5 De helden in de bus raken vermoeid. Er wordt vooral gezwegen 18.49 uur. Zo'n 150 kilometer van de Duitse grens met Polen rijden we door de tolpoortjes bij Do- piewo. De tolwegen zijn zo schoon dat ze wel gestofzuigd lij ken, aan weerszijden benemen al even vlekkeloze geluidsschermen je het zicht op lege akkers, den nen- en berkenbossen. Hier en daar een boerderij. Het weer is prima. Het hotel in Lodz halen we niet meer - vanwege de file. Dan maar overnachten in Poznan. 20.00 uur. Diner in hotel NH Poznan. Het hotel blijkt een vol treffer met een fantastische kok, die perfect spruitjes kookt. Bij het barretje, waar een al even perfecte wijn geserveerd wordt, staat de televisie aan. Nieuws uit Oekra- ine: doodgeschoten burgers, mar telingen, afgesneden tongen, ver krachtingen, ontploft wapentuig en de schade die het heeft aange richt. Dan vergaat je de eetlust wel. DAG 2: POZNAN - LUBLIN - POZNAN (930 KM) REISTIJD: TWAALF UUR 06.00 Overweldigend ontbijt buffet, dat de burger moed geeft. En direct weer door. Van Poznan zien we vooral opgebroken straten met eromheen indrukwekkende gebouwen en monumenten van Oost-Europese afmetingen. De sympathie voor het buurland is overduidelijk. Blauw-gele vlaggen sieren overheidsgebouwen. Al snel rijden we weer tussen de ge luidsschermen. Zo nu en dan bie den die een doorkijkje naar het achterland: sneeuw tussen de dennen, alweer bijna gesmolten. Boven de snelweg bij Lublin hangt een informatiebord met 'Help For Ukraine', en een tele foonnummer erbij. Lublin zelf krijgen we niet te zien, de loods van Help For Ukraine ligt net bui ten het centrum op een soort be drijventerrein. In een vloeiende beweging rijden we van de weg de enorme loods in. We zijn er! 14.00 uur. Marina Imas uit Odessa is één van de circa twintig vrijwilligers - het merendeel zelf vluchteling - die hier elke dag aanwezig zijn. Een hoek van de immens grote loods is 'ingericht' als kantine. Hier staat koffie, broodjes en soep en een kachel die warmte verspreidt. Marina Imas wijst op haar trainingspak. ,,Dit had ik ook aan toen ik twee weken terug op de vlucht sloeg. Het was zes uur 's ochtends. Ik had de hele nacht op bed gezeten, klaarwakker, en kon maar niet be sluiten of ik weg zou gaan of blij ven. Maar mijn man zei: je móet. In mijn koffertje heb ik een tweede trainingspak gestopt. Ver der had ik bijna niets bij me. Ja, mijn haarverf, omdat ik doodsbe nauwd was dat ik dit merk niet zou kunnen kopen." Nooit had ze gedacht dat het le ven er zó uit zou kunnen zien, te ruggebracht tot de essentie: vei ligheid, eten, een dak boven je hoofd. ,,Mijn leven draaide om schoonheid, kunst, elegantie. Ik ben danslerares. Ik had een eigen dansschool. Al mijn leerlingen zijn gevlucht. Zelfs al zouden ze terugkeren: de hele economie is stuk, mensen kunnen geen dans les betalen. Mijn man is arts, hij leidt een kliniek in Odessa waar zo'n tweehonderd patiënten za ten toen de oorlog uitbrak. De overheid keerde geen vergoedin gen meer uit, maar die mensen moesten wel voedsel en medicij nen krijgen. Velen konden niet naar hun huis terug omdat ze nog niet goed genoeg waren of omdat het onveilig was. Hij kon niet an ders dan hun behandeling, het voedsel, gas en elektra uit eigen zak doorbetalen." NO MORE CLOTHES PLEASE, staat op de website helpukraine. center te lezen. Alsjeblieft geen zakken met kleding meer dus, tenzij thermo-ondergoed voor soldaten of zo. Help For Ukraine is opgericht door de 39-jarige Oek raïense zakenman Andrey Stav- nitser, vertelt Marina Imas, terwijl vrijwilligers razendsnel het busje uit Zeeland leeghalen, de dozen en rolstoelen op pallets laden en in krimpfolie wikkelen. Stavnitser heeft ervaring met logistieke ope raties en schoot eerder bij de Co- vid-crisis ook te hulp. En inder daad: alles gaat hier gesmeerd. De Zeeuwse pallet is alweer verdwenen: mee met één van de twintig vrachtwagens die elke dag van hieruit naar het postkan toor in Lviv in Oekraïne gaan. Van daaruit gaan de hulpgoederen alle kanten uit, al naar gelang de be hoeften, onder supervisie van de Oekraïense post, die samenwerkt met Defensie en medische orga nisaties, verklaart Marina. ,,Soms krijgen we speciale verzoeken, zo- als nu uit Zeeland. Dan gaat een bepaalde zending naar een speci fiek adres." Met een beetje geluk is de hele boel over vier dagen in Mykolajiv. 14.45 uur. Nog geen uur nadat we de loods inreden, zijn we al weer op de terugweg naar Pozna. De bus rijdt lekker, zo leeg. ,,En nu maar hopen dat we op de te rugweg geen file krijgen", ver zucht Scholte. Op de heenweg heeft Ruedisueli - groot liefheb ber van karaoke - de gang er nog in weten te houden met gloed volle vertolkingen van evergreens en levensliederen ('oh Johnny, zing een liedje voor mij alleen...') maar nu raken de helden ver moeid en wordt er vooral gezwe gen. Lodewijk zet z'n koptelefoon op en sluit zijn ogen. Even bijko men met pianist Ron Adelaar. DAG 3: POZNAN-VLISSINGEN (1014 KILOMETER) REISTIJD: TWAALF UUR 8.30 uur, HN Hotel, Poznan. ,,Als een blok geslapen", recenseert Ruedisueli de nacht. Taak vol bracht, paard ruikt de stal. 'We komen naar huis, schatje', meldt Ruedisueli telefonisch. Ook Scholte wil zijn Jacqueline weer zien. Nog 1000 kilometer. Maar hopen dat er geen files staan. Duitsland Slowakije Hongarije Polen Tsjechië GO ZATERDAG 9 APRIL 2022 3BBSSI Op pzc.nl vindt u een video en podcast over het hulptrans port naar de grens met Oekraïne. Marina Imas vluchtte zelf uit Odessa en is nu ie dere dag te vinden in het distributie centrum voor hulp goederen in het Poolse Lublin in de buurt van de Pools-Oekraïense grens. ,,Ik had nooit gedacht dat mijn le ven nog eens terug gebracht zou wor den tot de essentie: veiligheid, eten, een dak boven je hoofd.'' foto's ONDINE VAN DER VLEUTEN De drie etappes in beeld. Vanuit Lublin worden de hulp goederen verspreid over Oekraïne. De inhoud van de bus van Gerard Ruedi- sueli wordt vanuit Lublin naar My- kolajiv in het zuiden van Oekraïne ge bracht. bettér LATTE Lublin Poznan Vllssingen Dag1 Vlissingen-Venlo-Dusseldorf-Hannover- Frankfurt Oder-Poznan (1014 km) Dag 2 Poznan - Lublin - Poznan (930 km) Dag 3 Poznan-Frankf urt Oder-Hannover- Dusseldorf-Venlo-Vlissingen (1014 km)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 53