Lynk&Co
Praktische auto, al
blijft rijbereik beperkt
7,8
L
19
TEST
g Tina Turner
Disney’s
Aladdin
kT53Q-^
;nte zien
I
gast-testers. De auto logeerde onder
meer in Zeeuws-Vlaanderen bij An-
nemarie, ging met Feike mee naar
Friesland, kreeg een vrijgezellenfeest
voor z’n kiezen, vervoerde Maurice,
Marleen en hun herder Quinn naar
de Belgische Ardennen en trok zelfs
de caravan van Jim en zijn gezin naar
de Oostenrijkse Alpen. Alles bij el
kaar goed voor 24.000 testkilometers.
derhuids deelt de 01 onderdelen met
de XC40 en XC60) en doet hij niet
onder voor Europese of Aziatische te
genstrevers. De 01 ontpopt zich als
verdienstelijk trekauto en zelfs de
elektrische actieradius blijkt uitste
kend inzetbaar: bij normaal gebruik
rij je zo’n 65 kilometer per laadbeurt,
waardoor het gemiddelde brandstof
verbruik na de talloze testritten blijft
steken op krap vijf liter benzine per
100 kilometer.
De Niro EV is leverbaar met slechts één batterij-
pakket, van 64,8 kWh. De elektrische aandrijflijn
werkt voorbeeldig en bezorgt deze Kia een soepel
en snel rijkarakter. De besturing is scherp en de
auto ligt stevig op de weg. Het gewicht van 1657 kg
is heel acceptabel voor een elektrische auto van dit
formaat. Bovendien laat het extra gewicht van de
batterijen zich niet te veel gelden in het wegge
drag.
Ook het veercomfort is in orde. Het aanhanger-
gewicht is jammer genoeg beperkt tot 750 kg.
Het nieuwe model ver
toont veel meer karak
ter in het design. Maar
het elektrische rijbereik
is vrijwel gelijk geble
ven. Jammer dat Kia
niet heeft gekozen voor
een grotere actieradius.
Volgens de WLTP-
norm kom je met deze
Kia maximaal 460 kilo
meter ver; tijdens deze
test haalden we amper
de 350 kilometer.
Het interieur oogt
verzorgd en fraai gesti
leerd. Opvallend is het
multifunctionele be
dieningspaneel. Dat
vertoont mooie knop
pen die in een als balk
vormgegeven touch
screen zijn geïnte
greerd. Maar het kan
onhandig zijn dat je
eerst moet kiezen of je
de klimaatregeling of
de navigatie wil bedie
nen. Even snel de ka
chel wat hoger zetten of
van radiostation wisse
len gaat hierdoor te
omslachtig en traag.
Handig en snel werkt
daarentegen de draai
knop van de automati
sche versnelling.
‘Concurrentie slaapt door’
Alain Visser ziet dat die flexibele in
levermogelijkheid een psychologisch
effect heeft. „Het idee dat ze er van af
kunnen als dat nodig is, vinden ge
bruikers prettig.”
Des te opmerkelijker is het dat
geen enkele andere fabrikant of au-
to-aanbieder het concept van Lynk
Co volgt. „De auto-industrie zit nog
altijd te slapen. Dat verbaast mij
ook”, zegt Visser. Het aantal aanbie
ders van flexibele auto-abonnemen-
ten is nog altijd op één hand te tellen
en er is geen andere partij die zulke
korte contracten aandurft.
Alleen Lynk Co’s concernbroer
Volvo komt in de buurt: wie via Care
by Volvo een auto rijdt, heeft een op
zegtermijn van drie maanden. „Zo’n
tien tot vijftien procent van Neder
landers die een nieuwe Volvo kiezen,
kiest daadwerkelijk voor een abonne
ment”, meldt expert Mark van Loo
namens de Nederlandse importeur.
Maar ook hier wordt de korte opzeg
termijn niet vaak gebruikt. „De flexi
biliteit is voor hen een soort extra ge
mak en zekerheid.”
‘Frank’ snapt je niet
Vrijwel alle deelnemers oordelen
zeer positief over de plug-inhybride.
Vooruit: het centrale aanraakscherm
geeft vaker storingen dan je wilt, de
overzichtelijkheid rond de neus van
de auto kan beter en de zelflerende
spraakassistent ‘Frank’ weet na
maanden nog steeds niet wat je be
doelt - met zijn irritante robot-stem-
metje. Maar verder onderscheidt de
01 zich met een solide rijgedrag, zeer
comfortabele vering, prima bouw-
kwaliteit, veel ruimte voor mensen
en hun bagage en een uitgebreide
reeks hulpsystemen.
Op technisch vlak merk je de be
moeienis van zustermerk Volvo (on-
Tot
50%
voordeel
Tot
50%
voordeel
App is een crime
Wat niet wegneemt dat er volgens de
gebruikers nog een en ander te ver
beteren valt. Zo functioneert de app
waarmee 01-rijders hun auto delen
met anderen nog altijd matig. „Re
serveringen die er uit worden ge
gooid, bevestigingen die niet doorko
men, slechte communicatie met de
lastig bereikbare helpdesk. Ik ben
voorlopig gestopt met delen”, zegt
Robert-Jan Dekkers uit Pijnacker, ge
bruiker van het eerste uur.
Desgevraagd steekt ceo Alain Vis
ser meteen de hand in eigen boezem.
„We hebben alles, ook de app, zelf
helemaal/rom scratch gebouwd en lo
pen nu tegen groeipijnen aan. Ik
vraag onze klanten om geduld, maar
ik kan ze verzekeren dat wij druk be-
g zig zijn met de juiste oplossingen.”
Het delen van auto’s staat volgens
I Visser nog ‘totaal in de kinderschoe
nen’. „Zelfs in Nederland, dat Open
TV staat voor dit soort nieuwe initiatie-
I ven, schommelt het aantal Lynk
■5® Co’s dat actief gedeeld wordt rond de
vijftien procent. Dat moet groeien.”
Kia en hij biedt veel zit
ruimte, ook achterin. Een vlakke vloer maakt het
gebruiksgemak compleet. Als je de bank omklapt,
ontstaat een bijna vlakke laadvloer. Met 475 liter
inhoud is de bagageruimte voor een auto in deze
klasse groot genoeg. Bovendien schuilt er nog een
extra bagageruimte van 20 liter voorin de auto (de
zogeheten frunk). Daar past bijvoorbeeld de laad-
kabel in.
Geen zin om te delen
Voor veel gebruikers is delen evenwel
geen prioriteit. Lion Siek, IT’er uit
Leidschenveen, personaliseerde zijn
01 met groene details en zwart ge-
wrapte achterlichten. „Ik ga mijn
auto echt niet delen met anderen.
Voor mij is dit een aantrekkelijke ma
nier om een moderne, dikke auto te
rijden zonder dat ik vastzit aan een
langdurig contract of een BKR-regis-
tratie. Dat zou in de weg zitten als ik
bijvoorbeeld een huis wil kopen,
maar omdat een Lynk Co volgens
de regels een huurauto is, heb je daar
niet mee te maken.”
Ook zzp’er Angelo Besik^a uit Doe-
tinchem pr ij st de flexibiliteit van het
maandelijks opzegbare contract.
J „Stel, ik draai ineens veel minder
omzet, dan zit ik niet aan deze auto
§7 vast. Dat is een geruststellend idee.”
Kia Niro EV (204 pk/150 kW), vanaf €44.795
/tlna
leukstetlckets.nl/aladdln
.IfiQSl
STOPT DEFINITIEF! 26 FEBRUARI
STAGE ENTERTAINMENT PRESENTEERT
A
itief op 19 februari! Dit is
ns om oog in oog te staan
f Rock-’n-Roll’.
Disney’s ALADDIN stopt definitief op
26 februari! Dit is je allerlaatste kans
op een blijvende herinnering. Mis deze
spectaculaire musical niet
Nog maar 8 weken te zien
dus boek snel!
- Niek Schenk
Veel zitruimte. Prima
bagageruimte. Rijdt
soepel en vlot. Goed
veercomfort.
Beperkt rijbereik.
Bediening kan
soms beter. Slechte
caravantrekker.
Kijk op de site bij
/auto voor extra testnotities
Q
ÜJ
0
O
2
g
De elektrische Kia
Niro EV is een prima
gezinsauto: ruim, stil
en comfortabel. Hij is
ook goed uitgerust
en technisch hele
maal bij de tijd. Al
leen zou een groter
rijbereik hem nog
aantrekkelijker
maken.
Stags
De Niro EV is compleet en rijdt goed. Hij is 6
centimeter langer dan z’n voorganger.
Je zit lekker in deze
Ook de nieuwe Kia Niro is verkrijgbaar als benzi-
ne-hybride met of zonder stekker en als volledig
elektrische auto. Die laatste is zeker voor lease-
rijders interessant.
DE GROTE
S» BROADWAY MUSICAL
PC VRIJDAG 30 DECEMBER 2022
R-166-NJ