Vuur rzi-Tj rlsjni j bolderman.nl M f f 1 4 Opleiders zijn niet tevreden over de taalvaardigheid van veel pabostudenten en delen van het onderwijs programma, terwijl alle pabo’s met vlag en wimpel slagen bij de kwaliteitscheck. Waar schort het, vooral bij Nederlands, aan? HOGESCHOLEN: PROGRAMMA AANPASSEN AAN LAGER INSTROOMNIVEAU TAALVAARDIGHEID 559,- 12 dagen Toscane, Bloemenrivièra, Cinque Terre en de Cöte d'Azur 12 dagen Rondreis Noord-West Spanje, de schatten van Galicië 8 dagen Salzburgerland, Fusch aan de Grossglockner 10 dagen Het Prinsdom Andorra De leerstof moet worden herhaald, steeds iets complexer - Mirjam Snel, hoofddocent 12 dagen Rondreis Dalmatische kust wijs. Zo is er een digitaal taalloket voor extra hulp. Maar ook nascho ling is heel belangrijk, na de pabo. Op die manier kunnen nieuwe leraren bijvoorbeeld vertrouwd raken met onderwijs aan nieuw komers of leren omgaan met ver schillende niveaus van kinderen in de klas.” Verder zit er volgens Van Buul een groot probleem bij de lande lijke pabo-kennistoets in het derde jaar. „Die is gewoon verouderd, loopt achter op de wetenschappe lijke ontwikkelingen. Daar gaat veel lestijd aan verloren, maar je hebt er in de praktijk weinig aan: er wordt vooral inhoudelijke ken nis getoetst en weinig praktische vaardigheden.” Herziening is dus vereist, maar volgens deze oplei der maar mondjesmaat toegestaan. 12 dagen Authentiek Puglia, de hak van Italië rele vorming krijgen, of geschiede nis, waarbij ze rijke teksten leren begrijpen.” Ze gelooft niet in een extra eindtoets voor afstudeerders op de pabo, zoals de Onderwijs raad adviseert. „Het onderwijzen van taal wordt al meegenomen in de landelijke kennisbasistoets in het derde jaar en de andere taalei- sen horen gewoon bij het hbo.” Teruglopen Voorzitter Karin van Weegen van Landelijk Overleg Lerarenoplei- 799,- Investeren Femke Zweekhorst, van oorsprong taaldocent, is onderwijsmanager aan de Hogeschool Rotterdam. Op haar hogeschool wordt taalarmoe- de bij een deel van de studenten aan gepakt door ook bij andere vakken taalonderwijs een rol te geven. „Als studenten een stuk tekst maken voor geschiedenis dan kijken we ook naar de opbouw en de spelling”, aldus de onderwijs manager. „Dat mag in het hele curriculum terugkomen, stelt ze vast. „Studenten die moeite heb ben met taal, kunnen erop reke nen dat we in ze investeren: met een taalcentrum, bijlessen en peer coaches (begeleiding door mede studenten, red.).” Ook Zweekhorst vindt dat er in het onderwijsprogramma extra ruimte moet worden gemaakt voor basisvaardigheden, zolang dat binnen de perken blijft. „Ik wil niet alleen een taal- en rekenpabo zijn. Studenten moeten ook cultu- Visie Alle opleiders die deze krant heeft gesproken, stellen ook dat de op lossing ligt in verdere scholing voor leraren na de pabo. Geregeld door hun eigen basisschool, in overleg met de hogeschool. Snel (Hogeschool Utrecht): „Het is dus belangrijk dat onze studenten te rechtkomen op een basisschool waar de schoolleider een visie heeft op goed onderwijs.” Van Weegen (Lobo) ziet dat het nu ‘geen vanzelfsprekendheid’ is dat leraren na hun pabo-oplei- ding verder leren in samenspraak met de basisschool waar ze dan werken. „Dat ‘leven lang leren’ mag echt nog wat meer handen en voeten krijgen in het leraar schap.” Van Weegen ziet ook graag dat het taal- en rekenonderwijs op een goede manier wordt verbonden aan andere vakken, zodat het ge durende de gehele opleiding cen traal staat. Maar het vak ‘leraar* moet vooral voor de leraar te doen blijven. „Politici moeten ophou den om alle maatschappelijke pro blemen op het bordje van de leraar te leggen. Waarom zouden men sen nog kiezen voor dit mooie be roep als voortdurend de nadruk wordt gelegd op wat er niet goed gaat? Pabo-studenten zijn geen su permensen, maar jonge mensen die met hart en ziel het verschil willen maken voor kinderen.” Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Edwin van der Aa Rotterdam olgens Mirjam Snel, hoofddocent taal/le- zen aan de pabo van de Hogeschool Utrecht en voorzitter van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, is de manier waarop het lesprogramma, het curriculum, van de pabo’s in el kaar steekt voor verbetering vat baar. „Studenten gaan gedurende de opleiding vaak van toets naar toets. Zo komen kennis, vaardig heden en attitude niet voldoende in hun dna terecht. Het curricu lum zou cumulatief opgebouwd moeten zijn: waarin de leerstof wordt herhaald, steeds iets com plexer.” Snel duidt ook het achterblij vende niveau van studenten die op een pabo beginnen als een pro bleem. „Studenten die beginnen met de pabo moeten minstens taalniveau 3F (standaardniveau na afronding havo) hebben, wij lei den ze dan op naar 4F (standaard niveau na afronding vwo). Maar ze komen niet binnen met 3F! Dus op onze opleiding moet veel gebeu ren. Als het curriculum al zo vol zit, is dat best een uitdaging.” ding Basisonderwijs (Lobo) noemt het ‘een maatschappelijk gegeven’ dat de basisvaardigheden van leerlingen teruglopen. „Daar moeten wij ons als lerarenoplei dingen toe verhouden. Het maakt dat het beginniveau van onze stu denten per definitie ook lager is dan een aantal jaren geleden en dat wij anders moeten kijken naar de wijze waarop we ons onderwijs inrichten.” Een deel van het probleem is volgens Van Weegen dat het curri culum ‘overvol’ is en niet makke lijk aanpasbaar. „Dat is complex. Bij het samen stellen van het lesprogramma houden wij ons aan de normen voor het ken nisniveau en de bekwaam heidseisen. De herziening van de eisen waaraan het curricu lum moet voldoen, vindt eens in de zes jaar plaats en komt eraan. Dan komt er zeker meer aan dacht voor de basisvaar digheden.” Sowieso is het startni- veau van studenten ‘niet altijd om over naar huis te schrijven’, constateert ook Anne van Buul. Zij is lerarenopleider Neder lands aan Hogeschool de Kempel, de pabo in Helmond. „Daar moe ten wij iets mee, net als het voortgezet onder- f*lI Brochure en (0318) 58 09 58 Uü f U B t III Cl Ik n I boekingen: www.bolderman.nl 10- Vertrekdata: 17,26 juni Vertrekdata: 17apr/l, 15,29 mei 17juni71.15.29 juli/12 aug etc mei/5,12,19,26 juni/3 juli etc 12,26 juni/21 aug 4.18 sept etc 3 juli/2,16 sept/7,21.28 okt 12.26 juni/21 aug/4 sept etc iStii- ..-,4 Vertrekdata: 22 apr/6.20 mei/3. Vertrekdata: 22 mei/ 3.26 juni 8 juli 5 aug 9 sept v.a. slechts Drukfouten en/afprijswijzigingen voorbehouden. Vertrekdata: 3,17 apr/1.15 mei Prijs p.p. o.b.v.2 pers kamer excl Calamiteitenfonds 2.50 p.b- reserveringskosten 25.- p.b„ consumentenbijdrage SGR 5.- p.p. Vertrekdata: 17.24apr/l, 8.15,29 Advies aan leraar in spe altijd blijven doorleren MAANDAG 30 JANUARI 2023 GO as

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 4