wESli Foto- expositie Famous r u~- e MEZZA 21 V2 genschijnlijk ontspannen wandelt Frank Sinatra tussen zijn bodyguards over de boardwalk van Miami Beach. Op de set van Les Petroleuses rookt sekssymbool Brigitte Bardot een sigaartje terwijl de wind haar lokken in het gezicht blaast. Het zijn iconische beelden van de hand van de in 2019 overleden sterfotograaf Terry O’Neill. William Rutten, die zelf ook talloze Nederlandse en buitenlandse sterren voor zijn lens had, is een bewonderaar van O’Neills werk. In zijn woonkamer hangt een gesigneerd exemplaar van een foto die O’Neill maakte van een optreden van Elton John in 1975. ‘De allerbeste concertfoto ooit,’ zegt Rutten. ‘Ik zie er elke dag andere dingen in, het verveelt nooit.’ Rutten vindt dat Terry O’Neill een ongekend gevoel voor timing heeft. ‘Destijds was er nog geen computer waarmee je een foutje recht kon trekken. De foto die hij maakte van Brigitte Bardot is eigenlijk een snel gemaakt tussen- doorkiekje, maar inmiddels wel een van de best verkochte kunstfoto’s ever’ Twee keer heeft Rutten hem ontmoet. ‘Een ongelooflijk lieve man: nul ego, totaal niet wat je zou verwachten bij iemand met zo’n enorm oeuvre.’ Natuurlijk, Terry O’Neill (1938) was vaak op de juiste plek, op het het juiste moment. Als zoon van Ierse immigranten, opgegroeid in de Londense voorstad Romford, ging hij op zijn vijftiende van school om jazzdrummer te worden. Het liep echter anders toen hij na zijn diensttijd bij luchtvaartmaatschappij BOAC een traineeship als technisch fotograaf kreeg aangeboden. Zijn snapshot van een Tory-minister, slapend in de vliegveldterminal, bezorgde hem daarop een contract bij de tabloid Daily Sketch. Hij fotografeerde ze allemaal: behalve de Beatles vielen ook de Stones, David Bowie en de overige Britse rock-elite voor zijn charmante aanpak, gevolgd door talloze bigshots uit Hollywood. Als vriend van de sterren - met Faye Dunaway was hij zelfs getrouwd - kon O’Neill ongestoord dicht bij de sterren komen. ‘Een soort paparazzo-met-toe- stemming,’ zegt Rutten. ‘Als je mensen kent, doen ze nu eenmaal meer voor je.’ Maar die benadering is, zeker op inter nationaal niveau, al langverleden tijd. ‘Tegenwoordig stuit je op een cordon aan pr-mensen en managers die alles willen bepalen.’ Toen William Rutten hem interviewde voor RTL Boulevard vertelde O’Neill dat hij de vliegensvlug geschoten Beatles-foto in de tuin van de Abbey Road Studios afschuwelijk vond: ‘Kijk hoe stom Ringo dat bekken vasthoudt,’ mopperde hij. ‘Typisch Terry, hij was weer precies op de juiste plek op het juiste moment en vindt het dan een flutfoto. Haha. Ik zou willen dat ik 'm gemaakt had.’ IN MAASTRICHT I ten ip I 5 LU cc LU <Z) LU O 5 O o o Z> co LU .1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 117