KEES VAN}
\DONGEN
24
et is een van de publieksfavorieten van het
Singer Laren. Mensen uit het hele land komen
speciaal naar dit museum voor Het blauwe
hoedje van Kees van Dongen (1877-1968).
Vanzelfsprekend ontbreekt het schilderij
niet op de overzichtsexpositie De wegnaar succes van
Kees van Dongen, die tot en met 23 mei in het museum is
te zien.
Veel aandacht is er voor de Parijse jaren van Van Dongen.
In 1897 vertrok de in Rotterdam-Delfshaven geboren
kunstenaar, die bij vertrek bulkte van het zelfvertrouwen,
naar de Lichtstad. ‘Let maar op, ik ga beroemd worden,’
zei hij tegen iedereen die het horen wilde. Geen holle
woorden, want Van Dongen maakte in Parijs naam met
zijn doeken, waarop hij lustig experimenteert met on
alledaagse kleuren die een vervreemdend effect sorteren.
In kunstkringen wordt hij mede om die reden in één
adem genoemd met kanonnen als Henri Matisse, George
Braque en Pablo Picasso, met wie hij bevriend raakte.
Van Dongen maakte deel uit van een kunstenaarsgroep
die exposeerde onder de geuzennaam Les Fauves (de
wilden). Op veel van zijn werken zijn vrouwen te zien.
De vrouwelijke contouren vormden in de ogen van
Van Dongen ‘het mooist denkbare landschap’. Veel
van zijn vrouwen, vaak met een artistieke uitstraling,
soms uit hogere kringen, hebben grote, zwart omrande
ogen waarmee ze soms zwoel, maar vaak bijna verveeld
de wereld in kijken.
Op jonge leeftijd poseerde Brigitte Bardot voor Van Dongen.
KEES VAN DONGEN wordt niet voor niets
vaak in één adem genoemd met kanonnen als
Matisse en Picasso, hij behoort tot de grootste
Nederlandse kunstenaars van de vorige eeuw.
In het museum Singer Laren worden ruim
honderd werken van hem tentoongesteld.
Het leidde tot een pikant portret (1960) en een wat minder
expliciet schilderij enkele jaren later, dat veel werd verkocht
als reproductie in zeefdruk. Het Franse sekssymbool vertelde
het weinig verhullende portret uit 1960 te verafschuwen en
betichtte de kunstenaar van effectbejag. Niettemin gaven de
Bardot-portretten een nieuwe impuls aan de carrière van
Van Dongen, die enigszins in het slop was geraakt. In 1968
overleed hij in Monte Carlo.
HET BLAUWE HOEDJE (1937)
V3
De vrouw
als het mooist
denkbare
landschap
-> De weg naar succes van Kees van Dongen, tot en met 23 mei in
het Singer Laren. Een tijdslot reserveren is verplicht op singerlaren.
nl. De catalogus verschijnt bij Waanders Uitgevers.
z
LU
(X
LU
O
z
t/)
I
o
IX
O
b
e
o
o
(X
5
OVERZICHTSEXPOSITIE
ACROBATE OP PAARD (1906)