M
Eerste brug voor de Nieuwe Sluis is opgeladen
rv^
4
-1
6
Gedupeerden wateroverlast Sluiskil erg teleurgesteld in onderzoek
- rvJ? r
l
i atag
Paul van der Lingen (75) van
Stichting Wateroverlast Sluiskil
luisterde dinsdag samen met
mede-gedupeerden naar de
presentatie van de uitkomsten
van het onderzoek naar de
grond wateroverlast in zijn
dorp. Met kromme tenen.
Ik denk een derde van het dorp.
Plus de mensen die onwetend zijn.
Ik ben in ieder geval zelf in 42 hui
zen geweest waar ik geschrokken
ben van de problemen.
omstandigheden, voordat ook de
tweede brug naar Terneuzen wordt
gebracht.
chehaven plaats vond: daar werd de
eerste brug opgeladen. Vandaag is
er meer te zien.
De twee bruggen en vier sluis
deuren vertrokken op 18 maart vo
rig jaar vanuit het Chinese Penglai
naar Zeeland. Vanaf eind mei liggen
ze in Westdorpe opgeslagen. Nu
verlaten ze in de komende twee
weken een voor een de haven per
drijvend ponton. Dat gebeurt be
wust als een soort ‘bouwpakket’.
Eerst een brug, dan de vier sluis
deuren en dan nog een brug. Een
andere volgorde gaat niet, omdat de
mega-onderdelen elkaar dan in de
weg zouden zitten.
Mijlpaal
Het is een nieuwe mijlpaal in het
megaproject. Je zou kunnen zeggen
dat met de komst van de bruggen
en deuren voor iedereen in de om
geving ‘smoel’ krijgt; met de brug
gen krijgt immers iedereen te ma
ken die Terneuzen in of uit wil.
Wie het spektakel wil volgen, kan
langs het Kanaal gaan staan of ach
ter de computer plaatsnemen. Er
staat namelijk een webcam gericht
op het sluizencomplex. Gisteren
was daar nog niet veel op te zien,
omdat het werk vooral in de Autri-
Kantelen
De deuren zijn 26 meter hoog, 62
meter breed, 9 meter diep en 2000
ton zwaar. Ze worden een voor een
in liggende stand vervoerd. Bij de
zuidelijke landtong worden ze in
verticale stand gekanteld (zondag
de eerste) met behulp van een hijs
bok. Daarna worden de deuren in
de deurkas van de nieuwe sluis ge
ïnstalleerd.
Ook de bruggen (86 meter lang,
17 meter breed, 15 meter hoog en
1540 ton zwaar) worden met een
ponton vervoerd. Voordat de brug
gen op hun plaats kunnen worden
geïnstalleerd, worden ze op de
juiste hoogte gebracht in de goede
stand gedraaid.
Zodra de bruggen en sluisdeuren
op hun plaatsen liggen, kan een tij
delijke brug over de sluis worden
geplaatst. Daarover kan het wegver
keer rijden als de noordelijke land
tong (inclusief de Middensluis)
wordt opgeruimd.
De bruggen lagen lange tijd in de
polder gebroederlijk naast elkaar te
wachten. Tot gisterochtend. De eer
ste is in de ochtenduren opgeladen,
vandaag volgt het transport over
het Kanaal Gent-Terneuzen naar de
nieuwe sluis. Dat gebeurt overdag.
Het transport is vanaf tal van plek
ken langs het Kanaal dus goed te
zien. Daarna duurt het nog twee
weken, afhankelijk van de weers-
perts adviseren, zoals drainage
van het overtollige grondwater?
„Dat is een lachertje, natuurlijk.
Op sommige plekken zal dat mis
schien een beetje helpen, maar het
is niet de methode. Dat moet met
bronbemaling. Daarmee pompen
Dan weet je het wel.
Grondverschuivingen
en al je infra naar de
klote. Het hele dorp
zakt weg
‘De trillingen zijn een ander pro
bleem dan de wateroverlast’, zei
den burgemeester Van Merrien-
boer en de specialisten dinsdag.
„Dat is geen ander probleem. Ken
je het verschijnsel cavitatie? Heeft
te maken met imploderende
luchtbellen veroorzaakt door
scheepsschroeven. En die komen
onder de damwand door en gaan
het dorp in. Door die trillingen die
je van de cavitatie krijgt, zakt je
huis gewoon weg en krijg je overal
scheuren.”
„Ik ben opgeleid als werktuig
bouwkundige en heb in de
scheepsbouw, tunnelbouw en in
het transport gewerkt.”
weet je wel wat er gebeurt, natuur
lijk. Grondverschuivingen en al je
infra naar de klote. Het hele dorp
zakt weg. Ze moeten ook eens naar
de verankering van die damwand
kijken. Die zit er ook al een halve
eeuw in. Maar nogmaals, ik ga niet
zeggen wat ze moeten doen. Als ze
de schade maar betalen. Mij heeft
het al 15.000 euro gekost.”
via de RUD laat weten wat er ge
beurt. Ze verrekken het gewoon
om trillingsmeters te plaatsen.”
„Wat ze niet hebben meegeno
men, maar wat wel héél belangrijk
is, zijn de trillingen in het dorp. Ik,
en met mij mijn hele straat, tril ’s
nachts mijn bed uit. De onderzoe
kers zeggen dat ze nooit een ver
zoek hebben gekregen om dat te
onderzoeken. Terwijl ik elke keer
„De gemeente Terneuzen, Rijks
waterstaat en North Sea Port sa
men. De gemeente heeft een zorg
plicht en Rijkwaterstaat en North
Sea Port moeten voor de uitvoe
ring zorgen. Door niet te betalen,
ontkennen ze gewoon de schade
die het water bij de mensen thuis
aanricht. Zelf heb ik mijn huis tien
jaar terug door een aannemer laten
opknappen. Maar de ellende wordt
alleen maar erger. Mijn buren zijn
gevlucht. Ik heb zwarte schimmel
gezien in huizen waar gezinnen
met kleine kinderen wonen. En
het is niet alleen vlakbij het ka
naal, maar in het hele dorp.”
„Dat kanaaltje was vijftig jaar te
rug een meter of acht diep en daar
werd die damwand op geplaatst.
Prima natuurlijk. Maar vervolgens
groeven ze door tot een meter of
vijftien, maar die damwand komt
nog steeds tot acht meter. Dan
„Omdat de bewoners van Sluiskil
geen financiële compensatie krij
gen. Van mij mogen ze het kanaal
wel 25 meter diep maken, als ze de
schade maar betalen.”
„Daar zijn we nog niet aan begon
nen, omdat ik hoopte dat er ge
compenseerd zou worden. Sinds
dinsdag weten we dat dat niet zo
is. En we weten dat die trillingen
dus niet zijn meegenomen. Jeetje-
mina. Eerlijk gezegd weet ik het
ook even niet meer.”
ze veel dieper dan met drainage.”
De bruggen zijn 86
meter lang, 17 meter
breed, 15 meter hoog
en 1540ton zwaar en
worden meteen
ponton vervoerd
p' Ti
DONDERDAG 26 JANUARI 2023
VL
‘Als ze schade maar betalen
Paul van der Lingen in 2020 op een plek onder de protestantse kerk van Sluiskil waar het water door de muur komt, foto peter nicolai
TERNEUZEN
- Raymond de Frel
Hoeveel mensen in Sluiskil heb
ben inmiddels last van vochtpro-
blemen?
Ze liggen al acht maanden te
wachten op hun laatste reis,
maar deze dagen gaat het er
dan toch echt van komen. De
bruggen en sluisdeuren worden
naar de Nieuwe Sluis in Terneu-
zen gebracht.
Wat vond u van het pakket maat
regelen dat de ingehuurde ex-
Mario Wisse
Sluiskil
- Paul van der Lingen,
voorzitter van Stichting
Wateroverlast Sluiskil
Wat is uw achtergrond eigenlijk?
Wat vond u van de uitkomsten van
het onderzoek?
Wie zijn ze?
Veel gedupeerde Sluiskillenaren
zeggen dat de damwand niet diep
genoeg zit. Maar volgens de on
derzoekers is dat geen belangrijk
onderdeel van het probleem. Wat
vindt u?
Waarom kromme tenen?
Wat is de volgende stap? Een
rechtszaak?
M f
u’ I
1