Auteur André Bauwens: 'Ze kregen overal de schuld van' 9 Het uitschelden van ka tholieken door protes tanten en andersom. André Bauwens heeft het als kind in Aarden burg nog meegemaakt. ,,De onder linge tegenstellingen duurden voort tot 1960, 1970. Je ging niet met elkaar om. Dat was gewoon zo. Totdat je sa men in een voetbalteam terecht kwam en zag dat de ander zo kwaad niet was", herinnert de historicus zich. ,,Maar voor die tijd hadden ka tholieken en protestanten hun eigen verenigingen en vakbonden. Het cen trum van Aardenburg was protes tants, aan de invalswegen woonden veel katholieke boeren." Namens de Heemkundige Kring West-Zeeuws-Vlaanderen schreef Bauwens mee aan het boek Sluis 1701 1794: De katholieke kerk in Staats-Vlaanderen, dat onlangs is ge presenteerd. Daarin wordt beschre ven waarom de twee stromingen lang niet door één deur konden. ,,Ka- tholieken waren tweederangsbur gers." Altijd de schuld Tijdens het doorspitten van de bron nen had Bauwens een eyeopener. ,,Ik wist dat gereformeerden katholieken dwarsboomden, maar dat de maatre gelen zó streng waren, was opval lend. De katholieken kregen overal de schuld van." Zoals bij een voorval in 1725. Twee katholieke kinderen ontvluchtten het gereformeerde weeshuis in Sluis. ,,Daar werden de katholieken op aangekeken, zonder enig bewijs", ontdekte Bauwens. Naar aanleiding daarvan moest de katholieke kerk voor vijfjaar dicht. De pastoor werd gevangen genomen en later verbannen. De oorsprong van de ongezellighe den ligt in de verovering van Sluis door prins Maurits in 1604. Daardoor komt West-Zeeuws-Vlaanderen on der gezag van de Republiek der Ze ven Verenigde Nederlanden. Het cal vinisme wordt ingevoerd, katholieke geestelijken moeten vertrekken. Toch blijft het katholicisme bestaan. Van uit het overwegend katholieke Vlaanderen steken priesters geregeld de grens over voor een illegale ere dienst op afgelegen boerderijen. ,,Na de Tachtigjarige Oorlog (1568- Voor protestanten gold die belasting niet 1648, red) komen er weer meer ka tholieken in het gebied. Vlaamse landeigenaren, arbeiders en solda ten." In 1734 wordt het katholicisme weer toegestaan, als het geloof maar in de schaduw beleden wordt, zoals in het kasteel van Sluis gebeurt. Poortgeld Dat betekent niet dat alles pais en vree is. ,,Wanneer de katholieken naar de stad wilden, moesten ze poortgeld betalen. Anders mochten ze niet binnen. Voor protestanten gold die belasting niet. Katholieken waren tweederangsburgers." In 1746 onderzoekt de magistraat van Sluis of katholieken het burgerrecht afgeno men kan worden. Die mogelijkheid bestaat al in Aardenburg. Veel verandert tijdens de Oosten rijkse Successieoorlog (1740-1748), wanneer de katholieke Fransen Sluis innemen. Vanaf dan mogen de ka tholieken hun geloof steeds meer openlijk belijden. „Sommige katho lieken waren uitgesproken pro-Frans en scholden de protestanten uit. Dat kon voor de tijd van de Fransen echt niet." Minder haat en nijd Na het vertrek van de Fransen nor maliseren de verhoudingen. Veel is te danken aan pastoor Ignatius de Vloo. De katholieke erediensten verhuizen onder zijn leiding naar schuilkerken en worden niet langer in openbaar heid gegeven. Dat kan het gerefor meerde Sluise stadsbestuur wel be koren. Bauwens: ,,Er was minder haat en nijd tussen de groepen. Het ging van oorlog naar Koude Oorlog." Bauwens heeft als medeauteur al les gebundeld in het boek. De aanlei ding daarvoor is de herinrichting van de Johannes de Doperkerk. In de voormalige katholieke kerk worden appartementen gebouwd. Het boek is te bestellen via bauwensar@zeeland- net.nl. Dat katholieken en protestanten niet altijd door één deur konden, is bekend. Ook in Sluis was het eeuwen geleden haat en nijd. André Bauwens schreef er een boek over. VL ZATERDAG 7 MEI 2022 Sluis Het protestantse stadsbestuur zetelde in het belfort. - André Bauwens Panorama van Sluis in 1826 met links de protestantse Sint Janskerk en rechts de katholieke kerk aan de Oude Kerkstraat, niet ver van de oude kerk aan de Brugstraat. fotos andré bauwens In het kasteel van Sluis waren katholieke erediensten. .44:: I Katholieken waren in Sluis ooit 'tweederangsburgers' Bob Maes Do Siü.1 SLUIS in-VLAANDEREN, g Vue^iaVlk deX'ECLUSE FLANDHES* lo xien van hel jrronlc pm.fcj Ahi naar lie» dorp Anna Mn idea, n.'tjasr «00. «W d.. J pas, sur In rmile da S? Anne o'la Mo, la„ isae.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 132