Rusland straft landen met een 0) prijsplafond Verbod export olieproducten 16 VOLGENS DUTCH NEW ENERGY i De prijzen voor zonnepanelen gaan dit jaar iets dalen. Dat is goed nieuws voor consumenten, maar investeerders in zonneparken schrappen investeringen. ENERGIETRANSITIE Russische export heeft niet geleden onder prijsplafond en boycot van ruwe olie Meer auto’s verkocht Gedoeom vergunning De zeven grootste geïndustrali- seerde landen (Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Ver enigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) en Australië besloten eind vorig jaar tot een maximumprijs voor ruwe olie, als sanctie tegen de Russische ‘speciale militaire opera tie’, zoals Moskou het grootschalige bloedvergieten in Oekraïne nog al tijd noemt. Zaterdag meldde Bloomberg dat de Gy-landen de Europese Unie steunen bij haar be sluit een prijsplafond voor Russi sche dieselbrandstof in te voeren. Voor hoogwaardige producten, zoals benzine en diesel, geldt een prijsplafond van 100 tot 110 dollar per vat. Voor stookolie hebben de EU, de G7 en Australië een maxi mumprijs afgesproken van 45 dol lar. Met de sancties hoopt het col lectief de inkomsten van Rusland die het kan gebruiken voor de strijd in Oekraïne, te beperken. heid. „Het vinden van vrije markt- niches voor de afzet ervan zal mo gelijk ingewikkeld worden. We moeten de logistiek regelen en tan kers vinden. Rusland zal minder diesel en benzine exporteren, maar dat mogelijk kunnen compenseren met de uitvoer van ruwe olie naar China en India.” Simonov denkt dat ook de EU een lastige tijd tegemoetgaat. „Ruim 50 procent van de olieproducten im porteert Europa uit Rusland. Dat is veel en de EU heeft nog geen oplos sing voor het wegvallen van Russi sche olieproducten.” De EU hoopt volgens Simonov op toevoer vanuit China, India en het Midden-Oos- ten. „De vraag is of zij zoveel extra olie aannemen om diesel en ben zine voor Europa te gaan maken.” 7 procent duurder en omvormers - de apparaten die de zonnestroom geschikt maken voor gebruik - gingen nog verder in prijs om hoog. DNE Research verwacht dat de prijzen van panelen dit jaar licht dalen, doordat met name de prijzen van containervervoer van China, waar bijna alle zonnepane len worden geproduceerd, weer terug zijn op het niveau van voor de coronapandemie. Arbeidskosten Een jaar geleden kostte het trans port van een zeecontainer van Sjanghai naar Rotterdam meer dan 12.000 euro, dat is nu weer gezakt naar 2000 euro. „Dat komt uitein delijk bij de consument. Zonne stroom op daken is een concurre rende markt. Of de prijzen van een installatie echt gaan dalen is de vraag, de arbeidskosten stijgen immers hard. Maar de goedkopere panelen zullen in ieder geval die inflatie dempen”, zegt lector ener- gietransitie Martien Visser. De branche denkt dat de prijzen de komende maanden niet veel zullen veranderen. Er is nog steeds véél meer vraag dan aanbod en dat drijft ook de prijs op. Wie binnen een paar weken zonnepanelen op het dak wil, betaalt de hoofdprijs. Het is nog altijd zo druk dat som mige installateurs nog steeds een klantenstop hebben. Wie nu een offerte laat maken moet niet zel den een halfjaar wachten voordat de panelen op het dak liggen. Boycot In december voerde het Westen al een boycot en een prijsplafond in op Russische ruwe Oeral-olie. De G7 en Australië kwamen overeen, niet meer te betalen dan 60 dollar per vat dat over zee wordt vervoerd. Ook die maatregelen besloot Mos kou te vergelden met een verbod op export van Oeral-olie aan landen die het prijsplafond in acht nemen. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) meldde maandag dat de Russische export niet heeft gele den onder boycot en prijsplafond op ruwe olie. ‘Er wordt niet ver wacht dat de Russische export van ruwe olie significant wordt beïn vloed, aangezien de Russische han del wordt omgeleid van landen die sancties hebben aangenomen naar landen die ze niet hebben opge legd’, citeerde het Russische staats- persbureauRIA Novosti het IMF. Eerder meldde het Helsinki Centre for Energy and Clean Air Research dat het door westerse lan den opgelegde olieprijsplafond Rusland dagelijks 11 miljard roebel (144 miljoen euro) kost. Dit bedrag kan vanaf 5 februari oplopen tot 19,5 miljard roebel (255 miljoen euro) per dag, wanneer de beperking ook van toepassing is op olieproducten. Het embargo daarop zal Rusland voelen, zegt Konstantin Simonov, directeur van het Russische Fonds voor de nationale energieveilig- ijk in de straat. Bijna iedere week worden er wel ergens pa nelen op een dak gelegd. „Consumenten willen hun energierekening druk ken en hebben daarom vorig jaar maar liefst 30 procent meer zon nepanelen laten installeren”, aldus Daan Jansen, hoofdonderzoeker van Dutch New Energy Research. Zeker nu de saneringsregeling nog zeker tot eind 2024 van kracht blijft, is de terugverdientijd kort. Binnen vier jaar moet dat met de huidige stroomprijzen lukken. Als de salderingsregeling wordt afge bouwd loopt de terugverdientijd langzaam op tot negen jaar in 2031, maar met een levensduur van 25 jaar van de installaties loont het dan nog steeds. Netbeheerders spreken van een ‘historische groei’ van zonne stroom op Nederlandse huizen. Netbeheer Nederland maakt zich wel zorgen over de enorme toe name van zonnestroom en roept consumenten op om de opge wekte stroom zoveel mogelijk direct zelf te gebruiken, dus de wasmachine laten draaien of de elektrische auto opladen als de zon schijnt. Afgelopen jaar werden zonnepa nelen volgens DNE Research zo’n jKODA AMSTERDAM VLIEGVELD Een olietanker in de haven van het Russische Novorosiejsk, een van de grootste voor olieproducten in Zuid-Rusland. fotoap In januari zijn in Nederland 32.845 nieuwe personenauto’s verkocht: 6,5 procent meer dan in dezelfde maand in 2022. Doordat chips en andere on derdelen beter beschikbaar zijn, worden au to’s sneller gele verd. Volkswa gen werd het meest verkocht. Skoda, Kia, Peu geot en Toyota zijn ook geliefd. Brussels Air port, de natio nale luchthaven van België, vreest voor zijn vergunning. Die kan niet op tijd worden aange vraagd als er niet snel een oplossing komt voor de stikstof- crisis, waar schuwt het vliegveld. Vlaan deren stoot net als Nederland te veel stikstof uit. Ton Voermans Rotterdam Joost Bosman Moskou - Rusland exporteert geen olieproducten meer naar landen die zich aan het prijsplafond houden dat de Europese Unie, de G7-landen en Australië per 5 februari invoeren. DONDERDAG 2 FEBRUARI 2023 GO 1 v

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 16