Duitsland gaat kerncentrales toch langer openhouden l L 17 Duitsland heeft besloten twee van zijn drie over gebleven kerncentrales langer open te houden. De Duitsers zeggen overtuigd te zijn na tests op de centrales. zuivelgigant, lanceerde een eigen creatieve reclame. Hij staat nog op YouTube. Een chef laat een nieuwe collega, een scherp ge klede jonge vrouw, de kantine zien. ,,En daar staat de Pjölk, heel modern.’’ De vrouw: ,,Pjölk? Smaakt dat als melk?’’ Chef haalt zijn schouders op: ,,Niet hele maal.’’ Achter hem trekt een andere vrouw een vies gezicht. Dan muziek: ,,Melk is melk!’’ En het pak Pjölk in beeld wordt met een klap van tafel geslagen vervangen door een stoer pak melk. Oatly reageerde door de fic tieve merken Pjölk, Brölk, Sölk en Trölk op de eigen verpakkingen te drukken. Het is nog altijd een bittere strijd, niet alleen om marktaan deel, maar ook om wat het bete kent om Zweeds te zijn. ,,Melk is al meer dan een eeuw een na tuurlijk onderdeel van onze cul tuur’’, vertelde Rosanna Hagald, die de campagne voor Arla pro duceerde, aan online tijdschrift The Outline. Oatly spreekt een an dere kant van de Zweedse cultuur aan: die van Greta Thunberg en de liefde voor de natuur. En dat staat dus zo op de ver pakking. ‘Hé voedselindustrie, toon ons je cijfers! Is het niet vreemd dat als je ergens heen vliegt je precies kunt vinden hoe veel uitstoot dat kost, terwijl het bijna onmogelijk is uit te vinden wat de impact is van een glas melk vergeleken met een glas ha verdrank? Wij vermelden exact hoeveel uitstoot er gepaard gaat met ons product.’ Schoolcraft: ,,Wij willen men sen helpen om beter te eten zón der dat het ten koste gaat van de planeet of van de smaak.’’ De lactoseallergie van de jaren 90 is vervangen door de lifestyle van nu. ,,Wij zijn er voor mensen die het beste voorhebben met de we reld en met zichzelf.’’ En voor mensen met een beetje gevoel voor humor. Toen Schoolcraft be gon, heeft hij eerst dertig teksten voor de verpakking geschreven. ‘Moet ik oefenen om haverdrank te drinken?’ staat er bijvoorbeeld. Nee hoor, het is veel makkelijker dan ‘swagg bouncing’, een inter- netdansje. En je hoeft jezelf ook niet te filmen.’ dige regering hield de afgelopen maanden, ondanks de stijgende energieprijzen, vast aan de om streden Atomausstieg, maar gaat nu dan toch overstag. Door het dak Een ‘geslaagde’ stresstest die op ent u Oatly? Ja duh, zult u zeggen als u regelmatig een ‘havercappu’ bestelt. ,,Er zijn cafés waar je scheef wordt aangekeken als je een cappuccino met koemelk vraagt’’, vertelt John Schoolcraft, die daar medeverantwoordelijk voor is. Maar ook in de super markt is haverdrank in opmars: het is inmiddels populairder dan sojamelk, zo berekende ABN Amro vorig jaar. Google melk. Misschien is het daarmee wel begonnen. Koeien worden gedwongen veel meer melk te leveren dan ze in natuur lijke omstandigheden zouden doen. Melk is minder gezond voor mensen dan vaak wordt voorgesteld. De wereldwijde broeikasgasemissies van dierlijke voedingsmiddelen zijn maar liefst twee keer zo hoog als die van plantaardig voedsel. ,,Het ene na het andere onderzoek, dat krijg je als je in Zweden het woord melk googelt’’, zegt Schoolcraft, creatief directeur bij Oatly. Hij was onlangs in Amsterdam om te vertellen over zijn marke tingstrategie, al is hij de laatste die dat zo zal noemen. Het af schaffen van de afdeling marke ting was juist de eis die hij bij zijn aantreden in 2012 stelde. Zijn vriend Toni Petersson was net ceo geworden van een toen nog onbeduidend bedrijfje dat sinds 1994 een melkvervanger produ ceerde voor mensen met een al lergie voor zuivel. Schoolcraft (57) had een achtergrond in de reclame. ,,Marketing, daar zitten mensen die creatieve ideeën goedkeuren. Wij hadden mensen nodig die creatieve ideeën be denken.’’ Elk verkocht pak Oatly is een stap in de goede richting; havermelk is beter voor het klimaat Pjölk Klinkt misschien een beetje blabla, zo’n uitspraak. Maar toen Schoolcraft ontdekte wat er ge beurt als je melk googelt, werd dat een van zijn eerste campag nes. ‘Google melk.’ Niets meer dan die twee woorden. Oatly claimde intussen dit te zijn: ‘Melk, maar dan gemaakt voor mensen.’ Of korter: ‘Wou>, no cow!’ Het was het begin van wat in Zweden de melkoorlog zou gaan heten. De brancheorganisatie van de Zweedse zuivel industrie, LRF Mjölk, sleepte Oatly in 2015 voor de rechter. Oatly mocht het eigen product niet meer ‘melk’ noemen en ook niet suggereren dat koemelk ongezond is. Oatly sloeg terug door de integrale tekst van de rechtszaak te pu bliceren, waardoor LRF Mjölk bij het pu bliek overkwam als een Goliath die niet tegen een beetje concurrentie kon. Arla, de Zweeds-Deense Breder publiek Goed, Oatly is veranderd van een onbeduidend merk in een ‘cool’ merk. Hoe kan een cool merk aantrekkelijk worden voor een breder publiek? ,,Dit is precies waarover we nu ons hoofd bre ken, want cool zijn in Amsterdam of Brooklyn was nooit ons eind doel. Als je impact wilt hebben, moet je meer mensen aanspre ken”, zegt Schoolcraft. Maar tege lijkertijd: ,,Het moment dat we iedereen gelukkig proberen te maken, worden we een merk waar niemand zich mee wil iden tificeren.’’ Het antwoord zit ’m vooral in verkrijgbaarheid, denkt hij, zodat mensen het gewoon eens kunnen proberen. Vorig jaar is Oatly naar de beurs gegaan om geld op te ha len voor meer productiecapaciteit en een betere distributie. Niet al leen Oprah Winfrey en Jay-Z zijn nu minderheidsaandeelhouder, maar ook Blackrock, ’s werelds grootste investeringsmaatschap pij, en China Resources, een vehi kel in het bezit van de Chinese overheid. In China werkt Oatly samen met McDonald’s. Het is het Zweedse merk op flink wat kritiek van de oor spronkelijke fans komen te staan. Schoolcraft vertelt over Patago nia, het kledingmerk dat zich erop laat voorstaan zeer verant woord te produceren (‘The cli mate crisis is our business’). „Dat merk was duur en elitair - mijn broer noemde het Pata- gucci. Nu loopt elke ac countant erin. Is dat suc ces of falen? Je aantrek kingskracht op voorlo pers wordt misschien kleiner. Maar je hebt wel veel meer impact. Het is een dilemma. Zoals je wel meer dilemma’s hebt als je van veertig naar bijna achthonderd werknemers groeit. Maar weet je, elk pak Oatly dat wordt verkocht in plaats van een pak melk is een stap in de goede richting: havermelk is beter voor het klimaat.’’ Dat zal volgens Habeck niet ge beuren, omdat kernenergie ‘een technologie is die een groot risico’ met zich meebrengt. Hij wees 17 juli is uitgevoerd door netbe- nadrukkelijk naar Frankrijk, dat heerders Tennet, 50Hertz, Am- onder meer problemen kent met prion en Transnet BW, heeft de het koelen van zijn kerncentrales. regering overtuigd. Daardoor Bovendien kunnen de centrales in kunnen de kerncentrales Isar 2 in Duitsland volgens Habeck maar deelstaat Beieren en Neckarwest- een ‘beperkte bijdrage’ leveren. heim 2 in Baden-Württemberg Als gevolg daarvan ziet hij kern- tot uiterlijk midden april 2023 energie ook als ‘deel van de oplos openblijven, aldus Habeck. Bin- sing’. Tot slot riep de Duitse mi nen de regering bestaan vooral nister op tot Europese solidariteit. zorgen om de energievoorziening ,,We zijn deel van een Europees in Zuid-Duitsland. energiesysteem, dat dit jaar in het ,,We weten in december hoe de bijzonder op de proef is gesteld. situatie zich heeft ontwikkeld’’, Het nationaliseren van verschil- zei Habeck, vooruitblikkend op de lende systemen is de verkeerde mogelijke kou tijdens de winter- weg. We moeten blijven samen maanden. ,,Rond de jaarwisseling werken.’’ zien we hoeveel gas we hebben verbruikt en of we moeten over gaan op kernenergie.’’ De druk op de Duitse regering om de drie kerncentrales langer open te houden, was de afgelopen dagen toegenomen. De stroom- prijs ging, na het dichtdraaien van de Russisch-Duitse gaspijplei ding Nord Stream 1, weer door het dak. Zondag verklaarde Friedrich ,,Twee van de drie kerncentrales Merz, de leider van oppositiepartij kunnen weer gebruikt worden of CDU, op tv-zender ARD dat de op hun reserves blijven draaien als drie kerncentrales in Duitsland dat echt nodig is’’, zei de Duitse wat hem betreft zeker ‘drie, vier economieminister Robert Habeck vijf jaar’ langer moeten blijven (de Groenen) deze week tijdens draaien om de energiecrisis door een speciale persconferentie, in te komen. het bijzijn van onder andere een Duitse topman van netbeheerder Tennet. Eind dit jaar zouden de drie overgebleven kerncentrales in In december Duitsland eigenlijk moeten slui- is duidelijk ten. Een besluit dat toenmalig hoe de situatie bondskanselier Merkel in 2011 na de kernramp in het Japanse Fu- zich heeft kushima had genomen. De hui- ontwikkeld - Rober Habeck, minister van Economie Hans Nijenhuis Amsterdam Guy Hoeks Berlijn - John Schoolcraft, Oatly Isar 2 in de deelstaat Beieren is een van de twee kerncentrales die tot uiterlijk medio april open zullen blijven. FOTO GETTY IMAGES GO WOENSDAG 7 SEPTEMBER 2022

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 17