u DENNIS WIERSMA KIJKT VOORUIT NAAR HET NIEUWE SCHOOLJAAR INTERVIEW Minister Dennis Wiersma maakt zich bij het begin van het nieuwe schooljaar zorgen over de ongelijke kansen voor leerlingen. Daarom wil hij tienduizenden schoolkinderen ondersteuning aanbieden. We moeten bereid zijn om verregaande keuzes te maken School en omgeving Het stond al in het coalitieakkoord: dit kabinet wil aan de slag met het ‘verrijken’ van de school en de omge ving daarvan voor leerlingen, zodat uiteindelijk alle kinderen eerlijke kansen krijgen. Concreet betekent dit dat scholen, gemeenten, kinder opvangorganisaties en sportclubs gaan samenwerken om kinderen met projecten verder te helpen. Dat kan onder meer door hen in teams te la ten sporten, waardoor ze beter leren samenwerken. Jongeren iets leren in de techniek kan hun later een betere kans geven op de arbeidsmarkt. Ook kunnen muzieklessen er deel van uitmaken, of soms simpelweg een ontbijtje, zodat kinderen niet hoeven te leren op een lege maag. Extra huis- werkbegeleiding in of in de buurt van de school kan ervoor zorgen dat kinderen minder thuis moeten doen. Het programma School Omgeving, dat dit aanbod omvat, begint komend schooljaar in 130 gebieden waar dat het meest nodig is. Daarbij wordt ge leerd van de 45 regio’s waar deze aan pak nu al bestaat. Het kabinet trekt voor kansenge lijkheid 1 miljard euro uit, specifiek voor dit programma is er dit jaar 34 miljoen euro. Wiersma legt het waarom van dit plan en deze aanpak uit: „Alleen goed onderwijs bieden, is niet genoeg voor de hele ontwik keling van het kind. Lang niet alle kinderen hebben thuis de mogelijk heden, ruimte of inzet om daar zelf aan te werken. Verder zijn er scholen die in pittige wijken staan; daar ver zamelen kinderen in een sociale ach terstandspositie zich op één school. Die scholen worstelen sowieso om met minder mensen en meer uitda gingen toch goed onderwijs te bie den.” Uit het lood Wiersma zelf is ook niet bepaald op gegroeid onder ideale omstandighe den. „Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een kind was, precies op het moment dat ik van de basisschool naar het voortgezet onderwijs zou gaan; dus op een kwetsbare leeftijd. Als je dan even uit het lood geslagen bent en je krijgt thuis een tijdje min der aandacht, is het fijn als de school dat opvangt; of de omgeving van de school. Anders kom je gelijk op ach terstand te staan.” De minister vindt het heel erg dat er ouders zijn die privébegeleiding en vers jaar is altijd een moment dat je even terugblikt, en vooruitkijkt”, begint minister Dennis Wiersma van Basis- en Voortgezet onderwijs het gesprek. „Afgelopen jaar verliep het onderwijs door co rona nog steeds met horten en sto ten. Voor leraren, leerlingen en ou ders was het pittig; ze moesten het met de quarantaines allemaal maar zien te regelen. Maar je zag ook dat die twee jaren er extra in gehakt heb ben als het gaat om het opdoen van basisvaardigheden: goed leren lezen, schrijven, rekenen en leren hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Dus dat repareren heeft topprioriteit.” Die ‘erfenis’ gaat volgens de be windsman mee naar dit onder wijsjaar. „We hebben nu al een tijdje geen coronamaatregelen, scholen krijgen wat dat betreft weer wat lucht. Aan de andere kant moeten vertragingen worden ingelopen. Le raren voelen zich daar ongelooflijk verantwoordelijk voor, dat siert hen enorm. En dan zijn er soms ook nog niet genoeg collega’s om te helpen. Daarom wordt het ook een spannend onderwijsjaar, waarin voor iedereen duidelijk moet worden wat er in de klas moet gebeuren, en wat rondom de school.” Flink op de schop De Onderwijsraad bracht vorig jaar al een advies uit om de kansengelijk heid drastisch te bevorderen, waar van uitvoering zou betekenen dat het onderwijssysteem flink op de schop zou moeten. Dat advies luidde: stel het moment voor de keuze van een schoolniveau (vmbo, havo, athe neum, gymnasium) uit tot na een brede driejarige brugperiode. Dan hebben alle leerlingen de kans, tijd en de gelegenheid zich te ontwikke len en te ontdekken welk soort on derwijs zij het beste kunnen volgen. Dit zou betekenen dat het huidige schooladvies en de eindtoets in groep 8 van het basisonderwijs komen te vervallen. Deze ingreep haalde het coalitieak koord niet, maar het advies is bij Wiersma niet aan dovemansoren ge richt geweest. „We moeten op heel veel terreinen bereid zijn om verre gaande keuzes te maken, ook op het terrein van later selecteren. Wat mij betreft gaan we daarmee aan de slag, maar de vraag is: hoe snel kan dat? Want voor je het weet zijn we jaren verder. Ik werk nu de opties uit. U hoort daar dit najaar meer over. Wat als een paal boven water staat is dit: de kansenongelijkheid die we nu zien, hangt mij de keel uit.” voor hun kinderen inkopen om leer- achterstanden weg te werken, omdat ze dat kunnen betalen. Wiersma: „Ik wil dat niet. Want we moeten zorgen dat de kwaliteit van onderwijs overal goed is. Die bijlesinstituten, het is leuk en aardig, maar het mag niet af hangen van de portemonnee van de ouders of een kind zich goed kan ontwikkelen. Daar ga ik paal en perk aan stellen. Zo wil ik aan banden leg gen dat scholen of gemeenten re clame maken voor betaalde externe begeleiding. Ook moeten zulke bege leiders straks aan strenge eisen vol doen.” Lesprogramma Sowieso noemt Wiersma het ‘onac ceptabel’ dat sommige schoolkinde ren betere kansen krijgen dan andere doordat ze op een andere school zit ten. Ook vindt hij het onacceptabel dat bepaalde scholen, geholpen door de vrijwillige ouderbijdrage, relatief veel geld te besteden hebben aan een uitdagend lesprogramma en dat als verkapt selectie-instrument gebrui ken. Daardoor kiezen docenten er re gelmatig voor om niet langer te wer ken op een school in een achter standswijk, maar op een eliteschool in een buitenwijk. „Als alles wat be ter in elkaar overstroomt, hoeft de overheid veel minder te repareren.” Edwin van der Aa Den Haag ‘Onacceptabel dat niet elk kind zelfde kansen krijgt' a Onderwijsminister Dennis Wiersma op werkbezoek in kind centrum Nobel in Hulst. FOTO FRANKPETERS GO MAANDAG 22 AUGUSTUS 2022 Ljl/iATb /M IHU1V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 7