Vorstenbosch. De piloten vliegen vanaf Gil ze-Rijen richting de Maasvlakte II om boven de Noordzee te oefenen. Daarbij passeren ze dus Zeeland meerdere malen per dag. Verklikkerpad en het Middenpad door, maar die zijn rond. Deze lijkt vierkant te gaan worden vol gens de tekeningen.” „De tunnel komt onder de Kloos terweg tussen Haamstede en Nieuw-Haamstede, net voorbij de afslag naar de Maireweg, die naar de campings leidt. Het wordt een bak van twee bij twee meter, zo groot als een fietstunnel. We heb ben ook al ecoducten onder het Dijkval en veiligheid Vanuit dit schip werd de diepte van de vooroevers gemeten en aan de hand van de gegevens kon men kijken of er risico was op dijkval of oeverval. De boot was dus van groot belang voor de vei ligheid. Maar er is nog iets wat deze boot speciaal maakt en waarom het van belang is dat hij behouden blijft. De boot is tot 1949 in eigen dom gebleven van het toenma lige Waterschap. Daarna werd F. Priester uit Kloetinge eigenaar. En hij was nog de eigenaar toen in 1953, direct na de Ramp, de boot werd ingezet om evacués op te halen van Noord-Beveland. In 1980 erfde Sjaak Priester de boot van zijn vader en hij gaf het schip op zijn beurt in 2002 weer door aan zoon Jacco Priester. Hij emigreerde naar Canada en hij nam de boot mee. Maar door tijdgebrek wilde hij van de boot af, en zo keerde de Luctor et Emergo terug naar Zeeland. Stichting Behoud Hoogaars is nu eigenaar. Goede dekking Wethouder Jacqueline van Burg meldt dat er vaak ‘haast is geboden bij het plaatsen of vervangen van een zendmast’. „Zowel de telecom- aanbieder als de gemeente willen een zo’n goed mogelijke dekking op Schouwen-Duiveland.” „Aannemers kunnen tot eind fe bruari inschrijven voor het werk en met hen wordt gekeken of er ook een bunker voor vleermuizen in kan worden gemaakt. Staats bosbeheer wordt straks eigenaar van de ecotunnel.” Volgens pro- vinciewoordvoerder Marieke Kal- verboer zal de tunnel in elk geval na het broedseizoen worden aan gelegd. „Misschien start het werk pas in het najaar.” Wat het gaat kosten wordt pas duidelijk als er een aannemer bekend is, aldus Kalverboer. „Het plan maakt deel uit van verschillende natuurher- stelwerkzaamheden in de Kop van Schouwen. We hebben er bij voorbeeld ook al Amerikaanse vo gelkers weggehaald.” „Deze ecotunnel gaat dienen als verbindingszone tussen de na tuurgebieden op de Kop van Schouwen. Het graasgebied voor de exmoorpony’s, de Shetlanders uit de Meeuwen- en Zeepeduinen en de Schotse hooglanders wordt daarmee gigantisch: zo’n 700 hec tare aan een stuk, geen snipper tjes natuur meer.” nel?’: Staatsbosbeheer heeft inder daad niet de financiële middelen hiervoor, maar legt dan ook geen fietspad aan en ook geen tunnel.” „Ja, de dieren kunnen straks kie zen en op plekken komen waar het gras beter is. Ze kunnen heen en weer tussen de verschillende gebieden, naar de Verklikkerdui- nen en de Maire, de Vroongron- den, langs het vliegveld naar de Zeepeduinen. Er zullen nieuwe kuddes ontstaan en subkuddes en daarmee krijg je heel interessante processen. Het zorgt voor meer biodiversiteit.” „Nee, het gaat ook om kleine dier tjes, zoals amfibieën en insecten. In de gemeentepolitiek werd hij ook wel koetunnel genoemd en werden er vragen over gesteld. Het initiatief voor het aanleggen van deze tunnel ligt bij de provin cie Zeeland en die betaalt dit uit de pot voor natuurherstel. Er klonk kritiek als ‘Staatsbosbeheer kan niet eens een fietspad betalen en dan nu wel ineens een tun- Voor de restauratie van het schip is totaal 20.000 euro nodig. Ver schillende instanties en overhe den hebben dit bedrag (genoeg om de materialen van te betalen) bij elkaar gebracht. Vrijwilligers van Stichting Behoud Hoogaars doen al het werk. De Luctor et Emergo is een Zeeuwse schouw die in in 1902 werd gebouwd in opdracht van het toenmalige waterschap Schouwen en ging dienst doen als peilboot, ook op Noord-Beve land. Willemse uit. De 35 meter hoge mast komt op een andere plek dan de tijdelijke mast. „Die staat te dicht bij het Landal-vakantiepark tegenover ons. De nieuwe krijgt in een cirkel van 150 meter niets om zich heen. Ik snap dat mensen zo’n ding niet in de achtertuin willen hebben, maar we willen ook alle maal overal kunnen bellen. De ge meente had begrijpelijkerwijs haast met die tijdelijke mast, an ders konden mensen de hulpdien sten niet bereiken.” Ondernemers in Renesse waren onlangs niet te spreken over de mast aan de Hogezoom-Vroon- 'A" Ti 'WV rhr/ DONDERDAG 2 FEBRUARI 2023 SD Droom van de boswachter komt uit met beestjestunnel - Boswachter Marijke Lieman BURGH-HAAMSTEDE ZIERIKZEE Op het perceel van Boerderij Molenberg aan de Hogeweg in Burgh-Haamstede wordt eind april een permanente zendmast neergezet. Telefoonproviders en gemeente hebben haast om overal een goede dekking op het eiland te krijgen. Waarom komt hij op die plek? De laatste benodigde euro’s voor de restauratie van de Luctor et Emergo zijn binnen nu Noord-Beveland 2500 euro bijdraagt aan de kosten. Stichting Behoud Hoogaars voert de restauratie uit. Burgh-Haamstede Melita Lanting Wissenkerke Waar komt de tunnel precies en hoe groot wordt hij? - Gerrit van Loon Wanneer ligt de tunnel er? Waarom is deze tunnel zo be langrijk? Een droom die uitkomt? Het is dus niet alleen een veetun- nel? a Boswachter Marijke Lieman bij de ecotunnels die drie jaar geleden zijn aangelegd onder het Ver klikkerpad en het Middenpad in Nieuw- Haamstede, foto sandra schimmelpennink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 49