1 L
ife
Zr'/r 4
ft
7
Ok j
0
b®'
i Vi
I o.
Ar
Paspoort
ZZ10 De Vier Gebroeders
Net een computergame
terschelde in de buurt van de
Plompe Toren bij Burghsluis. Nor
maal gesproken wordt er op mos
selen gevist voor de verkoop, maar
vandaag gaan we een perceel
schoonvissen. ,,Je moet het zo zien
dat een boer ook niet begint met
zaaien op land waar nog onkruid
staat. We maken de percelen dus
eerst schoon voor er opnieuw
mosselen gezaaid worden. Dat ge
beurt in september, die liggen er
dan tot juli volgend jaar.”
Al rondjes draaiend over het
perceel gaan de korren over de bo
dem van de zee. Net zolang tot er
niets meer opgevist wordt. Op de
band wordt de lading schoonge
spoeld. Later vandaag zullen we
dit vrachtje dan nog op een ander
perceel lossen om daar verder te
kunnen groeien.
te kunnen. Om ’s nachts te varen
heb je je radarpapieren nodig. En
daarnaast word je om het jaar ge
keurd, onder andere op je zicht en
gehoor.”
teel met elf man. Iedere week heb
ben we schippersoverleg en elke zes
weken aandeelhoudersvergade
ring. Dan bespreken we alles, van
de kweek tot de handel en de sche
pen. Dat gaat prima. Negen van de
tien keer zijn we het met elkaar
eens. Gelukkig maar, want je moet
er toch met zijn elven uitkomen.”
Inmiddels varen we op de Oos-
Werk op het Wad
Het klinkt wat cliché, maar het
leuke aan zijn werk vindt Joachim
dat er geen dag hetzelfde is. ,,Je bent
telkens op een andere plek aan het
werk. De ene keer op een perceel op
j de Oosterschelde, de andere keer op
het Wad.” Al lijkt het vroege begin
nen heel heftig, ook dat valt volgens
hem wel mee. ,,Ik vaar vier dagen
per week, de vrijdag houden we
Nu mijn vader met
pensioen is, ben ik
weer teruggekomen
op de ZZ10. Alleen
dan als schipper
vaak voor onderhoud. In het week
end ben ik altijd thuis. Alleen als we
naar de Waddenzee gaan, ben ik
van maandag tot en met donderdag
weg.” Naar dat laatste kijkt Joachim
nu al weer uit. Dat doen we vanaf
het najaar tot december. Dan halen
we mosseltjes om hier in de Ooster-
schelde uit te zetten voor seizoen
2023. Dat werk is fantastisch, dan
kun je met goed weer zóveel werk
verzetten in een paar dagen.”
Dat ‘goede’ weer is natuurlijk
weleens een uitdaging. Al laat Joa
chim zich niet snel gek maken.
,,Het kan soms spoken op zee. Kun
„Meestal zijn we met zijn drieën”, je weinig aan doen, het komt van-
vertelt Joachim, terwijl hij met een zelf wel goed. Wind mee of een
enkel touchscreen en door het be- beetje slingeren is niet erg. Maar
wegen van een aantal hendels de tegen de wind in stampen is voor
installatie met de korren bedient. een mosselkotter niet goed. We
,,Dan verdeel je het werk wat meer, zijn plat en hebben geen kiel. Bo-
maar het kan in principe ook met ven windkracht 6 varen we so-
zijn tweeën ofzelfs alleen. Het is nu wieso niet.” Verder moet je ge-
allemaal zover geautomatiseerd dat woon je verstand gebruiken, vindt
het ook veel minder intensiefis dan hij. ,,Je bent verantwoordelijk voor
vroeger toen je bijvoorbeeld nog je bemanning. Als we naar het
handmatig de korren moest uitkap- Wad varen, kun je twee kanten op,
pen.” Dat klinkt gemakkelijk, maar binnendoor of buitenom. Je be-
ook als schipper van een mossel- kijkt van tevoren de kaarten, voor
kotter moet je natuurlijk aan de no- de wind en de golven. En dan
dige eisen voldoen. ,,Je moet je maak je een keuze. Logisch naden
groot vaarbewijs hebben en je zee- ken en dan handelen. En in het
vaartpapieren, om de Noordzee op ergste geval zoek je een haven op.”
■N.
W1 V.
O O'
k'.
/y o
vzg- Q
y
in drie minuten op het werk’
Mosselkotter de ZZ10 De Vier Gebroeders.
Schipper: Joachim Schot (41)
Vaste haven: Nieuwe Haven
Zierikzee
Bouwjaar schip: 2007
Afmetingen schip: 42 m lang,
10 m breed
Bijzonderheden: De mossel
kotters hebben niet alleen
een naam bestaande uit let
ters en cijfers, maar ook een
‘gewone’ naam. De Vier Ge
broeders dankt haar naam
aan de vier oprichters van het
mosselbedrijf.
Joachim Schot aan de hendels
van de ZZ10 De Vier Gebroe
ders. FOTO'S REINOUD HIEMSTRA
GO DINSDAG 23 AUGUSTUS 2022
GA
®i. a’ e
l il
m II
■G' 1
'H
r