In Baarland rijden veel mensen te hard, maar boetes worden er nooit uitgedeeld Zanddijk: nog vóór de zomer meer duidelijk over de aanpak 7 Maarten werd uit zijn winkelpand geschopt, maar vond nieuw onderdak Drie dagen kreeg hij om zijn winkelpand in de Goese binnenstad te verlaten. Maarten Landegent van skatewinkel LUX zat met de handen in het haar. Hij heeft ondertussen een nieuw pand. „Maar zonder hulp ga ik het niet redden.'' ij was naar eigen zeg gen kapot en ge sloopt. Eind septem ber kreeg Maarten Landegent van de LUX Boardshop te horen dat hij zijn pand aan de Lange Vorststraat moest verlaten. En snel ook. De ei genaar liet het pand veilen. 'Kan dat zomaar?', zou je denken. Ja, dus. ,,Ik zat er met een soort pop up-contract'', vertelt de Goese on dernemer. ,,Ik had geen poot om op te staan.'' Een hectische peri ode volgde. Landegent vond maar geen ander winkelpand. ,,Alle ei genaren vroegen drie maanden borg en twee maanden huur voor uit'', blikt hij terug. ,,Maar ik kwam net uit anderhalfjaar pan- demie. Hoe dan?'' Fijnste plek Qua huisvesting kwam het uitein delijk op z'n pootjes terecht. Aan de Ganzepoortstraat vond Lande gent een pand, waarvan de eige naar hem gunstiger gezind was. ,,Eigenlijk is het mijn fijnste plek tot nu toe'', zegt de ondernemer, die in 2016 begon aan de Grote Kade. In zijn nieuwe winkelpand ging hij ook elpees verkopen. Gewoon, om eens te kijken of er een markt voor was. Het was een schot in de roos. Wat begon met twee bakken met wat vinyl erin, is uitgegroeid tot een hele hoek vol grammo foonplaten ,,Het is echt een gemis, een goede platenzaak in Goes'', analyseert Landegent het succes. Hij zegt dat het vinyl hem de win ter door heeft geholpen. ,,Ik heb een fantastische muziekliefhebber als leverancier, iemand die vinyl ademt. Als ik iets niet hier heb staan, heeft hij het vaak wel. Ie mand vroeg een keer naar Never mind the bollocks van de Sex Pis tols. Dan stuur ik even een appje. 'Theo, heb je die?' En ja, hoor. Hij had er twee liggen.'' Ondanks het succes van zijn pla- tenafdeling blijven kleding, schoe nen, skateboards en steppen de core business voor LUX. Maar daar wringt de schoen. Landegent staat er na twee jaar corona, een periode zonder winkelpand en problemen met de bank (een paar jaar gele den) financieel niet dermate goed voor dat hij een nieuwe collectie kan bestellen. En dat is volgens hem de dood in de pot voor een winkel als de zijne. ,,Je doet be paald niet aan klantenbinding als mensen in je winkel komen en bij alles denken: 'dit ken ik al'. Ik heb nu een financiële boost nodig om een goede doorstart te kunnen Ook voorde Bevelandse jongeren die in mijn winkel komen, wil ik doorgaan maken.'' Om die reden heeft de winkelier, die in 2018 nog werd ge kozen tot de Goese winkelheld, een opmerkelijke stap gezet: een crowdfunding waarmee hij 50.000 euro hoopt op te halen. Mensen die geld doneren, kunnen dat doen in de vorm van een le ning (met 4 procent rente) of een 'gift'. Wie voor dat laatste kiest, houdt daar overigens iets aan over: Afhankelijk van de hoogte van het bedrag varieert dat tussen een korting van 10 procent voor een jaar lang tot een levenslange korting van datzelfde percentage. ,,En iedereen wordt vereeuwigd in mijn winkel door een plankje met zijn of haar naam erop'', zegt Lan- degent. Behalve een winkel is LUX ook een soort ontmoetingsplek voor de Bevelandse skatejeugd. ,,Bij slecht weer, hangen ze vaak hier'', vertelt de Goese middenstander. ,,Ze weten dat ze altijd een colaatje kunnen pakken en soms halen ze bijvoorbeeld een broodje bij de Kippie. Een keer stond zo'n gast z'n broodje buiten op te eten. Ik maande hem naar binnen te ko men. 'Mag dat dan?', vroeg hij. 'Zo lang je er niet mee gaat zwaaien en het aan de kleding smeert, mag dat gewoon, hoor', zei ik. Het komt ook voor dat ze hier binnen trucjes staan te oefenen. En soms willen ze gewoon hun verhaal kwijt. Het kan allemaal. Ook voor deze jon geren wil ik doorgaan.'' De doorgaande wegen door en net buiten het dorpje in de Zak van Zuid-Beveland zijn overwegend kaarsrecht. En dat nodigt uit tot hardrijden, zegt dorpsraadvoorzit ter Ed Verdam. ,,In het dorp mag je 30. Nou, als je ziet hoe hard ze soms binnen komen rijden..." En er wordt letterlijk nóóit gecontro leerd, constateert Verdam. ,,We hebben het opgezocht. Er zijn de af gelopen dertig jaar nul boetes uit gedeeld." In het dorpje is het druk ker dan buitenstaanders soms den ken. Net buiten het dorp ligt im mers camping Schelde-oord. ,,Daar zitten in het zomerseizoen 3000 toeristen, en ik schat dat 40 procent de fiets meeneemt. Die mensen fietsen hier dus door het dorp. En dan komen die auto's daar aanra- cen... je houdt je hart vast." Overigens heeft Verdam niet de indruk dat de toeristen de hardrij ders zijn. ,,Die zijn hier lekker op vakantie en doen rustig aan. Het zijn volgens mij voornamelijk men- sen uit de streek, óók uit ons eigen dorp." In Baarland is sinds een poosje een 'werkgroep verkeer' ac tief. Die benaderde de afgelopen tijd onder meer de gemeente Bor- sele, waterschap en politie, maar zonder resultaat. ,,Er wordt gezegd dat er een capaciteitsprobleem is, en dat er toch geen ongelukken ge beuren. Dat is bijzonder frustre rend", zegt Verdam. „Vandaar die open brief aan de politie." Die is rechtstreeks gericht aan districts- chefJoost Manusama. De dorpsraad vraagt hem om controles. ,,Ons ge duld is op", staat in de brief. - Martijn de Koning In het provinciehuis in Middel burg wordt de laatste hand aan het projectplan gelegd. Volgens gede puteerde Harry van der Maas is de verwachting dat dit, net als een schatting van de kosten, voor de zomer aan Provinciale Staten wordt voorgelegd. Dat betekent niet dat er dan meteen begonnen wordt met de aanpak van de Zanddijk: ook belanghebbenden mogen hun zegje nog doen. En dat kan leiden tot aanpassingen. Dui delijk is dat de 'dubbele turboro tonde' bij de Nishoek vervalt. De bestaande rotonde wordt wel aan gepakt. Van der Maas: ,,Op basis van de laatste verkeersprognose is het plan om de veiligheid er te verbeteren door het aanleggen van twee fietstunnels. Samen met de aanpassingen aan afrit 33, het aanleggen van de 'bypass', de nieuwe slimme verkeerslichten en aanpassingen aan de fietspa den ontstaat een veilige afhande ling van het verkeer waardoor zo'n turborotonde niet nodig is." BE WOENSDAG 13 APRIL 2022 'Nu nog een financiële boost' Maarten Landegent in zijn LUX Boardshop aan de Ganzepoortstraat in Goes. foto marcelle davidse Rob Paardekam Goes - Maarten Landegent, LUX Boardshop H BAARLAND Er moet nu écht eens wat ge beuren aan de hardrijders in Baarland. Het dorpsraadbestuur vraagt in een open brief aan de politie om controles en handha ving. YERSEKE Nog voor de zomer moet dui delijk zijn hoe de verbreding van de Zanddijk er uit gaat zien en hoeveel het hele plan naar schatting kost.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 68