Minister: meer aandacht voor Holocaust in onderwijs ^===3/ ‘Het mag niet respectloos worden’ ‘Er is wel meer bewustzijn nodig’ v 4 4 Hoogleraar statistiek: ‘Dit is zwaar onrepresentatief Volgens een onderzoek zou bijna een kwart van de Nederlandse jongeren vinden dat de Holocaust een ‘mythe’ is en dat er veel minder Joden zijn vermoord dan in de geschiedenisboeken staat. Op straat blijken jongvolwas senen de Holocaust vooral te zien als iets uit het verleden. Hugo (20) Tessel (19) JONGEREN EN DE HOLOCAUST Wat Cohen het meest schokt, is dat leraren aangeven soms de naar concentratie- en vernieti gingskampen: driekwart van het totaal. Slechts 5000 van hen over- leraar in spe vindt het ‘mooi meegenomen’ als er meer geschiede nis wordt gegeven in het onderwijs, waarin de Holocaust aan de orde kan komen. „Dat valt nu heel erg weg bij het samenvoegen van vakken. Het is wel het verleden, maar verdient aandacht. Want het zou ook nu nogmaals kunnen misgaan, daar hoeft niet heel veel voor te gebeuren. Andere lan den zijn verstrikt in conflicten waarbij wij heel makkelijk betrok ken kunnen raken.” essel begrijpt er totaal niets van dat een deel van de jongeren de Holo caust wegzet als een ‘mythe’. „Dan hadden ze beter moeten oplet ten bij geschiedenis. Ik heb zelf wél meege kregen waarom het ging: heel veel doden, en dat je voor die gebeurtenissen ont zettend veel respect moest hebben.” Tessel weet dan niet dat er zes miljoen Joden zijn omgekomen, geeft ze toe. „Ik vind dat er meer bewustzijn mag komen onder de jeugd over dingen die vroe ger zijn gebeurd. Want het is wel echt een maatschappelijk pro bleem, als er zelfs jongeren zijn die de Holocaust ontken nen.” Zelf gaat Tessel met mensen om die zaken zoals de Holo caust en het slavernij verleden op waarde schatten. „Respect krijg je ook mee door de juiste mensen om je heen. Daarin kunnen bijvoorbeeld ouders een belangrijke rol spelen. Al die invloe den vormen jonge mensen.” kan worden gehouden. „Ik dacht lang dat antisemitisme iets van het verleden was. Maar ik realiseer me steeds vaker dat het fictie is te denken dat dat ooit overgaat.” Cohens ouders overleefden de Holocaust door onder te duiken. Hij vertelt daarover op scholen. Volgens hem zou het helpen als de Holocaust in het onderwijs per soonlijker wordt gemaakt. „De Holocaust is een abstract begrip. Op een gegeven moment wordt hun lessen, uit angst voor heftige Je merkt dat anti-Israëlgevoelens al snel antisemitische gevoelens NepnïeilWS worden. Alles wordt op één hoop Wiersma benadrukt dat al langer gegooid. Ik snap dat dat moeilijk uit allerlei onderzoeken blijkt dat antisemitisme een probleem is in de samenleving. Hij wil dat scho- ugo studeert ■■I aan de pabo, H de opleiding voor leraren in het basisonderwijs. Hij denkt dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog zeven miljoen Joden zijn vermoord. De jongste generatie ziet de Holocaust vooral als een grap, ziet Hugo in de klas. „Er wordt veel over gegeind. Voor jonge kinderen is dit een fabeltje. Ze kun nen niet bevatten wat er is gebeurd en dus lachen ze er maar om. Zolang het maar niet respectloos wordt.” De is, maar scholen moeten die dis cussie wel durven aangaan.” Toen Duitsland in mei 1940 len vanaf 2024 meer aandacht be- Nederland binnenviel, woonden steden aan ‘digitale geletterdheid’, hier ongeveer 140.000 Joden. Van „Nepnieuws halen jongeren van hen werden er tijdens de oorlog allerlei platforms op internet. Ze 107.000 opgepakt en gedeporteerd moeten op school leren welke informatie klopt en welke niet.” Oud-burgemeester van Am sterdam Job Cohen was een aantal leefden de oorlog. Uit het onder- jaar geleden voorzitter van een zoek blijkt dat 53 procent van de commissie die aanbevelingen ondervraagden niet wist dat de deed over hoe de herinnering aan Holocaust ook in Nederland heeft de Tweede Wereldoorlog levend plaatsgevonden. Wiersma noemt het schokkend dat veel jongeren de Holocaust in twijfel trekken. „Des te belangrij- 6 miljoen alleen een getal, indivi- ker dat je op school de feiten leert duele verhalen blijven beter han- over de verschrikkingen in de gen. Na afloop van elke les komen Tweede Wereldoorlog.” Ook een er altijd kinderen naar me toe die meerderheid in de Tweede Kamer onder de indruk zijn.” wil dat er in het geschiedenison derwijs meer aandacht komt voor de Holocaust. Uit het onderzoek van de internationale organisatie Claims Conference, die opkomt voor slachtoffers van de Holo caust, blijkt dat 23 procent van de jongeren vindt dat het aantal van 6 miljoen vermoorde Joden fors wordt overdreven of zelfs dat de Holocaust een mythe is. Wiersma benadrukt dat lessen over de Tweede Wereldoorlog al van hen overleefden de oorlog, verplicht zijn in de onderbouw van alle middelbare scholen. „Omdat de oorlog voor veel kin deren ver weg is, moeten we echt Holocaust niet te behandelen in ons best doen. We moeten een extra stap zetten om over die ver- discussies met leerlingen, schrikkingen te blijven vertellen.” ‘Je kunt beter 117.010 Scholen moeten meer aandacht geven aan de Holocaust. Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma wil een ‘steviger inzet’. 107.000 Joden werden in de Tweede Wereldoorlog in Nederland opgepakt. 5000 Het onderzoek naar de kennis onder Nederlandse jongeren over de Holocaust zou ‘zwaar’ onrepresentatief zijn. Dat concludeert Casper Albers, hoogleraar statistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. „De claim van het onderzoek is dat Generatie Z en millennials de Holocaust bagatelliseren of ontkennen. Het onderzoek ziet 18- tot 40-jarigen als jongeren, maar Generatie Z zijn nu men sen van 11 tot 26 jaar. Dat bete kent dus dat ongeveer de helft van die groep niet is onder vraagd.” Het is niet de enige steek die de onderzoekers heb ben laten vallen, legt de hoog leraar uit. „Er zijn tweeduizend mensen ondervraagd, maar 60 procent van die mensen is 40 jaar of ouder. 40 procent van de ondervraagden is jongere. Daarbij zegt ruim een derde van de ondervraagden van 18 tot 40 jaar een universitaire studie te doen. Als je dat doorberekent zouden er 2,5 miljoen studenten zijn in plaats van de huidige 350.000.” Toch zijn de conclu sies uit het onderzoek niet per se fout. Ze zijn alleen niet vol doende onderbouwd. „Het hoeft niet te betekenen dat het niet zo is, maar we weten door dit on derzoek ook niet óf het zo is.” - Harmke de Vries Hans van Soest Den Haag bezig zijn met wat er nu gebeurt’ Minister Dennis Wiersma, foto marlies wessels DONDERDAG 26 JANUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 4