M Partij vindt impuls voor platteland noodzakelijk che CBR Goes slaat terug Speciale slaapzakken voor dakloze Oekraïners H Nieuwsmedia Het CDA wil dat ‘onrendabele’ spoorlijnen en andere projecten buiten de Randstad vaker en meer subsidie krijgen. Dit is nodig om het platteland leefbaar te houden en overbelaste steden in de Randstad en Noord-Brabant te ontzien, meent de partij. Scanners in str ijd tegen fraude Het CDA rekent in een nieuw visie- stuk af met het rendementsdenken dat sinds de kabinetten-Lubbers de norm is. Door vooral te letten op kosten en efficiëntie, komen inves teringen in bijvoorbeeld infrastruc tuur steevast terecht op plekken waar al veel economische bedrij vigheid is, zoals de grote steden in Bas deelt shelter bags uit in kapot geschoten dorpen P4 Druk verlichten Volgens Heerma kan de druk op steden verlicht worden als de over heid investeert in de bereikbaar heid van regio’s. Hij denkt daarbij aan de aanleg van een nieuw spoor tussen Lelystad en Groningen (Le- lylijn), tussen Veendam en Emmen Het is tijd voor een koerswijziging. Het rendementsdenken is te lang doorgevoerd perspectieven zorgt ervoor dat klo ven in het land zich verdiepen, stelt Heerma. „Terwijl Nederland veel te klein is voor dit soortverschillen. Er is een omslag in het denken nodig.” de Randstad en de regio-Eindho- ven. Volgens CDA-fractieleider Pieter Heerma leidt deze ‘boekhouders- mentaliteit’ ertoe dat het in die re gio’s alleen maar drukker wordt, zegt hij in een interview met deze krant. Het gevolg is: meer files, ste den zijn in de zomer amper nog koel te houden doordat groen er plaatsmaakt voor bebouwing en huizen voor de middenklasse wor den onbetaalbaar. Tegelijkertijd ziet de partij regio’s in andere delen van Nederland ver schralen: daar verdwijnen buslij nen, winkels en banken en worden scholen en ziekenhuizen met slui ting bedreigd. Dit is niet alleen een probleem van het platteland, stelt Heerma: ook in de grote steden ver dwijnen vooral in de buitenwijken voorzieningen als bibliotheken en buurtwinkels. Het uiteenlopen van kansen en iKS (Nedersaksenlijn) en aan opwaar dering van het spoor tussen Nijme gen en Roermond (Maaslijn). Maar dan moeten er wel spelre gels worden aangepast: zo zou de maatschappelijke kosten-baten- analyse bij infraprojecten niet lan ger de doorslag moeten geven. Ook wil hij dat de term ‘krimpregio’s’ wordt geschrapt in Haagse beleids stukken. Daarnaast zou het volgens het CDA goed zijn als meer mensen van buiten de Randstad - al dan niet op afstand - voor een Haags ministerie komen te werken. Heerma erkent dat het rende mentsdenken door zijn eigen CDA jarenlang is gesteund en uitgedra gen. „Om ervoor te zorgen dat ons land er in de jaren 8o weer bovenop kwam, heeft dit denken zeker zijn verdienste gehad. Maar het is te lang en te hard doorgevoerd. Daarom is het tijd voor een koers wijziging”, stelt hij.P11 FOTO'S MARCO DE SWART/ANP CDA: meer investeren in onrendabel’ vervoer donderdag 2 februari 2023 9°c P16 Jaargang 265 PZC is onderdeel van: ZEEL AND 4 Weeroverzicht lange termijn: Mina Verton en Piet Vreeswijk ver telden tijdens de herdenking over de mensen die zij verloren bij de Ramp; Mina haar broer Han, Piet zijn beste vriend Hans. Ze werden maar 15 jaar oud. Prijs €3,30 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/ bezorging Kinderburge- meester Fay de Waal hield een toespraak, on der meer over de klimaatver andering: „We zullen altijd te gen het water moeten vech ten.” - Pieter Heerma, fractievoorzitter CDA Laurens Kok Den Haag II pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws uni 8 II 711688 H 5555S4 II

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 1