Ook in Hollywood verdwijnt de rol van de klassieke seksbom
PAPER
r 113
JL
10
‘Kim Kardashian
heeft veel
gezichten, waar
Anderson altijd
die ‘babe’ uit
Baywatch bleef’
'J
IC I
Toch zijn er post-Baywatch volop
programma’s waar vrouwen en
mannen in schamele outfitjes op
een ligbed rond hangen. Realityse
ries als Ex on the Beach, Temptation
Island, Love Island. Waarom kun
nen die wel en de serie met C.J.
niet? Een ander genre, stelt Van
Bauwel. „Dat zijn guilty pleasures,
programma’s met een knipoog,
een gevoel van ironie en dat laatste
ontbrak bij Baywatch totaal. Dat
noeg andere rollen tegenover staan.
Vrouwen als wetenschapper, als
docent, vrouwen als chef. Anders
groeien ook de meisjes van nu op
met een bepaald stereotype en
zulke stereotypen zijn bij latere
keuzes in het leven van invloed.”
Er is volgens Hassler-Forest al
wel een tegenbeweging op gang.
Filmers die beter nadenken hoe ze
vrouwen en mannen op een geba
lanceerde manier kunnen portret
teren. „Kijk maar eens naar zo’n
HBO-serie als White Lotus. Daar
zien we een villa, een zwembad,
halfnaakte acteurs. Maar daar
streeft de regisseur er bewust naar
om acteurs en actrices op dezelfde
manier in beeld te brengen. De
was serieus tv-drama. De reality
series zitten bovendien alleen nog
bij de betaalzenders. Je moet ze
echt opzoeken.”
Nog een onderscheid, volgens
haar: de ‘zelfbeschikking’ van de
kandidaten. Van Bauwel: „Zij ge
bruiken deze programma’s
meestal bewust om als tv-ster of
influencer door te breken, zij spe
len met het rolletje dat ze krijgen
en dat ging voor Baywatch niet op.
Zo’n rol als strandwacht C.J. werd
voor Pamela Anderson bedacht.
Zij viel samen met die rol.”
grensoverschrijding in zich. Kandi
daten worden aangemoedigd om
anderen te verleiden en verder te
gaan dan ze in het gewone leven
doen: ze krijgen bijvoorbeeld vóór
of achter de schermen seksueel ge
tinte opdrachten.”
Teken aan de wand, volgens
Heithuis: de rel rond RTL-serie De
Villa. RTL staakte dat verleidings-
programma in 2019 toen kijkers
woedend werden over de aanran
ding van een van de vrouwen.
Wat Heithuis wel gezegd wil
hebben: het hoeft niet preuts, er is
niks tegen seks of bloot op de buis.
„En het is natuurlijk helemaal niet
erg om vrouwen de rol van verlei
der te laten spelen als daar maar ge-
‘Toppunt van seksisme’
Toch is er volgens Sander Heithuis
van Women Inc., dat tegen stereo
tiepe beeldvorming in de media
strijdt, behoorlijk wat aan te mer
ken op de ‘nieuwe’ bikiniprogram-
ma’s. Want hebben de kandidaten
écht grip op hoe ze in beeld ko
men? „Ook reality is ‘gescript’.
Tv-makers selecteren de verhaal
lijnen en kiezen waar en hoe ze de
camera inzetten. Zo zie je bij Ex on
the Beach soms eerst secondenlang
alleen het lichaam van een vrouw
en dan pas haar hoofd. Het top
punt van seksisme.”
En, ja, vrouwen én mannen
slenteren in deze verleidingspro-
gramma’s beiden halfnaakt rond,
maar dat betekent niet dat ze op
dezelfde manier in beeld komen.
Hassler-Forest: „Wie deze series
analyseert, ziet bijvoorbeeld dat
vrouwen vaker liggend worden
gefilmd. Zo komen ze passiever en
gedienstiger over. Mannen wor
den juist vaak van onderaf ge
filmd. Dat maakt ze dominant en
krachtig.”
Het zou maar zo kunnen zijn dat
deze programma’s op een dag net
zo ouderwets aanvoelen als Bay
watch nu, stelt Heithuis. „We zijn
na het drama bij The Voice veel
alerter op grensoverschrijdend ge
drag en programma’s als Ex on the
Beach hebben in de kern iets van
F
"Lr J
I ij*?
VERVOLG VAN PAGINA 9
WINTER 2014 S10
NEW YORK
White Lotus, ook met schaarsgeklede vrouwen, maar
minder seksistisch in beeld gebracht, fotohbo
Boven: Kim Kar
dashian in haar
zilver-look in
2022, onder op de
roemruchte
‘champagnefoto’
uit 2014. FOTO'S GETTY
IMAGES, NEW YORK POST
Boven: Ana de
Armas als Marilyn
Monroe. Onder:
de actrice in
Sergio (2020),
een biopic over
mensenrechten
activist Sergio
Vieira de Mello.
BREAK THE INTERNET
KIM KARDASHIAN
ZATERDAG 28 JANUARI 2023 GO
1 t''.-.1—
st