Minister: meer
aandacht voor
Holocaust
in onderwijs
^===3/
‘Het mag niet
respectloos worden’
‘Er is wel meer
bewustzijn nodig’
v
4
4
Hoogleraar statistiek: ‘Dit is zwaar onrepresentatief
Volgens een onderzoek zou bijna een kwart van de
Nederlandse jongeren vinden dat de Holocaust een ‘mythe’
is en dat er veel minder Joden zijn vermoord dan in de
geschiedenisboeken staat. Op straat blijken jongvolwas
senen de Holocaust vooral te zien als iets uit het verleden.
Hugo (20)
Tessel (19)
JONGEREN EN DE HOLOCAUST
Wat Cohen het meest schokt,
is dat leraren aangeven soms de
naar concentratie- en vernieti
gingskampen: driekwart van het
totaal. Slechts 5000 van hen over-
leraar in spe vindt het
‘mooi meegenomen’
als er meer geschiede
nis wordt gegeven in
het onderwijs, waarin
de Holocaust aan de
orde kan komen. „Dat
valt nu heel erg weg
bij het samenvoegen
van vakken. Het is wel
het verleden, maar
verdient aandacht.
Want het zou ook nu
nogmaals kunnen
misgaan, daar hoeft
niet heel veel voor te
gebeuren. Andere lan
den zijn verstrikt in
conflicten waarbij wij
heel makkelijk betrok
ken kunnen raken.”
essel begrijpt er
totaal niets van
dat een deel van
de jongeren de Holo
caust wegzet als een
‘mythe’. „Dan hadden
ze beter moeten oplet
ten bij geschiedenis.
Ik heb zelf wél meege
kregen waarom het
ging: heel veel doden,
en dat je voor die
gebeurtenissen ont
zettend veel respect
moest hebben.” Tessel
weet dan niet dat er
zes miljoen Joden zijn
omgekomen, geeft ze
toe. „Ik vind dat er
meer bewustzijn mag
komen onder de jeugd
over dingen die vroe
ger zijn gebeurd. Want
het is wel echt een
maatschappelijk pro
bleem, als er zelfs
jongeren zijn die de
Holocaust ontken
nen.” Zelf gaat Tessel
met mensen om die
zaken zoals de Holo
caust en het slavernij
verleden op waarde
schatten. „Respect
krijg je ook mee door
de juiste mensen om je
heen. Daarin kunnen
bijvoorbeeld ouders
een belangrijke rol
spelen. Al die invloe
den vormen jonge
mensen.”
kan worden gehouden. „Ik dacht
lang dat antisemitisme iets van
het verleden was. Maar ik realiseer
me steeds vaker dat het fictie is te
denken dat dat ooit overgaat.”
Cohens ouders overleefden de
Holocaust door onder te duiken.
Hij vertelt daarover op scholen.
Volgens hem zou het helpen als de
Holocaust in het onderwijs per
soonlijker wordt gemaakt. „De
Holocaust is een abstract begrip.
Op een gegeven moment wordt
hun lessen, uit angst voor heftige
Je
merkt dat anti-Israëlgevoelens
al snel antisemitische gevoelens
NepnïeilWS worden. Alles wordt op één hoop
Wiersma benadrukt dat al langer gegooid. Ik snap dat dat moeilijk
uit allerlei onderzoeken blijkt dat
antisemitisme een probleem is in
de samenleving. Hij wil dat scho-
ugo studeert
■■I aan de pabo,
H de opleiding
voor leraren in het
basisonderwijs. Hij
denkt dat er tijdens de
Tweede Wereldoorlog
zeven miljoen Joden
zijn vermoord. De
jongste generatie ziet
de Holocaust vooral als
een grap, ziet Hugo in
de klas. „Er wordt veel
over gegeind. Voor
jonge kinderen is dit
een fabeltje. Ze kun
nen niet bevatten wat
er is gebeurd en dus
lachen ze er maar om.
Zolang het maar niet
respectloos wordt.” De
is, maar scholen moeten die dis
cussie wel durven aangaan.”
Toen Duitsland in mei 1940
len vanaf 2024 meer aandacht be- Nederland binnenviel, woonden
steden aan ‘digitale geletterdheid’, hier ongeveer 140.000 Joden. Van
„Nepnieuws halen jongeren van hen werden er tijdens de oorlog
allerlei platforms op internet. Ze 107.000 opgepakt en gedeporteerd
moeten op school leren welke
informatie klopt en welke niet.”
Oud-burgemeester van Am
sterdam Job Cohen was een aantal leefden de oorlog. Uit het onder-
jaar geleden voorzitter van een zoek blijkt dat 53 procent van de
commissie die aanbevelingen ondervraagden niet wist dat de
deed over hoe de herinnering aan Holocaust ook in Nederland heeft
de Tweede Wereldoorlog levend plaatsgevonden.
Wiersma noemt het schokkend
dat veel jongeren de Holocaust in
twijfel trekken. „Des te belangrij- 6 miljoen alleen een getal, indivi-
ker dat je op school de feiten leert duele verhalen blijven beter han-
over de verschrikkingen in de gen. Na afloop van elke les komen
Tweede Wereldoorlog.” Ook een er altijd kinderen naar me toe die
meerderheid in de Tweede Kamer onder de indruk zijn.”
wil dat er in het geschiedenison
derwijs meer aandacht komt voor
de Holocaust. Uit het onderzoek
van de internationale organisatie
Claims Conference, die opkomt
voor slachtoffers van de Holo
caust, blijkt dat 23 procent van de
jongeren vindt dat het aantal van
6 miljoen vermoorde Joden fors
wordt overdreven of zelfs dat de
Holocaust een mythe is.
Wiersma benadrukt dat lessen
over de Tweede Wereldoorlog al van hen overleefden de oorlog,
verplicht zijn in de onderbouw
van alle middelbare scholen.
„Omdat de oorlog voor veel kin
deren ver weg is, moeten we echt Holocaust niet te behandelen in
ons best doen. We moeten een
extra stap zetten om over die ver- discussies met leerlingen,
schrikkingen te blijven vertellen.”
‘Je kunt beter
117.010
Scholen moeten meer
aandacht geven aan de
Holocaust. Minister voor
Primair en Voortgezet
Onderwijs Dennis Wiersma
wil een ‘steviger inzet’.
107.000 Joden werden in
de Tweede Wereldoorlog in
Nederland opgepakt. 5000
Het onderzoek naar de kennis
onder Nederlandse jongeren
over de Holocaust zou ‘zwaar’
onrepresentatief zijn. Dat
concludeert Casper Albers,
hoogleraar statistiek aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
„De claim van het onderzoek is
dat Generatie Z en millennials
de Holocaust bagatelliseren of
ontkennen. Het onderzoek ziet
18- tot 40-jarigen als jongeren,
maar Generatie Z zijn nu men
sen van 11 tot 26 jaar. Dat bete
kent dus dat ongeveer de helft
van die groep niet is onder
vraagd.” Het is niet de enige
steek die de onderzoekers heb
ben laten vallen, legt de hoog
leraar uit. „Er zijn tweeduizend
mensen ondervraagd, maar
60 procent van die mensen is
40 jaar of ouder. 40 procent van
de ondervraagden is jongere.
Daarbij zegt ruim een derde van
de ondervraagden van 18 tot 40
jaar een universitaire studie te
doen. Als je dat doorberekent
zouden er 2,5 miljoen studenten
zijn in plaats van de huidige
350.000.” Toch zijn de conclu
sies uit het onderzoek niet per
se fout. Ze zijn alleen niet vol
doende onderbouwd. „Het hoeft
niet te betekenen dat het niet zo
is, maar we weten door dit on
derzoek ook niet óf het zo is.”
- Harmke de Vries
Hans van Soest
Den Haag
bezig zijn met
wat er nu gebeurt’
Minister Dennis Wiersma, foto marlies wessels
DONDERDAG 26 JANUARI 2023 GO