PODCASTS VOOR ONDERNEMERS H Le Olive heeft 166 keer meer omzet dankzij influencers O René van der Zei doet r Ir. rl met XXL Nutrition gooi naar marktleiderschap o |j 'Sommige influencers komen zelfs naar ons atelier' iV Vi deondernemer.nl -4 Op dagen als Valentijnsdag doet Lena daar haar voordeel mee. „De producten die we hiervoor inkopen, springen wat meer in het oog en lenen zich perfect voor content op social media. Dat trekt echt klanten aan. Opvallend is dat ze uiteindelijk toch vaak kiezen voor de wat ‘normalere producten’. De bestsellers. Geen probleem natuurlijk. Ons doel is daarmee even goed bereikt.” Verderop in het pand in Beverwijk is de kleine ruimte waarin die content voor social media wordt gemaakt Er ligt een zacht tapijt met daarop een lekkere bank en de benodigde opnameapparatuur. „Hier schieten we foto’s en video’s met onze modellen. We verkopen nu eenmaal luxeproducten en die doen het uitstekend op kanalen als TikTok, Instagram en Facebook.” Influencers zijn verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de groei van Le Olive. „Toen ik net begon en alles nog zelf deed op het gebied van marketing, waren er al influenceis die met de kimono’s aan de haal gingen. Dat versnelde de bevestiging dat Le Olive een goed merk is. En al helemaal als de bekendste vrouwen ons merk promoten.” Binnen Nederland heeft Le Olive in rap tempo aan populariteit gewonnen door samenwerkingen met Monica Geuze, Chantal Janzen, Anna Nooshin en Rose Bertram. „Sommige influencers komen zelfs naar ons atelier. Niet alleen om plaatjes te maken, maar ook om aan storytelling te doen. Om te laten zien hoe er hier wordt gewerkt. Alles draait om transparantie richting de volgers en dat draagt natuurlijk bij aan onze uitstraling.” Dat de keuze voor influencers aanslaat blijkt wel uit de cijfers. Ten opzichte van de oprichting in 2018 draait Le Olive 166 keer zoveel omzet. Groeibriljant slaat slag: 'De bekendste vrouwen promoten ons merk' EMER alverwege 2020 stonden er nog maar twee borduur- machines in een klein kamertje. Inmiddels zijn dat er vijfentwintig. „Ja, we hebben flinke stappen gezet”, vertelt Lena als ze het atelier van Le Olive binnen wandelt. Een understatement, gezien de grootte van de ‘machinekamer’ en het aantal vrouwen dat ijverig de gewenste personalisaties verwerkt. „We hebben er zelfs een vloer bovenop moeten bouwen om onze voorraden kwijt te kunnen. Nadat we begonnen met kimono’s, bleken gepersonaliseerde badjassen net zo’n succesproduct te zijn. Zoals je op deze etage ziet, is er een flinke voorraad nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarnaast verkopen we nu ook pyjama’s, pantoffels en hebben we een hele babylijn opgezet Een flinke verbreding van het assortiment, maar deze artikelen passen perfect bij elkaar.” fV Van klein borduurkamertje tot compleet atelier. Dat is de sprong die Lena Cobelens met Le Olive heeft gemaakt. Dankzij influencers bracht Lena in tweeënhalfjaar tijd haar e-commercebedrijf in gepersonaliseerde sleep- en loungewear tot grote hoogte. i II gK volgons op EIEHE> «o.' René van der Zei (links) met Roelof Hemmen. T Producten lenen zich voor social media Luister deze podcasts in jouw favoriete podcast app, of via deondernemer.nl De Zo Genaamde podcast Droomstart (seizoen 2) Voormalig bodybuilder René van der Zei begon met een lege garage en nul euro op de bank een handel in sportvoeding uit Duitsland. Hij wist toen niet dat dit de basis zou zijn voor XXL Nutrition, de grootste Nederlandse aanbieder van supplementen en speciale voeding voor sporters. René: „Ik denk vaak dat er iets mis is met mij, omdat ik nooit bezig ben met onze winst Waar ik dagelijks mee bezig ben, is verbetering. Op alle gebieden. Dus producten, marketing, website, service, alles." René trekt een vies gezicht: „Anders worden we een logistiek bedrijf... Kijk, door verbetering volgt groei vanzelf. Het is het resultaat van de dingen die we elke dag doen." Zijn ultieme doel? „Niet honderdduizenden verkopen, maar honderd duizend fans van ons merk." Hoe hij René dat denkt te bereiken, hoor je in deze aflevering. Selfmade in Holland is een idee van ondernemers netwerk Webhelden en De Ondernemer. Scan de QR-code en beluister de aflevering. René vertelt zijn verhaal aan presentator Roelof Hemmen in de nieuwste aflevering van de podcast Selfmade in Holland. Zijn merk XXL Nutrition is verkrijgbaar bij zo'n 800 sport scholen en 250 verkooppunten, waaronder Jumbo en Plus. Maar het leeuwendeel van de 50 miljoen omzet komt uit de webshop. Selfmade in Holland DeJonge Ondernemer Groei door gebruik influencers droor/^1 start Kijk voor meer informatie op le-olive.com Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tipsen inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl Laat je meeslepen door de ambities van startende ondernemers en krijg nieuwe inzichten van top ondernemers. Lessen die jij direct kan inzetten om zelf het verschil te gaan maken. 100.000 fans van merk De 105 medewerkers van het bedrijf werken hard om maximaal gebruikte maken van het momentum in Nederland en om de eerste stappen in België, Duitsland en Engeland op te volgen. Ook Frankrijk is interessant voor XXL Nutrition en samen met een externe partij krijgt René er voet aan de grond. Maar een uitgestippeld plan, een tijdlijn en omzet- doelen zijn er niet. De Jonge Ondernemer BW ra o SE z 5 LU 1 Hn j-. M.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 17