Wie vliegt, vervuilt
én gaat betalen
■9
FMI
«R. Nieuwsmedia
c Reizigers laten zich niet afschrikken
.W
Walcheren
Crimineel ziet
regio als één
werkgebied
Patiënten long
covid wanhopig
V'-
ML* x]
Driessen denkt niet dat de prijs-
C Door Europese
wetgeving wordt een
retourtje Barcelona
mettertijd 47 euro
duurder
In 2022 werd in
Vlissingen meer dan
4000 kilo cocaïne
onderschept.
Mensen zelf op zoek
naar behandelingen,
zoals hyperbare
zuurstoftherapie
in Goes
Elk voorjaar helpen schaapscheerders de schapen uit
hun winterjas, zoals hier Jaap Scheele vorig jaar in
Terneuzen. De boeren houden daar honderden kilo’s
wol aan over. Vroeger een gewild product, maar
tegenwoordig kunnen ze het aan de straatstenen niet
meer kwijt. ,,Als je er zonder al te veel kosten vanaf wilt,
kun je nog het beste naar de milieustraat rijden.”
Hoe verder de vlucht, des te meer
de Europese reizigers in de nabije
toekomst kwijt zullen zijn. Dit is
het directe gevolg van Europese re
gelgeving om relatiefkorte vakan-
tievluchten hoger te belasten. Zo
zal een retourtje Athene over een
paar jaar 57 euro duurder uitvallen.
Alle vliegtickets - Europees en
intercontinentaal - zijn met in
gang van dit jaar al duurder gewor
den door een hogere ticketbelas-
ting van 18,50 euro. Daar komen de
Europese uitstootrechten ko
mende jaren nog bij. Nu hoeven
luchtvaartmaatschappijen nauwe
lijks te betalen voor hun CO2-uit-
Europese wetgeving maakt
vliegen stapje voor stapje
duurder. Dat blijkt uit onder
zoek van ABN Amro. Een
retourtje Barcelona kan op
termijn 47 euro in prijs stijgen.
stoot. Maar volgend jaar worden 25
procent minder uitstootrechten stijging mensen uit het vliegtuig
‘weggegeven’, het jaar daarop nog zal houden en dat het weekendje
minder en in 2026 moeten alle uit- Barcelona uit de gratie raakt. De
stootrechten worden gekocht bin- prijsverhoging is daarvoor in zijn
nen de EU. opinie ‘te gering’. ,,De vraag naar
Per ticket gaat het gemiddeld om tickets is nog altijd groter dan het
20 tot 30 euro. In de berekening aanbod’’, zegt Driessen. ,,Met de
van ABN Amro wordt uitgegaan ticketbelasting en de emissierech-
van het huidige prijsniveau van ten wordt vliegen binnen Europa
CO2-rechten, maar het is aanne- wel een beetje gelijkgetrokken
melijk dat de prijs daarvan zal stij- met reizen per auto, bus of trein.’’
gen. De EU besloot ook dat het to- Het doel van de hogere Europese
tale aantal uitstootrechten met 4,3 belasting op vliegen is om milieu
procent per jaar moet afnemen. vriendelijkere alternatieven - zo-
,,Minder rechten en een groeiende als reizen met de trein - interes-
vraag ernaar zal tot gevolg hebben santer te maken. Vliegen is vaak
dat de prijs van vliegen extra nog spotgoedkoop, omdat er ner-
stijgt’’, zegt vrijetijdsanalist Stef gens ter wereld belasting wordt
Driessen van ABN Amro. geheven op kerosine. Dat is een di
recte erfenis van de Tweede We
reldoorlog. In 1944 werd belasting
op vliegtuigbrandstof taboe ver
klaard. Vliegen werd gezien als een
perfect nieuw middel om volkeren
en culturen met elkaar kennis te
laten maken en zo oorlogen te
voorkomen. c Economie
1 Taf
-
1
I 1
J’
0' v 1
FOTO FRANK PETERS
ZEELAND1
woensdag 11 januari 2023
8
10°C
C P16
Weeroverzicht
lange termijn:
CP4enZEELAND2
Prijs €3,30
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/
bezorging
C P8
Ton Voermans
Amsterdam
Jaargang 265
PZC is onderdeel van:
llllllllll
711688 555554
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
r
vit*
g I
w
'4.
X ,.r
- -
A-?-
-