‘Politici moeten horen hoe erg de verkeersoverlast is’ M M Kleine concurrent van de Wegenwacht opent vestiging in Goes 9 Als het gaat over pechhulp aan automobilisten, denkt bijna iedereen aan de ANWB. Maar er zijn meer aanbieders, zoals AA-team. Een zusterbedrijf daarvan vestigt zich nu in Goes. Toen we een melding kregen, ben ikzelf even gegaan. Ik had toch startkabels De prognosesuit 2017 zijn niet juist gebleken wijst erop dat gemeente, provincie en waterschap in 2017 kozen voor een model waarbij de kustkernen bereikbaar zijn via de dorpen in het groene hart van Walcheren. Zo rijdt veel verkeer dat op de N57 de afslag Serooskerke neemt via Grijpskerke naar Domburg en Westkapelle. Dat zorgt ervoor dat het zeker in het sei zoen heel druk is op de doorgaande routes in haar dorp. daarop aan wethouder Ruud van Houten (VVD, verkeer) om toch te wisselen van verkeersmodel zodat de kustkernen via een route langs de kust bereikbaar zijn. Want met het bestaande model worden de dorpen in het hart van Walcheren veel te zwaar belast. De wethouder antwoordde dat hij niet om de vijf jaar van model wil veranderen. Die woorden zorg den voor heel veel onbegrip, weet Boogaard. „Als blijkt dat door dat gekozen model het in Grijpskerke zo erg is met het verkeer, dan moet je toch beseffen dat je een verkeerd besluit hebt genomen? De progno ses van de hoeveelheid verkeer die in 2017 voor dit besluit zijn ge- het af en toe niet laten om zelf nog even zijn oude stiel op te pakken. Aanstaande maandag willen veel inwoners van het dorp naar de ver gadering van de raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling komen om daarvoor te pleiten, aldus Arja Boogaard. „Ik ga dat ook doen. Ik heb mij aangemeld. Het wordt de eerste keer dat ik van mijn spreek recht gebruik maak. Dat doe ik, om dat het nu echt nodig is. De politici moeten horen hoe erg het is.” De inwoonster van Grijpskerke Onbegrip Tijdens een informatiebijeenkomst begin deze week waarschuwde een verkeerskundige dat er over een paar jaar in het seizoen zeker tien duizend auto’s per dag door Grijps kerke rijden. Een inwoner vroeg bruikt, zijn niet juist gebleken.” Maandag gaan de commissiele den dat besluit uit 2017 evalueren. „Daarom komen we met velen om te pleiten voor verandering van het bestaande verkeersplan.” Boogaard wijst er ook op dat niet alleen Grijpskerke de nadelige gevolgen van dat besluit ondervindt. „Ook Pechhulppas Dat doet AA-team niet met eigen bergers en monteurs. Er wordt sa mengewerkt met lokale onderne mers, zoals bergers en garagehou ders. Ook kan op veel plaatsen ver vangend vervoer worden geregeld. AA-team heeft vooral autobedrij ven als klant die hun eigen klanten van een pechhulppas voorzien. Maar ook autoverhuurbedrijven, leasemaatschappijen of bedrijven Aagtekerke ervaart veel verkeers overlast.” Ze vindt het ook onbegrijpelijk dat de gemeente er nu voor kiest iets aan de overlast te doen door een fietspad langs de Hondegemsweg aan te leggen. ‘Om het daar veiliger voor scholieren te maken.’ Volgens haar rijden langs die weg nauwe lijks scholieren. „Het fietspad wordt vooral gebruikt door toeris ten.” Ze zou veel liever zien dat de gemeente het geld voor dat fietspad even in reserve houdt om in overleg met de bewoners te kiezen voor de meest urgente maatregelen om de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren. 130.000 auto’s. Als de grootste marktpartij niet wordt meegere kend, heeft het bedrijf 4 procent van de markt in handen. „Daarmee zijn we eigenlijk maar een kleine speler”, zegt Kwekel. „De ambitie Dat gebeurt onder de naam Quality Assistance Zeeland. Opvallen doen ze, de bergingsauto’s van het be drijf, die vanaf nu in Goes en om streken de weg op gaan. Ze zijn knalgroen. Door te kiezen voor deze kleur mikt eigenaar Marry Kwekel op een grote herkenbaar heid. Quality Assistance Zeeland heeft een pand aan de Columbus- weg in Goes betrokken dat de uit valsbasis wordt voor de bergers en hun opvallende auto’s. In Goes begint Kwekel (67) aan een nieuw hoofdstuk van zijn on dernemerschap. Als kleine jongen was hij al gek op alles wat met au to’s te maken had. Gek was het dan ook niet dat hij op z’n 23ste in Hel- levoetsluis onder de naam Kwekel Service Centrum een garage- en ta- kelbedrijf begon, helemaal niet we tend of er op dat moment wel ruimte was in de markt. Zijn onder nemersgeest won het van de twij fel. Kwekel kocht een takelwagen en begon aan het avontuur. Het werd een succes. Bijna een kwart eeuw later, in 2004, zette hij AA-team op, een alarmcentrale die pechhulp aan automobilisten biedt in heel Ne derland en zelfs Europa. met een groot wagenpark zijn klant bij AA-team. Ook particulieren kunnen ge bruik maken van de diensten van het bedrijf. „Dat doen we heel an ders dan de ANWB”, legt Kwekel uit. „Daar werken ze volgens het principe van ‘eikaars ellende delen’. Daar is niks mis mee, maar mensen die maar één keer in hun hele leven de Wegenwacht nodig hebben, be talen in feite wel voor mensen die heel vaak bellen. Bij ons betaal je een laag bedrag voor het lidmaat schap en verder alleen voor de pechhulp die je echt nodig hebt.” AA-team verzorgt op dit moment de pechhulpverlening voor pakweg om te groeien is er, maar het is geen doel op zich om een heel grote spe ler te worden. Al kan het natuurlijk Laatst kwam er bij zijn bedrijf van heel snel gaan, kijk naar een bedrijf uit Zierikzee een melding binnen als Jumbo.” De alarmcentrale van van een gestrande automobilist. „Ik AA-team blijft samenwerken met reed daar toevallig in de buurt en lokale bedrijven, maar in Goes zet had toch startkabels bij me”, zegt Kwekel nu met de Quality As- hij. „Toen ben ik even langsgereden sistance Group ook een nieuwe en heb ik de klant snel weer op weg stap. Het is een pilot. Als die goed geholpen. Anders had het toch iets verloopt, wil het bedrijf ook elders langer geduurd.” in het land haar groene auto’s ter beschikking stellen of vestigingen openen van waaruit eigen bergers Quality Assistance Group wordt de weg op kunnen om hulp te bie- vandaag officieel in gebruik geno den. men in aanwezigheid van onder Marry Kwekel mag dan de scepter meer burgemeester Margo Mul- zwaaien binnen zijn bedrijf, hij kan der. Knalgroene hulp op de weg Directeur Marry Kwekel bij één van de knalgroene auto’s van de Quality Assistance Group, foto johan van derheijden De Goese vestiging van de GRIJPSKERKE - Arja Boogaard, bewoner De verkeersoverlast in Grijps- kerke is zo groot dat inwoners vinden dat de gemeente Veere opnieuw moet kijken of het ver keer naar de kust niet via andere routes gestuurd kan worden. - Marry Kwekel, directeur Quality Assistance Group Rob Paardekam Goes - Emile Calon PM ZATERDAG 21 JANUARI 2023 3CC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 37