:r
Dure olie doet dieselauto das om
e
M
Möö'l Ij
ra
O iL
Kilometers vretende dieselrijder is financieel voordeel kwijt
i
O; a-FFTF
s?-Jib
Nieuwsmedia
Diesel zal zoals
vloeibaar aardgas
heel duur worden
Particulieren willen massaal
van hun dieselauto af. Ze
vrezen dat de prijs van
dieselolie nog verder zal
oplopen. De dieselauto
lijkt daarmee voorgoed te
verdwijnen uit Nederland.
Al een paar dagen stroomt Scheldewater de Prosperpolder binnen en bereikt achterlangs de
dijk dus ook de Hedwigepolder. De uitvoerder van het gehele ontpolderingsproject, De
Vlaamse Waterweg, gaf de Schelde gisteren officieel toegang tot de polder. De komende
weken wordt ook de dijk bij de Hedwigepolder afgegraven en stroomt ook via de kreek op
Nederlands grondgebied water de polder in. De provincie Zeeland maakt van het binnen laten
van het Scheldewater geen feestelijke gebeurtenis, omdat het natuurherstelproject als
compensatie voor het verdiepen van de Westerschelde daarvoor te omstreden is. Door de
ontpoldering komt er naast het Verdronken Land van Saeftinghe honderden hectaren
getijdennatuur met slikken en schorren bij. ZEELAND2
Begin maart schoot de adviesprijs
voor diesel omhoog naar de record-
prijs van 2,36 euro per liter. Door de
accijns verlaging is daar 10 cent
vanaf gegaan, maar dat is nog altijd
een dubbeltje duurder dan gewone
benzine. Een jaar geleden was het
prijsverschil nog 35 cent in het
voordeel van de dieselrijder.
Kilometers vretende dieselrijders
zijn daarmee hun financiële voor
deel kwijt en dat is te merken in de
autobranche. Door de schaarste aan
tweedehandsauto’s bleven de prij
zen na de coronapandemie op ni
veau, maar deze maand ziet prijs
vergelijker Gaspedaal.nl voor het
eerst een prijsdaling. „En de tijd dat
auto’s te koop staan, loopt op. Dat is
voor een diesel nu gemiddeld 73 da
gen en dat was een halfjaar geleden
nog 50 dagen”, zegt Irene van
Capelle van de autosite.
Autobranche-organisatie Bovag
wijst erop dat er nog altijd 970.000
dieselpersonenauto’s rondrijden,
maar dit aantal kalft snel af. Dit jaar
werden er al 91.000 tweedehands
diesels geëxporteerd, 40 procent
van de totale auto-export. In de eer
ste negen maanden van het jaar was
het aandeel in de nieuwverkoop
nog maar 1,7 procent. Dat was vorig
jaar in dezelfde periode 2,6 procent.
Bij de occasions kelderde het aan
deel van 10,1 naar 8,1 procent. Die
sels kampen met een slecht imago
en oudere exemplaren kunnen
steeds meer milieuzones niet in.
De ANWB deelt de financiële
zorgen van de particuliere dieselrij
der en vraagt er aandacht voor bij de
politiek. Een verlaging van de mo
torrijtuigenbelasting - dieselrijders
".^65 '-.y
betalen twee keer meer dan benzi-
nerijders - zou kunnen helpen.
„Maar we realiseren ons dat dat niet
eenvoudig is”, zegt ANWB-woord-
voerder Markus van Tol.
Energie-expert Jilles van den
Beukel verwacht niet dat dieselolie
helemaal uit de gratie raakt. „Het is
een wereldmarkt. Het zal gaan zoals
met vloeibaar aardgas. Diesel zal
heel duur worden. Europa zal meer
gaan betalen om het product toch
hier te krijgen. Dat is pijnlijk voor al
die transportbedrijven maar bete
kent wel dat je hier minder snel met
tekorten zit.”
w
I
F,
-
--
- /ft*
t-j*
vrijdag 28 oktober 2022
22°c
P20
Jaargang 264
PZC is onderdeel van:
Weeroverzicht
lange termijn:
- Jilles van den Beukel,
energie-expert
Prijs €3,10
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/
bezorging
Ton Voermans
Den Haag
•-
>P6
P'3
ci
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
•RÉir 1 i»
111111
8 II 711688 II 5555S4 II
webcam die daarop is aangebracht brengt via YouTube
de twee polders en de bewegingen van het water bij eb
en vloed in beeld, foto frank peters
-
k
ïu.’ V‘v’ zji:
op staan, blijft liggen om ervoor te zorgen dat het water
snel genoeg de polder in- en uitstroomt. Op de achter
grond de Antwerpse haven en rechts de radartoren. De
1
Het Scheldewater stroomt de Prosperpolder binnen
terwijl graafmachines nog bezig zijn om grond te ver
plaatsen. Het stuk Scheldedijk waar de graafmachines