Vogeltelling: is het nou een heggenmus of een huismus? kb 4 Muziekstuk over de Ramp opnieuw uitgevoerd Misschien zie je zelfs een hals- Iets diep in mij wordt geraakt. Ik kan dat zelf ook niet goed verklaren, terwijl ik het toch zelf geschreven heb Zit er een groepje bij elkaar, maak dan een foto en tel later op je gemak de vogels na Regen, wind, kou, angst, ellende, verwoesting, de golven die maar op de kust beukten. Dat was waar de Middelburgse componist Douwe Eisenga aan dacht, toen hij in 2003 een muziekstuk schreef over de Ramp. Het Zeeuws Concertkoor benaderde Eisenga, samen met het Vocaal Ensemble Cantare, met het verzoek er een nieuwe versie van te maken voor een kamerorkest, waar mee beide koren op tournee kon den gaan. Morgen is The Flood Re quiem 1953 voor het eerst in twintig jaar weer te horen, in een versie voor kamerorkest. cies? Stadstuinen zijn niet onbelang- orkest, kan het mis gaan. Dat is toch heel anders dan de pianobegelei ding die je tot dan toe gehoord hebt. en uiteindelijk is het doel gegevens te verzamelen voor wetenschappe lijk onderzoek. Sovon Vogelonder- zoek Nederland en Vogelbescher ming Nederland zetten jaarlijks een vogelsoort in de schijnwerpers. Vorig jaar was het de merel, dit jaar de scholekster, een soort die steeds vaker in stedelijk gebied te zien is. De actiepagina van de Nationale Tuinvogeltelling is te vinden op Vogelbescherming.nl/tuinvogeltel- ling. Intiemer Cora Dellebeke uit Nieuw- en Sint- Joosland speelde twintig jaar gele den mee in de grote bezetting (ze ventig musici) en nu, als slagwer- Niet lokken Het is ook niet de bedoeling om vo gels te lokken door voer te strooien. Dan krijg je niet zo’n zuiver beeld van het vóórkomen van de vogels, ker, in het twintigkoppige Kamer orkest TY. „De vorige was grootser, qua klank. Maar de sfeer is in deze kleinere, intiemere bezetting be houden. Voor mij is dit is veel har der werken omdat we met twee slagwerkers vijftien instrumenten bespelen, van pauken tot triangel. Dat is heel veel heen en weer ren nen. Je houdt het ritme vast voor de rest van het orkest en koor. In die zin ben je de fundering van het ge heel.” Ook bij haar speelt de ramp nacht door het hoofd, als ze op de tomtoms slaat. „Daarin hoor je echt het beukende water. En als je op de pauken slaat, wordt dat effect nog versterkt.” Hoe vertaal je de Watersnood ramp in een muziekstuk? Eisenga maakt zich geen illusies: „Je schiet altijd tekort. Ik heb veel reacties ge kregen, destijds. De meest indruk wekkende was wel van een vrouw die met haar vader het concert be- nies en rukt ook op naar het oosten. Vliegt er tot je grote vreugde een kraanvogel over? Helaas, die telt niet mee. Alleen vogels die daad werkelijk de tuin in komen. Maar iedereen zat er voor honderd procent in.” Ruppert roemt de samenwerking tussen Douwe Eisenga en de Mid delburgse dirigent Pim Overduin. „Eisenga heeft allemaal verschil lende ritmes in het stuk opgeno men, ritmes die voortdurend wis selen, en dat pakt de dirigent moei teloos op. Je ziet zijn handbeweging in de opmaat en weet direct: ah, dat komt eraan. Overduin is een bij zonder talent.” zondag - kost maar een half uurtje, wat voor soort duif is het nu pre- Simpelweg tellen, in de tuin of vanaf het balkon. Zit er een groepje bij elkaar, maak dan een foto en tel rijk voor onze vogels: samen vor- later op je gemak de vogels na. Om men ze als het ware één groot park, dubbel tellen te voorkomen, is de waarin veel vogels zich thuis voe- stelregel: alleen het hoogste aantal len. Schrik niet als daar eens een doorgeven, als binnen het halve uur sperwer tussen zit die een rood- twee keer een groepje mussen zocht had. Hij had de Ramp meege- Eisenga noemt het heel bijzonder maakt en er al die jaren met geen dat zijn levenswerk-waarvan twee woord over gesproken. Ze kwamen weken geleden een nieuwe cd ver- thuis en hij begon te vertellen. Voor scheen - na zoveel jaar weer op de het eerst. Dat is wat muziek kan planken komt, zij het in een aange- doen, blijkbaar.” paste versie. Het is niet de eerste Afgelopen zaterdag, bij de repeti- keer dat hij het verzoek kreeg een tie, werd hij tot zijn eigen verbazing even hevig geëmotioneerd. „Bij een passage aan het eind, net als bij het In Zeeland zou er zomaar een sper wer tussen kunnen zitten. Natuur- twee keer een groepje mussen borstje opeet: dat is helemaal niet vorser Chiel Jacobusse ziet die bijna neerstrijkt. erg, verklaart Chiel Jacobusse. „Uit wekelijks op zijn erf aan de Lens- onderzoek blijkt dat dat geen we- hoekdijk in’s-Gravenpolder. Jaren- Welke soort? zenlijke invloed heeft op de vo- lang was deze roofvogel bijna niet Vanaf morgenochtend kun je de gelstand. Het is zoals het hoort: meer te zien door het landbouwgif tellingen invoeren op mijntuinvo- eten en gegeten worden. dat via de zaden in hun prooidieren geltelling.nl. Ook dit jaar is er een terechtkwam. Dat hij nu weer meer webapp, MijnTuinvogeltelling, met bandparkiet. Die vogel is in Zeeland te zien is, bewijst dat dingen ook eenvogel-quiz. Wantishetnoueen nog een zeldzaamheid, maar vormt kunnen verbeteren. huismus, of een heggenmus? Een in de stadsparken van de Randstad Meedoen - morgen, zaterdag of vrouwtjesmerel of zanglijster? En al luidruchtige kwetterende kolo- stuk om te zetten. „Maar het was wel een van de moeilijkste klus sen”, geeft de componist toe. „Van zeventig naar twintig muzikanten, dat is een flinke reductie. Je wil toch de kleur en de energie zoveel moge lijk behouden. Dat is behoorlijk puzzelen.” Tijdens de repetitie vielen alle puzzelstukjes op hun plek. Voorzit ter Martin Ruppert van het Zeeuws Concertkoor, zelf al twaalf jaar tenor: „Het was best moeilijk. Op een schaal van o tot 10, ik denk wel een 8. Of een 9. Zo’n Mattheus Pas sion, daarvan weet je wat er komt, je kent de koralen. Je weet: hier zijn wij aan de beurt, die toon, die oorspronkelijke stuk. Iets diep in hoogte. Dat was nu niet zo. Het was mij wordt geraakt. Ik kan dat zelf een ontdekkingsreis.” ook niet goed verklaren, terwijl ik Eisenga: „Als zo’n koor voor het het toch zelf geschreven heb. Ik kan eerst geconfronteerd wordt met het muziek op allerlei manieren analy seren, maar het blijft toch iets van een mysterie houden.” ‘Je hoort echt het beukende water VLISSINGEN - Ondine van der Vleuten Het lijkt bijna onmogelijk: de Watersnoodramp vertalen in muziek. De Middelburgse componist DouweEisengadeed het en komende week is het muziekstuk voor het eerst in twintig jaar weer te horen. Met dank aan maar liefst 20 muzikanten en 95 koorleden. - Douwe Eisenga, componist Vogels kijken is leuk, maar tuin vogels tellen kan lastig zijn. Daarom hier wat tips ter voorbe reiding op de - twintigste! - Nati onale Vogeltelling, komend weekend. The Flood Requiem 1953: premi ère morgen in de Sint Jacobskerk in Vlissingen, aanvang 20.00 uur. Dit concert wordt geopend met de Passacaglia van J.S. Bach door André Poortvliet op het grote orgel. Daarna vertolkt Helena van Heel de Kindertotenlieder van Gustav Mah ler, begeleid door pianist Jacco Lamfers. Na de pauze wordt The Flood Requiem 1953 uitgevoerd. Ook nog te horen 28 januari in Goes, 2 februari in Zierikzee, 4 fe bruari in Tholen en 5 februari (mati nee) in Zierikzee. Het programma voor de pauze is niet overal het zelfde. Kaartverkoop via theflood- requiem1953.nl. Kijk op pzc.nl voor een quiz en een filmpje met uitleg over de tel ling. Repetitie van het Zeeuws Con certkoor, Vocaal Ensemble Can tare en Kameror kest TY, afgelo pen zaterdag. Dirigent Pim Overduin (rechts) en de Middel burgse componist Douwe Eisinga. FOTO'S MARTIN RUPPERT Ondine van der Vleuten Vlissingen DONDERDAG 26 JANUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 36