Lynk&Co Praktische auto, al blijft rijbereik beperkt 7,8 L 19 TEST g Tina Turner Disney’s Aladdin kT53Q-^ ;nte zien I gast-testers. De auto logeerde onder meer in Zeeuws-Vlaanderen bij An- nemarie, ging met Feike mee naar Friesland, kreeg een vrijgezellenfeest voor z’n kiezen, vervoerde Maurice, Marleen en hun herder Quinn naar de Belgische Ardennen en trok zelfs de caravan van Jim en zijn gezin naar de Oostenrijkse Alpen. Alles bij el kaar goed voor 24.000 testkilometers. derhuids deelt de 01 onderdelen met de XC40 en XC60) en doet hij niet onder voor Europese of Aziatische te genstrevers. De 01 ontpopt zich als verdienstelijk trekauto en zelfs de elektrische actieradius blijkt uitste kend inzetbaar: bij normaal gebruik rij je zo’n 65 kilometer per laadbeurt, waardoor het gemiddelde brandstof verbruik na de talloze testritten blijft steken op krap vijf liter benzine per 100 kilometer. De Niro EV is leverbaar met slechts één batterij- pakket, van 64,8 kWh. De elektrische aandrijflijn werkt voorbeeldig en bezorgt deze Kia een soepel en snel rijkarakter. De besturing is scherp en de auto ligt stevig op de weg. Het gewicht van 1657 kg is heel acceptabel voor een elektrische auto van dit formaat. Bovendien laat het extra gewicht van de batterijen zich niet te veel gelden in het wegge drag. Ook het veercomfort is in orde. Het aanhanger- gewicht is jammer genoeg beperkt tot 750 kg. Het nieuwe model ver toont veel meer karak ter in het design. Maar het elektrische rijbereik is vrijwel gelijk geble ven. Jammer dat Kia niet heeft gekozen voor een grotere actieradius. Volgens de WLTP- norm kom je met deze Kia maximaal 460 kilo meter ver; tijdens deze test haalden we amper de 350 kilometer. Het interieur oogt verzorgd en fraai gesti leerd. Opvallend is het multifunctionele be dieningspaneel. Dat vertoont mooie knop pen die in een als balk vormgegeven touch screen zijn geïnte greerd. Maar het kan onhandig zijn dat je eerst moet kiezen of je de klimaatregeling of de navigatie wil bedie nen. Even snel de ka chel wat hoger zetten of van radiostation wisse len gaat hierdoor te omslachtig en traag. Handig en snel werkt daarentegen de draai knop van de automati sche versnelling. ‘Concurrentie slaapt door’ Alain Visser ziet dat die flexibele in levermogelijkheid een psychologisch effect heeft. „Het idee dat ze er van af kunnen als dat nodig is, vinden ge bruikers prettig.” Des te opmerkelijker is het dat geen enkele andere fabrikant of au- to-aanbieder het concept van Lynk Co volgt. „De auto-industrie zit nog altijd te slapen. Dat verbaast mij ook”, zegt Visser. Het aantal aanbie ders van flexibele auto-abonnemen- ten is nog altijd op één hand te tellen en er is geen andere partij die zulke korte contracten aandurft. Alleen Lynk Co’s concernbroer Volvo komt in de buurt: wie via Care by Volvo een auto rijdt, heeft een op zegtermijn van drie maanden. „Zo’n tien tot vijftien procent van Neder landers die een nieuwe Volvo kiezen, kiest daadwerkelijk voor een abonne ment”, meldt expert Mark van Loo namens de Nederlandse importeur. Maar ook hier wordt de korte opzeg termijn niet vaak gebruikt. „De flexi biliteit is voor hen een soort extra ge mak en zekerheid.” ‘Frank’ snapt je niet Vrijwel alle deelnemers oordelen zeer positief over de plug-inhybride. Vooruit: het centrale aanraakscherm geeft vaker storingen dan je wilt, de overzichtelijkheid rond de neus van de auto kan beter en de zelflerende spraakassistent ‘Frank’ weet na maanden nog steeds niet wat je be doelt - met zijn irritante robot-stem- metje. Maar verder onderscheidt de 01 zich met een solide rijgedrag, zeer comfortabele vering, prima bouw- kwaliteit, veel ruimte voor mensen en hun bagage en een uitgebreide reeks hulpsystemen. Op technisch vlak merk je de be moeienis van zustermerk Volvo (on- Tot 50% voordeel Tot 50% voordeel App is een crime Wat niet wegneemt dat er volgens de gebruikers nog een en ander te ver beteren valt. Zo functioneert de app waarmee 01-rijders hun auto delen met anderen nog altijd matig. „Re serveringen die er uit worden ge gooid, bevestigingen die niet doorko men, slechte communicatie met de lastig bereikbare helpdesk. Ik ben voorlopig gestopt met delen”, zegt Robert-Jan Dekkers uit Pijnacker, ge bruiker van het eerste uur. Desgevraagd steekt ceo Alain Vis ser meteen de hand in eigen boezem. „We hebben alles, ook de app, zelf helemaal/rom scratch gebouwd en lo pen nu tegen groeipijnen aan. Ik vraag onze klanten om geduld, maar ik kan ze verzekeren dat wij druk be- g zig zijn met de juiste oplossingen.” Het delen van auto’s staat volgens I Visser nog ‘totaal in de kinderschoe nen’. „Zelfs in Nederland, dat Open TV staat voor dit soort nieuwe initiatie- I ven, schommelt het aantal Lynk ■5® Co’s dat actief gedeeld wordt rond de vijftien procent. Dat moet groeien.” Kia en hij biedt veel zit ruimte, ook achterin. Een vlakke vloer maakt het gebruiksgemak compleet. Als je de bank omklapt, ontstaat een bijna vlakke laadvloer. Met 475 liter inhoud is de bagageruimte voor een auto in deze klasse groot genoeg. Bovendien schuilt er nog een extra bagageruimte van 20 liter voorin de auto (de zogeheten frunk). Daar past bijvoorbeeld de laad- kabel in. Geen zin om te delen Voor veel gebruikers is delen evenwel geen prioriteit. Lion Siek, IT’er uit Leidschenveen, personaliseerde zijn 01 met groene details en zwart ge- wrapte achterlichten. „Ik ga mijn auto echt niet delen met anderen. Voor mij is dit een aantrekkelijke ma nier om een moderne, dikke auto te rijden zonder dat ik vastzit aan een langdurig contract of een BKR-regis- tratie. Dat zou in de weg zitten als ik bijvoorbeeld een huis wil kopen, maar omdat een Lynk Co volgens de regels een huurauto is, heb je daar niet mee te maken.” Ook zzp’er Angelo Besik^a uit Doe- tinchem pr ij st de flexibiliteit van het maandelijks opzegbare contract. J „Stel, ik draai ineens veel minder omzet, dan zit ik niet aan deze auto §7 vast. Dat is een geruststellend idee.” Kia Niro EV (204 pk/150 kW), vanaf €44.795 /tlna leukstetlckets.nl/aladdln .IfiQSl STOPT DEFINITIEF! 26 FEBRUARI STAGE ENTERTAINMENT PRESENTEERT A itief op 19 februari! Dit is ns om oog in oog te staan f Rock-’n-Roll’. Disney’s ALADDIN stopt definitief op 26 februari! Dit is je allerlaatste kans op een blijvende herinnering. Mis deze spectaculaire musical niet Nog maar 8 weken te zien dus boek snel! - Niek Schenk Veel zitruimte. Prima bagageruimte. Rijdt soepel en vlot. Goed veercomfort. Beperkt rijbereik. Bediening kan soms beter. Slechte caravantrekker. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Q ÜJ 0 O 2 g De elektrische Kia Niro EV is een prima gezinsauto: ruim, stil en comfortabel. Hij is ook goed uitgerust en technisch hele maal bij de tijd. Al leen zou een groter rijbereik hem nog aantrekkelijker maken. Stags De Niro EV is compleet en rijdt goed. Hij is 6 centimeter langer dan z’n voorganger. Je zit lekker in deze Ook de nieuwe Kia Niro is verkrijgbaar als benzi- ne-hybride met of zonder stekker en als volledig elektrische auto. Die laatste is zeker voor lease- rijders interessant. DE GROTE S» BROADWAY MUSICAL PC VRIJDAG 30 DECEMBER 2022 R-166-NJ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19