L
O'--'
II
■p
LH
c Vliegenier uit Stoppeldijk sneuvelde in 1942boven de Javazee
8
I
Na veertien jaar is de
Hr. Ms. Mahu weer te
bewonderen in Zeeuws-
Vlaams water, komend
weekend tijdens de
Visserijfeesten in
Breskens. De
mijnenveger uit 1960 is
vernoemd naar Piet
Mahu, een boerenzoon
uit Stoppeldijk die in de
Tweede Wereldoorlog
sneuvelde boven de
Javazee.
nier-vliegboten, waarmee hij veel pa-
trouillevluchten boven de eilanden
groep maakt. Hij is geliefd bij zijn col
lega’s en promoveert tot sergeant.
En dan krijgt de Tweede Wereldoor
log ook Zuidoost-Azië in zijn greep.
Japan, loyaal aan de Duitsers, en Ne
derland verklaren elkaar de oorlog.
Piet Mahu moet opeens Japanse sche
pen bombarderen en reddingvluchten
uitvoeren. Hij redt tientallen mensen
van de verdrinkingsdood, nadat hun
schip is gebombardeerd door Japanse
vliegtuigen. Het levert hem de Bron
zen Leeuw op, een militaire dapper-
heidsonderscheiding. Dat gebeurt
postuum, want op 24 februari 1942 be
landt hij samen met een andere vlieg-
boot in een hinderlaag van Japanse
jachtvliegtuigen. Piet en zijn beman
ning hebben geen schijn van kans. Ze
sneuvelen boven de Javazee, waar ze
tachtig jaar later nog steeds liggen.
Het thuisfront weet van niets. De
postbode blijft maar brieven uit Soera-
baja brengen, waarin Piet schrijft dat
het goed met hem gaat en hij zelfs ge
trouwd is. De familie is in de veron
derstelling dat het oudste kind van het
gezin de oorlog overleefd heeft, tot in
1946 een schrijven van koningin Wil
helmina op de deurmat valt. ‘In de
felle strijd, niet alleen voor de bevrij
ding van ons eigen Vaderland, maar
tevens van bevriende volkeren gaf Uw
zoon, die U thans betreurt, op 25 fe
bruari (foutief, het was 24 februari,
red.) 1942 bij een oorlogsopdracht met
de vliegboot X17 het offer van zijn le
ven’. ,,Het had een enorme impact op
de familie”, zegt Piet Mahu, die naar
zijn oom vernoemd is. ,,Zijn brieven
kwamen van de andere kant van de
wereld en waren maanden vertraagd.
Tot ver na zijn overlijden kreeg de fa
milie brieven. Dat de oudste zoon zo
ver van huis sneuvelde, zorgde voor
heel veel verdriet. Het was voor mijn
opa en oma een ‘verschrikkelijk iets’.”
Dat Piet geliefd was, bleek een paar
jaar geleden. Toen ontmoette Piet in
Lelystad Dick van Scheijen, een man
van 96. ,,Hij vertelde dat hij met mijn
oom had gevlogen en dat hij geluk
heeft gehad. ‘Piet zat in mijn kist’. Dick
had een vrije dag, anders had hij in het
neergeschoten vliegtuig gezeten. Hij
zei dat ik niet op mijn oom leek, maar
wel dezelfde stem had.”
houten schip een paar jaar geleden ge
restaureerd. ,,Toen het uit de vaart
werd genomen, zou het gesloopt wor
den, maar het is eerst een museum
stuk geworden. Nu vaart het tijdens
evenementen”, zegt Piet Mahu. ,,Voor
onze familie is dat heel mooi.”
De Hr. Ms. Mahu is tijdens de Visse
rijfeesten te bezoeken. Van maandag 8
tot en met donderdag 11 augustus kun
nen belangstellenden meevaren. Aan
melden via penp@zeelandnet.nl.
‘Een man van aanzien’
Piet Mahu is de oudste zoon in een ge
zin van tien kinderen. Hij is voorbe
stemd het boerenbedrijf van zijn ou
ders in Stoppeldijk, het huidige Vogel
waarde, over te nemen. Piet heeft ech
ter zo zijn eigen plannen. Nadat hij
een aantal jaar bij de Rotterdamsche
Bank in Hulst heeft gewerkt, gaat hij
zijn dienstplicht in. In 1938 wordt hij
leerling onderofficier bij de Konink
lijke Marine, waar hij in dienst gaat als
vliegenier. Piet volgt zijn opleiding op
vliegbasis De Kooy in Den Helder. Op
zijn 22ste haalt hij zijn vliegbrevet.
,,Hij was echt een man van aanzien”,
weet zijn neefPiet. ,,Een sterke man in
een wit kostuum, dat maakte wel in
druk in Stoppeldijk. Vooral op de
vrouwen.” Wanneer Piet zo nu en dan
over zijn geboortegrond vliegt, loopt
het hele dorp ervoor uit. ,,Eind jaren 30
hadden ze op Stoppeldijk nog niet veel
vliegtuigen gezien.” Niet veel later
maken de pleziervluchtjes plaats voor
het echte werk. Piet wordt uitgezon
den naar Nederlands-Indië. In Soera-
baja leert hij vliegen met Dor-
Meevaren
Nog steeds wordt Mahu geëerd. Met
een gedenkteken in de kerk van Kloos-
terzande en in Indonesië, maar ook via
de naar hem vernoemde Hr. Ms. Mahu.
Een mijnenveger van de Van Straele-
klasse die tot 1984 dienst deed in on
diep water. Alle zestien boten zijn ver
noemd naar onderscheiden militai
ren. De Hr. Ms. Mahu is de enige die is
overgebleven. Dankzij de Stichting
Promotie Maritiem Tradities is het
Een sterke man in een
wit kostuum, dat
maakte wel indruk
Piet Mahu legt in zijn woning in
Graauw een map op tafel. Inhoud: tal
loze brieven, geschreven door de oom
die hij nooit gekend heeft. Haast mi
nutieus vertelt ‘ome’ Piet over zijn
avonturen op weg naar Neder-
lands-Indië. De boerenzoon uit Stop
peldijk, waar hij op 5 september 1917
wordt geboren, vaart via onder meer
Egypte en Griekenland naar de Neder
landse kolonie. Hij vertrekt op 22-ja-
rige leeftijd voor een uitzending die
twee jaar zou duren.
Het loopt anders. In december 1941
verklaren Nederland en Japan elkaar
de oorlog. De heldhaftige Piet Mahu
heeft daarin een rol te spelen, die hij
met de dood moet bekopen. Jaren na
zijn overlijden wordt een mijnenveger
naar hem vernoemd. Tij dens de Visse
rijfeesten is die te bezoeken. ,,Zijn
dood is een ‘flink iets’ geweest”, ver
telt zijn neef, die ook Piet Mahu heet.
11/ V
R a y r mL'
t V
WOENSDAG 3 AUGUSTUS 2022
XS
Piet Mahu was
vliegenier bij de
Koninklijke Marine.
De familie
Mahu op de kade
voor de mijnen
veger Hr. Ms.
Mahu.
De Dornier-
vliegboot die
Piet Mahu be
stuurde. Hij
redde tientallen
drenkelingen in
de Javazee.
FOTO’S PIET MAHU
- Piet Mahu,
neef van Piet Mahu
Bob Maes
Graauw
Familie dacht jarenlang
dat Piet Mahu nog leefde
4^
‘i-Zr"*7’- -
■X M—ïx t -
1 Rt
K