M
Partij vindt impuls voor platteland noodzakelijk
che
CBR Goes
slaat terug
Speciale
slaapzakken
voor dakloze
Oekraïners
H
Nieuwsmedia
Het CDA wil dat ‘onrendabele’
spoorlijnen en andere
projecten buiten de Randstad
vaker en meer subsidie krijgen.
Dit is nodig om het platteland
leefbaar te houden en
overbelaste steden in de
Randstad en Noord-Brabant
te ontzien, meent de partij.
Scanners in str ijd
tegen fraude
Het CDA rekent in een nieuw visie-
stuk af met het rendementsdenken
dat sinds de kabinetten-Lubbers de
norm is. Door vooral te letten op
kosten en efficiëntie, komen inves
teringen in bijvoorbeeld infrastruc
tuur steevast terecht op plekken
waar al veel economische bedrij
vigheid is, zoals de grote steden in
Bas deelt shelter
bags uit in kapot
geschoten dorpen
P4
Druk verlichten
Volgens Heerma kan de druk op
steden verlicht worden als de over
heid investeert in de bereikbaar
heid van regio’s. Hij denkt daarbij
aan de aanleg van een nieuw spoor
tussen Lelystad en Groningen (Le-
lylijn), tussen Veendam en Emmen
Het is tijd voor een
koerswijziging. Het
rendementsdenken is
te lang doorgevoerd
perspectieven zorgt ervoor dat klo
ven in het land zich verdiepen, stelt
Heerma. „Terwijl Nederland veel te
klein is voor dit soortverschillen. Er
is een omslag in het denken nodig.”
de Randstad en de regio-Eindho-
ven.
Volgens CDA-fractieleider Pieter
Heerma leidt deze ‘boekhouders-
mentaliteit’ ertoe dat het in die re
gio’s alleen maar drukker wordt,
zegt hij in een interview met deze
krant. Het gevolg is: meer files, ste
den zijn in de zomer amper nog
koel te houden doordat groen er
plaatsmaakt voor bebouwing en
huizen voor de middenklasse wor
den onbetaalbaar.
Tegelijkertijd ziet de partij regio’s
in andere delen van Nederland ver
schralen: daar verdwijnen buslij
nen, winkels en banken en worden
scholen en ziekenhuizen met slui
ting bedreigd. Dit is niet alleen een
probleem van het platteland, stelt
Heerma: ook in de grote steden ver
dwijnen vooral in de buitenwijken
voorzieningen als bibliotheken en
buurtwinkels.
Het uiteenlopen van kansen en
iKS
(Nedersaksenlijn) en aan opwaar
dering van het spoor tussen Nijme
gen en Roermond (Maaslijn).
Maar dan moeten er wel spelre
gels worden aangepast: zo zou de
maatschappelijke kosten-baten-
analyse bij infraprojecten niet lan
ger de doorslag moeten geven. Ook
wil hij dat de term ‘krimpregio’s’
wordt geschrapt in Haagse beleids
stukken. Daarnaast zou het volgens
het CDA goed zijn als meer mensen
van buiten de Randstad - al dan
niet op afstand - voor een Haags
ministerie komen te werken.
Heerma erkent dat het rende
mentsdenken door zijn eigen CDA
jarenlang is gesteund en uitgedra
gen. „Om ervoor te zorgen dat ons
land er in de jaren 8o weer bovenop
kwam, heeft dit denken zeker zijn
verdienste gehad. Maar het is te
lang en te hard doorgevoerd.
Daarom is het tijd voor een koers
wijziging”, stelt hij.P11
FOTO'S MARCO DE SWART/ANP
CDA: meer investeren
in onrendabel’ vervoer
donderdag 2 februari 2023
9°c
P16
Jaargang 265
PZC is onderdeel van:
ZEEL AND 4
Weeroverzicht
lange termijn:
Mina Verton en
Piet Vreeswijk ver
telden tijdens de
herdenking over
de mensen die zij
verloren bij de
Ramp; Mina haar
broer Han, Piet zijn
beste vriend Hans.
Ze werden maar
15 jaar oud.
Prijs €3,30
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/
bezorging
Kinderburge-
meester Fay de
Waal hield een
toespraak, on
der meer over
de klimaatver
andering: „We
zullen altijd te
gen het water
moeten vech
ten.”
- Pieter Heerma, fractievoorzitter
CDA
Laurens Kok
Den Haag
II
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
uni
8 II 711688 H 5555S4 II