M K' Succesvol fietsbeleid heeft keerzijde: ‘Stad vervuilt door hoeveelheid fietsen’ 6 Liever extra afrit vanaf de A58 naar Waterpark Veerse Meer 2^ - 4 Huizen slopen om de weg door Arnemuiden te verbreden, inwoners van het stadje zien er niks in. Het lost de verkeersonveiligheid niet op, vrezen ze. Ze zien meer in een extra weg vanaf de A58 naar het Veerse Meer. Maar alleen maar de Schutters hof en de Nieuwlandseweg ver breden is volgens Van Overveld geen echte oplossing van de onvei lige verkeerssituatie. Hij zou graag zien dat er een extra afrit vanaf de A58 tussen Goes en Arnemuiden komt. Dat wil overigens iedereen wel, maar Rijkswaterstaat lijkt niet van plan daaraan mee te willen werken - zeker niet op korte ter mijn. Mevrouw Joziasse haalt fietsend brapad, maar er is bijna niemand die voor je stopt, vrachtauto’s staan er te laden en te lossen. Je hebt een supermarkt, een school en een peuterspeelzaal bij een te druk kruispunt.” Alleen maar de weg door Arnemuiden verbreden vinden de moeders geen oplossing voor de onveiligheid. Joziasse: „Jaren geleden hadden ze het over een andere afslag rich ting het Veerse meer, dat lijkt me de allerbeste oplossing.” Nu hui- gesproken met de gemeente en de Vereniging Ondernemers Middel burg.” En op de politieke avond van GL/PvdA vond hij een nieuwe bondgenoot in de Fietsersbond Middelburg. Toenemend verkeer De gemeente Middelburg onder zoekt de mogelijkheid om de doorgaande route door Arnemui den te verbreden. Dit om het steeds toenemende verkeer naar het Veerse Meer soepeler en veili ger door het stadje te loodsen. Meer oplaadpunten Die was een jaar geleden opgehe ven, maar is nieuw leven ingebla zen door Leny van den Heuvel. In middels bestaat de Fietsersbond uit acht actieve leden. Zowel Van den Heuvel als Minnaert vinden het tijd om samen te gaan werken. Want ook de Fietsersbond vindt dat de voorzieningen voor fietsers in de binnenstad, zoals oplaad punten voor elektrische fietsen, verbeterd moeten worden. Betere voorzieningen, dat is ook wat Minnaert ziet als oplossing voor de overlast van fietsen die hij signaleert. „We moeten de fietsen niet uit de stad gaan weren, nee, we moeten de fietsers beter gaan faciliteren. Als we meer en betere voorzieningen aanbieden, kunnen mensen hun fietsen op een goede manier kwijt en neemt de vervui ling af.” zen slopen voor een bredere weg vindt ze ook zonde. Mevrouw Cocky Bakhuizen huurt bijna acht jaar een huis aan de Schuttershof. „De manier waarop dit gaat, deugt van geen kanten”, zegt ze. Ze was stomver baasd. „Ik las in de krant dat mijn huis en de huizen van mijn buren mogelijk worden afgebroken.” Na het lezen van de krant belde ze Woningbouwvereniging Arne muiden, die nog nergens van wist. Ik ben me een hartverzakking geschrokken Middelburg wil juist een autoluwe binnenstad, waar mensen vooral op de fiets naartoe komen. Dat lukt zelfs zo goed dat de horeca, de on dernemers en de Fietsersbond zich nu zorgen maken over de pro blemen die daardoor ontstaan. „Er moet nü een fietsplan komen”, waarschuwt Renny Minnaert van Koninklijke Horeca Nederland af deling Middelburg. „Anders kun nen we over vijf jaar over de fiet sen lopen.” Te laat Arnemuidse makelaar Sander de Nooijer vindt vooral dat de nieuwe gemeentelijke plannen veel te laat komen. „Ze zijn al jaren met Wa terpark Veerse Meer bezig, de ver keersveiligheid had eerder serieus aangepakt moeten worden.” Voor Jos Kouwer, projectmana ger gebiedsontsluiting Veerse Meer zuid, zijn de huidige ver keersplannen ook niet de defini tieve oplossing. Maar een afrit vanaf de A58, dat zou jaren kun nen duren, als hij er ooit komt. Later kreeg ze de gemeente te pak ken, waar werd verteld dat er nog niets is beslist. „Ik ben me een hartverzakking geschrokken, overleg éérst met bewoners als je plannen maakt.” haar dochter van 7 en zoon van 4 op van de Joos van Larenschool aan de Clasinastraat. Het jongetje rijdt op zijn crossfietsje, haar meisje mag vandaag bij haar ach terop. Vier keer per dag houdt ze haar hart vast wanneer ze de kin deren van en naar school brengt. „Het is heel gevaarlijk, het maakt niet uit of de Nieuwlandseweg straks breder is of niet.” Een andere moeder met kinde ren valt haar bij. „Er is nu een ze sen bij. Ook de groei van het aantal elektrische fietsen is enorm. Daar door komen veel meer mensen met de fiets naar de stad. Zelfs vanaf de Walcherse kust, uit bij voorbeeld Domburg, komen de toeristen fietsend naar Middel burg. Het wordt dus drukker in de stad.” Dat lijkt mooi, maar Minnaert ziet ook de keerzijde. „We kunnen het aantal fietsen niet meer aan met de voorzieningen die we nu hebben. Er zijn te weinig fietspar- keerplekken en stallingen.” Drukker in de stad Minnaert slaakte zijn noodkreet op een politieke avond van Groen- Links/PvdA over veiligheid en fietsveiligheid in Middelburg. „Er komen sowieso steeds meer fiet- ‘Dat moetje niet willen’ Het gevolg is volgens hem dat fiet sen op plekken worden neergezet waar ze niet zouden moeten staan. Pal voor winkels in winkelstraten zoals de Lange Delft en de Lange- viele en op Plein 1940 waar eigen lijk vooral ruimte zou moeten zijn voor terrassen. Het beeld dat dat geeft, stoort hem. „De stad ver vuilt door de hoeveelheid fietsen. Dat moet je niet willen.” Daarom wordt het hoog tijd voor een ‘fietsplan’, stelt Minnaert. „We hebben daarover onlangs nog BTW WEG ERMEE DAGEN 24 t/m 28 januari Alle apparatuur boven €100,- BTW vrij! Vraag naar dn actïpvno'waarde.n in dp winanl edrijfsleider bij Jumbo Van Overveld in Arne- muiden, Nick van Overveld (32) heeft vanuit zijn werkplek zicht op het drukste verkeerspunt van het stadje. Op het kruispunt tussen de Clasinastraat, de Zuid- wal en de Nieuwlandseweg heeft hij al heel wat bijna-ongelukken gezien. „Het kruispunt is erg on overzichtelijk en het zebrapad ligt op een onhandig punt.” De meerpalen die de voetgan- gersstrook markeren langs de Nieuwlandseweg zijn volgens Van Overveld ook erg onhandig ge plaatst. „Ze dwingen vrachtwa gens en busjes de linker weghelft op, ze staan te dicht op de straat.” Daardoor ontstaan geregeld op stoppingen en verkeersdeelne mers verliezen het overzicht. 4. it Arnemuiden tegen bredere weg 1 4 - Kanaalstraat 22 □ost-Souburg De groei van het aantal fietsen wordt zelfs fietsstad Middel burg te machtig. Horeca en de Fietsersbond willen samen de overlast in de binnenstad aan pakken. „De stad vervuilt door de hoeveelheid fietsen.” Volgens Nick van Overveld, bedrijfsleider van Jumbo Van Overveld in Arnemuiden, lost het verbreden van wegen niets op. foto dirk- jan gjeltema - Cocky Bakhuizen, huurster aan de Schuttershof Maurits Sep Middelburg Arie Westeneng Arnemuiden 1 5c KB Dorpsstraat 56 Helnfcenszand ™AVA electro WORVD. DONDERDAG 26 JANUARI 2023 WA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 38