M I w Loods Arie Palmers strijdt tegen gammele scheepsladders - V I Een loodsboot komt langszij een vrachtschip, foto oor de kook Rechts een voorbeeld van een gebroken ladder waar loodsen mee te maken krijgen, foto collectie arie palmers Methode niet veranderd Dodelijk val in Engeland De helft van de ladders die ik tegenkom, voldoet niet varen en op het juiste moment overstappen. De touwladder die te vallen. De internationale lood- senorganisatie Impa kwam tot de is het nou een heggenmus of een huismus? Helm Het loodswezen doet wat het kan aan veiligheid. Loodsen in oplei ding leren aan den lijve wat het is om in het water te vallen en gered te worden. Geavanceerde zwemves ten, veiligheidsschoenen, een elek tronisch signaal dat begint te zen den zodra je te water raakt en een waterdichte portofoon helpen als gekomen dat het lang niet altijd een kwestie van onwil is, maar vaak van nonchalance en onwetendheid. „Vroeger was ik meer activistisch. Reject and report was mijn motto. Nu ben ik meer van de school train and explain” Loods Arie Palmers ergert zich al ja- ren aan onveilige touwladders waarmee hij en zijn collega’s aan boord van zeeschepen moeten klimmen. Duizenden foto’s van colle- ga-loodsen van over de hele wereld heeft hij in de afgelopen jaren ont vangen. Palmers is al bijna vijftien jaar werkzaam als loods. Vanuit de monding van de Westerschelde loodst hij zeeschepen vanaf zee in de richting van de rivier en verder naar de havens van Vlissingen of rocket science, Antwerpen. nooit veranderd. Het is echt geen Loodsen moeten van een bewe gend schip op een ander bewegend schip komen. Optakelen via een lijn Thuis, aan de keukentafel in Bergen is geen optie. De loods zou dan de op Zoom, laat Palmers voorbeelden kans lopen al slingerend tegen de van gevaarlijke situaties zien die op scheepswand te worden geslagen, de besloten FacebookpaginaDam/e- De enige methode is dus langszij rousLadders zijn geplaatst. De pa gina heeft inmiddels 4500 ‘leden’, allemaal mensen uit de maritieme De touwladder die aan de wereld. Zelf maakt hij een foto van scheepswand hangt, tot wel 9 me- elke scheepsladder waarmee hij ge- ter hoog, moet uiteraard veilig zijn, acht wordt aan boord te klauteren. Dat blijkt in de praktijk vies tegen Goede en slechte. „Sinds de tijd van Michiel de Ruyter is de methode Als het niet deugt Hij publiceert daarom regelmatig artikelen in vakbladen, geeft over de hele wereld voorlichting aan re ders, scheepsbouwers en collega’s. En hij werkt mee aan het opstellen van uitgebreide regelgeving, want daar schort het nu aan. „De ver plichting om ladders geregeld te moeten vervangen, zou heel goed zijn. Zet er een houdbaarheidsda tum op. De ladders voor de loodsen moeten onderdeel worden van de checklist van veiligheidsmaatrege len op een schip.” En voor zijn col lega's heeft hij een goede raad. „Als een ladder niet deugt, weiger dan over te stappen. Uiteindelijk staat jouw leven op het spel.” het misgaat. Zelf zet Palmers ook nog een helm op. Maar als het gaat om de ladders zijn de loodsen afhankelijk van het schip en de bemanning. Die lad ders zijn de zwakste schakel. Aan de kosten kan het niet liggen. De prijs van een goede ladder is mis schien 500 euro. En laat het maken met goede verankerpunten en beu gels voor de loods om zich aan boord te hijsen een paar duizend euro kosten. Het zijn te verwaarlo zen bedragen vergeleken met de to tale prijs van een schip of de schade die de reder op loopt als een loods van wege een on veilige lad der niet aan boord kan K en wil ko- ij men. In de loop van de jaren is Palmers tot de con clu sie conclusie dat één op de vijf ladders niet deugt. Palmers denkt dat deze schatting aan de lage kant is. „De helft van de ladders die ik tegenkom, voldoet niet. Ze zijn slechtgemaakt, slecht onderhouden of gewoon kapot.” Hij laat wat voorbeelden zien van gebroken treden, rafelig touw en ondermaats reparatiewerk. „En moet je dit zien.” Op de foto staat een voet op een touw. „Die ladder hing te laag. Toen hebben ze hem een stuk omhoog getrokken en het dekpersoneel ging er met de voeten op staan om de ladder op zijn plaats te houden. Een zeer ge vaarlijke situatie. De loods kon dat pas zien toen hij aan boord stapte. Woedend was hij.” V, pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl donderdag 26 januari 2023 Zeeland - Arie Palmers, loods „Het gevaarlijkste van ons werk als loods? Op het werk komen!” Het overstappen van de loodsboot naar een schip is altijd al spannend. Ondeug delijke scheepsladders maken het nodeloos riskant. Een dodelijk ongeluk schrok op 8 januari de loodsenwe- reld op. In Engeland viel een loods van de ladder. Hij raakte eerst de loodsboot en viel vervolgens in het ijskoude water van de Humber. De En gelse loods overleefde het ongeluk niet. Volgens getui gen verloor hij halverwege de klim zijn grip. Bij zijn val zou de man met zijn hoofd tegen de loodsboot zijn geslagen. De zaak is nog in onderzoek, maar is voor de Britse lood- senbond UKMPA aanleiding om te vragen om maatrege len. ZEELAND 4 Arie Palmers. k FOTO THEO GIELE Theo Giele Vlissingen 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 33