‘\a het overlijden van Onno zei Carel tegen me: er is voor jou altijd plek aan onze tafel’ LEONI JANSEN V2 it zou zo de Argentijnse pampa kunnen zijn,’ ver zucht Garel Kraayenhof (64), uitkijkend over de winterse, mistige Beemster-polder. ‘Zeker met mijn maté erbij.’ Dat is de Zuid-Amerikaanse kruidenthee met een metalen rietje die hij in zijn hand houdt. Carel Kraayenhof belandde hier in de polder door zijn vrouw Thirza, die hier opgroeide. En hij houdt onder tussen van de Beemster, heus, maar de emotionaliteit waar Argentinië om bekendstaat, past beter bij zijn karakter. ‘Ik kom uit een dorp in Brabant en als daar iemand doodging, was de reactie: niet over praten. Alles wat donker, triest of gevaarlijk was, werd vermeden als de pest. Daar krijg je een brave gemeenschap van die zondags naar de kerk gaat, maar waar een beerput aan emoties onder schuilgaat - dat voelde ik als kind al. Die emoties mochten er niet uit, terwijl ik juist dacht: let it come.' ‘Bij mij was het precies andersom,’ zegt Leoni Jansen (67). Collega-muzikant en al jarenlang bevriend met Carel. We zitten in haar keuken. ‘Wij woonden in Voorburg en mijn ouders konden flink ruziemaken. Zowel mijn vader als mijn moeder konden huilen waar wij bij waren.’ CAREL ‘Mijn moeder huilde weleens, mijn vader nooit.’ LEONI ‘Dan ben jij toch totaal niet zoals je ouders. Jij bent nou echt een voorbeeld van hoe het er allemaal wél mag zijn.’ CAREL ‘Ja, hoe meer, hoe liever eigenlijk. Daarom vind ik Argen tinië zo fantastisch.’ LEONI ‘Dat ervaarde ik ook in Afrika, waar ik regelmatig ben geweest voor mijn werk en voor optredens. Daar mag iedereen zingen, dansen, schreeuwen, huilen, lachen. Daar voelde ik me heel erg thuis. Misschien is dat wat Carel en mij verbindt: het houden van dat alles er mag zijn.’ Met de haar kenmerkende, vrolijk- energieke toon: ‘Jee, wat een prachtige zin zeg!’ Leoni woont in West-Beemster, Carel in Noord-Beemster. Dat ligt acht kilometer verderop, toch zien ze elkaar als buren. Dat is ‘des Beemsters,’ zegt Leoni. Zij, de zangeres, regisseur en vroeger televisiepresentator van onder meer het Jeugdjournaal, woont er nu ruim tien jaar. Hij, de inter nationaal geroemde bandoneón speler die altijd in één adem zal worden genoemd met het traan- van-Maxima-moment tijdens haar huwelijk. Nu hebben ze samen een muzikaal theaterprogramma gemaakt, Melancholie in de polder, ontstaan tijdens de avonden die ze met elkaar aan de keukentafel doorbrachten. LEONI ‘Wij kenden elkaar al een hele tijd, uit de theater- en televisiewereld. Ook kwam Carel hier bij ons over de vloer omdat hij compositielessen had bij mijn man Onno [Krijn, componist en arrangeur, red.]. Toen Onno overleed in 2015 - ik kan het nog steeds niet met droge ogen zeggen - kwam Carel de dag na de begrafenis hier binnen en zei: er is voor jou altijd plek aan onze tafel.’ CAREL ‘Was het niet Thirza die dat zei?’ LEONI ‘Nee, jij was het, ik zie het nog voor me. In die tijd van rouw heb ik eens een lijst gemaakt van dingen waar ik van opknapte en eten bij Carel, Thirza en hun twee kinderen stond daar hoog op. Jullie kinderen waren toen nog ongehoorde pubers.’ CAREL ‘Ja. Leoni heeft grote indruk op ze gemaakt toen ze vertelde een lucht buks te hebben gekocht.’ LEONI ‘Voor als ik lastig zou worden gevallen hier alleen in dat grote huis. Ik had het al helemaal bedacht: als er een of andere vent op mijn erf zou staan, zou ik met die buks op zijn kruis richten zodat-ie daarna nóóit meer de liefde zou kunnen bedrijven. Toen vonden die pubers mij meteen helemaal cool.’ Carels keuken was ook de kraamkamer van hun muzikale samenwerking. Ze gebruikten de piano naast de eettafel om elkaar af te troeven met nummers die de ander écht eens moest horen. LEONI ‘Toen bleek dat we allebei een voorliefde hebben voor Keltische muziek, de flamenco, maar ook voor Randy Newman en Bob Dylan. Dat klinkt als totaal verschillende genres, ■4 - h 32 We kunnen flink matten, gezond matten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 112