Goes bouwt
tot jaar2030
2700 huizen
M
Huib Heijt (101) woont nog op zichzelf
en geeft ‘foutparkeerders’ vaak rood
1
Kb
Gratis vervoerspas mensen met handicap populair
6
Meeste van heel Zeeland
KOZIJNEN
ZONWERINGEN
OVERKAPPINGEN
ascozeeland.nl
Goes wil de komende zeven
jaar ruim 2700 woningen
bouwen. Ze moeten komen in
onder meer het stations
gebied, Goese Schans en in
een nog aan te wijzen nieuwe
uitbreidingswijk. Ook de cijfers
voor de andere Zeeuwse
gemeenten zijn bekend.
„Als het maar een beetje goed
weer is, wandel ik graag”,
vertelt Huib Heijt, die gisteren
101 jaar is geworden.
Boodschappen doet hij deels
nog zelf, lopend.
Hij is helaas stokdoof, dat komt
omdat hij dertig jaar werkte bij de
Schelde. Zijn fabrieksdoofheid,
daar doe je niks meer aan. Maar
vertellen doet hij nog graag en
vragen even opschrijven werkt
vaak prima, zegt zijn dochter.
den, meer te laten reizen zodat ze
minder vereenzamen. De pas is tij
dens het proefjaar gratis, daarna
niet meer. Mensen die de pas
daarna willen aanschaffen, zijn
goedkoper uit dan met de belbus in
het Wmo-vervoer, stelde Treur
niet. De SC W vindt het ook oneer
lijk dat het gratis vervoer nu wordt
aangeboden aan alle mensen die
recht hebben op Wmo-vervoer.
Daarbij zitten ook mensen die het
vervoer best zelf zouden kunnen
betalen, stelt voorzitter Marischka
Duinkerken. „We nemen de erva
ringen uit de proef mee in ons mi
nimabeleid”, zei Treurniet daar
over.
Verkapte bezuiniging
Dat is precies een van de kritiek
punten van de SCW. Die stelt dat
de proef tot een verkapte bezuini
ging op het Wmo-vervoer kan lei
den. Volgens de gemeente kan de
pas juist helpen om mensen die nu
geen gebruik maken van Wmo-
vervoer, omdat ze dat te duur vin-
Extra bijzonder
Dat Huib Heijt zo’n hoge leeftijd
zou bereiken, was helemaal niet
vanzelfsprekend. Hij groeide op
in Westkapelle en vluchtte tij
dens de bombardementen in de
Tweede Wereldoorlog op zijn
fiets. Hij herinnert zich dat beide
banden van die fiets lek waren.
Hij was uren buiten en wachtte
tot de vliegtuigen weer wegvlo
gen.
En zeventig jaar na de Waters
noodramp weet Heijt ook nog
hoe hij tijdens de watersnood van
een dak werd gered.
Hij woont al ruim 65 jaar vlak bij
het Baskensburgplein in Vlissin
gen. Zijn dochter Jozien (67) die
in Middelburg woont, gaat een
paar keer per week bij hem langs
om wat bij te springen.
Jozien vertelt dat haar vader
bijna altijd opgewekt is, maar dat
hij af en toe ook boos kan wor
den. „Hij kan echt flink moppe
ren. Als een vreemde een auto
voor zijn raam parkeert, steekt hij
een rode kaart op of stormt naar
buiten.” Huib baalt als hij het uit
zicht op het veldje voor het huis
kwijt is. De rode kaart heeft hij al
klaar liggen in de vensterbank.
„Mijn schoonvader is redelijk
vitaal”, vertelt schoonzoon Maar
ten de Muynck. Het lopen gaat
Heijt nog best goed af, hij ge
bruikt soms een rollator. Een ge
sprekje met Heijt verloopt vaak
met een stuk papier en een pen.
De bouw van de 2700 huizen komt
voort uit de deal die de provincie af
gelopen najaar sloot met minister
Hugo de Jonge van Volkshuisves
ting. Zeeland mag tot 2030 16.500
woningen bouwen. 6700 daarvan
komen op de Bevelanden, waarvan
Goes er dus 2700 voor haar rekening
neemt. Zo valt te lezen in een con-
cept-plan, waarover nog besluit
vorming moet plaatsvinden. Daar
mee mag Goes van alle Zeeuwse ge
meenten de meeste huizen bou
wen. Daarna volgen Vlissingen met
2600 en Middelburg met 2200. „Ze
ker 62 procent van de nieuwe wo
ningen in Goes moet onder de noe
mer betaalbaar gaan vallen”, zegt
wethouder Joan Veldhuizen. Daar
bij doelt ze op sociale huurwonin
gen en koophuizen die maximaal
350.000 euro kosten.
Zeker 62 procent van
de nieuwe woningen
moet onder de
noemer betaalbaar
gaan vallen
Huib Heijt woont nog zelfstandig
en verveelt zich nooit. „Er is altijd
wel wat te doen; wandelen, een
boodschapje doen.” Als groot
voetbalfan keek hij tijdens het
WK ook bijna alle wedstrijden.
En hij volgt Feyenoord, zijn favo
riete voetbalclub, ook goed.
Heijt kijkt vrolijk uit zijn ogen.
De vader, grootvader en over
grootvader geniet van het leven.
„Ik blijf zelfstandig wonen, zo
lang het maar kan”, zegt hij trots.
Treurniet. „Ik snap de vraag van de
SCW over zo’n pas voor de mi
nima. Daar wordt ook aan gewerkt,
maar dat heeft meer tijd nodig,
omdat we er geld voor moeten vin
den. Een alternatief voor
Wmo-vervoer kunnen we sneller
aanbieden, omdat we al geld heb
ben voor dat vervoer.”
Het grootste deel van de nieuwe
woningen in Goes, namelijk 840,
moet komen in wat ‘centrum-zuid’
wordt genoemd. Je zou het ook het
gebied rondom het station kunnen
noemen. Denk aan de omgeving
Stationspark. Maar ook het Marco-
nigebied, met de nu braakliggende
Renault-kavel, hoort daarbij. Waar
de ruim 800 woningen precies
moeten komen, wordt pas later dui
delijk. Op het eerste gezicht lijkt het
erg ambitieus om in het toch vrij
dichtbebouwde gebied zoveel wo
ningen te bouwen. „Misschien
moeten we de hoogte in”, zegt
Veldhuizen. Ze benadrukt daarbij
dat nog niets zeker is en de gemeen
teraad er uiteindelijk over zal be
sluiten.
De gemeente verwacht verder
dat 400 tot 500 huizen gebouwd
kunnen worden in een nog aan te
wijzen nieuwe uitbreidingswijk.
Welke dat wordt, is nog niet duide
lijk. In het verleden is de optie Man-
nee-Zuid weleens voorbijgekomen.
De gemeente onderzoekt momen
teel waar een nieuwe woonwijk het
best kan komen. Verder moet in de
binnenstad ruimte worden gevon
den voor 285 huizen (dat kan ook
het transformeren van bestaande
panden zijn) en ook in Goese
Schans moet dat aantal huizen er
nog bij komen.
Havenindustriegebied
Goese Schans is in feite het oude
plan om het hele havenindustriege
bied om te vormen tot woonwijk.
Daar is het nooit van gekomen. Veel
bedrijven zitten er nog en blijven er
ook. Uiteindelijk zijn alleen de
deelplannen Goese Diep (nieuwe
woonwijk tegen het Goese Meer
aan) en Westerschans (woningen
en winkels bij de ringbrug) uitge
voerd.
De proef kwam de gemeente Mid
delburg op snoeiharde kritiek te
staan van de Sociale Cliëntenraad
Walcheren. Die noemde het be
schamend dat de pas wel wordt
aangeboden aan mensen die van
wege bijvoorbeeld een handicap
recht hebben op Wmo-vervoer
zoals een belbus, maar niet aan
mensen die door armoede het
openbaar vervoer niet kunnen be
talen.
Wethouder Willemien Treur
niet reageerde woensdag op die
kritiek. „De toon van de brief van
de Sociale Cliëntenraad Walche
ren heeft me wel verbaasd”, zei
Treurniet tegen de raadscommis
sie maatschappelijke zaken. „Er
staan veel aannames in, en insinu
aties. Dat vind ik vervelend. Zeker
omdat we eerder een goed gesprek
hebben gehad met de SCW en
hebben gezegd: als er iets speelt,
neem dan contact op.”
Bovendien is de proef met het
gratis busvervoer voor maximaal
tweeduizend Middelburgers
‘zorgvuldig voorbereid’, stelde
r i a'
I
BE
VRIJDAG 20 JANUARI 2023
Huib Heijt uit Vlissingen is gisteren 101 jaar geworden, foto lex de meester
- Joan Veldhuizen, wethouder
MIDDELBURG
De gratis vervoerspas voor Mid
delburgers met een handicap is
- sinds de aankondiging half de
cember - al tweehonderd keer
aangevraagd. Vanaf 1 maart
kunnen zij een jaar lang gratis
met de gewone bus reizen door
heel Zeeland.
- Maurits Sep
Rob Paardekam
Goes
Arie Westeneng
Vlissingen