Binnenvaart wil langer op één plek kunnen liggen 5 Koffers met kaarten van Zeeland om tienduizenden documenten over de Deltadienst te digitaliseren Speciale vloot voor aanleg Oosterscheldekering Amerikaanse legerhelikopters Schepen die niet continu varen, moeten op tijd kunnen rusten. Om die reden zorgt Rijkswaterstaat er voor dat er om de twee uur varen of om de 30 kilometer ligplaatsen be schikbaar zijn. De maximum ligtijd is 3 keer 24 uur om te voorkomen dat ligplaatsen onnodig lang bezet blijven. Langer afmeren zou er toe kunnen leiden dat schippers, die verplicht wettelijk moeten rusten, langer moeten doorvaren om een vrije plek te vinden. Schippers die bijvoorbeeld twee weken vakantie willen houden, moeten een ge meentelijk haven opzoeken, vindt Harbers. Vorig jaar heeft het ministerie op twintig plekken proeven gehouden waarbij binnenvaartschepen langer mochten liggen dan de toegestane maximum ligtijd van 3 keer 24 uur. Conclusie: er werd nauwelijks ge bruik gemaakt van de mogelijkheid om langer te liggen. ,,Er lijkt dus geen structurele behoefte te zijn geweest aan langer liggen. Wanneer er langer werd gelegen, leidde dat niet tot hinder voor schippers die rusttijd wilden ne men", schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Hij vindt de hui dige regeling dan ook prima. De Algemeene Schippers Ver- eeniging (ASV) vindt de conclusie en de redenering van Harbers krom en de proef niet echt geslaagd. Woordvoerder Sunniva Fluitsma C Schepen die niet continu varen, moeten op tijd kunnen rusten stelt bijvoorbeeld dat de verbods borden nog hingen op plekken waar wel langer dan 3 keer 24 uur afgemeerd mocht worden. Ook sluismeesters zeiden niet waar schippers wel langer mochten lig gen. Feestdagen Fluitsma zegt verder dat het beter zou zijn geweest als de proef had plaatsgevonden in een tijd dat er het meeste behoefte aan is, bijvoor beeld rond de feestdagen. Tot slot wijst ze erop dat de proef plaats vond in een periode dat er veel werk was in de binnenvaart en er dus weinig schepen gedwongen wer den stil te liggen door gebrek aan werk. ,,Als de minister zegt dat er geen problemen waren, waarom laat je de maximum ligtijd van 3 keer 24 uur dan niet gewoon los?" De ASV zegt dat andere overhe- den wel kijken naar manieren om het ligplaatsenbeleid te verbeteren. Als voorbeeld noemt de brancheor ganisatie de provincie Zeeland. Die erkende recent in een onderzoek dat er in de provincie straks te wei nig ligplaatsen zijn voor binnen vaartschepen, onder meer in de binnenhaven van Vlissingen en bij North Sea Port. Tankers die moeten wachten tot ze kunnen lossen, ne men ligplaatsen in van binnen vaartschippers. De provincie heeft 100.000 euro uitgetrokken om zo snel mogelijk twee oude ligplaatsen in het Kanaal door Walcheren weer in gebruik te nemen. GO VRIJDAG 1 JULI 2022 „Zelfs de instructie met hoeveel man je de kaart in elkaar moet zetten, zit er nog op", lacht web coördinator Roosanne Goud beek. De Deltadienst beschikte over twee houten reiskoffers met daarin een kaart van Zeel and. Drie tot vier ambtenaren waren nodig om de drie delen te monteren tot één kaart met een afmeting van 2,75 bij 3,85 meter. Behalve een Nederlandstalige versie, beschikte de Deltadienst ook over een Engelstalig exem plaar. De kaart dateert waar schijnlijk uit 1954. Tijdens de be handeling van de Deltawet in 1957 zijn de ministers Mansholt (Landbouw, Visserij en Voedsel voorziening), Algera (Verkeer en Waterstaat) en Hofstra (Finan ciën) gefotografeerd voor de landkaart. Het laat zien waar waterbou wers van plan waren om dam men te bouwen na de Waters noodramp van 1953. Tijdens de behandeling van de wet in de Tweede Kamer leefde nog het idee om in de Oosterschelde een dichte dam te bouwen en de kop van Schouwen-Duiveland te verbinden met Wissenkerke op Noord-Beveland. uniek en verdient ereplek' ,,De schepen zijn uniek en speci aal gemaakt voor de aanleg van de Oosterscheldekering. Het ont werp en de bouw ervan waren technische hoogstandjes." Direc teur Hannie Kool-Blokland van het Zeeuws Archief toont ko pieën van de bouwtekening van de Ostrea, het indrukwekkende werkpaard van de vloot schepen die meehielp aan de bouw van de kering. De Ostrea was 87 meter lang, had maar liefst 8000 paar denkrachten en tilde pijlers uit het bouwdok om ze naar hun uit eindelijke plek in de kering te brengen en neer te zetten. De originele bouwtekeningen zit ten niet meer in het archief van de Deltadienst. Alle tekeningen zijn gefotografeerd en worden bewaard op microfiches. De Ostrea werd gebouwd in 1982, was in 1984 klaar en werd ge sloopt in 1989. ,,Nederland had nog stille hoop dat ze ook elders gebruikt konden worden, maar helaas." De lieren, de brug en de motoren van de Ostrea kregen wél een nieuw leven. Ze zijn on derdeel van het hefschip Svanen van baggermaatschappij Van Oord. Bij de bouw van de Oos- terscheldekering was de Deltadienst van plan een kabelbaan te gebruiken. Die moest in de drie sluit gaten Hammen, Schaar van Roggenplaat en Roompot tegelijkertijd grote betonblokken in het water laten vallen. De ga ten stuk voor stuk afsluiten kon niet, want dat zou ge volgen hebben voor de stroming in de Ooster- schelde. Maar wat als de kabelbaan zou haperen? De Delta dienst besloot tot een proef met een Sikors- ky-helikopter van het Ame rikaanse leger. Zou die in staat zijn betonblokken te storten in de Ooster- schelde. ,,Men had uitgere kend dat vijf helikopters - als ze vijftien uur per dag zouden werken - 100.000 ton beton konden dumpen in één week. Het was een noodvoorziening", vertelt senior-archiefmedewerker Ron van Maanen. De helikopters zijn nooit gebruikt, behalve dan voor de proef. De Deltadienst kon geen absolute garan ties krijgen over de inzet baarheid van de Ameri kaanse legerhelikopters. De helikopters konden namelijk ook elders in de wereld worden ingezet en dan zou het werk aan de kering stil komen te lig gen. DEN HAAG Als het aan minister Mark Har- bers (Waterstaat) ligt, komt er geen verruiming van de regeling dat binnenvaartschippers maxi maal drie volle dagen een over nachtingsplaats innemen. - Ab van der Sluis PUTTEN 'fföM BtojerLrd HOEKSCHE 1-tddrKrm N lOVEBFLAKKI SCHOUWEN ScWphoek/T. DUIVEL AND N; yXjgnkzee EVvi-rs*^ •Oy*\CXjwerker VA:' "i; MCHTIirc v

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 33