Waarom het rood-wit-blauw bij (bijna) iedereen in Nederland 14 Een vlag is een lap stof. Maar leg ’m om de schouders van een atleet, drapeer de vlag over een kist of hang hem ondersteboven en hij krijgt ineens betekenis. Wat is dat toch? ‘Vlaggen die zijn ontstaan in een opstand roepen meer emotie op’ haar nu herinneringen opwekt aan vriendschap en geborgenheid. Ook een ‘wij’, in dit geval haar vriendenkring in Oslo. „Hier zijn wij - dat is wat een vlag zegt”, beaamt Marcel van Westerhoven, secretaris van de Nederlandse Vereniging voor Vlaggenkunde. Een gezelschap liefhebbers dat probeert alles te weten te komen over vlaggen. Ze zijn een eind gekomen, al onder streept de vereniging zelf dat over vlaggen veel juist niét bekend is. „Het begon met ‘hier ben ik’”, zegt Van Westerhoven. De Egyp- tenaren droegen al lappen stof aan stokken met zich mee, maar in de middeleeuwen begonnen daarop steeds vaker symbolen te verschij- gende driekleur begonnen? We weten het niet precies. Wat bete kenen de kleuren? Oranje zou voor het huis van Oranje kunnen staan, blauw voor Nassau. Of is het rood voor het volk en blauw voor de elite, een interpretatie die bij demonstrerende boeren opgeld doet? Omgekeerd betekent dan: het volk wordt onderdrukt. „Een mooi verhaal, maar er is geen en kele aanwijzing voor”, zegt Van Westerhoven. En waarom het oranje na verloop van tijd rood werd? „Dat kan te maken hebben met de kleurbestendigheid: rood hield het beter in de zoute zee wind en was beter zichtbaar.” Maar alweer, zeker weten doen we het niet. ‘Hier ben ik’ Nadia heeft op haar kamer een Noorse vlag. Na twee vervelende corona-studiejaren mocht ze dit jaar als uitwisselingsstudent naar Oslo. Hetwerd de leukste tijd van haar leven. Ze zag er veel Noorse vlaggen. Zo veel, dat die vlag bij Geschiedenis Wat we wel zeker weten is dat de huidige vlag al vanaf het ontstaan van onze staat deel uitmaakt van onze geschiedenis. Denk even aan school. Tachtigjarige oorlog? Op de historische platen wapperde de vlag. De VOC? Op de zeilschepen fier de vlag. Jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog? De vlag. Het Nederlands elftal? De volks liederen en de vlag. En dat telt. Weer even de eettafel thuis: de moeder van Nadia groeide niet op in Nederland maar in Luxemburg en Brussel. Zij ging naar de Euro pese school. Daar geven ze wel ge schiedenis maar geen vaderlandse geschiedenis. Op Koningsdag thuis de vlag uit? Ze moest er echt even aan wennen. Wat dat betreft had ze beter een Duitser kun nen trouwen, die hebben dat ook. Want datwij-ge- voel bij de vlag, dat leeft in het ene land veel sterker dan in het andere. „Vlaggen die zijn ont staan tijdens opstanden wekken in het algemeen Neem het woord deur. Vier letters. Zet ze achter elkaar en je ziet een deur. Een vlag is ook taal: beeld taal. De ouders van mevrouw Gal- jaard zagen vrijheid. Mevrouw Galjaard ziet thuis. Van der Veen: „De kreet ‘Rutte rot op’ gaat over de premier die kennelijk iets niet goed doet. Maar die omgekeerde vlag, dat gaat over ons allemaal. Dan is er met óns kennelijk iets mis.” Mevrouw Galjaard is 75. Wat voelen jongere Nederlanders bij de vlag? Thuis, tijdens een gesprek aan de eettafel, begint dochter Na dia (23) meteen óók over veilig heid. Dat is iets wat zij de actie voerende boeren verwijt: die heb ben de vlag onveilig gemaakt. „Je zou nu niet graag in Duindorp wo nen”, zegt zij over een nabijgele gen buurt waar veel omgekeerde vlaggen hangen. „Stel, je bent jarig of je gaat trouwen en je wilt de vlag uithangen, dan neem je in eens stelling tegen je buren! De vlag was altijd ‘wij’. Nu is de vlag ‘wij’ tegen ‘zij’.” at betekent de AA vlag voor ons? Voor u? Als het WH antwoord echt ^H ^H ‘niks’ is, kunt u dit artikel gerust overslaan. Dat ontstond namelijk door de vraag waarom een protestbord met ‘Rutte rot op!’ weliswaar als grof kan worden ervaren, maar toch veel minder raakt dan die omge keerde vlaggen. Ze hangen er nu al weken, je went er maar lastig aan. Turry Galjaard schreef een brief naar de krant: ‘Onze ouders, groot ouders en oom en tante zaten in de Japanse kampen. De Neder landse vlag was heel belangrijk voor ze. Hadden ze jaren niet ge zien. De vlag betekende vrijheid, net als het Wilhelmus.’ Voor haar werk woonde ze zelf veel in het buitenland. ‘Als je op de ambas sade kwam en je zag die vlag, dan wist je: dit is veilig, dit is thuis.’ Die vlag, wil ze maar zeggen: die koester je, daar sol je niet mee. Op z’n kop hangen? ‘Respectloos.’ „Dat is de kracht van symbolen”, zegt Abe van der Veen. Hij publi ceerde vorig jaar een boek met pre cies die titel. En hoewel dat meer gaat over de graal en het labyrint, wil hij best meedenken over de betekenis van de vlag. Want inder daad, in ons land zie je zo vaak ui tingen van protest, maar dat met die vlag voelt anders. Positief of negatief, dat laten we hier maar even aan de lezer. Terwijl, het is sneller dan met karton en viltstif ten aan de slag gaan. Voor 5,99 euro inclusief btw heb je er al een op Vlagonline.nl. „We zijn sociale dieren”, zegt Abe van der Veen. „Symbolen ma ken het mogelijk te communice ren met mensen ver weg, en met hele groepen tegelijk.” Maar com municatie, dat gaat toch via taal? Taal is óók een symbool, zegt hij. nen. „Je kon er de graaf of de her tog aan herkennen. Dat was nodig: met de harnassen uit de tijd zag je niet goed wie je voor je had.” Door de vlag kon je dus de man herkennen. „Maar er liep natuur lijk altijd een legertje achter, en dat ging zich op zijn beurt herken nen in de vlag”, vertelt Van Wes terhoven. „Dat is wat je doet met een vlag: je schaartje erachter.” Dat gevoel werd sterker toen in de 16de eeuw de Nederlanden in opstand kwamen tegen Spanje. Het oranje-wit-blauw en later rood-wit-blauw werd de vlag van die opstand. Wie is er met die lig- HANS NIJENHUIS De kracht van de vlag De vlag uithangen is voor ieder een weggelegd: voor minder dan 6 euro kun je online al een vlag be stellen. -Marcel van Westerhoven, Vereniging voor Vlaggenkunde ZATERDAG 20 AUGUSTUS 2022 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 58