Kabinet wil dat mensen wier achternaam herinnert aan het Z 1 L IK 8 ‘Mensen zeggen, hé, wat heb jij een mooie achternaam’ Ze hebben vaak opvallende achternamen. Wie kent niet de oud-voetballers Orlando Trustfull of Edson Braafheid? Hun namen stammen rechtstreeks af van vrijgelaten Surinaamse slaven. Het kabinet wil nu mensen met een achternaam die herinnert aan het slavernijverleden de mogelijkheid geven om deze gratis te wijzigen. r Z Z I L.' j soonlijk te maken gehad met dis criminatie. En dan gaat het niet al leen om mensen met een ander kleurtje. In de toeslagenaffaire - om maar wat te noemen - werden ouders al gekort als de achternaam niet Nederlands klonk. Ook men sen met een beperking of vrouwen met een hoofddoek worden of voelen zich achtergesteld. Het mag niet volgens artikel 1 van onze Grondwet, maar het gebeurt wel. Een veelkoppig monster noemt Baldewsingh discriminatie. Op pagina 24 van het Nationaal Programma tegen Discriminatie en Racisme staat een belangrijk zinnetje. Het is maar één zinnetje. Nazaten van tot slaaf gemaakte mensen kunnen straks gratis hun achternaam wijzigen. Het is een lang gekoesterde wens. Wie nu nog af wil van zijn ‘slavennaam’ moet 835 euro neertellen en een psychologische test ondergaan. Want waarom wil je af van je fa milienaam Madretsma? Eind dit jaar komt het kabinet met een voorstel om de gratis naamswijzi ging concreet te maken. We discrimineren ook op ach ternaam. Onderzoek in de ge meente Utrecht wees uit dat mbo-studenten met een naam die mogelijk verwijst naar een migra tieachtergrond minder kans heb ben op een stageplaats dan andere studenten met een vrijwel iden tiek CV. Verschillende onderzoeken heb ben het afgelopen decennium on der meer aangetoond dat sollici tanten met een niet-Nederlandse achternaam minder kans hebben op een uitnodiging voor een solli citatiegesprek. En dat personen met een Nederlandse naam in de eerste selectiefase ongeveer 60 procent meer kans hebben op een uitnodiging dan personen met een Arabisch klinkende naam, on danks een even goed cv. Familienamen zijn belangrijk. Ze vertellen wie mensen zijn, wat hun voorgeschiedenis is. Wie kent niet de Zeeuwse achternamen Van Belzen, Siereveld, De Meulmeester en Schietekatte of Schot? Ze ver tellen iets over de afkomst, over waar je geboren bent. De vraag: van wie bin jie d’r eentje is snel beantwoord als je familienaam ty pisch Zeeuws is. Over het slavernijverleden en over de herkomst van zijn achter naam, werd nooit gesproken. Jules Bottse uit Vlissingen is een nazaat van een tot slaaf gemaakte. Maar zijn naam veranderen? ,,Nee hoor, daar ga ik niet aan beginnen.” mische bril bekeken. In die tijd ging het economisch gezien voorspoedig met koloniën en slaven. Hoe men sen in Afrika werden verscheept en hoe met hen werd omgegaan; daar wist ik niets van. In het Zeeuws Ar chief heb ik mijn eigen geschiede nis gelezen. Ik ben een nazaat van een tot slaaf gemaakte.” De voor- en achternaam van Siegfried Steglich doen nu niet me teen denken aan een nazaat van een tot slaaf gemaakte. De naam voert terug naar Oost-Duitsland. Daar, in Veelkoppig monster Maar liefst een kwart van de Nederlanders heeft recent per- Katoenplantage Zijn familiegeschiedenis telt 35 pa gina’s en begint in 1852 als de broers Amandus en Arnoldus Bots de katoenplantage Esthersrust in Suriname kopen. Zij hadden meer plantages aan de rivier de Com- mewijne. Rond i860 werken er 179 slaven, merendeels mannen. Bij de afschaffing van de slavernij in 1863 krijgen vijftien slaven de naam Bottse. ,,De naam Bottse is heel bekend in Suriname. Het is zelfs een pro minente naam. Als je in Suriname komt en je vraagt: kent u de fami lie Bottse? Dan zal iedereen zeg gen: ja, ik ken er eentje. Wij zaten in het bestuur, we waren districts commissaris en we zaten in secre tariaten. In de familie hadden we heel bekende en prominente figu ren. Nee hoor, aan mijn achter naam ga ik niets veranderen.” Het slavernijverleden was nooit onderwerp van gesprek in zijn fa milie. ,,We kregen wel geschiede nis op school, maar het was heel minimaal. Er werd ons nooit ver teld wat er allemaal gebeurd was tijdens de slavernij. Ik vind dat heel jammer. In het Zeeuws Ar chief heb ik - tot mijn verbazing - een stukje geschiedenis gezien van Suriname waarvan ik niets afwist. Het werd niet doorgegeven. De verhalen werden niet verteld. Wij moesten zelf uitzoeken hoe het zat met ons slavernijverleden. Het werd ons niet verteld door oudere generaties, terwijl ik het juist héél belangrijk vind om het wel te ver tellen. Op Nederlandse scholen werd de slavernij met een econo- ot de afschaffing van de slavernij hadden de meeste Surina mers helemaal geen achternaam. Dat was ook niet nodig, werd gere deneerd. Ze waren immers bezit van de plantage-eigenaar. De meeste tot slaaf-gemaakten hadden alleen een voornaam. Veel voorkomende namen wa ren Henriëtte of Kwakoe. Toen de slavernij in 1863 werd afgeschaft, moesten alle tot slaaf gemaakten voor het eerst een familienaam krijgen. Dat was een voorwaarde van de koloni ale overheid. Ze veranderden van ‘bezit’ in ‘burger’. Tijdens de afschaffing van de slavernij waren er nog zo’n 30.000 slaaf-gemaakten in het stukje Zuid-Amerikaans Nederland. Volgens een artikel uit het Dagblad Suriname werd in 1863 een commissie benoemd die vrijgemaakte slaven moest in schrijven in de Burgerlijke Stand en familienamen moest bedenken. Typisch Nederlandse klinkende namen, zoals Janssen of Pietersen, mochten niet. Wat wel gebeurde: omkering van na men. Ekniv (Vinke), Rhemrev (Vermehr) en Madretsma (Am sterdam). De fantasie kende geen grenzen. Zo vond iemand het blijkbaar leuk om een vier tal vrijgemaakte slaven de na men Zout, Pekel, Sneeuw en Voorzorg mee te geven. Ook de familienaam Winter komt veel voor. Afgelopen maandag presen teerde het kabinet het eerste Nationaal Programma tegen Discriminatie en Racisme. 96 pagina’s telt het document. Het staat vol goede voornemens. Voornemens, die eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn. Ra bin S. Baldewsingh, de Natio naal Coördinator tegen Discri minatie en Racisme schrijft in zijn voorwoord: ‘Het is onaccep tabel als mensen gediscrimi neerd worden of als zij niet openlijk zichzelf kunnen zijn. Daarom moet er een sterke vuist gemaakt worden tegen discriminatie en racisme.’ üfe'i ES- IM-, ‘Ben niet trots op mijn naam, AB VAN DER SLUIS - Donovan Olijfveld Donovan Olijfveld: ,,Als je logisch nadenkt, kan het haast niet anders of mijn naam moet van een plantage-eigenaar zijn.’’ ZATERDAG 24 SEPTEMBER 2022 GO F1 j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 56