Wie vliegt, vervuilt én gaat betalen ■9 FMI «R. Nieuwsmedia c Reizigers laten zich niet afschrikken .W Walcheren Crimineel ziet regio als één werkgebied Patiënten long covid wanhopig V'- ML* x] Driessen denkt niet dat de prijs- C Door Europese wetgeving wordt een retourtje Barcelona mettertijd 47 euro duurder In 2022 werd in Vlissingen meer dan 4000 kilo cocaïne onderschept. Mensen zelf op zoek naar behandelingen, zoals hyperbare zuurstoftherapie in Goes Elk voorjaar helpen schaapscheerders de schapen uit hun winterjas, zoals hier Jaap Scheele vorig jaar in Terneuzen. De boeren houden daar honderden kilo’s wol aan over. Vroeger een gewild product, maar tegenwoordig kunnen ze het aan de straatstenen niet meer kwijt. ,,Als je er zonder al te veel kosten vanaf wilt, kun je nog het beste naar de milieustraat rijden.” Hoe verder de vlucht, des te meer de Europese reizigers in de nabije toekomst kwijt zullen zijn. Dit is het directe gevolg van Europese re gelgeving om relatiefkorte vakan- tievluchten hoger te belasten. Zo zal een retourtje Athene over een paar jaar 57 euro duurder uitvallen. Alle vliegtickets - Europees en intercontinentaal - zijn met in gang van dit jaar al duurder gewor den door een hogere ticketbelas- ting van 18,50 euro. Daar komen de Europese uitstootrechten ko mende jaren nog bij. Nu hoeven luchtvaartmaatschappijen nauwe lijks te betalen voor hun CO2-uit- Europese wetgeving maakt vliegen stapje voor stapje duurder. Dat blijkt uit onder zoek van ABN Amro. Een retourtje Barcelona kan op termijn 47 euro in prijs stijgen. stoot. Maar volgend jaar worden 25 procent minder uitstootrechten stijging mensen uit het vliegtuig ‘weggegeven’, het jaar daarop nog zal houden en dat het weekendje minder en in 2026 moeten alle uit- Barcelona uit de gratie raakt. De stootrechten worden gekocht bin- prijsverhoging is daarvoor in zijn nen de EU. opinie ‘te gering’. ,,De vraag naar Per ticket gaat het gemiddeld om tickets is nog altijd groter dan het 20 tot 30 euro. In de berekening aanbod’’, zegt Driessen. ,,Met de van ABN Amro wordt uitgegaan ticketbelasting en de emissierech- van het huidige prijsniveau van ten wordt vliegen binnen Europa CO2-rechten, maar het is aanne- wel een beetje gelijkgetrokken melijk dat de prijs daarvan zal stij- met reizen per auto, bus of trein.’’ gen. De EU besloot ook dat het to- Het doel van de hogere Europese tale aantal uitstootrechten met 4,3 belasting op vliegen is om milieu procent per jaar moet afnemen. vriendelijkere alternatieven - zo- ,,Minder rechten en een groeiende als reizen met de trein - interes- vraag ernaar zal tot gevolg hebben santer te maken. Vliegen is vaak dat de prijs van vliegen extra nog spotgoedkoop, omdat er ner- stijgt’’, zegt vrijetijdsanalist Stef gens ter wereld belasting wordt Driessen van ABN Amro. geheven op kerosine. Dat is een di recte erfenis van de Tweede We reldoorlog. In 1944 werd belasting op vliegtuigbrandstof taboe ver klaard. Vliegen werd gezien als een perfect nieuw middel om volkeren en culturen met elkaar kennis te laten maken en zo oorlogen te voorkomen. c Economie 1 Taf - 1 I 1 J’ 0' v 1 FOTO FRANK PETERS ZEELAND1 woensdag 11 januari 2023 8 10°C C P16 Weeroverzicht lange termijn: CP4enZEELAND2 Prijs €3,30 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/ bezorging C P8 Ton Voermans Amsterdam Jaargang 265 PZC is onderdeel van: llllllllll 711688 555554 pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws r vit* g I w '4. X ,.r - - A-?- -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 1