M
I w
Loods Arie Palmers strijdt tegen gammele scheepsladders
- V
I
Een loodsboot komt langszij een vrachtschip, foto oor de kook Rechts een voorbeeld van een gebroken ladder waar loodsen mee te maken krijgen, foto collectie arie palmers
Methode niet veranderd
Dodelijk val in
Engeland
De helft van
de ladders die
ik tegenkom,
voldoet niet
varen en op het juiste moment
overstappen.
De touwladder die
te vallen. De internationale lood-
senorganisatie Impa kwam tot de
is het nou een
heggenmus of
een huismus?
Helm
Het loodswezen doet wat het kan
aan veiligheid. Loodsen in oplei
ding leren aan den lijve wat het is
om in het water te vallen en gered te
worden. Geavanceerde zwemves
ten, veiligheidsschoenen, een elek
tronisch signaal dat begint te zen
den zodra je te water raakt en een
waterdichte portofoon helpen als
gekomen dat het lang niet altijd een
kwestie van onwil is, maar vaak van
nonchalance en onwetendheid.
„Vroeger was ik meer activistisch.
Reject and report was mijn motto.
Nu ben ik meer van de school train
and explain”
Loods Arie Palmers ergert zich al ja-
ren aan onveilige touwladders
waarmee hij en zijn collega’s aan
boord van zeeschepen moeten
klimmen.
Duizenden foto’s van colle-
ga-loodsen van over de hele wereld
heeft hij in de afgelopen jaren ont
vangen. Palmers is al bijna vijftien
jaar werkzaam als loods. Vanuit de
monding van de Westerschelde
loodst hij zeeschepen vanaf zee in
de richting van de rivier en verder
naar de havens van Vlissingen of rocket science,
Antwerpen.
nooit veranderd. Het is echt geen
Loodsen moeten van een bewe
gend schip op een ander bewegend
schip komen. Optakelen via een lijn
Thuis, aan de keukentafel in Bergen is geen optie. De loods zou dan de
op Zoom, laat Palmers voorbeelden kans lopen al slingerend tegen de
van gevaarlijke situaties zien die op scheepswand te worden geslagen,
de besloten FacebookpaginaDam/e- De enige methode is dus langszij
rousLadders zijn geplaatst. De pa
gina heeft inmiddels 4500 ‘leden’,
allemaal mensen uit de maritieme De touwladder die aan de
wereld. Zelf maakt hij een foto van scheepswand hangt, tot wel 9 me-
elke scheepsladder waarmee hij ge- ter hoog, moet uiteraard veilig zijn,
acht wordt aan boord te klauteren. Dat blijkt in de praktijk vies tegen
Goede en slechte. „Sinds de tijd van
Michiel de Ruyter is de methode
Als het niet deugt
Hij publiceert daarom regelmatig
artikelen in vakbladen, geeft over
de hele wereld voorlichting aan re
ders, scheepsbouwers en collega’s.
En hij werkt mee aan het opstellen
van uitgebreide regelgeving, want
daar schort het nu aan. „De ver
plichting om ladders geregeld te
moeten vervangen, zou heel goed
zijn. Zet er een houdbaarheidsda
tum op. De ladders voor de loodsen
moeten onderdeel worden van de
checklist van veiligheidsmaatrege
len op een schip.” En voor zijn col
lega's heeft hij een goede raad. „Als
een ladder niet deugt, weiger dan
over te stappen. Uiteindelijk staat
jouw leven op het spel.”
het misgaat. Zelf zet Palmers ook
nog een helm op.
Maar als het gaat om de ladders
zijn de loodsen afhankelijk van het
schip en de bemanning. Die lad
ders zijn de zwakste schakel. Aan
de kosten kan het niet liggen. De
prijs van een goede ladder is mis
schien 500 euro. En laat het maken
met goede verankerpunten en beu
gels voor de loods om zich aan
boord te hijsen een paar duizend
euro kosten. Het zijn te verwaarlo
zen bedragen vergeleken met de to
tale prijs van een schip of de schade
die de reder op
loopt als een
loods van
wege een on
veilige lad
der niet aan
boord kan K
en wil ko- ij
men.
In de loop
van de jaren is
Palmers tot de
con
clu
sie
conclusie dat één op de vijf ladders
niet deugt.
Palmers denkt dat deze schatting
aan de lage kant is. „De helft van de
ladders die ik tegenkom, voldoet
niet. Ze zijn slechtgemaakt, slecht
onderhouden of gewoon kapot.”
Hij laat wat voorbeelden zien van
gebroken treden, rafelig touw en
ondermaats reparatiewerk.
„En moet je dit zien.” Op de foto
staat een voet op een touw. „Die
ladder hing te laag. Toen hebben ze
hem een stuk omhoog getrokken
en het dekpersoneel ging er met de
voeten op staan om de ladder op
zijn plaats te houden. Een zeer ge
vaarlijke situatie. De loods kon dat
pas zien toen hij aan boord stapte.
Woedend was hij.”
V,
pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl donderdag 26 januari 2023
Zeeland
- Arie Palmers, loods
„Het gevaarlijkste van ons
werk als loods? Op het werk
komen!” Het overstappen van
de loodsboot naar een schip is
altijd al spannend. Ondeug
delijke scheepsladders maken
het nodeloos riskant.
Een dodelijk ongeluk schrok
op 8 januari de loodsenwe-
reld op. In Engeland viel een
loods van de ladder. Hij
raakte eerst de loodsboot en
viel vervolgens in het ijskoude
water van de Humber. De En
gelse loods overleefde het
ongeluk niet. Volgens getui
gen verloor hij halverwege de
klim zijn grip. Bij zijn val zou
de man met zijn hoofd tegen
de loodsboot zijn geslagen.
De zaak is nog in onderzoek,
maar is voor de Britse lood-
senbond UKMPA aanleiding
om te vragen om maatrege
len.
ZEELAND 4
Arie Palmers.
k FOTO THEO GIELE
Theo Giele
Vlissingen
1