:r Dure olie doet dieselauto das om e M Möö'l Ij ra O iL Kilometers vretende dieselrijder is financieel voordeel kwijt i O; a-FFTF s?-Jib Nieuwsmedia Diesel zal zoals vloeibaar aardgas heel duur worden Particulieren willen massaal van hun dieselauto af. Ze vrezen dat de prijs van dieselolie nog verder zal oplopen. De dieselauto lijkt daarmee voorgoed te verdwijnen uit Nederland. Al een paar dagen stroomt Scheldewater de Prosperpolder binnen en bereikt achterlangs de dijk dus ook de Hedwigepolder. De uitvoerder van het gehele ontpolderingsproject, De Vlaamse Waterweg, gaf de Schelde gisteren officieel toegang tot de polder. De komende weken wordt ook de dijk bij de Hedwigepolder afgegraven en stroomt ook via de kreek op Nederlands grondgebied water de polder in. De provincie Zeeland maakt van het binnen laten van het Scheldewater geen feestelijke gebeurtenis, omdat het natuurherstelproject als compensatie voor het verdiepen van de Westerschelde daarvoor te omstreden is. Door de ontpoldering komt er naast het Verdronken Land van Saeftinghe honderden hectaren getijdennatuur met slikken en schorren bij. ZEELAND2 Begin maart schoot de adviesprijs voor diesel omhoog naar de record- prijs van 2,36 euro per liter. Door de accijns verlaging is daar 10 cent vanaf gegaan, maar dat is nog altijd een dubbeltje duurder dan gewone benzine. Een jaar geleden was het prijsverschil nog 35 cent in het voordeel van de dieselrijder. Kilometers vretende dieselrijders zijn daarmee hun financiële voor deel kwijt en dat is te merken in de autobranche. Door de schaarste aan tweedehandsauto’s bleven de prij zen na de coronapandemie op ni veau, maar deze maand ziet prijs vergelijker Gaspedaal.nl voor het eerst een prijsdaling. „En de tijd dat auto’s te koop staan, loopt op. Dat is voor een diesel nu gemiddeld 73 da gen en dat was een halfjaar geleden nog 50 dagen”, zegt Irene van Capelle van de autosite. Autobranche-organisatie Bovag wijst erop dat er nog altijd 970.000 dieselpersonenauto’s rondrijden, maar dit aantal kalft snel af. Dit jaar werden er al 91.000 tweedehands diesels geëxporteerd, 40 procent van de totale auto-export. In de eer ste negen maanden van het jaar was het aandeel in de nieuwverkoop nog maar 1,7 procent. Dat was vorig jaar in dezelfde periode 2,6 procent. Bij de occasions kelderde het aan deel van 10,1 naar 8,1 procent. Die sels kampen met een slecht imago en oudere exemplaren kunnen steeds meer milieuzones niet in. De ANWB deelt de financiële zorgen van de particuliere dieselrij der en vraagt er aandacht voor bij de politiek. Een verlaging van de mo torrijtuigenbelasting - dieselrijders ".^65 '-.y betalen twee keer meer dan benzi- nerijders - zou kunnen helpen. „Maar we realiseren ons dat dat niet eenvoudig is”, zegt ANWB-woord- voerder Markus van Tol. Energie-expert Jilles van den Beukel verwacht niet dat dieselolie helemaal uit de gratie raakt. „Het is een wereldmarkt. Het zal gaan zoals met vloeibaar aardgas. Diesel zal heel duur worden. Europa zal meer gaan betalen om het product toch hier te krijgen. Dat is pijnlijk voor al die transportbedrijven maar bete kent wel dat je hier minder snel met tekorten zit.” w I F, - -- - /ft* t-j* vrijdag 28 oktober 2022 22°c P20 Jaargang 264 PZC is onderdeel van: Weeroverzicht lange termijn: - Jilles van den Beukel, energie-expert Prijs €3,10 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/ bezorging Ton Voermans Den Haag •- >P6 P'3 ci pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws •RÉir 1 i» 111111 8 II 711688 II 5555S4 II webcam die daarop is aangebracht brengt via YouTube de twee polders en de bewegingen van het water bij eb en vloed in beeld, foto frank peters - k ïu.’ V‘v’ zji: op staan, blijft liggen om ervoor te zorgen dat het water snel genoeg de polder in- en uitstroomt. Op de achter grond de Antwerpse haven en rechts de radartoren. De 1 Het Scheldewater stroomt de Prosperpolder binnen terwijl graafmachines nog bezig zijn om grond te ver plaatsen. Het stuk Scheldedijk waar de graafmachines

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 1