Westerscheldetunnel boekte in2022 nét geen record
M
u
Kis
‘Ze zijn uit op vernietiging van de garnalenvisserij’
A
8
4
Natuurorganisatie Het
Zeeuwse Landschap (HZL) is
uit op de vernietiging van de
garnalenvisserij, vindt een
meerderheid van partijen in
Provinciale Staten. „Ik ben echt
boos.”
Gemeenschapsgeld
en geld van
suikeroom de
Nationale
Postcodeloterij wordt
gebruikt voor een
juridische procedure
Tot woede van WD, CDA, SGP en
Partij voor Zeeland dringt Het
Zeeuwse Landschap met veertien
andere natuurorganisaties erbij het
ministerie van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit (LNV) op aan
het vissen op garnalen in be
schermde kustgebieden per direct
te verbieden.
Vanaf 1 januari hebben de garna
lenvissers eigenlijk geen geldige
vergunning meer, omdat veel sche
pen niet voldoen aan de strengere
stikstofnormen. Ze hebben negen
maanden de tijd gekregen om scho
nere motoren en katalysatoren te
installeren. Tot die tijd gedoogt het
ministerie de garnalenvisserij. En
dat willen de natuurorganisaties
niet.
Eén op de tien voertuigen die de
tolpoortjes passeren, is een vracht
wagen. Vorig jaar waren het er ruim
750.000, zo’n 45.000 meer dan in
2021. Topdag was vrijdag 17 juni,
met ruim 30.600 auto’s en 3700
vrachtwagens. Schoenmakers: „Dat
was een direct gevolg van verkeers
problemen rond Antwerpen. De
Liefkenshoektunnel was die dag
niet beschikbaar vanwege proble
men met het wegdek.”
Thuiswerken en hoge
prijzen brandstof zien
we niet terug in het
aantal passsages
zes tolvrije zaterdagen leverden een
kleine 110.000 passages op. Schoen
makers denkt dat er een verzadi
gingspunt is bereikt. „Er zit weinig
groei meer in.” Dit jaar zijn de tol
vrije dagen: 28 januari, 25 februari,
1 april (Nationale Museumweek),
9 september (Open Monumenten
dag), 28 oktober en 25 november.
De tol voor de Westerschelde
tunnel is in 2023 niet verhoogd. Au
tomobilisten blijven 5 euro per pas
sage betalen. Met een t-tag moet
3 euro worden afgetikt. Het veelge-
bruikerstarief blijft 2,50.
In 2025 wordt de tunnel tolvrij
voor personenauto’s en motorfiet
sen, heeft de Tweede Kamer in sep
tember besloten. Of ook het vracht
verkeer gratis mag passeren, is nog
een vraag. Er loopt een onderzoek
naar de milieu-effecten, omdat een
tolvrije tunnel extra vrachtverkeer
zou kunnen aantrekken.
Grote zeeschepen
Aan tafel gaan zitten is prima, rea
geerde Van Geesbergen. „Maar het
Hij onderstreept dat begin 2022 nog
een aantal coronamaatregelen gold,
maar dat het gebruik van de tunnel
daar niet onder heeft geleden. „Ook
de hoge brandstofprijzen en het feit
dat personeel van bedrijven meer
thuis werkt, zien we niet terug in
het aantal passages. Misschien was
het tunnelgebruik nog verder toe-
Weinig ongevallen
De tunnel was zo goed als het hele
jaar beschikbaar. De WST regis
treerde slechts 21 uur aan strem
mingen door pechgevallen. Er wa
ren geen ernstige ongevallen. De
emoties. „Dat geeft aan hoe gevoe
lig deze kwestie is.” Hij was onder
de indruk van het betoog van Van
Geesbergen en zei dat het jammer
zou zijn als de kleinschalige garna
lenvisserij onder druk van natuur
organisaties zou verdwijnen. „Dat
heeft consequenties voor families.”
Maar de rol van het provinciebe
stuur is beperkt, benadrukte hij.
„Wij zullen bij de partijen beplei
ten om met elkaar in gesprek te
gaan. Dat leidt tot meer resultaat
dan deze weg.”
zit niet lekker aan tafel als je tafelge
noten al op weg zijn richting de
rechter.” Harold van de Velde (SGP)
meende dat de gedeputeerde, die
zich ook bezighoudt met de
PFAS-vervuiling in de Wester-
schelde, wel iets meer kan doen. Hij
vroeg hoe het zit met een schade
vergoeding voor de garnalenvissers
die niet meer in de Westerschelde
vissen en drong aan op strengere
maatregelen tegen grote zeesche
pen. „‘Waarom moet ik uiteindelijk
mijn schip verkopen?’, vragen gar
nalenvissers als ze een stoomboot
vol containers door een natuurge
bied voorbij zien varen.”
Over beide zaken is Van der Velde
in gesprek met het ministerie: „Het
heeft absoluut de aandacht.”
genomen als die invloeden er niet
waren geweest, maar dat blijft na
tuurlijk gissen”, zegt Schoenma
kers.
Het fors gestegen gebruik van de
tunnel duidt op economisch her
stel. Zo brak de overslag in de
Zeeuwse havens het afgelopen jaar
alle records. Volgens Schoenmakers
is het altijd lastig het aantal tunnel
passages te koppelen aan economi
sche groei, maar een graadmeter is
het wel. „Het aantal passages van de
Sluiskiltunnel is gegroeid naar
ruim 6,5 miljoen. Ik denk dat dat
voor een deel komt door Belgische
vrachtwagens die kwamen laden
bij de industriebedrijven in de Ka
naalzone.”
In verkeerde keelgat
Dat hun handhavingsverzoek mede
door HZL is ingediend, is Statenlid
Hans van Geesbergen (WD) in het
verkeerde keelgat geschoten. „Het boos”, betoogde Van Geesbergen.
Zeeuwse Landschap werkt mee aan Hij kreeg gisteren in de Statencom-
de vernietiging van de garnalenvis
sers. Het kan zich beter bezighou
den met het beheer van de Zeeuwse
natuurgebieden dan zich opstellen
terd. „Is het u te doen om de garna- Gedeputeerde Dick van der Velde
lenvisserij of om kwaad te spreken (WD) proefde van beide kanten
over Het Zeeuwse Landschap?”
van de Nationale Postcodeloterij
wordt geïnvesteerd in historisch
waardevolle boerderijen. „Hier
wordt gesuggereerd dat er alleen
maar slechte dingen mee gebeu
ren.” Adri van ’t Westeinde (Groen-
Dan ben je uit op de vernietiging Links) zei‘met kromme tenen’naar
van een sector. Daarom ben ik Van Geesbergen te hebben geluis-
missie ruimte bijval van CDA, SGP
en Partij voor Zeeland, maar PvdA,
GroenLinks, D66 en SP waren het
niet met hem eens. „Ik heb nooit
als actievoerder. Ik ben teleurge- gemerkt dat Het Zeeuwse Land-
steld. Gemeenschapsgeld en geld schap erop uit is de garnalensector
van suikeroom de Nationale Post- de nek om te draaien”, reageerde
codeloterij wordt gebruikt voor een Inez Flameling (PvdA). „Wel om de
juridische procedure. Het is maar sector te verduurzamen.” Wouter
een korte periode. Waarom kunnen Versluijs (D66) wees erop dat geld
de natuurorganisaties niet even
wachten? Families en bedrijven
zijn nu in onzekerheid. Moeten ze
investeren in motoren of katalysa
toren? Dat kost zeker 80.000 euro.
Dit maakt banken ook onzeker.
-
Jr’
Staten boos op natuurclubs
a Garnalenvissers aan het werk op de YE 138. archieffoto dirk jan gjeltema
BORSSELE
- Frank Balkenende
De Westerscheldetunnel (WST)
boekte vorig jaar bijna een re
cord. Het aantal passages steeg
met 778.000 naar dik 7,7 mil
joen. „Het scheelde slechts
30.000 passages of we hadden
het recordjaar 2019 geëven
aard”, zegt directeur Harald
Schoenmakers.
- Hans van Geesbergen,
Statenlid VVD
- Harald Schoenmakers,
directeur Westerscheldetunnel
Ernstjan Rozendaal
Middelburg
ZATERDAG 21 JANUARI 2023 GO
V/B
I)