Gudo Het is zo leuk om over prijzen te bakke eien 29 REGISSEUR VERRICHT WONDEREN MET SIMPEL UITGANGSPUNT RECENSIE ZOOMT UIT Met Oscarkandidaat The Banshees of Inisherin, over een gestrande vriendschap op een Iers eiland, ziet de beste film van het jaar mogelijk nu al het daglicht. Het is een tragedie, doorspekt met humor zo zwart als de Guinness die de personages aan de lopende band drinken. Deze krant sprak met regisseur Martin McDonagh en hoofdrolspeler Brendan Gleeson. Waarom filmprijzen leuk zijn om eeu wig over te bakkeleien, zit hem voor een groot deel in het tijdsgeestelement. In 1996 was onze eigen Paul Verhoeven de eerste regisseur die dapper zijn eigen anti-Oscar kwam ophalen. De ‘mis kleun’ in kwestie: het toen verguisde Showgirls over een dom blondje dat het wil maken in het strippersmilieu van Las Vegas. De film is inmiddels een cultklassieker. Je kan hem namelijk ook zien als een bewust moddervet aange zette, cynische satire op de manier waarop ze in Amerika tegen zaken als seks en kapitalisme aankijken. Oordeel den we te snel? Was de Nederlandse cineast zijn tijd ver vooruit? Wie daar meer over wil weten, moet de fijne 2D0C Paul Verhoeven en de comeback van Show girls eens terugkijken op NPO Start. Andersom was American Beauty uit 1999 zijn vijfkoppige Oscarbuit misschien niet waard. Die film ontleedt met terugwerkende kracht op nogal belerende manier de burgerlijke schone schijn, compleet met platte stereotypen (de homohatende ex-militair blijkt zelf homoseksueel, nou nou!). Dat de in middels van grensoverschrijdend ge drag beschuldigde Kevin Spacey als een op zijn buurmeisje geilende man met een midlifecrisis de hoofdrol speelt, helpt ook niet bepaald. Tijd heelt alle wonden? Tijd rijt die wonden vaak bruut open. Om Tom Hanks er nog maar eens bij te halen: in 1994 applaudisseerden we en masse voor de manier waarop hij in Forrest Gump iemand met een verstandelijke beperking nadeed. Wedden dat hij daar anno nu óók een Razzie-nominatie voor zou hebben gekregen? zijn muzikale talent. Misschien zijn vioolspelen en componeren wel een ticket naar een bruisender leven. De ambitieloze Padraic zit dat alleen maar in de weg. Het heeft allemaal iets grappigs, maar ver gis je niet: het drama - geserveerd met zowel een surrealistisch als wreed randje - gaat je steeds meer onder je huid zitten. „Dat er veel humor insluipt, is iets waar ik niets aan kan doen”, vertelde maker Martin McDo nagh vorig jaar op het filmfestival van Vene tië. Daar werd al direct na de première het beladen woordje ‘Oscar’gefluisterd. Bij het te woord staan van de filmpers werd de Ierse regisseur vergezeld door Colm-vertolker Brendan Gleeson (het grote publiek kent hem vooral als professor Mad Eye Moody in de Harry Potter-films). Beide heren kregen dinsdag inderdaad een Oscarnominatie voor hun werk. Dat ernst en kolder bijna perfect hand in hand kunnen gaan, bewees McDonagh eer der met In Bruges (ook met Farrell en Gleeson, daar wél nog bevriend) en Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (met Frances McDormand). „Het klinkt opschep- Ik denk dat dramatische elementen beter werken vanwege die humor - Martin McDonagh, regisseur Knagend gevoel Het meesterschap van The Banshees of Inis herin zit hem in die hele vorm. Als de humor langzaam vervaagt, blijft een knagend ge voel van eenzaamheid en verlangen over. En dan komen er ineens wezenlijke vragen bo vendrijven. Is het kunst dat het leven uitein delijk echt de moeite waard maakt? Mag je daar een vriendschap voor in de plomp gooien? Is Padraic een held, omdat hij men selijke interactie verkiest boven alles? Of is het een naïeveling die zijn tijd verkwanselt? En is Colm egocentrisch of juist moedig? „Daar ligt ook een element van overleven in verscholen”, meent Gleeson. „Colm weet dat hij pijn veroorzaakt, maar wil nu einde lijk eens een keuze maken. Kan hij, op dit ei land, met zijn artistieke ambities misschien het verschil maken? Het staat open voor in terpretatie of hij die vriendschap terecht op offert. Ik denk persoonlijk dat wat hij doet wel héél wreed is. Maar wees vrij om het met me oneens te zijn. En misschien denk je er na een tweede keer kijken wel ineens heel anders over.” Dat aan de overkant van de zee een bur geroorlog wordt uitgevochten, is uiteraard ook niet voor niets. McDonagh: „Ik denk dat een conflict zoals tussen Padraic en Colm in de kern een oorlog kan veroorzaken.” Gleeson knikt instemmend. „Waarvoor mensen elkaar afslachten, lijkt iets kleins. Maar het is ook iets heel primairs, zoals in de Ierse burgeroorlog. Wie ben ik? Wat is mijn identiteit?” McDonagh weer op zijn beurt, ditmaal lachend: „Nou, het is maar goed dat er ook veel humor in zit, hè? Geloof me, ik wil de kijker niet met een depressie naar huis sturen. Oprecht niet!” perig, maar het gaat vanzelf. Ik denk dat de dramatische elementen beter werken van wege die humor.” Gniffelen om de zwartgalligheid, het zat hem al in het concept. „Wat als een relatie stukloopt op een eiland waar je de persoon die je hebt gedumpt, of die jóu dumpte, al tijd weer tegen het lijf loopt? Elke dag, voor de rest van je leven. De landschappen doen vervolgens veel van het zware werk. Je wilt er weg, maar het is er ook zo prachtig.” Gleeson vult aan: „Die woeste natuur, adembenemend en onmogelijk tegelijk, is evengoed een personage. Het hielp mij enorm in mijn rol. Het is lastig uit te leggen, maar je hebt het gevoel iets terug te moeten doen voor al die schoonheid.” f ^B ^B ^Baarom wil je mijn m ^B BB ^B vriend niet meer zijn?” BflWs Padraic, een geniaal BB staaltje droefkomisch ^B acteren van Colin Far rell, begrijpt er niets meer van. Van de een op de andere dag wil zijn boezemgabber Colm (Brendan Gleeson) niets meer met hem te maken hebben. De avond ervoor zak ten ze nog als vanouds gezellig samen door in de pub waar ze zo goed als wonen. Is er iets dat hij verkeerd deed dan? Colm schudt zijn hoofd. „Ik vind je gewoon niet meer aar dig”, klinkt het griezelig nuchter. In de verte klinkt kanongebulder. Het is 1923 en op het vasteland woedt een burger oorlog. „Veel geluk met wat het ook is waar jullie voor vechten”, verzucht een dorpeling. Maar op déze geïsoleerde plek met een handjevol winkels, een kerkje en wat scha pen, valt bar weinig te beleven. Padraic moet het op dit eiland langs de Ierse kust qua ge zelschap verder hebben van zijn zus Siob han, de labiele dorpsgek Dominic en huise- zel Jenny. Hij blijft wanhopig proberen weer bij Colm in de gratie te vallen. Of dat zo’n goed idee is? Het lijkt allemaal te mager om een com plete speelfilm mee te vullen, maar het weergaloze The Banshees of Inisherin (goed voor maar liefst negen Oscarsnominaties waaronder voor ‘beste film’) verricht won deren met dit uitgangspunt. Vooral wanneer toch meer duidelijk wordt waarom Colm zo plotseling de stekker uit hun vriendschap trok. Hij wil zich in deze uitzichtloze wereld meer toeleggen op ^^B indelijk! Ik sta niet meer alleen in mijn opvatting dat Tom Hanks ^^B zichzelf volstrekt belachelijk maakt in het overgewaardeerde Elvis. Als Colonel Parker, de Nederlandse ma nager van Elvis Presley, wordt de ‘on aantastbare acteergod’ met zijn latex dikmaakpak en zwabberende accent nooit meer dan een typetje. Die nomi natie voor ‘slechtste acteur’ is terecht. De Golden Raspberry Awards, ofwel de Razzies, zijn al sinds 1980 hét tegengif voor de jaarlijkse ‘Hollywood feliciteert Hollywood’-hoempapa die de Oscars zijn. Uiteraard moeten beide evene menten vooral niet te serieus worden genomen. Veel mensen koesteren warm nostal gische gevoelens voor het romantische Tom Cruise-vehikel Cocktail, in 1988 nog goed voor twee van die Frambozen, waaronder voor ‘slechtste film’. En ik snap er persoonlijk niks van dat de Net- flix-titel Blonde, die de uitgebuite Ma rilyn Monroe op gewaagde wijze sym bool maakt van het pre -Metoo-tijdperk, met maar liefst acht nominaties dit jaar dé Razzie-favoriet is. J Gudo Tienhooven Reageren? gudo@dpgmedia.nl Verslaggever en cinefiel Gudo Tienhooven zoomt wekelijks uit om zich te verwonderen over alles wat met film te maken heeft. Boven: Colin Farrell als Padraic Süilleabhain, kleine foto onder: Brendan Gleeson in de rol van CoIm Doherty en Colin Farrell. FOTO'S FILMDEPOT TRAGIKOMEDIE Regie: Martin McDonagh. Hoofdrollen: Co lin Farrell, Brendan Gleeson. GO DONDERDAG 26 JANUARI 2023

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 29