5
De helden in de
bus raken
vermoeid. Er
wordt vooral
gezwegen
18.49 uur. Zo'n 150 kilometer van
de Duitse grens met Polen rijden
we door de tolpoortjes bij Do-
piewo. De tolwegen zijn zo
schoon dat ze wel gestofzuigd lij
ken, aan weerszijden benemen al
even vlekkeloze geluidsschermen
je het zicht op lege akkers, den
nen- en berkenbossen. Hier en
daar een boerderij. Het weer is
prima. Het hotel in Lodz halen we
niet meer - vanwege de file. Dan
maar overnachten in Poznan.
20.00 uur. Diner in hotel NH
Poznan. Het hotel blijkt een vol
treffer met een fantastische kok,
die perfect spruitjes kookt. Bij het
barretje, waar een al even perfecte
wijn geserveerd wordt, staat de
televisie aan. Nieuws uit Oekra-
ine: doodgeschoten burgers, mar
telingen, afgesneden tongen, ver
krachtingen, ontploft wapentuig
en de schade die het heeft aange
richt. Dan vergaat je de eetlust
wel.
DAG 2: POZNAN - LUBLIN -
POZNAN (930 KM)
REISTIJD: TWAALF UUR
06.00 Overweldigend ontbijt
buffet, dat de burger moed geeft.
En direct weer door. Van Poznan
zien we vooral opgebroken straten
met eromheen indrukwekkende
gebouwen en monumenten van
Oost-Europese afmetingen. De
sympathie voor het buurland is
overduidelijk. Blauw-gele vlaggen
sieren overheidsgebouwen. Al
snel rijden we weer tussen de ge
luidsschermen. Zo nu en dan bie
den die een doorkijkje naar het
achterland: sneeuw tussen de
dennen, alweer bijna gesmolten.
Boven de snelweg bij Lublin
hangt een informatiebord met
'Help For Ukraine', en een tele
foonnummer erbij. Lublin zelf
krijgen we niet te zien, de loods
van Help For Ukraine ligt net bui
ten het centrum op een soort be
drijventerrein. In een vloeiende
beweging rijden we van de weg
de enorme loods in. We zijn er!
14.00 uur. Marina Imas uit
Odessa is één van de circa twintig
vrijwilligers - het merendeel zelf
vluchteling - die hier elke dag
aanwezig zijn. Een hoek van de
immens grote loods is 'ingericht'
als kantine. Hier staat koffie,
broodjes en soep en een kachel
die warmte verspreidt. Marina
Imas wijst op haar trainingspak.
,,Dit had ik ook aan toen ik twee
weken terug op de vlucht sloeg.
Het was zes uur 's ochtends. Ik
had de hele nacht op bed gezeten,
klaarwakker, en kon maar niet be
sluiten of ik weg zou gaan of blij
ven. Maar mijn man zei: je móet.
In mijn koffertje heb ik een
tweede trainingspak gestopt. Ver
der had ik bijna niets bij me. Ja,
mijn haarverf, omdat ik doodsbe
nauwd was dat ik dit merk niet
zou kunnen kopen."
Nooit had ze gedacht dat het le
ven er zó uit zou kunnen zien, te
ruggebracht tot de essentie: vei
ligheid, eten, een dak boven je
hoofd. ,,Mijn leven draaide om
schoonheid, kunst, elegantie. Ik
ben danslerares. Ik had een eigen
dansschool. Al mijn leerlingen
zijn gevlucht. Zelfs al zouden ze
terugkeren: de hele economie is
stuk, mensen kunnen geen dans
les betalen. Mijn man is arts, hij
leidt een kliniek in Odessa waar
zo'n tweehonderd patiënten za
ten toen de oorlog uitbrak. De
overheid keerde geen vergoedin
gen meer uit, maar die mensen
moesten wel voedsel en medicij
nen krijgen. Velen konden niet
naar hun huis terug omdat ze nog
niet goed genoeg waren of omdat
het onveilig was. Hij kon niet an
ders dan hun behandeling, het
voedsel, gas en elektra uit eigen
zak doorbetalen."
NO MORE CLOTHES PLEASE,
staat op de website helpukraine.
center te lezen. Alsjeblieft geen
zakken met kleding meer dus,
tenzij thermo-ondergoed voor
soldaten of zo. Help For Ukraine is
opgericht door de 39-jarige Oek
raïense zakenman Andrey Stav-
nitser, vertelt Marina Imas, terwijl
vrijwilligers razendsnel het busje
uit Zeeland leeghalen, de dozen
en rolstoelen op pallets laden en
in krimpfolie wikkelen. Stavnitser
heeft ervaring met logistieke ope
raties en schoot eerder bij de Co-
vid-crisis ook te hulp. En inder
daad: alles gaat hier gesmeerd.
De Zeeuwse pallet is alweer
verdwenen: mee met één van de
twintig vrachtwagens die elke
dag van hieruit naar het postkan
toor in Lviv in Oekraïne gaan. Van
daaruit gaan de hulpgoederen alle
kanten uit, al naar gelang de be
hoeften, onder supervisie van de
Oekraïense post, die samenwerkt
met Defensie en medische orga
nisaties, verklaart Marina. ,,Soms
krijgen we speciale verzoeken, zo-
als nu uit Zeeland. Dan gaat een
bepaalde zending naar een speci
fiek adres." Met een beetje geluk
is de hele boel over vier dagen in
Mykolajiv.
14.45 uur. Nog geen uur nadat
we de loods inreden, zijn we al
weer op de terugweg naar Pozna.
De bus rijdt lekker, zo leeg. ,,En
nu maar hopen dat we op de te
rugweg geen file krijgen", ver
zucht Scholte. Op de heenweg
heeft Ruedisueli - groot liefheb
ber van karaoke - de gang er nog
in weten te houden met gloed
volle vertolkingen van evergreens
en levensliederen ('oh Johnny,
zing een liedje voor mij alleen...')
maar nu raken de helden ver
moeid en wordt er vooral gezwe
gen. Lodewijk zet z'n koptelefoon
op en sluit zijn ogen. Even bijko
men met pianist Ron Adelaar.
DAG 3: POZNAN-VLISSINGEN
(1014 KILOMETER)
REISTIJD: TWAALF UUR
8.30 uur, HN Hotel, Poznan. ,,Als
een blok geslapen", recenseert
Ruedisueli de nacht. Taak vol
bracht, paard ruikt de stal. 'We
komen naar huis, schatje', meldt
Ruedisueli telefonisch. Ook
Scholte wil zijn Jacqueline weer
zien. Nog 1000 kilometer. Maar
hopen dat er geen files staan.
Duitsland
Slowakije
Hongarije
Polen
Tsjechië
GO ZATERDAG 9 APRIL 2022
3BBSSI
Op pzc.nl vindt u
een video en podcast
over het hulptrans
port naar de grens
met Oekraïne.
Marina Imas
vluchtte zelf uit
Odessa en is nu ie
dere dag te vinden
in het distributie
centrum voor hulp
goederen in het
Poolse Lublin in de
buurt van de
Pools-Oekraïense
grens. ,,Ik had nooit
gedacht dat mijn le
ven nog eens terug
gebracht zou wor
den tot de essentie:
veiligheid, eten, een
dak boven je
hoofd.'' foto's
ONDINE VAN DER VLEUTEN
De drie etappes in
beeld. Vanuit Lublin
worden de hulp
goederen verspreid
over Oekraïne. De
inhoud van de bus
van Gerard Ruedi-
sueli wordt vanuit
Lublin naar My-
kolajiv in het zuiden
van Oekraïne ge
bracht.
bettér
LATTE
Lublin
Poznan
Vllssingen
Dag1
Vlissingen-Venlo-Dusseldorf-Hannover-
Frankfurt Oder-Poznan (1014 km)
Dag 2
Poznan - Lublin - Poznan (930 km)
Dag 3
Poznan-Frankf urt Oder-Hannover-
Dusseldorf-Venlo-Vlissingen (1014 km)