hitter sp.alpenmilch PER. TRAGETASCHE 3IN1 CAPS COLOR 5 CARREFOUR LIDL LOPEN UITEEN, MAAR ONS LAND ISZELDEN HET GOEDKOOPST NEDERLAND SPANJE moest er gesmokkeld worden, het werden twee soorten Italiaanse kaas die een beetje op Goudse lijken. (11,9 procent in de Mercadona, de grootste keten van Spanje, maar wel een van de goedkopere) de ander net eronder (8,5 procent in de Dia). Consumenten klagen steen en been, vooral omdat veel gekochte goederen als olijfolie, melkproducten en vis de grote stijgers zijn. De super markten verdedigen zich door te stel len dat die producten bij de boer op het platteland nog veel meer in prijs zijn gestegen: de eieren worden 85 procent procent duurder dan een jaar geleden ingekocht, de melk kost 63 procent meer en de olijfolie 61 pro cent. Dat komt door duurdere energie en bijvoorbeeld veevoeder die de boeren moeten doorrekenen. VERENIGD KONINKRIJK Totaal €38,11 Ketchup, Nutella en een chocolade reep doen de meter ook uitslaan. Cola, kaas en scharreleieren druk ken de rekening enigszins, maar de totaalsom van 45,43 euro is niet mis. Groente en fruit, duur en schaars, stonden niet eens op de lijst. Geen wonder dat Aldi, dat vrijwel alleen eigen merk verkoopt, klanten weg trekt bij Tesco, tussen Albert Heijn en Dirk in. De inflatie van rond de 10 procent werkt al maanden door in de prijzen. Boodschappen doen in het Verenigd Koninkrijk vergt inventiviteit. Merk producten zijn altijd ergens in de aanbieding, maar nooit tegelijk. Voor iets banaals als toiletrollen - vier stuks voor een pond - kan je bijvoor beeld beter bij de buurtwinkel op de hoek terecht dan bij de supermarkt. En daar krijg je een plastic tas erbij cadeau. Met medewerking van Guy Hoeks, Angelo van Schaik, Bob van Huet, Hans Nijenhuis, Geert Langendorff en Edwin Winkels. SPANJE De Spanjaarden hebben zat keuze aan supermarkten: buitenlandse ketens als Lidl, Aldi en Carrefour, maar ook de nationale en regionale: Mer cadona, Caprabo, Sorli, Consum, Es- clat, Bon Preu, Dia, Condis. De een met goedkopere (huis)producten dan de ander. Maar allemaal met één overeenkomst: in één jaar zijn hun prijzen rond de 10 procent gestegen, aldus een studie die de Spaanse con sumentenbond OCU deze week be kendmaakte. De één iets erboven FRANKRIJK Het Franse boodschappenkarretje is gevuld in het Zuid-Franse Beziers bij E.Leclerc. Deze supermarktketen be vindt zich qua prijs tussen prijsvech ters als Super U, Aldi en Lidl en de grootmachten Casino, Carrefour, Auchan, Intermarché en Monoprix. De prijzen in het noorden en wes ten van Frankrijk zijn vergelijkbaar en doorgaans lager dan die rond Pa rijs en in het zuidoosten. Gemiddeld zijn de prijzen in de Franse super markten het afgelopen jaar met ge middeld 12 procent gestegen. Uit schieters zijn vooral honden- en kat tenvoer, waar de stijging naar 40 pro cent opliep. Volgens een trouwe klant van E.Leclerc zijn kaas, vlees en vis de laatste maanden aanzienlijk duurder geworden. Dat wordt bevestigd door de verkoopcijfers van de supermark ten: consumenten halen minder vlees (daling verkoop 3 procent en minder vis (-12,4 procent). VERENIGD KONINKRIJK Gewapend met een bonuskaart en een scherp oog voor de aanbiedingen kan de schade bij supermarkt Tesco binnen de perken blijven. Maar met een specifieke boodschappenlijst in de hand valt deze klus niet mee. De aanschaf van de pods van Ariel zorgt al voor gefronste wenkbrauwen. Zes blikken Heineken van 33 centiliter? Halve liters zijn, in het land van de ‘pint’, een stuk voordeliger. BELGIË Eerst even: menig Belg zou beledigd zijn als hij met dit boodschappen lijstje op pad moest. Heineken, seri eus? België heeft zo’n 1400 verschil lende soorten bier (niemand weet het precies) en bezoekers aan de su permarkt zien dat terug in het aan bod. Gevogelte, vlees, chocola - daar zijn speciaalzaken voor. En veel ook. Belgen lijken bereid meer geld uit te geven aan eten. Om op iets als interi eur dan weer te besparen. Deze bood schappen zijn gedaan bij de Carre four, in vierkante meters de grootste van het land. Delhaize heeft meer vestigingen. Vergelijken is lastig: zo zijn bij ketchup en Nutella de maten net anders. En een kilo Goudse kaas zul je echt niet vinden. Maar wel zo fijn dat het in Europa geen eenheids worst is. Wel hetzelfde: ook in België wordt veel geklaagd dat boodschap pen duurder zijn geworden. Duurder dan in de buurlanden, zeggen ze hier. Ze willen ‘Hollandse prijzen’. - Totaal €34,09 BELGIË ^,63 E Waarom is een pot Nutella in Nederland zo duur? €9,58 €2,99 €2,69 €2,29 €2,99 €1,19 €2,39 €1,50 €0,99 €0,25 €1,29 €0,99 €4,95 CAR TOURNESOL1L HEINEKEN 6X33CL CAR BIO SPAGHETTI NUTELLA 400GR CAR BIO OEUFS MX12 HEINZ KETCH 220M LMILKA LAIT 100G COKE ZERO 1,5L GOUDA VIEUX ARIEL PODS 15CT €3,39 €7,65 €1,19 €2,75 €4,78 €1,89 €1,35 €2,25 €3,71 €9,15 De totaalsommen van de bood schappenlijstjes lopen uit een van 34,09 euro in Duits land tot 55,21 euro in Frankrijk. BEELD THINKSTOCK, BEELDBE WERKING ADR BELGIË DUITSLAND ■^c ^,99 so,94 ^6 ^06 €1,?9 €6,SÖ HOLL. GOUDA MlTTELA HEINZ KETCHUP KLASS. klas oil sonnenbl ol EIER10ER OKT NUTELLA 450 GLINGUINE BRONZi PERLENB. PILS 6P PFAND COCA COLA 1,25L PFAND GO ZATERDAG 28 JANUARI 2023

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 5