Ik lok de lezer graag mee in iemands leven om te laten zien hoe het voelt als je wordt uitgelachen’ MEZZA. 37 Schrijven over geschiedenis is voor mij als voorlezen aan een kind om het zo te helpen de wereld te leren kennen.’ ‘Zeker, geweldig hoeveel er over haar geschreven is. Over de Tachtigers, de groep jonge kunstenaars waar Anna via haar broer Willem veel mee optrok, is ontzettend veel materiaal beschikbaar waar ik uit kon putten. En Ewijckshoeve, het landgoed bij Den Dolder waar ze woonde, heb ik kunnen bezoeken. Heel bijzonder, de vijver is er ook nog. Die speelt een belangrijke rol in het verhaal, er gaat een dreigende aanwezigheid van uit. Het bracht me dichter bij Anna om daar te zijn, te weten hoe je vanaf het balkon op de vijver kijkt. Het is als een acteur die zijn rol voorbereidt; ik probeer zoveel mogelijk te lezen en zien om voor honderd procent te kunnen geloven in hoe Anna denkt en voelt op papier.’ Welke wending in haar leven greep u het meest aan? ‘De strijd om haar talent achterna te gaan, haar stem te ontwikkelen en voor een onmogelijke liefde met de getrouwde componist Röntgen te kiezen. De worsteling die dat met haar familie oplevert, maakt dat ze haar in een gesticht opsluiten. Het gedwongen opsluiten van vrouwen gebeurde in die tijd vaker. Ik hoop dat mensen na het lezen van het boek beseffen hoe essentieel het is om de vrijheid te krijgen je te ontwikkelen en tot bloei te komen.’ ‘Ik weet wat er voor zingen nodig is, dat heeft ongetwijfeld geholpen. Zingen is erg gevoelig, een stem is breekbaar en nauw verbonden met emotie. Anna schrijft zelf in een brief aan haar broer Willem: ‘Ik kan niet zingen als ik niet gelukkig ben.’ Dat herken ik, en dat heb je met geen enkel ander instrument. De wens om jezelf te laten horen, die ken ik ook goed. Muziek en ritme komen terug in mijn schrijven, mijn karakters hebben een dwingende manier van spreken. De mondige tante Thea Taets van Amerongen is daar een goed voorbeeld van, ik volg het ritme van haar spraak in de tekst. Ik kan geen muziek luisteren als ik schrijf, ik heb stilte nodig, en zelfs stilte kent een ritme. Ik zou willen dat de taal een stilteteken kende, net als de muziek.’ ARTHUR JAPIN Wat stilte wil Wat stilte wil verschijnt op 30 augustus bij De Arbeiderspers €24,99 Was er veel over Anna Witsen bekend? Anna is zangeres, zelf heb je onder andere bij de Nederlandse Opera gezongen. Geeft dat een extra gevoel van verbondenheid?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 109