Binnenvaart wil langer op één plek kunnen liggen
5
Koffers met kaarten van Zeeland
om tienduizenden documenten over de Deltadienst te digitaliseren
Speciale vloot voor aanleg Oosterscheldekering
Amerikaanse legerhelikopters
Schepen die niet continu varen,
moeten op tijd kunnen rusten. Om
die reden zorgt Rijkswaterstaat er
voor dat er om de twee uur varen of
om de 30 kilometer ligplaatsen be
schikbaar zijn. De maximum ligtijd
is 3 keer 24 uur om te voorkomen
dat ligplaatsen onnodig lang bezet
blijven. Langer afmeren zou er toe
kunnen leiden dat schippers, die
verplicht wettelijk moeten rusten,
langer moeten doorvaren om een
vrije plek te vinden. Schippers die
bijvoorbeeld twee weken vakantie
willen houden, moeten een ge
meentelijk haven opzoeken, vindt
Harbers.
Vorig jaar heeft het ministerie op
twintig plekken proeven gehouden
waarbij binnenvaartschepen langer
mochten liggen dan de toegestane
maximum ligtijd van 3 keer 24 uur.
Conclusie: er werd nauwelijks ge
bruik gemaakt van de mogelijkheid
om langer te liggen. ,,Er lijkt
dus geen structurele behoefte te
zijn geweest aan langer liggen.
Wanneer er langer werd gelegen,
leidde dat niet tot hinder voor
schippers die rusttijd wilden ne
men", schrijft de minister aan de
Tweede Kamer. Hij vindt de hui
dige regeling dan ook prima.
De Algemeene Schippers Ver-
eeniging (ASV) vindt de conclusie
en de redenering van Harbers krom
en de proef niet echt geslaagd.
Woordvoerder Sunniva Fluitsma
C Schepen die niet
continu varen,
moeten op tijd
kunnen rusten
stelt bijvoorbeeld dat de verbods
borden nog hingen op plekken
waar wel langer dan 3 keer 24 uur
afgemeerd mocht worden. Ook
sluismeesters zeiden niet waar
schippers wel langer mochten lig
gen.
Feestdagen
Fluitsma zegt verder dat het beter
zou zijn geweest als de proef had
plaatsgevonden in een tijd dat er
het meeste behoefte aan is, bijvoor
beeld rond de feestdagen. Tot slot
wijst ze erop dat de proef plaats
vond in een periode dat er veel werk
was in de binnenvaart en er dus
weinig schepen gedwongen wer
den stil te liggen door gebrek aan
werk. ,,Als de minister zegt dat er
geen problemen waren, waarom
laat je de maximum ligtijd van 3
keer 24 uur dan niet gewoon los?"
De ASV zegt dat andere overhe-
den wel kijken naar manieren om
het ligplaatsenbeleid te verbeteren.
Als voorbeeld noemt de brancheor
ganisatie de provincie Zeeland. Die
erkende recent in een onderzoek
dat er in de provincie straks te wei
nig ligplaatsen zijn voor binnen
vaartschepen, onder meer in de
binnenhaven van Vlissingen en bij
North Sea Port. Tankers die moeten
wachten tot ze kunnen lossen, ne
men ligplaatsen in van binnen
vaartschippers. De provincie heeft
100.000 euro uitgetrokken om zo
snel mogelijk twee oude ligplaatsen
in het Kanaal door Walcheren weer
in gebruik te nemen.
GO VRIJDAG 1 JULI 2022
„Zelfs de instructie met hoeveel
man je de kaart in elkaar moet
zetten, zit er nog op", lacht web
coördinator Roosanne Goud
beek. De Deltadienst beschikte
over twee houten reiskoffers
met daarin een kaart van Zeel
and. Drie tot vier ambtenaren
waren nodig om de drie delen te
monteren tot één kaart met een
afmeting van 2,75 bij 3,85 meter.
Behalve een Nederlandstalige
versie, beschikte de Deltadienst
ook over een Engelstalig exem
plaar. De kaart dateert waar
schijnlijk uit 1954. Tijdens de be
handeling van de Deltawet in
1957 zijn de ministers Mansholt
(Landbouw, Visserij en Voedsel
voorziening), Algera (Verkeer en
Waterstaat) en Hofstra (Finan
ciën) gefotografeerd voor de
landkaart.
Het laat zien waar waterbou
wers van plan waren om dam
men te bouwen na de Waters
noodramp van 1953. Tijdens de
behandeling van de wet in de
Tweede Kamer leefde nog het
idee om in de Oosterschelde
een dichte dam te bouwen en de
kop van Schouwen-Duiveland te
verbinden met Wissenkerke op
Noord-Beveland.
uniek en verdient ereplek'
,,De schepen zijn uniek en speci
aal gemaakt voor de aanleg van
de Oosterscheldekering. Het ont
werp en de bouw ervan waren
technische hoogstandjes." Direc
teur Hannie Kool-Blokland van
het Zeeuws Archief toont ko
pieën van de bouwtekening van
de Ostrea, het indrukwekkende
werkpaard van de vloot schepen
die meehielp aan de bouw van de
kering. De Ostrea was 87 meter
lang, had maar liefst 8000 paar
denkrachten en tilde pijlers uit
het bouwdok om ze naar hun uit
eindelijke plek in de kering te
brengen en neer te zetten.
De originele bouwtekeningen zit
ten niet meer in het archief van
de Deltadienst. Alle tekeningen
zijn gefotografeerd en worden
bewaard op microfiches. De
Ostrea werd gebouwd in 1982,
was in 1984 klaar en werd ge
sloopt in 1989. ,,Nederland had
nog stille hoop dat ze ook elders
gebruikt konden worden, maar
helaas." De lieren, de brug en de
motoren van de Ostrea kregen
wél een nieuw leven. Ze zijn on
derdeel van het hefschip Svanen
van baggermaatschappij Van
Oord.
Bij de bouw van de Oos-
terscheldekering was de
Deltadienst van plan een
kabelbaan te gebruiken.
Die moest in de drie sluit
gaten Hammen, Schaar
van Roggenplaat en
Roompot tegelijkertijd
grote betonblokken in het
water laten vallen. De ga
ten stuk voor stuk afsluiten
kon niet, want dat zou ge
volgen hebben voor de
stroming in de Ooster-
schelde.
Maar wat als de kabelbaan
zou haperen? De Delta
dienst besloot tot een
proef met een Sikors-
ky-helikopter van het Ame
rikaanse leger. Zou die in
staat zijn betonblokken te
storten in de Ooster-
schelde. ,,Men had uitgere
kend dat vijf helikopters -
als ze vijftien uur per dag
zouden werken - 100.000
ton beton konden dumpen
in één week. Het was een
noodvoorziening", vertelt
senior-archiefmedewerker
Ron van Maanen.
De helikopters zijn nooit
gebruikt, behalve dan voor
de proef. De Deltadienst
kon geen absolute garan
ties krijgen over de inzet
baarheid van de Ameri
kaanse legerhelikopters.
De helikopters konden
namelijk ook elders in de
wereld worden ingezet en
dan zou het werk aan
de kering stil komen te lig
gen.
DEN HAAG
Als het aan minister Mark Har-
bers (Waterstaat) ligt, komt er
geen verruiming van de regeling
dat binnenvaartschippers maxi
maal drie volle dagen een over
nachtingsplaats innemen.
- Ab van der Sluis
PUTTEN
'fföM BtojerLrd
HOEKSCHE
1-tddrKrm N
lOVEBFLAKKI
SCHOUWEN
ScWphoek/T.
DUIVEL AND N;
yXjgnkzee EVvi-rs*^
•Oy*\CXjwerker
VA:'
"i; MCHTIirc v