In Baarland rijden veel mensen te hard,
maar boetes worden er nooit uitgedeeld
Zanddijk: nog vóór de zomer
meer duidelijk over de aanpak
7
Maarten werd uit zijn winkelpand geschopt, maar vond nieuw onderdak
Drie dagen kreeg hij om zijn
winkelpand in de Goese
binnenstad te verlaten.
Maarten Landegent van
skatewinkel LUX zat met de
handen in het haar. Hij heeft
ondertussen een nieuw pand.
„Maar zonder hulp ga ik het
niet redden.''
ij was naar eigen zeg
gen kapot en ge
sloopt. Eind septem
ber kreeg Maarten
Landegent van de
LUX Boardshop te horen dat hij
zijn pand aan de Lange Vorststraat
moest verlaten. En snel ook. De ei
genaar liet het pand veilen. 'Kan
dat zomaar?', zou je denken. Ja,
dus. ,,Ik zat er met een soort pop
up-contract'', vertelt de Goese on
dernemer. ,,Ik had geen poot om
op te staan.'' Een hectische peri
ode volgde. Landegent vond maar
geen ander winkelpand. ,,Alle ei
genaren vroegen drie maanden
borg en twee maanden huur voor
uit'', blikt hij terug. ,,Maar ik
kwam net uit anderhalfjaar pan-
demie. Hoe dan?''
Fijnste plek
Qua huisvesting kwam het uitein
delijk op z'n pootjes terecht. Aan
de Ganzepoortstraat vond Lande
gent een pand, waarvan de eige
naar hem gunstiger gezind was.
,,Eigenlijk is het mijn fijnste plek
tot nu toe'', zegt de ondernemer,
die in 2016 begon aan de Grote
Kade.
In zijn nieuwe winkelpand ging
hij ook elpees verkopen. Gewoon,
om eens te kijken of er een markt
voor was. Het was een schot in de
roos. Wat begon met twee bakken
met wat vinyl erin, is uitgegroeid
tot een hele hoek vol grammo
foonplaten ,,Het is echt een gemis,
een goede platenzaak in Goes'',
analyseert Landegent het succes.
Hij zegt dat het vinyl hem de win
ter door heeft geholpen. ,,Ik heb
een fantastische muziekliefhebber
als leverancier, iemand die vinyl
ademt. Als ik iets niet hier heb
staan, heeft hij het vaak wel. Ie
mand vroeg een keer naar Never
mind the bollocks van de Sex Pis
tols. Dan stuur ik even een appje.
'Theo, heb je die?' En ja, hoor. Hij
had er twee liggen.''
Ondanks het succes van zijn pla-
tenafdeling blijven kleding, schoe
nen, skateboards en steppen de
core business voor LUX. Maar daar
wringt de schoen. Landegent staat
er na twee jaar corona, een periode
zonder winkelpand en problemen
met de bank (een paar jaar gele
den) financieel niet dermate goed
voor dat hij een nieuwe collectie
kan bestellen. En dat is volgens
hem de dood in de pot voor een
winkel als de zijne. ,,Je doet be
paald niet aan klantenbinding als
mensen in je winkel komen en bij
alles denken: 'dit ken ik al'. Ik heb
nu een financiële boost nodig om
een goede doorstart te kunnen
Ook voorde
Bevelandse jongeren
die in mijn winkel
komen, wil ik
doorgaan
maken.'' Om die reden heeft de
winkelier, die in 2018 nog werd ge
kozen tot de Goese winkelheld,
een opmerkelijke stap gezet:
een crowdfunding waarmee hij
50.000 euro hoopt op te halen.
Mensen die geld doneren, kunnen
dat doen in de vorm van een le
ning (met 4 procent rente) of een
'gift'. Wie voor dat laatste kiest,
houdt daar overigens iets aan
over: Afhankelijk van de hoogte
van het bedrag varieert dat tussen
een korting van 10 procent voor
een jaar lang tot een levenslange
korting van datzelfde percentage.
,,En iedereen wordt vereeuwigd in
mijn winkel door een plankje met
zijn of haar naam erop'', zegt Lan-
degent.
Behalve een winkel is LUX ook
een soort ontmoetingsplek voor
de Bevelandse skatejeugd. ,,Bij
slecht weer, hangen ze vaak hier'',
vertelt de Goese middenstander.
,,Ze weten dat ze altijd een colaatje
kunnen pakken en soms halen ze
bijvoorbeeld een broodje bij de
Kippie. Een keer stond zo'n gast
z'n broodje buiten op te eten. Ik
maande hem naar binnen te ko
men. 'Mag dat dan?', vroeg hij. 'Zo
lang je er niet mee gaat zwaaien en
het aan de kleding smeert, mag dat
gewoon, hoor', zei ik. Het komt
ook voor dat ze hier binnen trucjes
staan te oefenen. En soms willen
ze gewoon hun verhaal kwijt. Het
kan allemaal. Ook voor deze jon
geren wil ik doorgaan.''
De doorgaande wegen door en net
buiten het dorpje in de Zak van
Zuid-Beveland zijn overwegend
kaarsrecht. En dat nodigt uit tot
hardrijden, zegt dorpsraadvoorzit
ter Ed Verdam. ,,In het dorp mag je
30. Nou, als je ziet hoe hard ze soms
binnen komen rijden..." En er
wordt letterlijk nóóit gecontro
leerd, constateert Verdam. ,,We
hebben het opgezocht. Er zijn de af
gelopen dertig jaar nul boetes uit
gedeeld." In het dorpje is het druk
ker dan buitenstaanders soms den
ken. Net buiten het dorp ligt im
mers camping Schelde-oord. ,,Daar
zitten in het zomerseizoen 3000
toeristen, en ik schat dat 40 procent
de fiets meeneemt. Die mensen
fietsen hier dus door het dorp. En
dan komen die auto's daar aanra-
cen... je houdt je hart vast."
Overigens heeft Verdam niet de
indruk dat de toeristen de hardrij
ders zijn. ,,Die zijn hier lekker op
vakantie en doen rustig aan. Het
zijn volgens mij voornamelijk men-
sen uit de streek, óók uit ons eigen
dorp." In Baarland is sinds een
poosje een 'werkgroep verkeer' ac
tief. Die benaderde de afgelopen
tijd onder meer de gemeente Bor-
sele, waterschap en politie, maar
zonder resultaat. ,,Er wordt gezegd
dat er een capaciteitsprobleem is,
en dat er toch geen ongelukken ge
beuren. Dat is bijzonder frustre
rend", zegt Verdam. „Vandaar die
open brief aan de politie." Die is
rechtstreeks gericht aan districts-
chefJoost Manusama. De dorpsraad
vraagt hem om controles. ,,Ons ge
duld is op", staat in de brief.
- Martijn de Koning
In het provinciehuis in Middel
burg wordt de laatste hand aan het
projectplan gelegd. Volgens gede
puteerde Harry van der Maas is de
verwachting dat dit, net als een
schatting van de kosten, voor de
zomer aan Provinciale Staten
wordt voorgelegd. Dat betekent
niet dat er dan meteen begonnen
wordt met de aanpak van de
Zanddijk: ook belanghebbenden
mogen hun zegje nog doen. En dat
kan leiden tot aanpassingen. Dui
delijk is dat de 'dubbele turboro
tonde' bij de Nishoek vervalt. De
bestaande rotonde wordt wel aan
gepakt. Van der Maas: ,,Op basis
van de laatste verkeersprognose is
het plan om de veiligheid er te
verbeteren door het aanleggen
van twee fietstunnels. Samen met
de aanpassingen aan afrit 33, het
aanleggen van de 'bypass', de
nieuwe slimme verkeerslichten
en aanpassingen aan de fietspa
den ontstaat een veilige afhande
ling van het verkeer waardoor
zo'n turborotonde niet nodig is."
BE WOENSDAG 13 APRIL 2022
'Nu nog een financiële boost'
Maarten Landegent in zijn LUX Boardshop aan de Ganzepoortstraat in Goes. foto marcelle davidse
Rob Paardekam
Goes
- Maarten Landegent, LUX
Boardshop
H
BAARLAND
Er moet nu écht eens wat ge
beuren aan de hardrijders in
Baarland. Het dorpsraadbestuur
vraagt in een open brief aan de
politie om controles en handha
ving.
YERSEKE
Nog voor de zomer moet dui
delijk zijn hoe de verbreding
van de Zanddijk er uit gaat zien
en hoeveel het hele plan naar
schatting kost.