I Wi onduidelijk 1’ Regels voor uitkopen van boeren "T 9 LM R Flevoland Noord-Holland Zeeland Gelderland Noord-Brabant Zuid-Holland Piekbelasters In maart van dit jaar kondigde Van der Wal een ‘woest aantrekkelijke’ regeling aan die stoppende boeren ruimhartiger zou compenseren. Deze moeteen reeds bestaande uit- koopregelingvervangen, die de ko mende twee weken zou aflopen. Beide regelingen zijn gericht op het uitkopen van melk- en pluimvee- bedrijven en varkenshouderijen die veel stikstof uitstoten dicht bij kwetsbare natuurgebieden, ‘piek belasters’ genoemd. Volgens het ministerie wordt de oude regeling nu verlengd, omdat er momenteel nog overleg is met tientallen bedrijven. „Als je met die bedrijven die gesprekken zou stop pen, dan moetje helemaal opnieuw beginnen”, verklaart het ministe rie. Eerder leverden uitkooprege- lingen ook al minder op dan ge hoopt. „Er zijn wat vraagtekens bij som mige dingen als het gaat om staats steun en daarover zijn we nu in ge sprek”, erkent minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) na berichtgeving van NRC. De rege ling voldoet mogelijk niet aan Euro pese regelgeving en zou daardoor een vorm van ongeoorloofde staats steun zijn. In Den Haag is hierdoor discussie over de toekomst van de regeling. Als deze komt te vervallen moet het kabinet op zoek naar een andere oplossing. Dat is pijnlijk, want het uitkopen van boeren is juist een belangrijke pijler onder het huidige stikstof- beleid. Het moet ervoor zorgen dat de uitstoot snel wordt terugge drongen. Om de stikstofproblema- tiek op te lossen, heeft het kabinet 24,3 miljard euro beschikbaar, waarvan 7,5 miljard voor het uitko pen van boeren die met hun bedrijf willen stoppen. Volgens het ministerie van Na tuur en Stikstof is het nog te vroeg om te stellen dat de uitkoopregeling in gevaar is. Een ambtelijk gesprek met de Europese Commissie is hierover reeds gevoerd, maar de mi nister moet zelf nog met de Euro commissaris om tafel. Het pijnpunt is het zogenoemde ‘beroepsverbod’. „Een boer die wordt uitgekocht, mag geen door start maken op een vervolglocatie”, erkent de woordvoerder van Van der Wal. De VVD-bewindsvrouw tracht in Brussel voor elkaar te krij gen dat dat wel kan. „Stel: je bent boer op de Veluwe en er zou wel ruimte zijn in Flevoland, waar je een superduurzaam bedrijf wil be ginnen. Daar wordt over gespro ken”, aldus haar zegsman. Limburg ïl v G M Utrecht GO DONDERDAG 25 AUGUSTUS 2022 FOTOANP/FLIPFRANSSEN Flevoland telt geen stikstof gevoelige Na ture 2000-gebieden en de taak voor ge deputeerde Harold Hofstra (Christen unie) is dan ook iets minder zwaar dan voor veel van zijn collega’s. Hofstra staat pal achter de stikstof doelen van het ka binet. „We zien dat onze leefomgeving onder druk staat en dat we echt meer stappen moeten zetten. Dan ontkom je niet aan keuzes waar een deel van de maatschappij zich niet zomaar bij neer legt. Dat is nu eenmaal democratie.” Hij is kritisch op de ommezwaai die Hoekstra in Den Haag maakte. „Derge lijke uitlatingen vanuit een coalitiepartij, over een coalitieakkoord dat nog geen jaar oud is, helpen mijns inziens niet in dit toch al weerbarstige dossier.” Landbouwgedeputeerde Peter Drenth (CDA) heeft van het kabinet al 257,5 mil joen euro toegezegd gekregen om de problematiek aan te pakken. De op dracht die hij vanuit Den Haag op zijn bordje kreeg, is dan ook immens. Vooral rond de Vel uwe kleurt het stikstof kaartje van minister Van der Wal knalgroen. Niet alleen omdat het een voor Nederlandse begrippen enorm en stikstof gevoelig na tuurgebied is. Ook omdat daar, in het midden van het land, stikstof winst valt te behalen waarvan heel Nederland profi teert. Drenth wil in Gelderland een mix vinden van het uitkopen van boeren die geen perspectief zien én innovatie. Het geld uit Den Haag is daarbij van harte wel kom, maar verder vaart hij graag zijn ei gen koers, benadrukt hij. ‘Goede Gel derse dingen’ noemt hij dat, en daar wil hij ‘beweegruimte’voor. ‘Dimdammen’ over 2030 of 2035 kost alleen maar tijd, stelt de gedeputeerde. „Het is zo 2035. Als we nu niet dingen gaan doen, dan gaat het land op slot.” Vanuit het provinciehuis in Haarlem laat gedeputeerde Esther Rommel (VVD) we ten dat ze één ding vooral zou kunnen gebruiken vanuit Den Haag: rust. „Je had op 10 juni dat kaartje en nu ben je al bijna drie maanden verder. In de tussen tijd is er alleen maar onrust, angst, men sen die tegenover elkaar staan. Nu dat gesoebat weer over 2030 of 2035. Zo kunnen wij niet verder.” Net als veel andere gedeputeerden wil Rommel, wier provincie vooral langs de kust bezaaid ligt met beschermde na tuur, meer duidelijkheid van het kabinet over wat er moet gebeuren en hoe. En geld. „We willen om te beginnen 50 mil joen euro om een begin te kunnen ma ken. Want als niemand beweegt, krijg je niks voor elkaar.” Nog een probleem in Noord-Holland, en trouwens ook in Zuid-Holland en Zee land: er wordt langs de kust stikstof ge meten waarvan niemand weet waar die vandaan komt. „Het RIVM gaat dat on derzoeken, maar dat duurt nog zeker een jaar. Dan is het lastig om voor die tijd een goed plan te maken.” In Zuid-Holland broeit het boerenprotest onder meer in de veenweidegebieden tussen grofweg Alphen aan den Rijn in het noorden en Gorinchem in het zuiden, waar melkveehouders zorgen voor een te lage grondwaterstand, wat slecht is voor de natuur. VVD-stikstofgedeputeerde Jeannette Baljeu mist in de kabinetsplannen per spectief voor de boeren en vindt ook dat het Rijk niet duidelijk genoeg is in wat het wil. „We zien dat het Rijk sterk kijkt naar de provincies wanneer het gaat om de uitvoering. Vanzelfsprekend hebben wij hier als provincie onze verantwoorde lijkheid te pakken. Maar dat kan niet zon der dat het Rijk ook zijn verantwoorde lijkheid pakt.” Wat Baljeu bijvoorbeeld gek vindt: in Bra bant zijn al normen voor stikstofbespa- rende stallen afgesproken, wat volgens haar onderdeel kan zijn van de oplos sing. „Maar waarom moeten dan alle twaalf provincies dat wiel zelf uitvinden? Wij zouden graag meer generiek beleid willen.” De Zeeuwen zitten in de bijzondere posi tie dat veel stikstof afkomstig is van bronnen waarop ze weinig invloed heb ben: het buitenland en scheepvaart bij voorbeeld. En dan is er net als in Noord en Zuid-Holland ook nog die mysterieuze stikstof langs de kust, waarvan de bron nog niet gevonden kan worden. Daarom is het voor gedeputeerde Anita Pijpelink (PvdA) moeilijk om echt goede plannen te maken, zegt ze. En dan wach ten ze in Middelburg, net als in alle an dere provinciehuizen, ook nog eens op de doelstellingen op het gebied van wa ter en klimaat. Die zullen de gebieds- plannen van de provincies ook beïnvloe den. Pijpelink heeft nog een hartenkreet aan het kabinet, die gedeeld wordt door veel andere gedeputeerden: kijk breder dan alleen de landbouwsector en kom snel met maatregelen voor bijvoorbeeld de industrie en de mobiliteitssector. Ook al zo’n echte boerenprovincie, maar ook met veel stedelijk gebied en mooie natuurgebieden. De strijd om de be schikbare ruimte is dan ook fel. Niet voor niets is er in Brabant al jaren een verhit stikstof de bat. In 2019 liet het CDA er het college al eens klappen, omdat boeren in de ogen van die partij té streng werden aangepakt. Drie jaar later zit het CDA weer op het pluche en levert het met oud-Kamerlid Erik Ronnes zelfs de stikstofgedepu- teerde. Hij vindt het - dat zal niet verras sen - ‘goed dat in Den Haag oog is voor wat er in de maatschappij leeft’ als hem gevraagd wordt naar de uitspraken van zijn partijleider Hoekstra. Over 2030 of 2035 laat Ronnes zich niet uit. „Die dis cussie laat ik graag in Den Haag”, zei hij in gesprek met het Brabants Dagblad. Hij toont zich opvallend somber over het halen van de deadline van 1 juli 2023, de datum waarop de gebiedsplannen van de provincie in de wet zouden moeten worden vastgelegd. „Wij stellen alles in het werk om de datum te halen, maar we Een nieuwe uitkoopregeling die stoppende boeren ruimhartiger dient te vergoeden, dreigt niet door te gaan. Mogelijk is er sprake van ongeoorloofde staatssteun. h* Marcia Nieuwenhuis Den Haag Ook in Limburg - denk aan de Peel en het Heuvelland - lijken veel boeren hard geraakt te gaan worden door de stikstofplannen. Dat leidde tot oproer in Provinciale Staten. Er werd een motie aangenomen waarin het beleid uit Den Haag werd verworpen. Nota bene met steun van het Limburgse CDA werd het stikstof probleem ‘een gecreëerd probleem’ ge noemd, ‘gebaseerd op modellen en berekeningen in plaats van op feiten en metingen’. Ga er maar aan staan, als gedeputeerde Geert Gabriels van GroenLinks. Met de motie in de achterzak schreef hij een brief aan minister Van der Wal, waarin hij stelde dat het beleid ook J wat hem betreft niet uitvoerbaar is en waarin hij vervolgens elf Limburgse eisen formu leerde. De Limburgers willen onder meer duidelijkheid over uitkoopregelingen, een beter perspectief voor boeren die doorgaan en concrete stikstof af spraken met België en Duits land. it ’■.Je’ a .w IW w 1 I n Ut rechtwaar de sti kstof u itstoot ove r de gehele linie met 46 procent omlaag zou moeten, zit in de persoon van oud-Kamerlid Mirjam Sterk een CDA’er op de sti kst of st oei. Het is dan ook niet helemaal verwonderlijk dat zij de woor den van haar partijleider Hoekstra ‘be grijpt’. „Om de stikstofdoelen te halen hebben we alle partners nodig. Het draagvlak was absoluut groot, maar nu zitten we in een impasse. Daar moet snel verandering in komen.” Gebeurt dat niet, dan vreest Sterk dat het in Utrecht niet gaat lukken om op 1 juli volgend jaar een plan op tafel te hebben. Dat betreft onder meer de boe ren rond de Utrechtse Heuvelrug. „We hebben eerst meer duidelijkheid van het Rijk nodig. En zolang de gesprekken van Remkes nog gaande zijn, willen de boe ren niet praten. Hierdoor kunnen wij nog geen gebiedsplannen maken, hoe graag we ook willen.” wordt.”

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 9