‘Het was mijn therapeut die zei: je kan toch ook weggaan bij Toneelgroep Amsterdam? Dat was nog niet eens in me opgekomen’ VI en in zelf geschreven theater bewerkingen als Revolutionary Road en Verdriet is het ding met veren. Wie hem januari vorig jaar De Slimste Mens zag winnen, denkt aan een man met een bescheiden, nuchter en gedecideerd voorkomen. ‘Het kost jaren om zelfvertrouwen op te bouwen en te voelen. Dat zal iedere acteur beamen, ook als je veel talent hebt. Als je wordt aan genomen op de toneelschool denk je even echt wat te kunnen, om na een paar maanden tot de conclusie te komen dat je nog zo wéinig kunt. Ik moest door een lang proces waar acteren nu eigenlijk écht over gaat. Misschien ook daarom is die bescheidenheid altijd bij me gebleven. Ik heb niet voor niets eerst drie jaar theaterwetenschap gestudeerd. Naar de toneelschool gaan, durfde ik niet.’ ‘Dat was gek genoeg al op de middelbare school, toen we een voorstelling deden in de schouw burg. Ik liep het toneel op en was totaal niet bang. Ik voel me hier wel thuis, dacht ik. Ik durfde daar te staan, ruimte te nemen, naar me te laten kijken. Dat bleef zo. Ik ben hooguit gezond nerveus.’ Waar kwam dan de angst voor de toneelschool vandaan? ‘Ik ging naar een open dag van de Maastrichtse toneelschool waar ik Jeroen Willems zag spelen. Hij was zó goed, zó knap. Toen ik hem later heel nonchalant ergens met een sigaretje zag zitten, dacht ik: dit kan ik niet en dit bén ik niet. Mam, mogen we alsjeblieft naar huis? Dus eerst theaterwetenschap. Daar kreeg ik overigens geen spijt van. Ik heb er heel veel theorie geleerd, heel veel gezien en smaak kunnen ontwikkelen. De laatste periode van die opleiding heb ik vooral geac teerd. Tot een studiegenoot zei dat ik gewoon die toneelschool moest doen. Dat duwtje had ik blijkbaar nog nodig.’ Tot tien jaar geleden bestond je leven lange tijd uit spelen bij het huidige Internationaal Theater Amsterdam. ‘Omdat ik het ingewikkeld vond dat ik geen invloed had op mijn eigen agenda. Je had daar als acteur sowieso geen inspraak, in wat dan ook. Kijk, het werken met zulke grote regisseurs en acteurs, dat was geweldig. Maar toen ik kinderen kreeg, wilde ik ook een gezinsleven opbouwen. Het gezelschap ging in die tijd net veel in het buitenland werken. Ik kreeg dan een rooster met daarin precies wat ik het komende jaar ging doen. Mijn vrouw Kim werd tijdens de zwangerschap van onze dochter ook nog langdurig ziek. Een chronische darm ziekte, zo bleek. Het werd ontzettend moeilijk een balans te vinden tussen werk en gezin.’ ‘Het werden lastige gesprekken en het duurde allemaal heel lang. Er kwam zelfs een mediator aan te pas. Ik wilde dat zij hun cultuur aanpasten, meer naar hun werknemers luisterden, maar dat gebeurde niet. Er was weer een duwtje van een ander voor nodig, want het was mijn therapeut die zei: je kan daar toch ook weggaan? Dat was nog niet eens in me opgekomen, zo graag wilde ik dat zij de omslag zouden maken. Maar ik dacht ook: ik ben halverwege de veertig, dit is toch mijn leven? Het was nooit mijn wens, dus voelde het dat ik gedwongen werd een keuze te maken. Maar het pakte goed uit: alles wat ik daarna deed, behoort tot het leukste dat ik mocht maken. Allemaal theater-, k z uj o I <x> >- e zullen wel gedacht hebben, de gasten van het restaurant waar Jacob Derwig, zijn eveneens in de film- en televisie wereld succesvolle vrouw Kim van Koot en en hun kinderen Roman (18) en Kee (15), recent wat te vieren hadden. Eerst stralende, toen betraande gezichten en vervolgens heel hard lachen. Aan dit tafeltje gebeurde iets bijzonders. ‘De oudste was jarig en we hadden allemaal iets bedacht om tegen hem te zeggen. Toen het mijn beurt was, brak ik al na één zin. Dat werkte blijkbaar aanstekelijk. Uiteindelijk moesten we zo hard lachen om het feit dat we allemaal zo ongelooflijk zaten te huilen. Een moment van puur geluk was het; het is Kim en mij gelukt om twee kinderen groot te brengen die allebei heel gebalanceerd in het leven staan. Emotioneel was het iets dat me harder raakte dan ik ooit had gedacht. Wij hebben zoveel mooie dingen gedaan. Ik met een serie als Klem, zij met een rol als in Hollands Hoop, samen met De verschrikkelijke jaren tachtig (hij als acteur, zij als schrijfster, red.). We stonden dat onszelf allemaal toe zonder dat er thuis te veel stress ontstond. Dat maakt me blij en trots.’ Er zijn ook momenten dat het acteur-zijn veel onzekerheid met zich meebrengt, weet hij. En dat geldt ook als je denkt alles op de rails te hebben staan. Terug blikkend op zijn carrière komt hij tot de conclusie ‘dat ik heel hard moest werken om te ontdekken hoeveel talent ik had’. Het is een misschien wat verrassende zin uit de mond van een man die zo trefzeker verdwijnt in zijn personages als bijvoorbeeld de aalgladde crimineel Marius in Klem, maar ook in films als Publieke werken, Bankiervan het verzet 14 Weetje nog wanneer je dacht: ja, ik kan dit wel degelijk? Waarom stopte dat ineens? Was daar bij ITA, toen nog Toneelgroep Amsterdam, geen begrip voor dan? i LU Q <x> LU o z LU z <2 at T O Z üj 5 UJ G> O z' o c/j o z o' z 1 <5 o o ca s a at LU V) 5 LU 5 at z z z ti 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 110