Horror alleen al vanwege de
krankzinnige finale de moeite
Met Netflix-basketbaldrama
Hustle is de wederopstanding
van Adam Sandler compleet
Melodramatische biopic is
Roald Dahl onwaardig
11
IN EEN MINDER LEUKE VARIANT VAN ZICHZELF
sum wil redden. Het speelgoedkarak
ter speelt geen rol en er worden ook
geen lijntjes getrokken naar de Toy
Story-franchise. Dit nieuwe concept is
in de basis al heel wat minder boei
end.
Verantwoordelijk
De missie die hier centraal staat, heeft
zeker in de eerste (en beste) helft wel
wat raakvlakken met Christopher
Nolans sciencefictionfilm Interstellar
(2014). Buzz voelt zich verantwoorde
lijk voor het feit dat hij met een team
Men
andere ruimtepioniers is gestrand op
een vreemde planeet. Telkens wan
neer hij in de kosmos zoekt naar een
oplossing, ziet hij bij terugkomst hoe
zijn collega's jaren ouder zijn gewor
den. De tijdsprongen dwingen hem
onder meer vervroegd afscheid te
nemen van zijn maatje Alisha. Men
sen die gruwelen van de woke-bewe-
ging zijn gewaarschuwd: zij is een
zwarte lesbienne die een kind krijgt.
Dat benoemen is eigenlijk zinloos,
maar in een productie van moeder
bedrijf Disney, dat de laatste jaren
bewust inzet op diversiteit, is het
toch iets zeldzaams.
Al snel verandert het allemaal in
een conventioneler animatie-avon
tuur dat qua humor en slimme vond
sten niet in de buurt komt van
Pixar-klappers als Ratatouille, Wall-E,
Inside Out en...Toy Story dus. Buzz
Lightyear werkte beter in zijn plastic
vorm. Bij het klinken van de klas
sieke zin 'To infinity and beyond'
('Naar de oneindigheid en daar voor
bij') blijft het kippenvel ditmaal uit.
Alle mannen zijn waardeloos.
Beetje flauw, maar dat is eigenlijk
de beste manier om de essentie
van deze horrorfilm van Alex
Garland (Ex Machina, Annihila
tion) te vangen. De manier
waaróp hij die kerngedachte ver
pakt, is minder eenduidig. De fi
nale van Men is zelfs zo krankzin
nig dat je jezelf na afloop echt
even bij elkaar moet rapen.
Jessie Buckley (The Lost Daugh
ter) is als Harper het klassieke
'vrouw trekt naar platteland om
trauma te verwerken'-personage.
Solo, uiteraard. Al is het maar
voor ons morbide plezier wan
neer ze opmerkt dat er iets niet
pluis is in het Britse dorpje waar
ze tijdelijk bivakkeert. Iets of
iemand lijkt Harper, die nog
zwaar gebukt gaat onder de
bizarre dood van haar echtge
noot, te stalken. Wat er dan ge
beurt, mag hier niet worden
prijsgegeven. Verwacht in elk ge
val geen klassieke spookhuisfilm.
Garland is op zijn best wanneer
hij met minimale middelen een
maximum aan onheilspellende
sfeer oproept. Enger dan de scène
waarin Harper een tunnel in het
Jessie Buckley. foto searchers
bos moet trotseren, wordt het
niet. Heel erg is dat niet, wanneer
duidelijk wordt dat hij zijn pu
bliek ook wat overpeinzingen
over het vergif van masculiniteit
wil meegeven. Nogmaals, de
manier waarop hij dit doet, zul je
niet snel vergeten.
- G.T.
Hustle
Adam Sandler heeft zichzelf op
nieuw uitgevonden. Of eerlijker:
een paar slimme filmmakers met
een scherp oog zorgden ervoor dat
Sandler zichzelf opnieuw kón uit
vinden. Na het zien van Netflix'
feelgoodsportdrama Hustle begin
je zelfs te geloven dat de acteur, die
druk aan de weg timmert om van
zijn imago als de eeuwige clown af
te komen, misschien ooit een Os
car zal winnen.
Al in 2002 zag regisseur Paul
Thomas Anderson (There Will Be
Blood, Magnolia) dat er meer
schuilt in Sandler. In de prettig ge
stoorde arthouseromkom Punch
Drunk Love speelde hij wéér het
opgewonden standje, maar werd
ook zijn droevige randje verkend.
Jammer dat bijna niemand de film
zag en de Amerikaan kopje-onder
ging in het moeras van de weg-
werpkomedies.
Misschien moet iemand als
Sandler eerst de 50 passeren, waar
door acteren in dergelijke films
echt een beetje sneu begint te
worden, maar feit is dat hem te
genwoordig andere rollen worden
aangeboden waarin hij zijn talent
voor drama kan laten zien. Vooral
To Olivia
Uncut Gems uit 2019, waarin hij
een overspannen juwelier met een
gokverslaving speelt, was een vol
treffer. Ook in Hustle geloofje hem
vanaf seconde één in zijn rol als
scout voor de National Basketball
Association (NBA).
Zijn personage Stanley Suger-
man reist tegen wil en dank - hij is
liever coach, maar wordt daarin
constant tegengewerkt - de hele
wereld over om dé nieuwe basket-
balheld te vinden. Die treft hij in
Bo Cruz, die qua postuur en uit
straling meer indruk maakt dan
welke dinosaurus in de laatste
Jurassic World dan ook. Zijn weg
naar de top is er een vol hobbels,
maar Sugerman blijft in hem gelo
ven. Ook zijn eigen carrière hangt
af van de Spaanse reus. Hustle is
het soort sportfilm dat steeds rake
lings langs de clichés schuurt,
maar nooit over de schreef gaat. De
film is prettig onsentimenteel en
rauw genoeg om in alle gebeurte
nissen mee te kunnen gaan.
Maar dé troef hier is Sandler als
een ietwat groezelige man wiens
droevige blik en motoriek een pijn
uit het verleden verraden. Iemand
die zich nooit uit het veld laat
slaan, maar ook gebukt gaat onder
de kneuzingen die hij onderweg
oploopt. Je gaat echt een beetje van
hem houden en dat is een conclu
sie die ondergetekende nooit had
gedacht te koppelen aan zijn naam.
- Gudo Tienhooven
De legendarische schrijver Roald
Dahl moet een excentriekeling
zijn geweest. Dat kan ook bijna
niet anders, getuige zijn vaak
sinistere romans en verhalen. Zelfs
zijn kinderboeken (waaron
der Matilda en De Heksen) bevat
ten een vleugje sadisme. Dat han
delsmerk speelt in To Olivia, met
Downton Abbey-acteur Hugh Bon-
neville verstopt achter protheses
als Dahl, geen enkele rol van bete
kenis. Hij is hier hooguit soms wat
grillig. En dat is niet vreemd, ge
zien de plotselinge dood van zijn
dan 7-jarige dochter. Hoe dat zijn
relatie met de Oscarwinnende ac
trice Patricia Neal op het spel
zette, is de kern van dit met sto
rend zoete violen en soapy dialo
gen behangen drama dat ons nooit
een boeiend kijkje gunt in Dahls
wonderlijke brein. Hij had deze
film zonder twijfel zelf ook maar
een suffe bedoeling gevonden.
- G.T.
GO VRIJDAG 17 JUNI 2022
In Lightyear heeft
robotkat Sox (links)
meer gadgets dan Ja
mes Bond ooit van Q
kreeg.
FOTO'S PIXAR
Horror
Regie: Alex Garland
Hoofdrollen: Jessie Buckley,
Rory Kinnear en Paapa Essiedu
Scène uit het sportdrama Hustle. foto scott yamano/netflix
Sport/drama
Regie: Jeremiah Zagar. Hoofd
rollen: Adam Sandler, Queen
Latifah, Juancho Hernango-
mez en Ben Foster
Drama
Regie: John Hay
Hoofdrollen: Hugh Bonneville,
Keeley Hawes en Sam Heughan
erkte toch
In deze film is Lightyear een
echte astronaut.