‘Ik vind het heerlijk om met vrienden de bergen in te trekken dan kan je niet piekeren en vallen alle zorgen weg’ J Jacob Derwig 16 VI niet makkelijk moet zijn zoiets te vertellen.’ ‘Stiekem wel ja. Het doet nog steeds een beetje pijn.’ ‘Ik vind bescheidenheid een mooie eigenschap. Wat mij betreft hoef je niet van de daken te schreeuwen hoe tof je bent. Er wordt al zo veel geschreeuwd door mensen die helemaal niet zo goed zijn in wat ze doen. Maar in dit geval dacht ik: weet je wel wie je hier aan de kant schuift? Er zit dus kennelijk inderdaad toch een ego. Ik lever al meer dan twintig jaar behoorlijk vaak kwaliteit, daarom durfde ik ook te zeggen dat die regisseur een vergissing maakte. Maar verder is ego iets dat je alleen maar in de weg zit.’ Na een lange stilte: ‘Je ziet soms een film of serie en denkt dan: daar had ik ook voor gecast kunnen worden. Maar aan die gedachte heb je niets. Waar je weleens gebaat zou kunnen zijn met wat ego, is bij het zelf initiëren van een project. Zo bewonder ik iemand als Halina Reijn, die gewoon zelf films ging maken. Soms moet je jezelf even wat groter maken om je verder te ontwikkelen.’ te hebben gezeten. Ik was niet langer die toneeljongen uit een niche. Een mijlpaaltje voor mijn carrière. Dat jasje trok ik zo weer aan, hooguit zijn Amsterdamse accent moest er weer inslijten. Het was genieten. Ook het weerzien met Georgina Verbaan (als zijn vrouw Kitty, red.) en Barry Atsma (als de belastingambtenaar Hugo, red.). Er is iets in de chemie tussen ons dat lastig te benoemen is, maar zodra we samen zijn, ontstaat er iets spannends of grappigs. Ik heb altijd gezegd: zodra ze me bellen om Marius te spelen, sta ik op de stoep, maar de film vind ik toch wel een mooi eindpunt.’ ‘Marius was mijn eerste grote televisierol na heel veel jaren vooral toneel te hebben gedaan. En het deed absoluut de deur open voor meer klussen, maar ik blijf kieskeurig. Dat ik dat ook kan doen, is een luxe. Ik wil liefst niet steeds hetzelfde kunstje doen. Als ze me nu bijvoorbeeld bellen voor een crimineel moet ik heel hard nadenken, want dat heb ik nu wel gedaan. Het liefst speel ik gelaag de personages, niet cliché. Rollen waar ik mijn tanden in kan zetten. Zoals Bert uit De verschrikkelijke jaren tachtig (de onlangs bij de VPRO uitgezonden serie over het bizarre wel en wee binnen een commune, red.).’ ‘Het is misschien een vleugje gezonde jaloezie, maar vooral bewondering. Hij zei tegen zich zelf: ik ga het maken in de inter nationale film- en televisiewereld en dat is hem gelukt! Dan moet je heel veel zelfvertrouwen hebben en ondernemend durven zijn.’ Jij hebt het ook geprobeerd. ‘Omdat het zo tastbaar wordt als je met Barry draait en je hoort wat hij allemaal doet. Ik ben er zelf ook even voor gegaan door enkele ‘Dan zegt mijn ego wel: dit kan jij. Dus geef mij dat boek en ik wil dat verder niemand eraan zit. En o ja, ik wil zelf ook de hoofdrol spelen. Maar ik noem het liever zelfvertrouwen. Ik ben dan ook de eerste die toegeeft dat iets is mislukt.’ ‘Het liefst wil ik alleen dingen maken die echt goed worden, terwijl de essentie van kunst is dat je nooit van tevoren weet hoe goed iets wordt. Ik bewerkte in 2019 Het duel van Tsjechov voor het toneel en dat werd geen goede voorstelling. Vooral de vrouwenrollen waren slecht uitgewerkt. En daar was ik me toen totaal niet van bewust. Jacqueline Blom, die meespeelde, heeft me laten inzien hoe cliché mijn blik was. En hoe dominant het mannelijk perspectief is. Daar ben ik haar enorm dankbaar voor, want zij heeft mij echt de ogen geopend.’ ‘Dit was de eerste grote rol op tv waar ik in belandde na vast bij toneelgezelschappen 9 Fatsoenlijk boos, zo klinkt het. Of hoop je nu stiekem dat het een waardeloze film wordt? Ook een bescheiden mens mag toch beschikken over trots en ego? Wanneer zat dat ego je in de weg? Jij initieerde Nederlandse theater- Is het sinds Klem makkelijker rollen te scoren? Over Barry Atsma gesproken, die boert de laatste jaren goed in het buitenland. Dat benoem je zelf vaak in interviews. Proef ik enige jaloezie? bewerkingen van bijvoorbeeld het boekRevo- lutionaryRoad. Hielp je ego je toen? Wanneer gebeurde dat dan? Na drie seizoenen Klem is er een bioscoopfilm waarin je terugkeert als Marius Milner, een bij het publiek geliefd personage. Hoe was het om weer in zijn huid te kruipen? GEBOREN 15 juli 1969 in Den Haag OPLEIDING Theaterweten schap in Utrecht, daarna Toneelschool Arnhem. THEATER maakte deel uit van De Trust, ’t Barre Land, Toneelgroep Amsterdam SPEELDE in Platonov, Opening Night, Kinderen van de zon, Who’s Afraid of Virginia Woolf, Revolutionary Road en Verdriet is het ding met veren TV grote rollen in In therapie, Penoza, Klem en De verschrikkelijke jaren tachtig FILM speelde in Lek, Zus zo, Alles is familie, Publieke werken en Bankier van het verzet PRIJZEN Mary Dresselhuys Prijs, Arlecchino, Paul Steenbergen-penning, vier Gouden Kalveren, twee keerde Louis d’Or PRIVÉ Getrouwd met Kim van Kooten, vader van Roman (18) en Kee (15)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 112