M M 4 c Bert Frijns tovert al 40 jaar met glas O In het Stadhuismuseum in Zierikzee is een indrukwekkend en speels overzicht te zien van het oeuvre van Bert Frijns. Alle aanleiding voor een gesprek. ,,Dat was op de Rietveld Academie. Ik deed de opleiding tot beeldhouwer, heb alle materialen uitgeprobeerd en bleef steken op glas. Het is helder en ik vond het een prachtig materiaal. Ik kon er heel veel mee doen. Je kon het vervormen, dat was heel bijzonder. Glasblazen was niets voor mij. Ik be gon met plaatjes van heel dun glas en stangetjes en zo. Op bepaald moment begon ik glasplaatjes op elkaar te leg gen. Die kon je dan kneden en dan had je opeens een object, een assem blage, een sculptuur van glas. Stap voor stap ben ik groter gaan werken. Ik begon met een heel klein oventje, dat werd al gauw te klein. Ik vond dat kleine werk gefriemel. Gro ter was spannender. Ik ging zelf grote ovens lassen.’’ ,,Nee, Op dat moment was niemand met glas bezig. Ik was ook alleen in de werkplaats op de Rietveld. Die was opgezet door Sybren Valkema. Hij is voor mij heel belangrijk ge weest. Ik heb daar twee jaar kunnen experimenteren. Van 1978 tot 1980.” ,,Ik ben ontdekt door een beroemde ontwerper, Benno Premsela. Hij zag mijn werk op mijn eindexamenexpo- sitie en vond het erg goed. De sober heid, de eenvoud. Hij heeft mij de wereld in geworpen. Ik kreeg exposi ties en opdrachten. Bijvoorbeeld voor de PTT. En via Wim Crouwel kreeg ik in 1987 een solo-expositie in Mu seum Boijmans van Beuningen.” ,,We wilden terug naar Nederland. Op zoek naar een goede plek om te wonen en te werken kwamen we bij Burghsluis een enorme boerderij te gen en die was leeg. Dat was in 1991. We konden hem kopen. Een huis, een grote werkplaats en ook een ate lier voor mijn vrouw. De ruimte van Zeeland is heel inspirerend. We wan delden bijna elke avond langs het wa ter, vlakbij. En dan zien we eigen lijk een wereld die we niet snappen hè? Ooit vond ik de maan al vreemd. Het water, het licht, de wind, het boeit me allemaal. Maar als ik werk ben ik daar niet bewust mee bezig.” ,,Dan doe ik een deurtje open en dan duw ik een deukje in het glas. Dat gaat vaak mis, zeker in het begin na tuurlijk. Ik gebruik ook wel een me taaldraad om de vorm plaatselijk te gen te houden of een tennisbal. Het is altijd weer spannend. Pas de vol gende dag, als het glas is afgekoeld, zie je of het gelukt is.” Je gebruikt meer technieken om je vormen nog spannender te maken ,,Ik zandstraal ze soms. Dan krijgen ze een matte zachtgroene huid. En de transparante vormen vul ik soms met water, zodat er een extra vervorming ontstaat. Door vormen in elkaar te plaatsen en iets te draaien, krijg je ook spannende beelden.” ,,Die schaal heb ik twee jaar geleden gemaakt. Het is allemaal voortgeko men uit experimenteren met klei nere objecten. ik heb de glasplaat op een rooster gelegd. Als het smelt zakt het glas gedeeltelijk in de openingen van het rooster.” „Vooral dat ik nog steeds heel veel zin in heb om te werken. Ik spring elke ochtend uit mijn bed, ga kijken hoe het geworden is die dag en wat er uitkomt. Dat is eigenlijk het bestaan, mijn bestaan.” Pas de volgende dag, als het glas afgekoeld is, zie je of het gelukt is De ruimte van Zeeland is heel inspirerend lasvormgever noemt Bert Frijns (Ubach over Worms, 1953) zich. Die term wijst zowel op be scheidenheid als op iro nie. Bert Frijns neemt, wars van pre tenties, aan de ene kant afstand van de beeldende kunstwereld. Aan de andere kant sluiten zijn schalen, ci linders en vazen aan bij een artistieke tendens die zich richt op soberheid en helderheid. Uit de mond van Bert Frijns hoor je geen theorieën over de betekenis van zijn glazen objecten. Eerder zal hij ingaan op zijn werkwijze. Die is even simpel als geraffineerd. In de handel verkrijgbare glasplaten verhit hij in een elektrische oven tot een tempe ratuur tussen 580 en 900 graden. Het glas smelt, maar wordt gedeeltelijk tegengehouden door een mal. In de ronde opening zakt het glas uit tot een vorm, die Bert Frijns door zijn ervaring weet te controleren. - - Bert Frijns - Bert Frijns Je maakt vazen, schalen en kommen ‘Ik heb elke dag nog steeds heel veel zin om te werken’ Hoe komt het dat jij met glas bent gaan werken? Had je voorbeelden? Je kreeg al vrij snel succes De glaskunst van Bert Frijns gaat ver rassende relaties aan met de collectie en het historische Stad huismuseum. FOTO'S NICO OUT Je hebt een aantal jaren in Noord-Holland gewerkt en daarna twee jaar in Frankrijk. Hoe kwam je in Zeeland terecht? die je vaak subtiel vervormt. Hoe doe je dat? Werk van Bert Frijns. In Zierikzee ligt een grote schaal in een nis onder een raam. Het raam met de roeden wordt er tientallen keren in weerspiegeld. Een nieuw werk? Je bent meer dan 40 jaar bezig. Wat zie je als je belangrijkste ontwikke ling? De tentoonstelling van Bert Frijns is tot en met 4 september te zien in het Stadhuismuseum Zierikzee, Meel- straat 6-8. Di. t/m za, 11.00 - 17.00 uur. Zo. 13.00 - 17.00 uur. Tijdens de va kantie is het museum ook maandag van 11.00 - 17.00 uur geopend. Zie ook pzc.nl/video Nico Out Zierikzee ZATERDAG 23 JULI 2022 GO K:' 'OL.' SfflO Bi 5 j,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 32