k%tèstifo3J Wat is er aan de hand binnen de PvdA? Ysanne, moeder van neergestoken Tim: 'Ons leven is kapotgemaakt JOL Liters getest Vandaag bij deze krant c Verplichting kan levens sparen Walcheren Lilianne Ploumen werd nooit de gedroomde partijleider De invoering van een helmplicht voor de fiets is de snelste en verreweg goed koopste manier om het aantal verkeersdoden fors te verlagen. Dat stelt de belang rijkste adviseur van het kabinet op het gebied van verkeersveiligheid. Als alle fietsers een helm dragen, scheelt dat tachtig fietsdoden per jaar, aldus directeur Martin Da- men van het Instituut voor We tenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid (SWOV) in een interview met deze krant. ,,Vanaf hun 55ste jaar worden mensen slechter in hun balans. Dan moet je als fietser niet te lang meer wachten met een helm. Vanaf je 60ste een helm op de fiets? Ik zeg doen!'' Uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar 582 ver keersdoden waren te betreuren. Dat zijn er 28 minder dan in 2020. Het grootste deel van de verkeers doden viel onder fietsers. Neder land telde 207 fietsdoden in 2021 tegen 175 inzittenden van perso nenauto's. Kwetsbaar Wat opvalt, is dat de kans om door een auto-ongeval om het leven te komen sinds de eeuwwisseling spectaculair is gedaald met bijna 70 procent. In 2000 verongelukten nog 543 automobilisten en passa giers in het verkeer. Auto's wor den steeds veiliger. Het aantal om gekomen fietsers daalde in de- zelfde periode aanzienlijk minder. Van 233 naar 207, een afname van 11 procent. ,,Fietsers blijven zeer kwetsbaar'', constateert Damen. Het aantal omgekomen e-bikers stijgt bovendien, vorig jaar waren dat er tachtig. Bij verkeersongevallen gaat het meestal om ouderen: de helft van het aantal dodelijke slachtoffers is ouder dan 60 jaar. Onder fietsdo- den is zelfs driekwart 60-plus. Ouderen blijven weliswaar langer vitaal dankzij de opmars van de elektrische fiets, maar komen er ook vaker door ten val. ,,De elek trische fiets hoeft niet veel gevaar lijker te zijn, maar als er iets ge- Als er iets gebeurt met de elektrische fiets is het letsel ernstiger beurt is het letsel ernstiger'', aldus Damen. Vergeleken met andere landen is het Nederlandse volk volgens hem behoorlijk hardleers als het gaat om het al dan niet dragen van een fietshelm. ,,Je haar gaat er slecht van zitten'', zegt hij spot tend. ,,Aan de andere kant: in Ne derland gebeuren ook weer niet zoveel ongelukken dat je overal om je heen dodelijke fietsonge- vallen ziet gebeuren.'' De SWOV-directeur verwacht dat het kabinet eerst zal willen kijken naar het vrijwillig stimule ren van de helm. Nieuwsmedia E NVVOOfJ-W F RKFIE TSEN. SPFF n per, e. I Nederlandmassaal I 'Eenli... I opdelie's.'He'ane I SSSfeeb 2e»u^d.imte gevolgen van dien J lebe^nnt^L SSS",, C P3 fJem hartjes fn en kusjes uit FOTO LEX DE MEESTER 'Minder fietsdoden door helm' David Bremmer Den Haag - Martin Damen, SWOV C P7 woensdag 13 april 2022 15°c Weeroverzicht lange termijn: C P16 pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 264 PZC is onderdeel van: Prijs €3,10 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/ bezorging I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 1