'Wat ik interessant vind, is de vraag durven stellen die de diepte aanboort' 'Kijk zegt ze, en zoekt naar een afoeelding in haar tele foon. 'Hier kwam ik de berg af.' Op de foto: Wende Snijders, de armen en het hoofd in extase omhoog gericht, zonnestralen op haar gezicht, een helling afdalend over een geitenpad. Gelouterd. Drie dagen en drie nachten bracht de zangeres door op een berg in het zuiden van Frankrijk, in haar eentje, met slechts een jerrycan water, een slaapzak, pen en papier. Een vision quest, een oud Indiaans ritueel waarbij je de natuur intrekt om tot inzichten te komen. 'Er was een afgebakende cirkel van stenen en takken, een rivier glinsterde beneden in het dal, wat bomen en rotsen. Ik zat daar al die uren de natuur in de ogen te kijken. Wat zij mij liet zien, is wat gulheid is, en chaos, en schoonheid. De vergan kelijkheid, de vruchtbaarheid, het leven en de dood naast elkaar. In die stilte viel alle ruis weg, waardoor ik kon nadenken over mijn eigen schaduwkanten, mijn verlangens, dromen, de relatie met mijn moeder, mijn bloed lijnen, mijn vader, mijn geliefde.' Ze kwam de berg af en al haar zintuigen stonden helemaal open. 'Ik had geen beschermlaag meer. Ik kon volledig zijn wie ik ben, niet beoordeeld of veroordeeld door de stemmen in mijn hoofd. Dat was allemaal weggevallen en daar was openheid voor in de plaats gekomen, en kalmte en kwetsbaar heid en zachtheid.' Haar blik dwarrelt omhoog. Nadenkend: 'Toen reisde ik door naar Manchester, waar mijn lief Wouter bij een theaterfestival was. Ik moest me meteen weer verhouden tot mensen, de metro, iedereen had haast, drukte. Ik vond het prachtig want ik hou van het leven en ik hou van de stad, maar ik voelde hoe ik mijn verdedigingsmechanisme opwierp, door champagne te drinken en taart te eten, om een soort fort om me heen te bouwen. Om alles maar niet zo hard binnen te laten komen, om eerst weer te wennen aan mensen om mij heen. Om iets minder een open zenuw te zijn.' EEN GESPREK MET WENDE is gepassioneerd en bezield - net als haar optredens. Achterover leunen en voor de vuist weg babbelen is er niet bij. 'Was jij altijd al iemand die vragen stelt?' klinkt het na het eerste handenschudden nieuwsgierig. 'Vragen kunnen magische sleu tels zijn, vind je niet? Dat iemand denkt: o, zo heb ik er nog niet over nagedacht! Wat ik interessant vind, is de vraag durven stellen die de diepte aanboort, die oncomfortabel is of complex. En de bereidheid van de ander er antwoord op te geven. Die dans met elkaar, die op een of andere manier verbinding geeft, of inzicht, of meer compassie... Zullen we koffie bestellen?' AANLEIDING VOOR HET INTERVIEW is De Wil dernis, de muziekvoorstelling waarmee ze de komende maanden optreedt in het hele land. Ook dit project is weer in your face, een con frontatie met het innerlijk, een reis door de ziel. De sessie op de berg in Frankrijk gaf de kickstart aan dit project, zegt ze. 'Ik moest in mijn hoofd ruimte scheppen voor iets nieuws. Ik had in 2017 Mens gemaakt, waarin alle dingen samenkwamen waar ik al heel lang naar aan het zoeken was. Het theatrale, pop, elektronica, vertellen, de literatuur. Dat moest ik loslaten. Een andere reden waarom ik in 2019 die vision quest ging doen, was dat ik veertig was gewor den, een rite de passage hè; ik vond het mooi dat moment te markeren. Ik doe dit nu twintig jaar, en elke keer denk ik: wat sta ik daar nu te doen? Wat heb ik door te geven? En dat is op je veertigste heel iets anders dan op je 25ste.' Toen waren het de Franse chansons waarmee ze furore maakte, en in de vijftien jaar die volgden onder zocht ze het muzikale spectrum minutieus. 'Ik vind ouder worden fantastisch. De diepte die je krijgt vind ik heerlijk. Net als de gulheid, waardoor je veel makkelijker con nectie kan maken zonder dat je bang bent dat je uitgelachen wordt of dat je niet in het beeld past.' Je verliest een hoop angst en onzekerheid. 'Niks menselijks is mij vreemd en 14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 94