M
K'
Succesvol fietsbeleid heeft keerzijde:
‘Stad vervuilt door hoeveelheid fietsen’
6
Liever extra afrit vanaf de A58 naar Waterpark Veerse Meer
2^
- 4
Huizen slopen om de weg door
Arnemuiden te verbreden,
inwoners van het stadje zien er
niks in. Het lost de
verkeersonveiligheid niet op,
vrezen ze. Ze zien meer in een
extra weg vanaf de A58 naar
het Veerse Meer.
Maar alleen maar de Schutters
hof en de Nieuwlandseweg ver
breden is volgens Van Overveld
geen echte oplossing van de onvei
lige verkeerssituatie. Hij zou graag
zien dat er een extra afrit vanaf de
A58 tussen Goes en Arnemuiden
komt. Dat wil overigens iedereen
wel, maar Rijkswaterstaat lijkt niet
van plan daaraan mee te willen
werken - zeker niet op korte ter
mijn.
Mevrouw Joziasse haalt fietsend
brapad, maar er is bijna niemand
die voor je stopt, vrachtauto’s
staan er te laden en te lossen. Je
hebt een supermarkt, een school
en een peuterspeelzaal bij een te
druk kruispunt.” Alleen maar de
weg door Arnemuiden verbreden
vinden de moeders geen oplossing
voor de onveiligheid.
Joziasse: „Jaren geleden hadden
ze het over een andere afslag rich
ting het Veerse meer, dat lijkt me
de allerbeste oplossing.” Nu hui-
gesproken met de gemeente en de
Vereniging Ondernemers Middel
burg.” En op de politieke avond
van GL/PvdA vond hij een nieuwe
bondgenoot in de Fietsersbond
Middelburg.
Toenemend verkeer
De gemeente Middelburg onder
zoekt de mogelijkheid om de
doorgaande route door Arnemui
den te verbreden. Dit om het
steeds toenemende verkeer naar
het Veerse Meer soepeler en veili
ger door het stadje te loodsen.
Meer oplaadpunten
Die was een jaar geleden opgehe
ven, maar is nieuw leven ingebla
zen door Leny van den Heuvel. In
middels bestaat de Fietsersbond
uit acht actieve leden. Zowel Van
den Heuvel als Minnaert vinden
het tijd om samen te gaan werken.
Want ook de Fietsersbond vindt
dat de voorzieningen voor fietsers
in de binnenstad, zoals oplaad
punten voor elektrische fietsen,
verbeterd moeten worden.
Betere voorzieningen, dat is ook
wat Minnaert ziet als oplossing
voor de overlast van fietsen die hij
signaleert. „We moeten de fietsen
niet uit de stad gaan weren, nee,
we moeten de fietsers beter gaan
faciliteren. Als we meer en betere
voorzieningen aanbieden, kunnen
mensen hun fietsen op een goede
manier kwijt en neemt de vervui
ling af.”
zen slopen voor een bredere weg
vindt ze ook zonde.
Mevrouw Cocky Bakhuizen
huurt bijna acht jaar een huis aan
de Schuttershof. „De manier
waarop dit gaat, deugt van geen
kanten”, zegt ze. Ze was stomver
baasd. „Ik las in de krant dat mijn
huis en de huizen van mijn buren
mogelijk worden afgebroken.” Na
het lezen van de krant belde ze
Woningbouwvereniging Arne
muiden, die nog nergens van wist.
Ik ben me een
hartverzakking
geschrokken
Middelburg wil juist een autoluwe
binnenstad, waar mensen vooral
op de fiets naartoe komen. Dat lukt
zelfs zo goed dat de horeca, de on
dernemers en de Fietsersbond
zich nu zorgen maken over de pro
blemen die daardoor ontstaan. „Er
moet nü een fietsplan komen”,
waarschuwt Renny Minnaert van
Koninklijke Horeca Nederland af
deling Middelburg. „Anders kun
nen we over vijf jaar over de fiet
sen lopen.”
Te laat
Arnemuidse makelaar Sander de
Nooijer vindt vooral dat de nieuwe
gemeentelijke plannen veel te laat
komen. „Ze zijn al jaren met Wa
terpark Veerse Meer bezig, de ver
keersveiligheid had eerder serieus
aangepakt moeten worden.”
Voor Jos Kouwer, projectmana
ger gebiedsontsluiting Veerse
Meer zuid, zijn de huidige ver
keersplannen ook niet de defini
tieve oplossing. Maar een afrit
vanaf de A58, dat zou jaren kun
nen duren, als hij er ooit komt.
Later kreeg ze de gemeente te pak
ken, waar werd verteld dat er nog
niets is beslist. „Ik ben me een
hartverzakking geschrokken,
overleg éérst met bewoners als je
plannen maakt.”
haar dochter van 7 en zoon van 4
op van de Joos van Larenschool
aan de Clasinastraat. Het jongetje
rijdt op zijn crossfietsje, haar
meisje mag vandaag bij haar ach
terop. Vier keer per dag houdt ze
haar hart vast wanneer ze de kin
deren van en naar school brengt.
„Het is heel gevaarlijk, het maakt
niet uit of de Nieuwlandseweg
straks breder is of niet.”
Een andere moeder met kinde
ren valt haar bij. „Er is nu een ze
sen bij. Ook de groei van het aantal
elektrische fietsen is enorm. Daar
door komen veel meer mensen
met de fiets naar de stad. Zelfs
vanaf de Walcherse kust, uit bij
voorbeeld Domburg, komen de
toeristen fietsend naar Middel
burg. Het wordt dus drukker in de
stad.”
Dat lijkt mooi, maar Minnaert
ziet ook de keerzijde. „We kunnen
het aantal fietsen niet meer aan
met de voorzieningen die we nu
hebben. Er zijn te weinig fietspar-
keerplekken en stallingen.”
Drukker in de stad
Minnaert slaakte zijn noodkreet
op een politieke avond van Groen-
Links/PvdA over veiligheid en
fietsveiligheid in Middelburg. „Er
komen sowieso steeds meer fiet-
‘Dat moetje niet willen’
Het gevolg is volgens hem dat fiet
sen op plekken worden neergezet
waar ze niet zouden moeten staan.
Pal voor winkels in winkelstraten
zoals de Lange Delft en de Lange-
viele en op Plein 1940 waar eigen
lijk vooral ruimte zou moeten zijn
voor terrassen. Het beeld dat dat
geeft, stoort hem. „De stad ver
vuilt door de hoeveelheid fietsen.
Dat moet je niet willen.”
Daarom wordt het hoog tijd
voor een ‘fietsplan’, stelt Minnaert.
„We hebben daarover onlangs nog
BTW WEG ERMEE DAGEN
24 t/m 28 januari
Alle apparatuur boven €100,- BTW vrij!
Vraag naar dn actïpvno'waarde.n in dp winanl
edrijfsleider bij Jumbo
Van Overveld in Arne-
muiden, Nick van
Overveld (32) heeft
vanuit zijn werkplek
zicht op het drukste verkeerspunt
van het stadje. Op het kruispunt
tussen de Clasinastraat, de Zuid-
wal en de Nieuwlandseweg heeft
hij al heel wat bijna-ongelukken
gezien. „Het kruispunt is erg on
overzichtelijk en het zebrapad ligt
op een onhandig punt.”
De meerpalen die de voetgan-
gersstrook markeren langs de
Nieuwlandseweg zijn volgens Van
Overveld ook erg onhandig ge
plaatst. „Ze dwingen vrachtwa
gens en busjes de linker weghelft
op, ze staan te dicht op de straat.”
Daardoor ontstaan geregeld op
stoppingen en verkeersdeelne
mers verliezen het overzicht.
4.
it
Arnemuiden tegen bredere weg
1
4
-
Kanaalstraat 22
□ost-Souburg
De groei van het aantal fietsen
wordt zelfs fietsstad Middel
burg te machtig. Horeca en de
Fietsersbond willen samen de
overlast in de binnenstad aan
pakken. „De stad vervuilt door
de hoeveelheid fietsen.”
Volgens Nick van Overveld, bedrijfsleider van Jumbo Van Overveld in Arnemuiden, lost het verbreden
van wegen niets op. foto dirk- jan gjeltema
- Cocky Bakhuizen, huurster
aan de Schuttershof
Maurits Sep
Middelburg
Arie Westeneng
Arnemuiden
1
5c
KB
Dorpsstraat 56
Helnfcenszand
™AVA
electro
WORVD.
DONDERDAG 26 JANUARI 2023 WA