Goes bouwt tot jaar2030 2700 huizen M Huib Heijt (101) woont nog op zichzelf en geeft ‘foutparkeerders’ vaak rood 1 Kb Gratis vervoerspas mensen met handicap populair 6 Meeste van heel Zeeland KOZIJNEN ZONWERINGEN OVERKAPPINGEN ascozeeland.nl Goes wil de komende zeven jaar ruim 2700 woningen bouwen. Ze moeten komen in onder meer het stations gebied, Goese Schans en in een nog aan te wijzen nieuwe uitbreidingswijk. Ook de cijfers voor de andere Zeeuwse gemeenten zijn bekend. „Als het maar een beetje goed weer is, wandel ik graag”, vertelt Huib Heijt, die gisteren 101 jaar is geworden. Boodschappen doet hij deels nog zelf, lopend. Hij is helaas stokdoof, dat komt omdat hij dertig jaar werkte bij de Schelde. Zijn fabrieksdoofheid, daar doe je niks meer aan. Maar vertellen doet hij nog graag en vragen even opschrijven werkt vaak prima, zegt zijn dochter. den, meer te laten reizen zodat ze minder vereenzamen. De pas is tij dens het proefjaar gratis, daarna niet meer. Mensen die de pas daarna willen aanschaffen, zijn goedkoper uit dan met de belbus in het Wmo-vervoer, stelde Treur niet. De SC W vindt het ook oneer lijk dat het gratis vervoer nu wordt aangeboden aan alle mensen die recht hebben op Wmo-vervoer. Daarbij zitten ook mensen die het vervoer best zelf zouden kunnen betalen, stelt voorzitter Marischka Duinkerken. „We nemen de erva ringen uit de proef mee in ons mi nimabeleid”, zei Treurniet daar over. Verkapte bezuiniging Dat is precies een van de kritiek punten van de SCW. Die stelt dat de proef tot een verkapte bezuini ging op het Wmo-vervoer kan lei den. Volgens de gemeente kan de pas juist helpen om mensen die nu geen gebruik maken van Wmo- vervoer, omdat ze dat te duur vin- Extra bijzonder Dat Huib Heijt zo’n hoge leeftijd zou bereiken, was helemaal niet vanzelfsprekend. Hij groeide op in Westkapelle en vluchtte tij dens de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog op zijn fiets. Hij herinnert zich dat beide banden van die fiets lek waren. Hij was uren buiten en wachtte tot de vliegtuigen weer wegvlo gen. En zeventig jaar na de Waters noodramp weet Heijt ook nog hoe hij tijdens de watersnood van een dak werd gered. Hij woont al ruim 65 jaar vlak bij het Baskensburgplein in Vlissin gen. Zijn dochter Jozien (67) die in Middelburg woont, gaat een paar keer per week bij hem langs om wat bij te springen. Jozien vertelt dat haar vader bijna altijd opgewekt is, maar dat hij af en toe ook boos kan wor den. „Hij kan echt flink moppe ren. Als een vreemde een auto voor zijn raam parkeert, steekt hij een rode kaart op of stormt naar buiten.” Huib baalt als hij het uit zicht op het veldje voor het huis kwijt is. De rode kaart heeft hij al klaar liggen in de vensterbank. „Mijn schoonvader is redelijk vitaal”, vertelt schoonzoon Maar ten de Muynck. Het lopen gaat Heijt nog best goed af, hij ge bruikt soms een rollator. Een ge sprekje met Heijt verloopt vaak met een stuk papier en een pen. De bouw van de 2700 huizen komt voort uit de deal die de provincie af gelopen najaar sloot met minister Hugo de Jonge van Volkshuisves ting. Zeeland mag tot 2030 16.500 woningen bouwen. 6700 daarvan komen op de Bevelanden, waarvan Goes er dus 2700 voor haar rekening neemt. Zo valt te lezen in een con- cept-plan, waarover nog besluit vorming moet plaatsvinden. Daar mee mag Goes van alle Zeeuwse ge meenten de meeste huizen bou wen. Daarna volgen Vlissingen met 2600 en Middelburg met 2200. „Ze ker 62 procent van de nieuwe wo ningen in Goes moet onder de noe mer betaalbaar gaan vallen”, zegt wethouder Joan Veldhuizen. Daar bij doelt ze op sociale huurwonin gen en koophuizen die maximaal 350.000 euro kosten. Zeker 62 procent van de nieuwe woningen moet onder de noemer betaalbaar gaan vallen Huib Heijt woont nog zelfstandig en verveelt zich nooit. „Er is altijd wel wat te doen; wandelen, een boodschapje doen.” Als groot voetbalfan keek hij tijdens het WK ook bijna alle wedstrijden. En hij volgt Feyenoord, zijn favo riete voetbalclub, ook goed. Heijt kijkt vrolijk uit zijn ogen. De vader, grootvader en over grootvader geniet van het leven. „Ik blijf zelfstandig wonen, zo lang het maar kan”, zegt hij trots. Treurniet. „Ik snap de vraag van de SCW over zo’n pas voor de mi nima. Daar wordt ook aan gewerkt, maar dat heeft meer tijd nodig, omdat we er geld voor moeten vin den. Een alternatief voor Wmo-vervoer kunnen we sneller aanbieden, omdat we al geld heb ben voor dat vervoer.” Het grootste deel van de nieuwe woningen in Goes, namelijk 840, moet komen in wat ‘centrum-zuid’ wordt genoemd. Je zou het ook het gebied rondom het station kunnen noemen. Denk aan de omgeving Stationspark. Maar ook het Marco- nigebied, met de nu braakliggende Renault-kavel, hoort daarbij. Waar de ruim 800 woningen precies moeten komen, wordt pas later dui delijk. Op het eerste gezicht lijkt het erg ambitieus om in het toch vrij dichtbebouwde gebied zoveel wo ningen te bouwen. „Misschien moeten we de hoogte in”, zegt Veldhuizen. Ze benadrukt daarbij dat nog niets zeker is en de gemeen teraad er uiteindelijk over zal be sluiten. De gemeente verwacht verder dat 400 tot 500 huizen gebouwd kunnen worden in een nog aan te wijzen nieuwe uitbreidingswijk. Welke dat wordt, is nog niet duide lijk. In het verleden is de optie Man- nee-Zuid weleens voorbijgekomen. De gemeente onderzoekt momen teel waar een nieuwe woonwijk het best kan komen. Verder moet in de binnenstad ruimte worden gevon den voor 285 huizen (dat kan ook het transformeren van bestaande panden zijn) en ook in Goese Schans moet dat aantal huizen er nog bij komen. Havenindustriegebied Goese Schans is in feite het oude plan om het hele havenindustriege bied om te vormen tot woonwijk. Daar is het nooit van gekomen. Veel bedrijven zitten er nog en blijven er ook. Uiteindelijk zijn alleen de deelplannen Goese Diep (nieuwe woonwijk tegen het Goese Meer aan) en Westerschans (woningen en winkels bij de ringbrug) uitge voerd. De proef kwam de gemeente Mid delburg op snoeiharde kritiek te staan van de Sociale Cliëntenraad Walcheren. Die noemde het be schamend dat de pas wel wordt aangeboden aan mensen die van wege bijvoorbeeld een handicap recht hebben op Wmo-vervoer zoals een belbus, maar niet aan mensen die door armoede het openbaar vervoer niet kunnen be talen. Wethouder Willemien Treur niet reageerde woensdag op die kritiek. „De toon van de brief van de Sociale Cliëntenraad Walche ren heeft me wel verbaasd”, zei Treurniet tegen de raadscommis sie maatschappelijke zaken. „Er staan veel aannames in, en insinu aties. Dat vind ik vervelend. Zeker omdat we eerder een goed gesprek hebben gehad met de SCW en hebben gezegd: als er iets speelt, neem dan contact op.” Bovendien is de proef met het gratis busvervoer voor maximaal tweeduizend Middelburgers ‘zorgvuldig voorbereid’, stelde r i a' I BE VRIJDAG 20 JANUARI 2023 Huib Heijt uit Vlissingen is gisteren 101 jaar geworden, foto lex de meester - Joan Veldhuizen, wethouder MIDDELBURG De gratis vervoerspas voor Mid delburgers met een handicap is - sinds de aankondiging half de cember - al tweehonderd keer aangevraagd. Vanaf 1 maart kunnen zij een jaar lang gratis met de gewone bus reizen door heel Zeeland. - Maurits Sep Rob Paardekam Goes Arie Westeneng Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 51