Rusland
straft landen
met een
0)
prijsplafond
Verbod export olieproducten
16
VOLGENS DUTCH NEW ENERGY
i
De prijzen voor zonnepanelen gaan dit
jaar iets dalen. Dat is goed nieuws voor
consumenten, maar investeerders in
zonneparken schrappen investeringen.
ENERGIETRANSITIE
Russische export
heeft niet geleden
onder prijsplafond
en boycot van ruwe
olie
Meer auto’s
verkocht
Gedoeom
vergunning
De zeven grootste geïndustrali-
seerde landen (Canada, Duitsland,
Frankrijk, Italië, Japan, het Ver
enigd Koninkrijk en de Verenigde
Staten) en Australië besloten eind
vorig jaar tot een maximumprijs
voor ruwe olie, als sanctie tegen de
Russische ‘speciale militaire opera
tie’, zoals Moskou het grootschalige
bloedvergieten in Oekraïne nog al
tijd noemt. Zaterdag meldde
Bloomberg dat de Gy-landen de
Europese Unie steunen bij haar be
sluit een prijsplafond voor Russi
sche dieselbrandstof in te voeren.
Voor hoogwaardige producten,
zoals benzine en diesel, geldt een
prijsplafond van 100 tot 110 dollar
per vat. Voor stookolie hebben de
EU, de G7 en Australië een maxi
mumprijs afgesproken van 45 dol
lar. Met de sancties hoopt het col
lectief de inkomsten van Rusland
die het kan gebruiken voor de strijd
in Oekraïne, te beperken.
heid. „Het vinden van vrije markt-
niches voor de afzet ervan zal mo
gelijk ingewikkeld worden. We
moeten de logistiek regelen en tan
kers vinden. Rusland zal minder
diesel en benzine exporteren, maar
dat mogelijk kunnen compenseren
met de uitvoer van ruwe olie naar
China en India.”
Simonov denkt dat ook de EU een
lastige tijd tegemoetgaat. „Ruim 50
procent van de olieproducten im
porteert Europa uit Rusland. Dat is
veel en de EU heeft nog geen oplos
sing voor het wegvallen van Russi
sche olieproducten.” De EU hoopt
volgens Simonov op toevoer vanuit
China, India en het Midden-Oos-
ten. „De vraag is of zij zoveel extra
olie aannemen om diesel en ben
zine voor Europa te gaan maken.”
7 procent duurder en omvormers -
de apparaten die de zonnestroom
geschikt maken voor gebruik -
gingen nog verder in prijs om
hoog. DNE Research verwacht dat
de prijzen van panelen dit jaar
licht dalen, doordat met name de
prijzen van containervervoer van
China, waar bijna alle zonnepane
len worden geproduceerd, weer
terug zijn op het niveau van voor
de coronapandemie.
Arbeidskosten
Een jaar geleden kostte het trans
port van een zeecontainer van
Sjanghai naar Rotterdam meer dan
12.000 euro, dat is nu weer gezakt
naar 2000 euro. „Dat komt uitein
delijk bij de consument. Zonne
stroom op daken is een concurre
rende markt. Of de prijzen van een
installatie echt gaan dalen is de
vraag, de arbeidskosten stijgen
immers hard. Maar de goedkopere
panelen zullen in ieder geval die
inflatie dempen”, zegt lector ener-
gietransitie Martien Visser.
De branche denkt dat de prijzen
de komende maanden niet veel
zullen veranderen. Er is nog steeds
véél meer vraag dan aanbod en dat
drijft ook de prijs op. Wie binnen
een paar weken zonnepanelen op
het dak wil, betaalt de hoofdprijs.
Het is nog altijd zo druk dat som
mige installateurs nog steeds een
klantenstop hebben. Wie nu een
offerte laat maken moet niet zel
den een halfjaar wachten voordat
de panelen op het dak liggen.
Boycot
In december voerde het Westen al
een boycot en een prijsplafond in
op Russische ruwe Oeral-olie. De
G7 en Australië kwamen overeen,
niet meer te betalen dan 60 dollar
per vat dat over zee wordt vervoerd.
Ook die maatregelen besloot Mos
kou te vergelden met een verbod op
export van Oeral-olie aan landen
die het prijsplafond in acht nemen.
Het Internationaal Monetair
Fonds (IMF) meldde maandag dat
de Russische export niet heeft gele
den onder boycot en prijsplafond
op ruwe olie. ‘Er wordt niet ver
wacht dat de Russische export van
ruwe olie significant wordt beïn
vloed, aangezien de Russische han
del wordt omgeleid van landen die
sancties hebben aangenomen naar
landen die ze niet hebben opge
legd’, citeerde het Russische staats-
persbureauRIA Novosti het IMF.
Eerder meldde het Helsinki
Centre for Energy and Clean Air
Research dat het door westerse lan
den opgelegde olieprijsplafond
Rusland dagelijks 11 miljard roebel
(144 miljoen euro) kost. Dit bedrag
kan vanaf 5 februari oplopen tot 19,5
miljard roebel (255 miljoen euro)
per dag, wanneer de beperking ook
van toepassing is op olieproducten.
Het embargo daarop zal Rusland
voelen, zegt Konstantin Simonov,
directeur van het Russische Fonds
voor de nationale energieveilig-
ijk in de straat.
Bijna iedere
week worden er
wel ergens pa
nelen op een
dak gelegd.
„Consumenten
willen hun energierekening druk
ken en hebben daarom vorig jaar
maar liefst 30 procent meer zon
nepanelen laten installeren”, aldus
Daan Jansen, hoofdonderzoeker
van Dutch New Energy Research.
Zeker nu de saneringsregeling
nog zeker tot eind 2024 van kracht
blijft, is de terugverdientijd kort.
Binnen vier jaar moet dat met de
huidige stroomprijzen lukken. Als
de salderingsregeling wordt afge
bouwd loopt de terugverdientijd
langzaam op tot negen jaar in 2031,
maar met een levensduur van 25
jaar van de installaties loont het
dan nog steeds.
Netbeheerders spreken van een
‘historische groei’ van zonne
stroom op Nederlandse huizen.
Netbeheer Nederland maakt zich
wel zorgen over de enorme toe
name van zonnestroom en roept
consumenten op om de opge
wekte stroom zoveel mogelijk
direct zelf te gebruiken, dus de
wasmachine laten draaien of de
elektrische auto opladen als de
zon schijnt.
Afgelopen jaar werden zonnepa
nelen volgens DNE Research zo’n
jKODA
AMSTERDAM
VLIEGVELD
Een olietanker in de haven van het Russische Novorosiejsk, een
van de grootste voor olieproducten in Zuid-Rusland. fotoap
In januari zijn in
Nederland
32.845 nieuwe
personenauto’s
verkocht: 6,5
procent meer
dan in dezelfde
maand in 2022.
Doordat chips
en andere on
derdelen beter
beschikbaar
zijn, worden au
to’s sneller gele
verd. Volkswa
gen werd het
meest verkocht.
Skoda, Kia, Peu
geot en Toyota
zijn ook geliefd.
Brussels Air
port, de natio
nale luchthaven
van België,
vreest voor zijn
vergunning. Die
kan niet op tijd
worden aange
vraagd als er
niet snel een
oplossing komt
voor de stikstof-
crisis, waar
schuwt het
vliegveld. Vlaan
deren stoot net
als Nederland
te veel stikstof
uit.
Ton Voermans
Rotterdam
Joost Bosman
Moskou
-
Rusland exporteert geen
olieproducten meer naar
landen die zich aan het
prijsplafond houden dat de
Europese Unie, de G7-landen
en Australië per 5 februari
invoeren.
DONDERDAG 2 FEBRUARI 2023 GO
1 v