Als het handschrift verbetert, gaat de rest van het leren ook vooruit’ 23 Vroeger schreven we met de hand, nu gaan alle schrijfsels via een toetsenbord. Jammer, want met de hand schrijven is goed voor de creativiteit, de fijne motoriek en je geheugen. FIJNE SCHRIJVERS Wie schrijft, leert Oefening baart kunst Rustgevend Betere motoriek ‘Denk aan het spiekbriefje: ook als je het niet gebruikt, heb jW onthouden wat er op stond’ r was eens... een tijd waarin mensen elkaar brieven schre- ven, met pen en papier. Brie ven aan penvrienden, zakelijke correspondenties en - vooral niet te vergeten - liefdesbrieven. Nu kunnen veel mensen nog nauwelijks fatsoenlijk schrijven, laat staan leesbaar. Want alles gaat via computer of smart phone. Toch is en blijft schrijven wel degelijk belangrijk. Vandaar de Dag van het Handschrift, op 23 januari, die daar aandacht voor vraagt. Schrijven moet weer een apart vak worden op de basisschool, net als vroe ger, vindt Gerda Broekstra van De Schrijfvriend. „Het moet meer worden dan even twintig minuten tussendoor. Spelling, grammatica en lezen verbete ren als een kind goed kan schrijven.” kinderen aan te leren, blokletters of toch aan elkaar? „Maak een duidelijke keuze voor één methode en leer ze die vervolgens goed te beheersen”, zegt Broekstra. „Van daaruit kunnen ze hun eigen, persoonlijke handschrift ontwik kelen.” Als handschriftcoach helpt Peggy de Vries naast kinderen ook volwassenen die hun handschrift willen verbeteren. „Ze willen leesbaarder leren schrijven. Daar moet je wel wat voor doen, zoals twee keer per dag tien minuten met aandacht schrijven. Oefening baart kunst. Het handschrift wordt in Neder land verkwanseld, terwijl leesbaar kun nen schrijven een belangrijke commu nicatievorm is, ook in het digitale tijd perk.” Leren schrijven is dus iets wat tijd en oefening kost, maar alles moet tegen woordig snel en dat is vragen om pro blemen, stelt Broekstra. „Veel kinderen beleven maar weinig plezier aan schrij ven, omdat het een warboel is op hun papier en daardoor indirect ook in hun geheugen. Als je iets opschrijft dat je niet terug kunt lezen, dan leer je er ook niets van.” Goed leren schrijven zou wel eens dé oplossing van de achterstanden in het onderwijs kunnen zijn, denkt Broekstra. „Want als het handschrift verbetert, gaat de rest van het leren au tomatisch ook vooruit. Het loont dus de moeite om daar meer tijd in te steken.” Schrijven is ook goed voor de creativi teit. Denk aan krabbels die je maakt tij dens een vergadering, je persoonlijke gedachten toevertrouwen aan een dag boek of het bijhouden van een bullet journal, waarbij je alles in één boekje met de hand noteert, van to-do lijstjes tot afspraken en ideeën. Peggy de Vries: „Bij schrijven werken de twee hersen helften samen, wat de creativiteit bevor dert. Schrijven kan ook rustgevend zijn. Ik zie bij mijn kalligrafieworkshops dat het heel goed werkt om geconcentreerd en met aandacht in het hier en nu bezig te zijn. Alleen al daarom is het in deze k gejaagde tijd heel waardevol om met de hand te blijven schrijven.” De motoriek van kinderen holt tegenwoordig achteruit omdat ze min der buiten spelen en veel achter de ta blet zitten, constateert Peggy de Vries van Studio voor Handschriftverbetering en Kalligrafie. „Ze hebben vaak moeite met ronde letters. Of schrijven veel te groot. Door beter te leren schrijven verbeter je de fijne motorische vaardig heden.” Welk handschrift is nu het beste om Schrijven is een goede methode om iets te leren. Want als je met de hand schrijft, reflecteer je op de inhoud, legt Broekstra uit. Het is een vorm van sa menvatten waarbij je ook woorden kunt omcirkelen, onderstrepen en met pijlen kunt benadrukken. „Door met de hand te schrijven ben je actiever bezig dan tij dens het typen, het zorgt voor een die pere verwerking in het geheugen, waar door je het daarna beter kunt begrijpen en onthouden. Denk maar aan een boodschappenlijstje of spiekbriefje: ook als je het niet gebruikt, heb je toch ont houden wat erop stond, want je hebt het opgeschreven.” Kleuters vinden het leuk om hun ei gen naam te leren schrijven, maar is dat wel zo’n goed idee? Broekstra: „Het is beter om kleuters eerst te leren kleuren met kleine kleurplaten, om de fijne mo toriek te laten oefenen en opdrachten te organiseren en structureren, allemaal vaardigheden die je ook nodig hebt om goed te kunnen schrijven. Door letterlijk binnen de lijntjes te kleuren, leren kinderen hun pen of potlood aan te sturen en dat is nodig om de vormgeving van let ters goed op papier te krijgen.” Dt WW Höofc SARA LUIJTERS ILLUSTRATIE GETTY IMAGES ScHKlJ IS &0E"D VOOK VULPEN Een vulpen leert je niet alleen om de pen op de juiste manier vast te houden, maar ook om niet te hard te drukken. Daar door ontstaat een soepel en net handschrift. (Waterman, €33,28). Een vulpotlood van 0.5 mm is een goed alternatief. BALPEN De klassieker onder de bal pennen is de BIC-pen, met een drukknop aan de zijkant en verkrijgbaar in verschil lende kleuren. Maar om netjes te (leren) schrijven is een fij nere balpen die meer weer stand geeft wel beter, zoals deze Papermate (€1,20) ROLLERBALL-PEN Een fijne 0.5 mm rollerballpen geeft een flinke weerstand bij het schrijven, waardoor je niet uitglijdt en automatisch rusti ger schrijft. (Kaweco, €56) 'pafiWHan, HexGnp Ultra LOM GO ZATERDAG 21 JANUARI 2023

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 71