‘Politici moeten horen hoe erg de verkeersoverlast is’
M
M
Kleine concurrent van de Wegenwacht opent vestiging in Goes
9
Als het gaat over pechhulp aan
automobilisten, denkt bijna
iedereen aan de ANWB. Maar
er zijn meer aanbieders, zoals
AA-team. Een zusterbedrijf
daarvan vestigt zich nu in
Goes.
Toen we een melding
kregen, ben ikzelf
even gegaan. Ik had
toch startkabels
De prognosesuit
2017 zijn niet juist
gebleken
wijst erop dat gemeente, provincie
en waterschap in 2017 kozen voor
een model waarbij de kustkernen
bereikbaar zijn via de dorpen in het
groene hart van Walcheren. Zo rijdt
veel verkeer dat op de N57 de afslag
Serooskerke neemt via Grijpskerke
naar Domburg en Westkapelle. Dat
zorgt ervoor dat het zeker in het sei
zoen heel druk is op de doorgaande
routes in haar dorp.
daarop aan wethouder Ruud van
Houten (VVD, verkeer) om toch te
wisselen van verkeersmodel zodat
de kustkernen via een route langs
de kust bereikbaar zijn. Want met
het bestaande model worden de
dorpen in het hart van Walcheren
veel te zwaar belast.
De wethouder antwoordde dat
hij niet om de vijf jaar van model
wil veranderen. Die woorden zorg
den voor heel veel onbegrip, weet
Boogaard. „Als blijkt dat door dat
gekozen model het in Grijpskerke
zo erg is met het verkeer, dan moet
je toch beseffen dat je een verkeerd
besluit hebt genomen? De progno
ses van de hoeveelheid verkeer die
in 2017 voor dit besluit zijn ge-
het af en toe niet laten om zelf nog
even zijn oude stiel op te pakken.
Aanstaande maandag willen veel
inwoners van het dorp naar de ver
gadering van de raadscommissie
Ruimtelijke Ontwikkeling komen
om daarvoor te pleiten, aldus Arja
Boogaard. „Ik ga dat ook doen. Ik
heb mij aangemeld. Het wordt de
eerste keer dat ik van mijn spreek
recht gebruik maak. Dat doe ik, om
dat het nu echt nodig is. De politici
moeten horen hoe erg het is.”
De inwoonster van Grijpskerke
Onbegrip
Tijdens een informatiebijeenkomst
begin deze week waarschuwde een
verkeerskundige dat er over een
paar jaar in het seizoen zeker tien
duizend auto’s per dag door Grijps
kerke rijden. Een inwoner vroeg
bruikt, zijn niet juist gebleken.”
Maandag gaan de commissiele
den dat besluit uit 2017 evalueren.
„Daarom komen we met velen om
te pleiten voor verandering van het
bestaande verkeersplan.” Boogaard
wijst er ook op dat niet alleen
Grijpskerke de nadelige gevolgen
van dat besluit ondervindt. „Ook
Pechhulppas
Dat doet AA-team niet met eigen
bergers en monteurs. Er wordt sa
mengewerkt met lokale onderne
mers, zoals bergers en garagehou
ders. Ook kan op veel plaatsen ver
vangend vervoer worden geregeld.
AA-team heeft vooral autobedrij
ven als klant die hun eigen klanten
van een pechhulppas voorzien.
Maar ook autoverhuurbedrijven,
leasemaatschappijen of bedrijven
Aagtekerke ervaart veel verkeers
overlast.”
Ze vindt het ook onbegrijpelijk
dat de gemeente er nu voor kiest
iets aan de overlast te doen door een
fietspad langs de Hondegemsweg
aan te leggen. ‘Om het daar veiliger
voor scholieren te maken.’ Volgens
haar rijden langs die weg nauwe
lijks scholieren. „Het fietspad
wordt vooral gebruikt door toeris
ten.” Ze zou veel liever zien dat de
gemeente het geld voor dat fietspad
even in reserve houdt om in overleg
met de bewoners te kiezen voor de
meest urgente maatregelen om de
verkeersveiligheid op korte termijn
te verbeteren.
130.000 auto’s. Als de grootste
marktpartij niet wordt meegere
kend, heeft het bedrijf 4 procent
van de markt in handen. „Daarmee
zijn we eigenlijk maar een kleine
speler”, zegt Kwekel. „De ambitie
Dat gebeurt onder de naam Quality
Assistance Zeeland. Opvallen doen
ze, de bergingsauto’s van het be
drijf, die vanaf nu in Goes en om
streken de weg op gaan. Ze zijn
knalgroen. Door te kiezen voor
deze kleur mikt eigenaar Marry
Kwekel op een grote herkenbaar
heid. Quality Assistance Zeeland
heeft een pand aan de Columbus-
weg in Goes betrokken dat de uit
valsbasis wordt voor de bergers en
hun opvallende auto’s.
In Goes begint Kwekel (67) aan
een nieuw hoofdstuk van zijn on
dernemerschap. Als kleine jongen
was hij al gek op alles wat met au
to’s te maken had. Gek was het dan
ook niet dat hij op z’n 23ste in Hel-
levoetsluis onder de naam Kwekel
Service Centrum een garage- en ta-
kelbedrijf begon, helemaal niet we
tend of er op dat moment wel
ruimte was in de markt. Zijn onder
nemersgeest won het van de twij
fel. Kwekel kocht een takelwagen en
begon aan het avontuur. Het werd
een succes. Bijna een kwart eeuw
later, in 2004, zette hij AA-team op,
een alarmcentrale die pechhulp aan
automobilisten biedt in heel Ne
derland en zelfs Europa.
met een groot wagenpark zijn klant
bij AA-team.
Ook particulieren kunnen ge
bruik maken van de diensten van
het bedrijf. „Dat doen we heel an
ders dan de ANWB”, legt Kwekel
uit. „Daar werken ze volgens het
principe van ‘eikaars ellende delen’.
Daar is niks mis mee, maar mensen
die maar één keer in hun hele leven
de Wegenwacht nodig hebben, be
talen in feite wel voor mensen die
heel vaak bellen. Bij ons betaal je
een laag bedrag voor het lidmaat
schap en verder alleen voor de
pechhulp die je echt nodig hebt.”
AA-team verzorgt op dit moment
de pechhulpverlening voor pakweg
om te groeien is er, maar het is geen
doel op zich om een heel grote spe
ler te worden. Al kan het natuurlijk Laatst kwam er bij zijn bedrijf van
heel snel gaan, kijk naar een bedrijf uit Zierikzee een melding binnen
als Jumbo.” De alarmcentrale van van een gestrande automobilist. „Ik
AA-team blijft samenwerken met reed daar toevallig in de buurt en
lokale bedrijven, maar in Goes zet had toch startkabels bij me”, zegt
Kwekel nu met de Quality As- hij. „Toen ben ik even langsgereden
sistance Group ook een nieuwe en heb ik de klant snel weer op weg
stap. Het is een pilot. Als die goed geholpen. Anders had het toch iets
verloopt, wil het bedrijf ook elders langer geduurd.”
in het land haar groene auto’s ter
beschikking stellen of vestigingen
openen van waaruit eigen bergers Quality Assistance Group wordt
de weg op kunnen om hulp te bie- vandaag officieel in gebruik geno
den. men in aanwezigheid van onder
Marry Kwekel mag dan de scepter meer burgemeester Margo Mul-
zwaaien binnen zijn bedrijf, hij kan der.
Knalgroene hulp op de weg
Directeur Marry Kwekel bij één van de knalgroene auto’s van de Quality Assistance Group, foto johan van derheijden
De Goese vestiging van de
GRIJPSKERKE
- Arja Boogaard, bewoner
De verkeersoverlast in Grijps-
kerke is zo groot dat inwoners
vinden dat de gemeente Veere
opnieuw moet kijken of het ver
keer naar de kust niet via andere
routes gestuurd kan worden.
- Marry Kwekel, directeur Quality
Assistance Group
Rob Paardekam
Goes
- Emile Calon
PM ZATERDAG 21 JANUARI 2023
3CC