M Eerste brug voor de Nieuwe Sluis is opgeladen rv^ 4 -1 6 Gedupeerden wateroverlast Sluiskil erg teleurgesteld in onderzoek - rvJ? r l i atag Paul van der Lingen (75) van Stichting Wateroverlast Sluiskil luisterde dinsdag samen met mede-gedupeerden naar de presentatie van de uitkomsten van het onderzoek naar de grond wateroverlast in zijn dorp. Met kromme tenen. Ik denk een derde van het dorp. Plus de mensen die onwetend zijn. Ik ben in ieder geval zelf in 42 hui zen geweest waar ik geschrokken ben van de problemen. omstandigheden, voordat ook de tweede brug naar Terneuzen wordt gebracht. chehaven plaats vond: daar werd de eerste brug opgeladen. Vandaag is er meer te zien. De twee bruggen en vier sluis deuren vertrokken op 18 maart vo rig jaar vanuit het Chinese Penglai naar Zeeland. Vanaf eind mei liggen ze in Westdorpe opgeslagen. Nu verlaten ze in de komende twee weken een voor een de haven per drijvend ponton. Dat gebeurt be wust als een soort ‘bouwpakket’. Eerst een brug, dan de vier sluis deuren en dan nog een brug. Een andere volgorde gaat niet, omdat de mega-onderdelen elkaar dan in de weg zouden zitten. Mijlpaal Het is een nieuwe mijlpaal in het megaproject. Je zou kunnen zeggen dat met de komst van de bruggen en deuren voor iedereen in de om geving ‘smoel’ krijgt; met de brug gen krijgt immers iedereen te ma ken die Terneuzen in of uit wil. Wie het spektakel wil volgen, kan langs het Kanaal gaan staan of ach ter de computer plaatsnemen. Er staat namelijk een webcam gericht op het sluizencomplex. Gisteren was daar nog niet veel op te zien, omdat het werk vooral in de Autri- Kantelen De deuren zijn 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar. Ze worden een voor een in liggende stand vervoerd. Bij de zuidelijke landtong worden ze in verticale stand gekanteld (zondag de eerste) met behulp van een hijs bok. Daarna worden de deuren in de deurkas van de nieuwe sluis ge ïnstalleerd. Ook de bruggen (86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar) worden met een ponton vervoerd. Voordat de brug gen op hun plaats kunnen worden geïnstalleerd, worden ze op de juiste hoogte gebracht in de goede stand gedraaid. Zodra de bruggen en sluisdeuren op hun plaatsen liggen, kan een tij delijke brug over de sluis worden geplaatst. Daarover kan het wegver keer rijden als de noordelijke land tong (inclusief de Middensluis) wordt opgeruimd. De bruggen lagen lange tijd in de polder gebroederlijk naast elkaar te wachten. Tot gisterochtend. De eer ste is in de ochtenduren opgeladen, vandaag volgt het transport over het Kanaal Gent-Terneuzen naar de nieuwe sluis. Dat gebeurt overdag. Het transport is vanaf tal van plek ken langs het Kanaal dus goed te zien. Daarna duurt het nog twee weken, afhankelijk van de weers- perts adviseren, zoals drainage van het overtollige grondwater? „Dat is een lachertje, natuurlijk. Op sommige plekken zal dat mis schien een beetje helpen, maar het is niet de methode. Dat moet met bronbemaling. Daarmee pompen Dan weet je het wel. Grondverschuivingen en al je infra naar de klote. Het hele dorp zakt weg ‘De trillingen zijn een ander pro bleem dan de wateroverlast’, zei den burgemeester Van Merrien- boer en de specialisten dinsdag. „Dat is geen ander probleem. Ken je het verschijnsel cavitatie? Heeft te maken met imploderende luchtbellen veroorzaakt door scheepsschroeven. En die komen onder de damwand door en gaan het dorp in. Door die trillingen die je van de cavitatie krijgt, zakt je huis gewoon weg en krijg je overal scheuren.” „Ik ben opgeleid als werktuig bouwkundige en heb in de scheepsbouw, tunnelbouw en in het transport gewerkt.” weet je wel wat er gebeurt, natuur lijk. Grondverschuivingen en al je infra naar de klote. Het hele dorp zakt weg. Ze moeten ook eens naar de verankering van die damwand kijken. Die zit er ook al een halve eeuw in. Maar nogmaals, ik ga niet zeggen wat ze moeten doen. Als ze de schade maar betalen. Mij heeft het al 15.000 euro gekost.” via de RUD laat weten wat er ge beurt. Ze verrekken het gewoon om trillingsmeters te plaatsen.” „Wat ze niet hebben meegeno men, maar wat wel héél belangrijk is, zijn de trillingen in het dorp. Ik, en met mij mijn hele straat, tril ’s nachts mijn bed uit. De onderzoe kers zeggen dat ze nooit een ver zoek hebben gekregen om dat te onderzoeken. Terwijl ik elke keer „De gemeente Terneuzen, Rijks waterstaat en North Sea Port sa men. De gemeente heeft een zorg plicht en Rijkwaterstaat en North Sea Port moeten voor de uitvoe ring zorgen. Door niet te betalen, ontkennen ze gewoon de schade die het water bij de mensen thuis aanricht. Zelf heb ik mijn huis tien jaar terug door een aannemer laten opknappen. Maar de ellende wordt alleen maar erger. Mijn buren zijn gevlucht. Ik heb zwarte schimmel gezien in huizen waar gezinnen met kleine kinderen wonen. En het is niet alleen vlakbij het ka naal, maar in het hele dorp.” „Dat kanaaltje was vijftig jaar te rug een meter of acht diep en daar werd die damwand op geplaatst. Prima natuurlijk. Maar vervolgens groeven ze door tot een meter of vijftien, maar die damwand komt nog steeds tot acht meter. Dan „Omdat de bewoners van Sluiskil geen financiële compensatie krij gen. Van mij mogen ze het kanaal wel 25 meter diep maken, als ze de schade maar betalen.” „Daar zijn we nog niet aan begon nen, omdat ik hoopte dat er ge compenseerd zou worden. Sinds dinsdag weten we dat dat niet zo is. En we weten dat die trillingen dus niet zijn meegenomen. Jeetje- mina. Eerlijk gezegd weet ik het ook even niet meer.” ze veel dieper dan met drainage.” De bruggen zijn 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540ton zwaar en worden meteen ponton vervoerd p' Ti DONDERDAG 26 JANUARI 2023 VL ‘Als ze schade maar betalen Paul van der Lingen in 2020 op een plek onder de protestantse kerk van Sluiskil waar het water door de muur komt, foto peter nicolai TERNEUZEN - Raymond de Frel Hoeveel mensen in Sluiskil heb ben inmiddels last van vochtpro- blemen? Ze liggen al acht maanden te wachten op hun laatste reis, maar deze dagen gaat het er dan toch echt van komen. De bruggen en sluisdeuren worden naar de Nieuwe Sluis in Terneu- zen gebracht. Wat vond u van het pakket maat regelen dat de ingehuurde ex- Mario Wisse Sluiskil - Paul van der Lingen, voorzitter van Stichting Wateroverlast Sluiskil Wat is uw achtergrond eigenlijk? Wat vond u van de uitkomsten van het onderzoek? Wie zijn ze? Veel gedupeerde Sluiskillenaren zeggen dat de damwand niet diep genoeg zit. Maar volgens de on derzoekers is dat geen belangrijk onderdeel van het probleem. Wat vindt u? Waarom kromme tenen? Wat is de volgende stap? Een rechtszaak? M f u’ I 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 53