Westerscheldetunnel boekte in2022 nét geen record M u Kis ‘Ze zijn uit op vernietiging van de garnalenvisserij’ A 8 4 Natuurorganisatie Het Zeeuwse Landschap (HZL) is uit op de vernietiging van de garnalenvisserij, vindt een meerderheid van partijen in Provinciale Staten. „Ik ben echt boos.” Gemeenschapsgeld en geld van suikeroom de Nationale Postcodeloterij wordt gebruikt voor een juridische procedure Tot woede van WD, CDA, SGP en Partij voor Zeeland dringt Het Zeeuwse Landschap met veertien andere natuurorganisaties erbij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) op aan het vissen op garnalen in be schermde kustgebieden per direct te verbieden. Vanaf 1 januari hebben de garna lenvissers eigenlijk geen geldige vergunning meer, omdat veel sche pen niet voldoen aan de strengere stikstofnormen. Ze hebben negen maanden de tijd gekregen om scho nere motoren en katalysatoren te installeren. Tot die tijd gedoogt het ministerie de garnalenvisserij. En dat willen de natuurorganisaties niet. Eén op de tien voertuigen die de tolpoortjes passeren, is een vracht wagen. Vorig jaar waren het er ruim 750.000, zo’n 45.000 meer dan in 2021. Topdag was vrijdag 17 juni, met ruim 30.600 auto’s en 3700 vrachtwagens. Schoenmakers: „Dat was een direct gevolg van verkeers problemen rond Antwerpen. De Liefkenshoektunnel was die dag niet beschikbaar vanwege proble men met het wegdek.” Thuiswerken en hoge prijzen brandstof zien we niet terug in het aantal passsages zes tolvrije zaterdagen leverden een kleine 110.000 passages op. Schoen makers denkt dat er een verzadi gingspunt is bereikt. „Er zit weinig groei meer in.” Dit jaar zijn de tol vrije dagen: 28 januari, 25 februari, 1 april (Nationale Museumweek), 9 september (Open Monumenten dag), 28 oktober en 25 november. De tol voor de Westerschelde tunnel is in 2023 niet verhoogd. Au tomobilisten blijven 5 euro per pas sage betalen. Met een t-tag moet 3 euro worden afgetikt. Het veelge- bruikerstarief blijft 2,50. In 2025 wordt de tunnel tolvrij voor personenauto’s en motorfiet sen, heeft de Tweede Kamer in sep tember besloten. Of ook het vracht verkeer gratis mag passeren, is nog een vraag. Er loopt een onderzoek naar de milieu-effecten, omdat een tolvrije tunnel extra vrachtverkeer zou kunnen aantrekken. Grote zeeschepen Aan tafel gaan zitten is prima, rea geerde Van Geesbergen. „Maar het Hij onderstreept dat begin 2022 nog een aantal coronamaatregelen gold, maar dat het gebruik van de tunnel daar niet onder heeft geleden. „Ook de hoge brandstofprijzen en het feit dat personeel van bedrijven meer thuis werkt, zien we niet terug in het aantal passages. Misschien was het tunnelgebruik nog verder toe- Weinig ongevallen De tunnel was zo goed als het hele jaar beschikbaar. De WST regis treerde slechts 21 uur aan strem mingen door pechgevallen. Er wa ren geen ernstige ongevallen. De emoties. „Dat geeft aan hoe gevoe lig deze kwestie is.” Hij was onder de indruk van het betoog van Van Geesbergen en zei dat het jammer zou zijn als de kleinschalige garna lenvisserij onder druk van natuur organisaties zou verdwijnen. „Dat heeft consequenties voor families.” Maar de rol van het provinciebe stuur is beperkt, benadrukte hij. „Wij zullen bij de partijen beplei ten om met elkaar in gesprek te gaan. Dat leidt tot meer resultaat dan deze weg.” zit niet lekker aan tafel als je tafelge noten al op weg zijn richting de rechter.” Harold van de Velde (SGP) meende dat de gedeputeerde, die zich ook bezighoudt met de PFAS-vervuiling in de Wester- schelde, wel iets meer kan doen. Hij vroeg hoe het zit met een schade vergoeding voor de garnalenvissers die niet meer in de Westerschelde vissen en drong aan op strengere maatregelen tegen grote zeesche pen. „‘Waarom moet ik uiteindelijk mijn schip verkopen?’, vragen gar nalenvissers als ze een stoomboot vol containers door een natuurge bied voorbij zien varen.” Over beide zaken is Van der Velde in gesprek met het ministerie: „Het heeft absoluut de aandacht.” genomen als die invloeden er niet waren geweest, maar dat blijft na tuurlijk gissen”, zegt Schoenma kers. Het fors gestegen gebruik van de tunnel duidt op economisch her stel. Zo brak de overslag in de Zeeuwse havens het afgelopen jaar alle records. Volgens Schoenmakers is het altijd lastig het aantal tunnel passages te koppelen aan economi sche groei, maar een graadmeter is het wel. „Het aantal passages van de Sluiskiltunnel is gegroeid naar ruim 6,5 miljoen. Ik denk dat dat voor een deel komt door Belgische vrachtwagens die kwamen laden bij de industriebedrijven in de Ka naalzone.” In verkeerde keelgat Dat hun handhavingsverzoek mede door HZL is ingediend, is Statenlid Hans van Geesbergen (WD) in het verkeerde keelgat geschoten. „Het boos”, betoogde Van Geesbergen. Zeeuwse Landschap werkt mee aan Hij kreeg gisteren in de Statencom- de vernietiging van de garnalenvis sers. Het kan zich beter bezighou den met het beheer van de Zeeuwse natuurgebieden dan zich opstellen terd. „Is het u te doen om de garna- Gedeputeerde Dick van der Velde lenvisserij of om kwaad te spreken (WD) proefde van beide kanten over Het Zeeuwse Landschap?” van de Nationale Postcodeloterij wordt geïnvesteerd in historisch waardevolle boerderijen. „Hier wordt gesuggereerd dat er alleen maar slechte dingen mee gebeu ren.” Adri van ’t Westeinde (Groen- Dan ben je uit op de vernietiging Links) zei‘met kromme tenen’naar van een sector. Daarom ben ik Van Geesbergen te hebben geluis- missie ruimte bijval van CDA, SGP en Partij voor Zeeland, maar PvdA, GroenLinks, D66 en SP waren het niet met hem eens. „Ik heb nooit als actievoerder. Ik ben teleurge- gemerkt dat Het Zeeuwse Land- steld. Gemeenschapsgeld en geld schap erop uit is de garnalensector van suikeroom de Nationale Post- de nek om te draaien”, reageerde codeloterij wordt gebruikt voor een Inez Flameling (PvdA). „Wel om de juridische procedure. Het is maar sector te verduurzamen.” Wouter een korte periode. Waarom kunnen Versluijs (D66) wees erop dat geld de natuurorganisaties niet even wachten? Families en bedrijven zijn nu in onzekerheid. Moeten ze investeren in motoren of katalysa toren? Dat kost zeker 80.000 euro. Dit maakt banken ook onzeker. - Jr’ Staten boos op natuurclubs a Garnalenvissers aan het werk op de YE 138. archieffoto dirk jan gjeltema BORSSELE - Frank Balkenende De Westerscheldetunnel (WST) boekte vorig jaar bijna een re cord. Het aantal passages steeg met 778.000 naar dik 7,7 mil joen. „Het scheelde slechts 30.000 passages of we hadden het recordjaar 2019 geëven aard”, zegt directeur Harald Schoenmakers. - Hans van Geesbergen, Statenlid VVD - Harald Schoenmakers, directeur Westerscheldetunnel Ernstjan Rozendaal Middelburg ZATERDAG 21 JANUARI 2023 GO V/B I)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 36