M
M
4
c Bert Frijns tovert al 40 jaar met glas
O
In het Stadhuismuseum
in Zierikzee is een
indrukwekkend en
speels overzicht te zien
van het oeuvre van Bert
Frijns. Alle aanleiding
voor een gesprek.
,,Dat was op de Rietveld Academie. Ik
deed de opleiding tot beeldhouwer,
heb alle materialen uitgeprobeerd en
bleef steken op glas. Het is helder en
ik vond het een prachtig materiaal. Ik
kon er heel veel mee doen. Je kon het
vervormen, dat was heel bijzonder.
Glasblazen was niets voor mij. Ik be
gon met plaatjes van heel dun glas en
stangetjes en zo. Op bepaald moment
begon ik glasplaatjes op elkaar te leg
gen. Die kon je dan kneden en dan
had je opeens een object, een assem
blage, een sculptuur van glas. Stap
voor stap ben ik groter gaan werken.
Ik begon met een heel klein
oventje, dat werd al gauw te klein. Ik
vond dat kleine werk gefriemel. Gro
ter was spannender. Ik ging zelf grote
ovens lassen.’’
,,Nee, Op dat moment was niemand
met glas bezig. Ik was ook alleen in
de werkplaats op de Rietveld. Die
was opgezet door Sybren Valkema.
Hij is voor mij heel belangrijk ge
weest. Ik heb daar twee jaar kunnen
experimenteren. Van 1978 tot 1980.”
,,Ik ben ontdekt door een beroemde
ontwerper, Benno Premsela. Hij zag
mijn werk op mijn eindexamenexpo-
sitie en vond het erg goed. De sober
heid, de eenvoud. Hij heeft mij de
wereld in geworpen. Ik kreeg exposi
ties en opdrachten. Bijvoorbeeld voor
de PTT. En via Wim Crouwel kreeg
ik in 1987 een solo-expositie in Mu
seum Boijmans van Beuningen.”
,,We wilden terug naar Nederland.
Op zoek naar een goede plek om te
wonen en te werken kwamen we bij
Burghsluis een enorme boerderij te
gen en die was leeg. Dat was in 1991.
We konden hem kopen. Een huis,
een grote werkplaats en ook een ate
lier voor mijn vrouw. De ruimte van
Zeeland is heel inspirerend. We wan
delden bijna elke avond langs het wa
ter, vlakbij. En dan zien we eigen
lijk een wereld die we niet snappen
hè? Ooit vond ik de maan al vreemd.
Het water, het licht, de wind, het
boeit me allemaal. Maar als ik werk
ben ik daar niet bewust mee bezig.”
,,Dan doe ik een deurtje open en dan
duw ik een deukje in het glas. Dat
gaat vaak mis, zeker in het begin na
tuurlijk. Ik gebruik ook wel een me
taaldraad om de vorm plaatselijk te
gen te houden of een tennisbal. Het
is altijd weer spannend. Pas de vol
gende dag, als het glas is afgekoeld,
zie je of het gelukt is.”
Je gebruikt meer technieken om je
vormen nog spannender te maken
,,Ik zandstraal ze soms. Dan krijgen
ze een matte zachtgroene huid. En de
transparante vormen vul ik soms met
water, zodat er een extra vervorming
ontstaat. Door vormen in elkaar te
plaatsen en iets te draaien, krijg je
ook spannende beelden.”
,,Die schaal heb ik twee jaar geleden
gemaakt. Het is allemaal voortgeko
men uit experimenteren met klei
nere objecten. ik heb de glasplaat op
een rooster gelegd. Als het smelt zakt
het glas gedeeltelijk in de openingen
van het rooster.”
„Vooral dat ik nog steeds heel veel
zin in heb om te werken. Ik spring
elke ochtend uit mijn bed, ga kijken
hoe het geworden is die dag en wat er
uitkomt. Dat is eigenlijk het bestaan,
mijn bestaan.”
Pas de volgende dag,
als het glas afgekoeld
is, zie je of het gelukt is
De ruimte van
Zeeland is heel
inspirerend
lasvormgever noemt
Bert Frijns (Ubach over
Worms, 1953) zich. Die
term wijst zowel op be
scheidenheid als op iro
nie. Bert Frijns neemt, wars van pre
tenties, aan de ene kant afstand van
de beeldende kunstwereld. Aan de
andere kant sluiten zijn schalen, ci
linders en vazen aan bij een artistieke
tendens die zich richt op soberheid
en helderheid.
Uit de mond van Bert Frijns hoor je
geen theorieën over de betekenis van
zijn glazen objecten. Eerder zal hij
ingaan op zijn werkwijze. Die is even
simpel als geraffineerd. In de handel
verkrijgbare glasplaten verhit hij in
een elektrische oven tot een tempe
ratuur tussen 580 en 900 graden. Het
glas smelt, maar wordt gedeeltelijk
tegengehouden door een mal. In de
ronde opening zakt het glas uit tot
een vorm, die Bert Frijns door zijn
ervaring weet te controleren.
-
- Bert Frijns
- Bert Frijns
Je maakt vazen, schalen en kommen
‘Ik heb elke dag nog steeds
heel veel zin om te werken’
Hoe komt het dat jij met glas bent
gaan werken?
Had je voorbeelden?
Je kreeg al vrij snel succes
De glaskunst van
Bert Frijns gaat ver
rassende relaties aan
met de collectie en
het historische Stad
huismuseum.
FOTO'S NICO OUT
Je hebt een aantal jaren in
Noord-Holland gewerkt en daarna
twee jaar in Frankrijk. Hoe kwam je
in Zeeland terecht?
die je vaak subtiel vervormt. Hoe
doe je dat?
Werk
van Bert
Frijns.
In Zierikzee ligt een grote schaal in
een nis onder een raam. Het raam
met de roeden wordt er tientallen
keren in weerspiegeld. Een nieuw
werk?
Je bent meer dan 40 jaar bezig. Wat
zie je als je belangrijkste ontwikke
ling?
De tentoonstelling van Bert Frijns is
tot en met 4 september te zien in het
Stadhuismuseum Zierikzee, Meel-
straat 6-8. Di. t/m za, 11.00 - 17.00 uur.
Zo. 13.00 - 17.00 uur. Tijdens de va
kantie is het museum ook maandag
van 11.00 - 17.00 uur geopend.
Zie ook pzc.nl/video
Nico Out
Zierikzee
ZATERDAG 23 JULI 2022 GO
K:' 'OL.'
SfflO Bi
5 j,