Ik lok
de lezer graag
mee in iemands
leven om te
laten zien
hoe het voelt
als je wordt
uitgelachen’
MEZZA. 37
Schrijven over geschiedenis is voor mij als voorlezen
aan een kind om het zo te helpen de wereld te leren
kennen.’
‘Zeker, geweldig hoeveel er over haar geschreven
is. Over de Tachtigers, de groep jonge kunstenaars
waar Anna via haar broer Willem veel mee optrok,
is ontzettend veel materiaal beschikbaar waar ik uit
kon putten. En Ewijckshoeve, het landgoed bij Den
Dolder waar ze woonde, heb ik kunnen bezoeken.
Heel bijzonder, de vijver is er ook nog. Die speelt een
belangrijke rol in het verhaal, er gaat een dreigende
aanwezigheid van uit. Het bracht me dichter bij
Anna om daar te zijn, te weten hoe je vanaf het
balkon op de vijver kijkt. Het is als een acteur die
zijn rol voorbereidt; ik probeer zoveel mogelijk te
lezen en zien om voor honderd procent te kunnen
geloven in hoe Anna denkt en voelt op papier.’
Welke wending in haar leven greep u het meest aan?
‘De strijd om haar talent achterna te gaan, haar stem
te ontwikkelen en voor een onmogelijke liefde met
de getrouwde componist Röntgen te kiezen. De
worsteling die dat met haar familie oplevert, maakt
dat ze haar in een gesticht opsluiten. Het gedwongen
opsluiten van vrouwen gebeurde in die tijd vaker. Ik
hoop dat mensen na het lezen van het boek beseffen
hoe essentieel het is om de vrijheid te krijgen je te
ontwikkelen en tot bloei te komen.’
‘Ik weet wat er voor zingen
nodig is, dat heeft ongetwijfeld
geholpen. Zingen is erg gevoelig,
een stem is breekbaar en nauw
verbonden met emotie. Anna
schrijft zelf in een brief aan
haar broer Willem: ‘Ik kan niet
zingen als ik niet gelukkig ben.’
Dat herken ik, en dat heb je met
geen enkel ander instrument.
De wens om jezelf te laten
horen, die ken ik ook goed.
Muziek en ritme komen terug
in mijn schrijven, mijn karakters
hebben een dwingende manier van spreken. De
mondige tante Thea Taets van Amerongen is daar
een goed voorbeeld van, ik volg het ritme van haar
spraak in de tekst. Ik kan geen muziek luisteren als
ik schrijf, ik heb stilte nodig, en zelfs stilte kent een
ritme. Ik zou willen dat de taal een stilteteken kende,
net als de muziek.’
ARTHUR
JAPIN
Wat stilte wil
Wat stilte wil
verschijnt op
30 augustus bij
De Arbeiderspers
€24,99
Was er veel over Anna Witsen bekend?
Anna is zangeres, zelf heb je onder andere bij de
Nederlandse Opera gezongen.
Geeft dat een extra gevoel van
verbondenheid?