'Geen avond
is hetzelfde’
OUD NIEUW
a
I
1 -1
BIJPRATEN
AffiZZA 9
VI
‘Omdat het zo ontzettend goed is
geschreven. Het is geestig, wijs,
oprecht en waarachtig. Een zwaar
thema, depressie, wordt op een lichte
manier behandeld. De basis van de
monoloog is de depressie van de moeder
van de verteller, die een lijst maakt met
alles wat het leven de moeite waard
maakt. Die lijst is persoonlijk - ik speel
het ook anders dan Bram. Voor mij
begint de lijst bij mijn jeugd in de jaren
zeventig: de serie Knight Rider, de
muziek van toen. Maar ook klein geluk:
een stuk schil dat in één keer van je ei
gaat, je haar laten drogen in de zon.
Belangrijk bij deze voorstelling is ook
de interactie met het publiek. Geen
avond is hetzelfde.’
‘Heel erg! Maar dat maakt de voorstelling
ook zo mooi. Iedereen gaat door fases
heen die moeilijker zijn, en uiteindelijk
vind je weer hoop; dat gevoel is sterk
aanwezig en dat raakt het publiek ook.
Juist nu, nu zoveel mensen met mentale
problemen kampen, vind ik dit stuk
meerwaarde hebben. Je kan het gevoel
hebben dat je alleen bent, terwijl de
kwetsbaarheid van erover praten je juist
kracht kan geven. Als ik iets moeilijks
bespreekbaar kan maken, een taboe kan
doorbreken, dan vind ik dat een eer.’
-> Every Brilliant Thing is t/m 22 maart
te zien in de theaters
s
K
.4 w./
1 N7
-
Waarom wilde je deze voorstelling
spelen?
Is dat ook spannend?
Actrice TAMAR VAN DEN DOP (52)
speelt met Bram Suijker de voorstelling
Every Brilliant Thing, geschreven door
de Britse toneelschrijver Duncan
Macmillan.
r
GEEN TREND is de kunst vreemd en dus slaat ook hier de digitalisering toe. Gevolg: de schilderkunst legt het
af. Zonde, vindt een stroom jonge schilders uit binnen- maar vooral buitenland. Zij gebruiken juist eeuwen-
oude technieken om de verhalen, thema’s en uitdagingen van de huidige tijd te laten zien. Werk van zestien
schilders onder de veertig jaar is te zien in de tentoonstelling Brave New World in museum De Fundatie in
Zwolle, t/m 11 juni, museumdefundatie.nl
♦F
u