Gertjan van der Brugge, ‘oliemannetje en voormalig Zeeuws 1 I 1 6 Wie wil weten hoe mensen met elkaar omgaan, kan beter de tragedies en komedies van Shakespeare lezen dan managementboeken, zegt voormalig Zeeuws Ombudsman Gertjan van der Brugge. „Alle grote menselijke emoties en drijfveren zitten daar in.” ‘Als mensen alleen maar afgerekend worden op targets, werkje haat en nijd in de hand’ i MW a f I I OH* mezelf nog steeds de fout in gaan. Je hoeft ook niet altijd terug te praten. Soms is stil zijn en luisteren genoeg.” „Dat loopt vaak slecht af. Ik ben vertrouwens persoon voor een aantal organisaties. Als ie mand die de klok wil luiden mij benadert, vraag ik altijd: wil je dit écht? Weet je wat je jezelf aandoet, wat de emotionele en financi ële gevolgen zijn? Heb je studerende kinderen, een hypotheek? Wil je collega’s van je ver vreemden? Ik zeg: kijk eens naar YouTube, naar de filmpjes over klokkenluider Ad Bos, die eenzaam eindigde in een camper en alles kwijt was nadat hij de bouwfraude aankaartte. Is dat het waard? Je kunt ook anoniem blijven en mij melding laten doen. Maar soms hebben mensen zo’n rechtvaardigheidsgevoel dat ze het onrecht dat ze zien per se zelf aan de kaak willen stellen. Het gaat bijna altijd mis.” „In het laatste kwartaal van de Zeeuwse Om budsman kregen we een kwart minder ver zoeken. Misschien is dat wel een goed teken, misschien hebben mensen gelezen dat het werk overgedragen werd aan de Nationale Ombudsman en wilden ze daarop wachten. Critici zeiden wel dat de Zeeuwse Ombuds man niet onafhankelijk was omdat in Zeeland alles met elkaar verknoopt is. De Nationale Ombudsman staat wat verder van Zeeuwse „Overwegend positief. We hebben veel men sen kunnen helpen. Maar ik voel ook zorg en verdriet over de mensen die we niet hebben kunnen helpen. Dat is frustrerend. Soms bij ten mensen zich zo vast in een conflict, dat het hun leven overneemt. Het klinkt mooi als mensen geen onrecht kunnen zien, maar die eigenschap is niet altijd makkelijk. Soms moet je accepteren dat er geen oplossing is. Soms gaan dingen niet mis uit onwil, maar door overmacht. Bijvoorbeeld omdat in een bedrijf in korte tijd meerdere mensen uitvallen. Shit happens, zeggen ze dan. Dat is gewoon zo. Je kunt niet alles oplossen. Wat altijd goed is: naar elkaar luisteren. Zorgen dat mensen zich gehoord voelen, dat er echte aandacht is voor hun probleem. Met een open houding kun je al heel snel vertrouwen krijgen. Bij de Zeeuwse Ombudsman waren het vooral be stuurlijke kwesties, in mijn huidige werk gaat het om pesten, discriminatie, intimidatie en seksuele intimidatie. Mensen melden makke lijker sinds Me Too, maar wat ik hoor is niet wezenlijk anders. Er gaat geen week voorbij of ik word geconfronteerd met situaties waarin heftige emoties aan de oppervlakte komen. Open vragen stellen en echt luisteren is heel moeilijk, al word ik er naarmate ik ouder word steeds beter in. Ik word daarin zelf nog ge traind. Als ik dan de opnames afluister, hoor ik overheden af. Die wordt benoemd door de Tweede Kamer en legt daaraan ook verant woordelijkheid af.” „Inderdaad, het eindigt vaak met moord en doodslag. Voormalig CEO van Lockheed Nor man Augustine schreef Shakespeare in Charge, over de managementlessen die je uit zijn werk kunt trekken. Ik heb behalve rechten ook En gels gestudeerd en pak dat boek er wel eens bij. De lessen van Shakespeare gaan niet zozeer over hoe je conflicten oplost, maar over hoe ze ontstaan. Als ik een probleem moet ontrafe len, kijk ik allereerst hoe de organisatie in el kaar zit en hoe besluiten genomen worden. Als je daar een schematische weergave van maakt en je ziet overal stippellijnen, krui sende lijnen, voetnoten die moeten verduide lijken wat eigenlijk bedoeld wordt, vage func ties als ‘coördinator’ en ‘leiders’ die feitelijk geen leiding mogen geven, dan weet je ge noeg. Zo’n organisatie is vragen om ruzies. Ik kijk ook naar conflicten als jurist. Dan gaat het niet alleen om de inhoud, maar ook om het correct volgen van procedures.” „Heel belangrijk is ook de cultuur binnen een organisatie. Mogen mensen een beetje an ders zijn? Wordt het afgestraft als ze proble men benoemen? Worden de talenten gezien en benut? Kun je om hulp vragen zonder dat het als zwakte gezien wordt? Kunnen mensen elkaar aanspreken op fout gedrag? Houden ze zich aan afspraken? Onderling vertrouwen, ook heel belangrijk. Als mensen alleen maar afgerekend worden op targets, werk je haat en nijd in de hand. Ik ben weleens ergens geweest waar mensen zo bang waren dat hun werk ge jat werd door collega’s, dat ze dit op een usb- stick meenamen als ze naar het toilet gingen.” „Ik ben laatst nog heel boos geworden! In l^fl ij zag ze in zijn werk allemaal Ml voorbij komen: „Mensen met een overmaat aan ambities, hoog- H|| III moed die voor de val komt, jaloe- IB IB zie, verkeerde keuzes, luiheid... En - net als in de komedies van Shakespeare - heel veel misverstanden. Als ik als bemiddelaar een conflict moet oplossen, benader ik dat als een ui: laag voor laag pel ik af om tot de kern te ko men. Dan ontdek je dat het soms nergens over gaat, ofwel ‘Much Ado About Nothing’, zoals Shakespeare in zijn toneelstuk uit 1598 al schreef.” B''. i Met klokkenluiders gaat ONDINE VAN DER VLEUTEN 1 W Gertjan van der Brugge: „Shit hap pens, zeggen ze dan. Dat is gewoon zo. Je kunt niet alles oplossen.” FOTO CYNTHIA CATS Wat moet je doen als je in zo’n verziekte or ganisatie werkt? Klokkenluiden? Vindt u het erg dat er geen Zeeuwse Ombudsman meer is? Hoe kijkt u terug op uw tijd als Zeeuwse Om budsman? Maar bij Shakespeare loopt het meestal noodlottig af... U bent een kei in het beslechten van ru zies. Wordt u zelf wel eens boos? ZATERDAG 28 JANUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 54