Joyce Sylvester Dierenmens Sla eens een vliegvakantie over Tweevoeter met achterwielen De pup is met zijn karretje vastgelopen in de klei Door de vliegtaks zijn er mensen die zich juist uitgenodigd voelen om nog vaker te gaan vliegen 8 Appie Joyce Sylvester schrijft op deze plek wekelijks over onderwerpen die haar raken. Meestal gaat de krant over mensen. Annemarie Haverkamp schrijft over dieren met een verhaal. peur ik naar leuke bestemmingen om op vakantie te gaan en vraag ik om tips, krijg ik te horen dat ik ook lekker in eigen land kan blijven. Of een fietsvakantie door Europa kan maken. Om me heen hoor ik schaamte om te vliegen. Maar velen houden ook vast aan de vakantievlucht. Die reis lust neemt alleen maar toe. Dit jaar gaat maar liefst 38 procent van de Ne derlanders met het vliegtuig naar hun vakantiebestemming. En dat terwijl de luchtvaart verantwoordelijk is voor 15 procent van de totale klimaatim- pact van de Nederlandse economie. Joyce Sylvester is dijkgraaf Amstel Gooi en Vecht en werd in 2008 de eerste vrouwelijke burgemeester van Surinaamse afkomst. Ze schreef de autobiografie Bent de burgemeester? gen over haren in de nieuwe stoelbekleding, wisten ze wat hen te doen stond. Ze lieten een ruim opvangcentrum bouwen in Almere, waar alle dieren verblijven in huiskamers met gezellige bedden en banken. Alice en Steven wonen er zelf ook, zodat ze ’s nachts direct in actie kunnen komen als een van de dieren iets mankeert. Hun privéhuisdier is een zindelijk varken dat zijn ei gen slaapkamer heeft, het bed deelt met een kat en elke dag een blikje Grolsch te drinken krijgt - ‘vindt-ie lekker’. Soort: Griekse straathond Woonplaats: Almere Bijzonderheid: gehandicapt Heeft u een suggestie voor een dier met een verhaal? Mail annemarie@ dpgmedia.nl Spinnen Terwijl Alice vertelt, ligt kater Henk inmiddels te spinnen op haar schoot. Henk is een van de tiental len aidskatten die wonen in het huis. Op mijn bo venbenen ligt Biba, een vluchteling uit Syrië die als gevolg van de gifaanvallen daar ter wereld kwam met twee misvormde voorpo ten en een gekke achter poot die inmiddels is ge amputeerd. Het totaal aan tal katten in en om het huis schat Alice op 150 tot 200. Een groot deel is verwil derd. „Het zijn van die kat ten die momenteel in Friesland worden afge schoten.” Natuurlijk, als dieren lij den, krijgen ze een spuitje. Maar zo lang er sprake is van kwaliteit van leven, zorgen Alice en haar men sen voor ze. In een mandje even verderop ligt een poes met dichtgenaaide ogen. De dierenarts heeft giste ren haar oogbollen verwij derd, uit de oogleden ste ken zwarte hechtdraadjes. „Ze was al blind”, zegt Alice. „Maar ze redt zich daar prima mee.” Alice geniet ervan als ze dieren ziet opbloeien. De honden die ze opvangt, zijn vaak agressief. Dat ligt niet aan de honden, maar aan de manier waarop ze eerder hebben moeten le ven. „Een straathond uit Roemenië past niet in onze maatschappij met op vaste tijden aangelijnd wandelen en een druk gezinsleven. Zo’n hond krijgt stress, maar dat realiseren de nieuwe baasjes zich niet. Een hond in paniek wil vluchten, die moet je niet opsluiten. Bij ons kunnen ze zelf naar binnen en naar buiten.” Bijna altijd komt het wel goed met zo’n dier bij Die- renthuis. Het vindt zijn plek in de grote dieren- groep. Zo ook de Griekse pup Appie, die de rest van zijn leven in Almere zal blijven. Zodra hij is uitge groeid, krijgt hij een rol- stoeltje dat volledig aan zijn lijf is aangepast. nen worden herplaatst omdat ze te veel zorg nodig hebben of onaangepast zijn. Alice en haar man Ste ven begonnen de opvang twintig jaar geleden. „Niet omdat we zo graag dieren willen redden”, zegt Alice. „Het gaat om dieren die er nu eenmaal zijn, die bie den wij een goed thuis.” Voorheen hadden ze een meubeltextielbedrijf, maar toen daar eenmaal twaalf honden en vijftig katten bij in waren getrokken en ze klachten van klanten kre- f en toe vliegt er een dier uit de bocht of kukelt er eentje met de wielen voor over in de vijver. Daarom kunnen de rolstoelhonden in Almere nooit alleen naar buiten. Zo is pup Appie nu met zijn karretje vastgelo pen in de zompige klei. Een medewerker van op vangcentrum Dierenthuis maakt hem los en hup daar stuitert hij alweer over het veld, in volle vaart achter zijn gehandicapte kamera den aan. Appie komt uit Grieken land. De straathond werd aangereden waarna een voorbijganger hem dropte bij een dierenasiel. Maar daar konden ze het ver lamde beestje niet de juiste zorg bieden en zo belandde hij uiteindelijk in de Ne derlandse polder. „De dierenarts heeft hier meteen zijn achterpootjes geamputeerd”, vertelt eige nares Alice van Duijn. Dat was een paar maanden ge leden, sindsdien heeft Ap pie een rolstoeltje dat nog het meest doet denken aan een boodschappentrolley. Twee keer per dag tilt een medewerker zijn achter werk in een zak waaraan twee wieltjes bevestigd zijn. Het karretje wordt vastgeklikt aan een hesje dat hij draagt en dan kan Appie ‘lopen’. „De wieltjes kunnen maximaal drie uur aange sloten blijven”, zegt Alice. „Daarna wil een hond weer kunnen rollen of sla pen. We laten al onze tien rolstoelers tegelijkertijd uit op het grote veld.” Het is een aandoénlijk gezicht, al die opgewonden honden op wielen. Maar niet allemaal willen ze in een stoeltje, er zijn er ook die op hun kont over het veld schuiven en daarbij bijna net zoveel vaart ma ken als de rolstoelers. Stichting Dierenthuis is een eindstation voor hon den en katten die uit een asiel komen en niet kun- Natuurlijk is er ook buitensporig gedrag. Het World Economie Forum in Davos vond deze week plaats en veel deelnemers vlogen erheen met hun privéjet - net zoals vorig jaar. Toen ging het om vijfhonderd privé- vluchten, waarvan 53 procent korter was dan 750 kilometer. Een afstand die ook prima kan worden afgelegd met de auto of de trein. 38 procent van de vluchten was zelfs korter dan 500 kilometer. Het is allemaal waar. Niet iedereen is er mee bezig of wil er aan werken. Maar dat wil niet zeggen dat jijzelf geen substantiële bij drage kunt leveren aan het oplossen van het CO2-probleem. Het is daarom goed om bij het boeken van een vliegvakantie na te gaan wat de uitstoot is van jouw vlucht. Grote kans dat het je aan het denken zet en misschien zeg je die reis zelfs wel af. Bij het zien van die uitstoot komt namelijk ook het besef binnen dat jaren van zinvolle inspanningen, zoals minder vlees eten, afvalscheiden, energiebesparen en elektrisch rijden erbij in het niet vallen. Wat mij betreft is een vliegvakantie niet per se noodzakelijk. Ik kan overal heen, ook zonder aan boord te stappen van een vliegtuig. Alleen een bezoekje brengen aan mijn familie in Suriname vormt een uitdaging. Ik zocht de uitstoot van een retourtje naar Paramaribo eens op en schrok me kapot. 2,35 ton CO2-uitstoot per persoon! Dus spreken we elkaar tegenwoordig veel online. En als het dan toch nodig is om die kant op te gaan, dan laat ik ter compensatie acht bomen planten. Dat kost vier tientjes, een bedrag dat ik in mindering breng op mijn vakantiebudget. Zo zou iedereen zelf ver antwoordelijkheid kunnen nemen. Sla dat jaartje vliegvakantie dus maar eens over. En als je toch zo nodig naar je vakantiebestemming wilt vliegen, com penseer jouw CO2-uitstoot dan. Heel goed dat het kan. We weten allemaal dat vliegen naar een vakantiebestemming substan tieel bijdraagt aan de opwarming van de aarde. En dat de boosdoeners de broeikasgassen zijn die vrijkomen tijdens het vliegen. De lucht en de na tuur raken vervuild met koolstofdioxiden, fijnstof en stikstof terwijl we aan boord zitten. Ieder weldenkend mens begrijpt dat we zo niet kunnen blijven doorgaan. Om ons bewuster te maken van ons vlieggedrag, heeft de overheid vanaf 1 januari de belasting per vliegticket verhoogd van 7,95 euro naar 26,43 euro. Dat geld gaat naar de verduurzaming van de luchtvaart en naar het vermin deren van de effecten voor de leefomgeving van vliegvelden. Wel bijzonder dat er niet is gekozen voor een heffing waarin je meer be taalt naarmate je meer vliegt. Nu blijft dat bedrag van 26,43 euro hetzelfde, hoe vaak je ook in dat vliegtuig stapt. En dit is nog niet alles. Vanaf volgend jaar komt de Europese Unie voor vluchten binnen Europa met nieuwe milieuregels. Ook die zullen ons moeten ontmoedigen. Of deze maatregelen leiden tot het boeken van minder vliegva kanties is nog maar de vraag. Zo zijn er mensen die zich door de vlieg taks juist uitgenodigd voelen om nog vaker te gaan vliegen. Ze vinden dat ze immers be lasting hebben betaald voor de vervuiling die ze veroorzaken. Anderen zijn van me ning dat het overslaan van hun vliegvakan tie een druppel is op een gloeiende plaat. Waarom zouden ze moeten inleveren? An deren gaan immers ook met het vliegtuig op vakantie. FOTO DIERENTHUIS 4 i i J ZATERDAG 21 JANUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 56