wESli
Foto-
expositie
Famous
r u~-
e
MEZZA 21
V2
genschijnlijk ontspannen
wandelt Frank Sinatra
tussen zijn bodyguards
over de boardwalk van
Miami Beach. Op de set
van Les Petroleuses rookt sekssymbool
Brigitte Bardot een sigaartje terwijl de
wind haar lokken in het gezicht blaast.
Het zijn iconische beelden van de hand
van de in 2019 overleden sterfotograaf
Terry O’Neill.
William Rutten, die zelf ook talloze
Nederlandse en buitenlandse sterren
voor zijn lens had, is een bewonderaar
van O’Neills werk. In zijn woonkamer
hangt een gesigneerd exemplaar van
een foto die O’Neill maakte van een
optreden van Elton John in 1975. ‘De
allerbeste concertfoto ooit,’ zegt Rutten.
‘Ik zie er elke dag andere dingen in, het
verveelt nooit.’
Rutten vindt dat Terry O’Neill een
ongekend gevoel voor timing heeft.
‘Destijds was er nog geen computer
waarmee je een foutje recht kon trekken.
De foto die hij maakte van Brigitte Bardot
is eigenlijk een snel gemaakt tussen-
doorkiekje, maar inmiddels wel een
van de best verkochte kunstfoto’s ever’
Twee keer heeft Rutten hem ontmoet.
‘Een ongelooflijk lieve man: nul ego,
totaal niet wat je zou verwachten bij
iemand met zo’n enorm oeuvre.’
Natuurlijk, Terry O’Neill (1938) was
vaak op de juiste plek, op het het juiste
moment. Als zoon van Ierse immigranten,
opgegroeid in de Londense voorstad
Romford, ging hij op zijn vijftiende van
school om jazzdrummer te worden.
Het liep echter anders toen hij na zijn
diensttijd bij luchtvaartmaatschappij
BOAC een traineeship als technisch
fotograaf kreeg aangeboden. Zijn
snapshot van een Tory-minister,
slapend in de vliegveldterminal,
bezorgde hem daarop een contract
bij de tabloid Daily Sketch.
Hij fotografeerde ze allemaal: behalve
de Beatles vielen ook de Stones, David
Bowie en de overige Britse rock-elite
voor zijn charmante aanpak, gevolgd
door talloze bigshots uit Hollywood.
Als vriend van de sterren - met Faye
Dunaway was hij zelfs getrouwd - kon
O’Neill ongestoord dicht bij de sterren
komen. ‘Een soort paparazzo-met-toe-
stemming,’ zegt Rutten. ‘Als je mensen
kent, doen ze nu eenmaal meer voor je.’
Maar die benadering is, zeker op inter
nationaal niveau, al langverleden tijd.
‘Tegenwoordig stuit je op een cordon
aan pr-mensen en managers die alles
willen bepalen.’
Toen William Rutten hem interviewde
voor RTL Boulevard vertelde O’Neill
dat hij de vliegensvlug geschoten
Beatles-foto in de tuin van de Abbey
Road Studios afschuwelijk vond: ‘Kijk
hoe stom Ringo dat bekken vasthoudt,’
mopperde hij. ‘Typisch Terry, hij was
weer precies op de juiste plek op het
juiste moment en vindt het dan een
flutfoto. Haha. Ik zou willen dat ik 'm
gemaakt had.’
IN MAASTRICHT
I
ten
ip I
5
LU
cc
LU
<Z)
LU
O
5
O
o
o
Z>
co
LU
.1