k%tèstifo3J
Wat is er aan de hand
binnen de PvdA?
Ysanne, moeder
van neergestoken
Tim: 'Ons leven is
kapotgemaakt
JOL
Liters getest
Vandaag bij deze krant
c Verplichting kan levens sparen
Walcheren
Lilianne Ploumen
werd nooit
de gedroomde
partijleider
De invoering van een
helmplicht voor de fiets is de
snelste en verreweg goed
koopste manier om het aantal
verkeersdoden fors te
verlagen. Dat stelt de belang
rijkste adviseur van het
kabinet op het gebied van
verkeersveiligheid.
Als alle fietsers een helm dragen,
scheelt dat tachtig fietsdoden per
jaar, aldus directeur Martin Da-
men van het Instituut voor We
tenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid (SWOV) in een
interview met deze krant. ,,Vanaf
hun 55ste jaar worden mensen
slechter in hun balans. Dan moet
je als fietser niet te lang meer
wachten met een helm. Vanaf je
60ste een helm op de fiets? Ik zeg
doen!''
Uit de nieuwste cijfers van het
Centraal Bureau voor Statistiek
(CBS) blijkt dat vorig jaar 582 ver
keersdoden waren te betreuren.
Dat zijn er 28 minder dan in 2020.
Het grootste deel van de verkeers
doden viel onder fietsers. Neder
land telde 207 fietsdoden in 2021
tegen 175 inzittenden van perso
nenauto's.
Kwetsbaar
Wat opvalt, is dat de kans om door
een auto-ongeval om het leven te
komen sinds de eeuwwisseling
spectaculair is gedaald met bijna
70 procent. In 2000 verongelukten
nog 543 automobilisten en passa
giers in het verkeer. Auto's wor
den steeds veiliger. Het aantal om
gekomen fietsers daalde in de-
zelfde periode aanzienlijk minder.
Van 233 naar 207, een afname van
11 procent. ,,Fietsers blijven zeer
kwetsbaar'', constateert Damen.
Het aantal omgekomen e-bikers
stijgt bovendien, vorig jaar waren
dat er tachtig.
Bij verkeersongevallen gaat het
meestal om ouderen: de helft van
het aantal dodelijke slachtoffers is
ouder dan 60 jaar. Onder fietsdo-
den is zelfs driekwart 60-plus.
Ouderen blijven weliswaar langer
vitaal dankzij de opmars van de
elektrische fiets, maar komen er
ook vaker door ten val. ,,De elek
trische fiets hoeft niet veel gevaar
lijker te zijn, maar als er iets ge-
Als er iets gebeurt
met de elektrische
fiets is het letsel
ernstiger
beurt is het letsel ernstiger'', aldus
Damen.
Vergeleken met andere landen
is het Nederlandse volk volgens
hem behoorlijk hardleers als het
gaat om het al dan niet dragen van
een fietshelm. ,,Je haar gaat er
slecht van zitten'', zegt hij spot
tend. ,,Aan de andere kant: in Ne
derland gebeuren ook weer niet
zoveel ongelukken dat je overal
om je heen dodelijke fietsonge-
vallen ziet gebeuren.''
De SWOV-directeur verwacht
dat het kabinet eerst zal willen
kijken naar het vrijwillig stimule
ren van de helm.
Nieuwsmedia
E NVVOOfJ-W F RKFIE TSEN. SPFF n per, e.
I Nederlandmassaal I 'Eenli... I
opdelie's.'He'ane I SSSfeeb 2e»u^d.imte
gevolgen van dien J lebe^nnt^L SSS",,
C P3
fJem hartjes fn
en kusjes uit
FOTO LEX DE MEESTER
'Minder
fietsdoden
door helm'
David Bremmer
Den Haag
- Martin Damen, SWOV
C P7
woensdag 13 april 2022
15°c
Weeroverzicht
lange termijn:
C P16
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 264
PZC is onderdeel van:
Prijs €3,10
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/
bezorging
I