L O'--' II ■p LH c Vliegenier uit Stoppeldijk sneuvelde in 1942boven de Javazee 8 I Na veertien jaar is de Hr. Ms. Mahu weer te bewonderen in Zeeuws- Vlaams water, komend weekend tijdens de Visserijfeesten in Breskens. De mijnenveger uit 1960 is vernoemd naar Piet Mahu, een boerenzoon uit Stoppeldijk die in de Tweede Wereldoorlog sneuvelde boven de Javazee. nier-vliegboten, waarmee hij veel pa- trouillevluchten boven de eilanden groep maakt. Hij is geliefd bij zijn col lega’s en promoveert tot sergeant. En dan krijgt de Tweede Wereldoor log ook Zuidoost-Azië in zijn greep. Japan, loyaal aan de Duitsers, en Ne derland verklaren elkaar de oorlog. Piet Mahu moet opeens Japanse sche pen bombarderen en reddingvluchten uitvoeren. Hij redt tientallen mensen van de verdrinkingsdood, nadat hun schip is gebombardeerd door Japanse vliegtuigen. Het levert hem de Bron zen Leeuw op, een militaire dapper- heidsonderscheiding. Dat gebeurt postuum, want op 24 februari 1942 be landt hij samen met een andere vlieg- boot in een hinderlaag van Japanse jachtvliegtuigen. Piet en zijn beman ning hebben geen schijn van kans. Ze sneuvelen boven de Javazee, waar ze tachtig jaar later nog steeds liggen. Het thuisfront weet van niets. De postbode blijft maar brieven uit Soera- baja brengen, waarin Piet schrijft dat het goed met hem gaat en hij zelfs ge trouwd is. De familie is in de veron derstelling dat het oudste kind van het gezin de oorlog overleefd heeft, tot in 1946 een schrijven van koningin Wil helmina op de deurmat valt. ‘In de felle strijd, niet alleen voor de bevrij ding van ons eigen Vaderland, maar tevens van bevriende volkeren gaf Uw zoon, die U thans betreurt, op 25 fe bruari (foutief, het was 24 februari, red.) 1942 bij een oorlogsopdracht met de vliegboot X17 het offer van zijn le ven’. ,,Het had een enorme impact op de familie”, zegt Piet Mahu, die naar zijn oom vernoemd is. ,,Zijn brieven kwamen van de andere kant van de wereld en waren maanden vertraagd. Tot ver na zijn overlijden kreeg de fa milie brieven. Dat de oudste zoon zo ver van huis sneuvelde, zorgde voor heel veel verdriet. Het was voor mijn opa en oma een ‘verschrikkelijk iets’.” Dat Piet geliefd was, bleek een paar jaar geleden. Toen ontmoette Piet in Lelystad Dick van Scheijen, een man van 96. ,,Hij vertelde dat hij met mijn oom had gevlogen en dat hij geluk heeft gehad. ‘Piet zat in mijn kist’. Dick had een vrije dag, anders had hij in het neergeschoten vliegtuig gezeten. Hij zei dat ik niet op mijn oom leek, maar wel dezelfde stem had.” houten schip een paar jaar geleden ge restaureerd. ,,Toen het uit de vaart werd genomen, zou het gesloopt wor den, maar het is eerst een museum stuk geworden. Nu vaart het tijdens evenementen”, zegt Piet Mahu. ,,Voor onze familie is dat heel mooi.” De Hr. Ms. Mahu is tijdens de Visse rijfeesten te bezoeken. Van maandag 8 tot en met donderdag 11 augustus kun nen belangstellenden meevaren. Aan melden via penp@zeelandnet.nl. ‘Een man van aanzien’ Piet Mahu is de oudste zoon in een ge zin van tien kinderen. Hij is voorbe stemd het boerenbedrijf van zijn ou ders in Stoppeldijk, het huidige Vogel waarde, over te nemen. Piet heeft ech ter zo zijn eigen plannen. Nadat hij een aantal jaar bij de Rotterdamsche Bank in Hulst heeft gewerkt, gaat hij zijn dienstplicht in. In 1938 wordt hij leerling onderofficier bij de Konink lijke Marine, waar hij in dienst gaat als vliegenier. Piet volgt zijn opleiding op vliegbasis De Kooy in Den Helder. Op zijn 22ste haalt hij zijn vliegbrevet. ,,Hij was echt een man van aanzien”, weet zijn neefPiet. ,,Een sterke man in een wit kostuum, dat maakte wel in druk in Stoppeldijk. Vooral op de vrouwen.” Wanneer Piet zo nu en dan over zijn geboortegrond vliegt, loopt het hele dorp ervoor uit. ,,Eind jaren 30 hadden ze op Stoppeldijk nog niet veel vliegtuigen gezien.” Niet veel later maken de pleziervluchtjes plaats voor het echte werk. Piet wordt uitgezon den naar Nederlands-Indië. In Soera- baja leert hij vliegen met Dor- Meevaren Nog steeds wordt Mahu geëerd. Met een gedenkteken in de kerk van Kloos- terzande en in Indonesië, maar ook via de naar hem vernoemde Hr. Ms. Mahu. Een mijnenveger van de Van Straele- klasse die tot 1984 dienst deed in on diep water. Alle zestien boten zijn ver noemd naar onderscheiden militai ren. De Hr. Ms. Mahu is de enige die is overgebleven. Dankzij de Stichting Promotie Maritiem Tradities is het Een sterke man in een wit kostuum, dat maakte wel indruk Piet Mahu legt in zijn woning in Graauw een map op tafel. Inhoud: tal loze brieven, geschreven door de oom die hij nooit gekend heeft. Haast mi nutieus vertelt ‘ome’ Piet over zijn avonturen op weg naar Neder- lands-Indië. De boerenzoon uit Stop peldijk, waar hij op 5 september 1917 wordt geboren, vaart via onder meer Egypte en Griekenland naar de Neder landse kolonie. Hij vertrekt op 22-ja- rige leeftijd voor een uitzending die twee jaar zou duren. Het loopt anders. In december 1941 verklaren Nederland en Japan elkaar de oorlog. De heldhaftige Piet Mahu heeft daarin een rol te spelen, die hij met de dood moet bekopen. Jaren na zijn overlijden wordt een mijnenveger naar hem vernoemd. Tij dens de Visse rijfeesten is die te bezoeken. ,,Zijn dood is een ‘flink iets’ geweest”, ver telt zijn neef, die ook Piet Mahu heet. 11/ V R a y r mL' t V WOENSDAG 3 AUGUSTUS 2022 XS Piet Mahu was vliegenier bij de Koninklijke Marine. De familie Mahu op de kade voor de mijnen veger Hr. Ms. Mahu. De Dornier- vliegboot die Piet Mahu be stuurde. Hij redde tientallen drenkelingen in de Javazee. FOTO’S PIET MAHU - Piet Mahu, neef van Piet Mahu Bob Maes Graauw Familie dacht jarenlang dat Piet Mahu nog leefde 4^ ‘i-Zr"*7’- - ■X M—ïx t - 1 Rt K

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 36