Tv-series branden vingers niet meer aan vrouwelijk naakt
9
Baywatch staat met een Netflix-documentaire over
Pamela Anderson (55)de ster van de show, weer
volop in de belangstelling. Maar zou zo’n serie met
halfnaakte vrouwen in de branding anno 2023
nog kunnen? „De jongere generatie wil zo’n
stereotype niet.”
1 die jaren, al die seizoenen, al die
afleveringen, en toch zal er volgens Sofie
Van Bauwel (hoogleraar audiovisuele
communicatie, gender en media Univer-
siteit Gent) waarschijnlijk maar één
stukje uit die legendarische Amerikaanse
serie van de jaren 90 blijven hangen. Dat
ene stukje, jawel, dat Pamela Anderson
in de rol van C.J. Parker in dat strakke
rode badpak in slow motion de Californische branding in rent.
Dat is volgens de hoogleraar ook meteen de belangrijkste
reden dat het programma anno 2023 niet meer kan: het publiek
pikt zo’n scène niet meer. „Er was tijdens Baywatch al kritiek op
het feit dat vrouwen als lustobject werden weggezet en die kritiek
zou nu veel harder klinken. De jongere generatie wil zo’n stereo
type niet, kan zich via sociale media luid laten horen, steun zoe
ken.” En: producenten zijn volgens Dan Hassler-Forest (docent/
onderzoeker mediastudies Universiteit Utrecht) enorm op ophef
beducht. „Er is sinds emancipatiebewegingen als #metoo veel
meer discussie over hoe vrouwen in beeld komen en tv-makers
willen zichzelf niet in diskrediet brengen, ze willen geen gezeur.”
Een andere reden waarom de serie over de Los Angeles County
Lifeguards volgens Hassler-Forest nu niet meer kan: erotiek op de
buis is al een tijdje voltooid verleden tijd. „Baywatch was met zijn
parade van schaars geklede vrouwen feitelijk een soort beleefde
softporno en porno vind je niet meer op tv. Nee, als je ranzige
plaatjes wil, dan is Google je grootste vriend.” Het is geen toeval
dat Baywatch net na de millenniumwisseling ter ziele ging: het
moment dat internet overal en altijd beschikbaar was.
En dan is het ook nog eens zo dat de serie volgens Van Bauwel
behoorlijk langdradig was. „De verhaallijnen waren dun, er was
weinig spanning en dat past niet meer bij deze tijd. We zijn nu
een stuk ‘mediageletterder’. We kijken veel meer, we verwachten
veel meer, en kunnen meer kiezen. We willen series die we kun
nen ‘bingen’ en Baywatch had geen bingefactor.”
Wat het seksisme betreft: dat zat m volgens Hassler-Forest niet
alleen in de manier waarop Anderson en vrouwelijke collega’s in
beeld werden gebracht, maar ook in de rollen die ze hadden. „Bij
vrouwen lag de focus op hun erotische lichaamsdelen, bij mannen
op hun kracht. De vrouwen waren meestal ook in dienst van een
man en de chef was ‘vanzelfsprekend’ ook een man.
Louter lustobject
is geen optie meer
EEFJE OOMEN
LEES VERDER OP PAGINA 10
GO ZATERDAG 28 JANUARI 2023