Vuur rzi-Tj rlsjni j
bolderman.nl
M
f
f
1
4
Opleiders zijn niet tevreden over de taalvaardigheid
van veel pabostudenten en delen van het onderwijs
programma, terwijl alle pabo’s met vlag en wimpel slagen
bij de kwaliteitscheck. Waar schort het, vooral bij
Nederlands, aan?
HOGESCHOLEN: PROGRAMMA AANPASSEN AAN LAGER INSTROOMNIVEAU
TAALVAARDIGHEID
559,-
12 dagen Toscane,
Bloemenrivièra, Cinque
Terre en de Cöte d'Azur
12 dagen Rondreis
Noord-West Spanje,
de schatten van Galicië
8 dagen
Salzburgerland, Fusch
aan de Grossglockner
10 dagen
Het Prinsdom
Andorra
De leerstof
moet worden
herhaald,
steeds iets
complexer
- Mirjam Snel,
hoofddocent
12 dagen
Rondreis
Dalmatische kust
wijs. Zo is er een digitaal taalloket
voor extra hulp. Maar ook nascho
ling is heel belangrijk, na de pabo.
Op die manier kunnen nieuwe
leraren bijvoorbeeld vertrouwd
raken met onderwijs aan nieuw
komers of leren omgaan met ver
schillende niveaus van kinderen
in de klas.”
Verder zit er volgens Van Buul
een groot probleem bij de lande
lijke pabo-kennistoets in het derde
jaar. „Die is gewoon verouderd,
loopt achter op de wetenschappe
lijke ontwikkelingen. Daar gaat
veel lestijd aan verloren, maar je
hebt er in de praktijk weinig aan:
er wordt vooral inhoudelijke ken
nis getoetst en weinig praktische
vaardigheden.” Herziening is dus
vereist, maar volgens deze oplei
der maar mondjesmaat toegestaan.
12 dagen
Authentiek Puglia,
de hak van Italië
rele vorming krijgen, of geschiede
nis, waarbij ze rijke teksten leren
begrijpen.” Ze gelooft niet in een
extra eindtoets voor afstudeerders
op de pabo, zoals de Onderwijs
raad adviseert. „Het onderwijzen
van taal wordt al meegenomen in
de landelijke kennisbasistoets in
het derde jaar en de andere taalei-
sen horen gewoon bij het hbo.”
Teruglopen
Voorzitter Karin van Weegen van
Landelijk Overleg Lerarenoplei-
799,-
Investeren
Femke Zweekhorst, van oorsprong
taaldocent, is onderwijsmanager
aan de Hogeschool Rotterdam. Op
haar hogeschool wordt taalarmoe-
de bij een deel van de studenten
aan gepakt door ook bij andere
vakken taalonderwijs een rol te
geven. „Als studenten een stuk
tekst maken voor geschiedenis dan
kijken we ook naar de opbouw en
de spelling”, aldus de onderwijs
manager. „Dat mag in het hele
curriculum terugkomen, stelt ze
vast. „Studenten die moeite heb
ben met taal, kunnen erop reke
nen dat we in ze investeren: met
een taalcentrum, bijlessen en peer
coaches (begeleiding door mede
studenten, red.).”
Ook Zweekhorst vindt dat er in
het onderwijsprogramma extra
ruimte moet worden gemaakt
voor basisvaardigheden, zolang
dat binnen de perken blijft. „Ik wil
niet alleen een taal- en rekenpabo
zijn. Studenten moeten ook cultu-
Visie
Alle opleiders die deze krant heeft
gesproken, stellen ook dat de op
lossing ligt in verdere scholing
voor leraren na de pabo. Geregeld
door hun eigen basisschool, in
overleg met de hogeschool. Snel
(Hogeschool Utrecht): „Het is dus
belangrijk dat onze studenten te
rechtkomen op een basisschool
waar de schoolleider een visie
heeft op goed onderwijs.”
Van Weegen (Lobo) ziet dat het
nu ‘geen vanzelfsprekendheid’
is dat leraren na hun pabo-oplei-
ding verder leren in samenspraak
met de basisschool waar ze dan
werken. „Dat ‘leven lang leren’
mag echt nog wat meer handen
en voeten krijgen in het leraar
schap.”
Van Weegen ziet ook graag dat
het taal- en rekenonderwijs op een
goede manier wordt verbonden
aan andere vakken, zodat het ge
durende de gehele opleiding cen
traal staat. Maar het vak ‘leraar*
moet vooral voor de leraar te doen
blijven. „Politici moeten ophou
den om alle maatschappelijke pro
blemen op het bordje van de leraar
te leggen. Waarom zouden men
sen nog kiezen voor dit mooie be
roep als voortdurend de nadruk
wordt gelegd op wat er niet goed
gaat? Pabo-studenten zijn geen su
permensen, maar jonge mensen
die met hart en ziel het verschil
willen maken voor kinderen.”
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Edwin van der Aa
Rotterdam
olgens Mirjam Snel,
hoofddocent taal/le-
zen aan de pabo van
de Hogeschool
Utrecht en voorzitter
van de Kennistafel Effectief
Leesonderwijs, is de manier
waarop het lesprogramma, het
curriculum, van de pabo’s in el
kaar steekt voor verbetering vat
baar. „Studenten gaan gedurende
de opleiding vaak van toets naar
toets. Zo komen kennis, vaardig
heden en attitude niet voldoende
in hun dna terecht. Het curricu
lum zou cumulatief opgebouwd
moeten zijn: waarin de leerstof
wordt herhaald, steeds iets com
plexer.”
Snel duidt ook het achterblij
vende niveau van studenten die op
een pabo beginnen als een pro
bleem. „Studenten die beginnen
met de pabo moeten minstens
taalniveau 3F (standaardniveau na
afronding havo) hebben, wij lei
den ze dan op naar 4F (standaard
niveau na afronding vwo). Maar ze
komen niet binnen met 3F! Dus op
onze opleiding moet veel gebeu
ren. Als het curriculum al zo vol
zit, is dat best een uitdaging.”
ding Basisonderwijs (Lobo)
noemt het ‘een maatschappelijk
gegeven’ dat de basisvaardigheden
van leerlingen teruglopen. „Daar
moeten wij ons als lerarenoplei
dingen toe verhouden. Het maakt
dat het beginniveau van onze stu
denten per definitie ook lager is
dan een aantal jaren geleden en
dat wij anders moeten kijken naar
de wijze waarop we ons onderwijs
inrichten.”
Een deel van het probleem is
volgens Van Weegen dat het curri
culum ‘overvol’ is en niet makke
lijk aanpasbaar. „Dat is complex.
Bij het samen stellen van het
lesprogramma houden wij ons
aan de normen voor het ken
nisniveau en de bekwaam
heidseisen. De herziening van
de eisen waaraan het curricu
lum moet voldoen, vindt
eens in de zes jaar plaats
en komt eraan. Dan
komt er zeker meer aan
dacht voor de basisvaar
digheden.”
Sowieso is het startni-
veau van studenten ‘niet
altijd om over naar huis
te schrijven’, constateert
ook Anne van Buul. Zij is
lerarenopleider Neder
lands aan Hogeschool
de Kempel, de pabo in
Helmond. „Daar moe
ten wij iets mee, net als
het voortgezet onder-
f*lI Brochure en (0318) 58 09 58
Uü f U B t III Cl Ik n I boekingen: www.bolderman.nl
10-
Vertrekdata: 17,26 juni
Vertrekdata: 17apr/l, 15,29 mei
17juni71.15.29 juli/12 aug etc mei/5,12,19,26 juni/3 juli etc
12,26 juni/21 aug 4.18 sept etc 3 juli/2,16 sept/7,21.28 okt 12.26 juni/21 aug/4 sept etc
iStii- ..-,4
Vertrekdata: 22 apr/6.20 mei/3.
Vertrekdata: 22 mei/ 3.26 juni
8 juli 5 aug 9 sept
v.a. slechts
Drukfouten en/afprijswijzigingen voorbehouden.
Vertrekdata: 3,17 apr/1.15 mei
Prijs p.p. o.b.v.2 pers kamer excl Calamiteitenfonds 2.50 p.b- reserveringskosten 25.- p.b„ consumentenbijdrage SGR 5.- p.p.
Vertrekdata: 17.24apr/l, 8.15,29
Advies aan leraar in spe
altijd blijven doorleren
MAANDAG 30 JANUARI 2023 GO
as