Horror alleen al vanwege de krankzinnige finale de moeite Met Netflix-basketbaldrama Hustle is de wederopstanding van Adam Sandler compleet Melodramatische biopic is Roald Dahl onwaardig 11 IN EEN MINDER LEUKE VARIANT VAN ZICHZELF sum wil redden. Het speelgoedkarak ter speelt geen rol en er worden ook geen lijntjes getrokken naar de Toy Story-franchise. Dit nieuwe concept is in de basis al heel wat minder boei end. Verantwoordelijk De missie die hier centraal staat, heeft zeker in de eerste (en beste) helft wel wat raakvlakken met Christopher Nolans sciencefictionfilm Interstellar (2014). Buzz voelt zich verantwoorde lijk voor het feit dat hij met een team Men andere ruimtepioniers is gestrand op een vreemde planeet. Telkens wan neer hij in de kosmos zoekt naar een oplossing, ziet hij bij terugkomst hoe zijn collega's jaren ouder zijn gewor den. De tijdsprongen dwingen hem onder meer vervroegd afscheid te nemen van zijn maatje Alisha. Men sen die gruwelen van de woke-bewe- ging zijn gewaarschuwd: zij is een zwarte lesbienne die een kind krijgt. Dat benoemen is eigenlijk zinloos, maar in een productie van moeder bedrijf Disney, dat de laatste jaren bewust inzet op diversiteit, is het toch iets zeldzaams. Al snel verandert het allemaal in een conventioneler animatie-avon tuur dat qua humor en slimme vond sten niet in de buurt komt van Pixar-klappers als Ratatouille, Wall-E, Inside Out en...Toy Story dus. Buzz Lightyear werkte beter in zijn plastic vorm. Bij het klinken van de klas sieke zin 'To infinity and beyond' ('Naar de oneindigheid en daar voor bij') blijft het kippenvel ditmaal uit. Alle mannen zijn waardeloos. Beetje flauw, maar dat is eigenlijk de beste manier om de essentie van deze horrorfilm van Alex Garland (Ex Machina, Annihila tion) te vangen. De manier waaróp hij die kerngedachte ver pakt, is minder eenduidig. De fi nale van Men is zelfs zo krankzin nig dat je jezelf na afloop echt even bij elkaar moet rapen. Jessie Buckley (The Lost Daugh ter) is als Harper het klassieke 'vrouw trekt naar platteland om trauma te verwerken'-personage. Solo, uiteraard. Al is het maar voor ons morbide plezier wan neer ze opmerkt dat er iets niet pluis is in het Britse dorpje waar ze tijdelijk bivakkeert. Iets of iemand lijkt Harper, die nog zwaar gebukt gaat onder de bizarre dood van haar echtge noot, te stalken. Wat er dan ge beurt, mag hier niet worden prijsgegeven. Verwacht in elk ge val geen klassieke spookhuisfilm. Garland is op zijn best wanneer hij met minimale middelen een maximum aan onheilspellende sfeer oproept. Enger dan de scène waarin Harper een tunnel in het Jessie Buckley. foto searchers bos moet trotseren, wordt het niet. Heel erg is dat niet, wanneer duidelijk wordt dat hij zijn pu bliek ook wat overpeinzingen over het vergif van masculiniteit wil meegeven. Nogmaals, de manier waarop hij dit doet, zul je niet snel vergeten. - G.T. Hustle Adam Sandler heeft zichzelf op nieuw uitgevonden. Of eerlijker: een paar slimme filmmakers met een scherp oog zorgden ervoor dat Sandler zichzelf opnieuw kón uit vinden. Na het zien van Netflix' feelgoodsportdrama Hustle begin je zelfs te geloven dat de acteur, die druk aan de weg timmert om van zijn imago als de eeuwige clown af te komen, misschien ooit een Os car zal winnen. Al in 2002 zag regisseur Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood, Magnolia) dat er meer schuilt in Sandler. In de prettig ge stoorde arthouseromkom Punch Drunk Love speelde hij wéér het opgewonden standje, maar werd ook zijn droevige randje verkend. Jammer dat bijna niemand de film zag en de Amerikaan kopje-onder ging in het moeras van de weg- werpkomedies. Misschien moet iemand als Sandler eerst de 50 passeren, waar door acteren in dergelijke films echt een beetje sneu begint te worden, maar feit is dat hem te genwoordig andere rollen worden aangeboden waarin hij zijn talent voor drama kan laten zien. Vooral To Olivia Uncut Gems uit 2019, waarin hij een overspannen juwelier met een gokverslaving speelt, was een vol treffer. Ook in Hustle geloofje hem vanaf seconde één in zijn rol als scout voor de National Basketball Association (NBA). Zijn personage Stanley Suger- man reist tegen wil en dank - hij is liever coach, maar wordt daarin constant tegengewerkt - de hele wereld over om dé nieuwe basket- balheld te vinden. Die treft hij in Bo Cruz, die qua postuur en uit straling meer indruk maakt dan welke dinosaurus in de laatste Jurassic World dan ook. Zijn weg naar de top is er een vol hobbels, maar Sugerman blijft in hem gelo ven. Ook zijn eigen carrière hangt af van de Spaanse reus. Hustle is het soort sportfilm dat steeds rake lings langs de clichés schuurt, maar nooit over de schreef gaat. De film is prettig onsentimenteel en rauw genoeg om in alle gebeurte nissen mee te kunnen gaan. Maar dé troef hier is Sandler als een ietwat groezelige man wiens droevige blik en motoriek een pijn uit het verleden verraden. Iemand die zich nooit uit het veld laat slaan, maar ook gebukt gaat onder de kneuzingen die hij onderweg oploopt. Je gaat echt een beetje van hem houden en dat is een conclu sie die ondergetekende nooit had gedacht te koppelen aan zijn naam. - Gudo Tienhooven De legendarische schrijver Roald Dahl moet een excentriekeling zijn geweest. Dat kan ook bijna niet anders, getuige zijn vaak sinistere romans en verhalen. Zelfs zijn kinderboeken (waaron der Matilda en De Heksen) bevat ten een vleugje sadisme. Dat han delsmerk speelt in To Olivia, met Downton Abbey-acteur Hugh Bon- neville verstopt achter protheses als Dahl, geen enkele rol van bete kenis. Hij is hier hooguit soms wat grillig. En dat is niet vreemd, ge zien de plotselinge dood van zijn dan 7-jarige dochter. Hoe dat zijn relatie met de Oscarwinnende ac trice Patricia Neal op het spel zette, is de kern van dit met sto rend zoete violen en soapy dialo gen behangen drama dat ons nooit een boeiend kijkje gunt in Dahls wonderlijke brein. Hij had deze film zonder twijfel zelf ook maar een suffe bedoeling gevonden. - G.T. GO VRIJDAG 17 JUNI 2022 In Lightyear heeft robotkat Sox (links) meer gadgets dan Ja mes Bond ooit van Q kreeg. FOTO'S PIXAR Horror Regie: Alex Garland Hoofdrollen: Jessie Buckley, Rory Kinnear en Paapa Essiedu Scène uit het sportdrama Hustle. foto scott yamano/netflix Sport/drama Regie: Jeremiah Zagar. Hoofd rollen: Adam Sandler, Queen Latifah, Juancho Hernango- mez en Ben Foster Drama Regie: John Hay Hoofdrollen: Hugh Bonneville, Keeley Hawes en Sam Heughan erkte toch In deze film is Lightyear een echte astronaut.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 39