effeweg.nl
17
c Het is een échte Smart, al is-ie enorm vergeleken met de voorgangers
effeweg.nl of bel 08810 30 800 m /gj)
Het Duitse stadsautomerk
Smart - het geesteskind van
Mercedes en horlogemaker
Swatch - begint opnieuw. Het
merk belooft een auto van de
toekomst, wel méér dan twee
keer zo lang als het origineel.
En, made in China.
Smart was ruim twee decennia ge
leden een revolutie. Swatch had de
horloge-industrie opgeschud met
goedkope kleurrijke plastic quartz-
horloges. Dat moest ook met auto's
kunnen.
De Smart - een samentrekking
van Swatch, Mercedes en ART -
was in 1998 de stadsauto die in één
klap de concurrentie hopeloos ver
ouderd deed lijken. Zelfs de
showrooms waren anders dan alle
anderen; hoge verticale tempels
van glas langs de snelwegen waarin
de Smart is tal van kleuren was te
bewonderen. Het merk liet er in
Europa vele tientallen bouwen.
Smart voorzag een nieuwe vorm
van stadsmobiliteit. Mercedes on
derzocht dat er gemiddeld 1,2 men
sen in een auto zaten, dus de origi
nele Smart werd een tweezitter.
Slechts 1,54 meter lang, dan paste
hij mooi dwars in een parkeervak.
Door de korte wielbasis reed de
Smart als een stuiterbal. Je moet er
ook geen lange stukken mee rijden,
stelde Smart, de auto kon op de
trein.
Het Duits-Zwitserse vernuft viel
niet bij iedereen in de smaak. Als je
nu wel met drie in de auto wilde of
flinke boodschappentassen had?
Mercedes begon over de Smart For-
Four, een vierzitter, te denken.
Swatch stapte na zoveel water bij de
wijn uit het consortium.
Het Chinese Geely is de nieuwe
partner van Mercedes. Beide zijn
voor de helft eigenaar van het
nieuwe Smart. Mercedes ontwierp
de Smart #1 (volgens de Duitsers
uit spreken als Smart Hashtag One).
De Chinezen bouwen hem. Geely is
een van de grootste automakers in
China met een miljardenomzet.
Vorig jaar verkocht het bedrijfin ei
gen land 1,3 miljoen auto's. Geely is
ook het bedrijf achter Volvo, Pole
star, Lynk Co, Lotus en dus Smart.
Smart gaat met de #1 dus meedoen
met de grote jongens. Een SUV'tje
van 4,27 meter lang, dus zeker niet
mini.
Revolutionair
De Duitse designers vertelden deze
week bij de presentatie in Berlijn
dat het een échte Smart is, ook al
is-ie enorm vergeleken met de
voorgangers. ,,Zo effectief mogelijk
met ruimte omgaan, dat is de essen
tie van ons merk.'' Doordat de wie
len bijna op de hoeken staan is er
veel binnenruimte. Je zit op alle vijf
de zitplaatsen lekker in de auto - ze
hebben hem maar niet Smart For-
Five genoemd - ook als je 1,90 me
ter bent.
Maar is #1 zo revolutionair als de
oer-Smart? Elektrische auto's wor
den technisch als wasmachines, al
lemaal hetzelfde. Autodesigner
Niels van Roij: ,,Alleen met design
kun je je nog onderscheiden. Niet
op prijs, want er zal altijd een auto
goedkoper zijn. Qua rij-eigen-
schappen gaan elektrische auto's
meer en meer op elkaar lijken. Ie
dereen heeft straks een sterke accu.
Blijft over hoe je interieur en exte
rieur vormgeeft, welk concept er
achter zit. De beleving, daar gaat
het om. Een auto die qua vormge
ving de juiste snaar aanslaat, zal de
strijd winnen.''
De Smart #1 komt met een app
waarmee is in te stellen wie de auto
mag gebruiken. Ideaal voor be
drijfswagenparken. Als hij gekocht
wordt, is het al een deelauto, de
eigenaar bepaalt met zijn telefoon
wie hem mag gebruiken. Openen
en starten gaat met de app. Smart
maakt er mooie sier mee, maar het
is een kopie van het systeem van
Lynk Co, ook van Geely.
Die kleine Smartjes zijn inmid-
Een auto die qua
vormgeving de juiste
snaar aanslaat,
zal de strijd winnen
dels ook elektrisch. Maar bijna nie
mand koopt ze, je kunt er amper
100 km mee rijden en de goedkoop
ste kost 24 mille. Naar verwachting
valt over twee jaar het doek voor de
ukkies. Smart #1 moet dik 400 kilo
meter ver komen met een volle 66
kWh batterij. De motoren leveren
272 pk en er mag zelfs een caravan
van 1600 kilo achter. En hij laadt
binnen een halfuur tot 80 procent
bij de juiste snellader. Kortom, qua
elektrische techniek bij de tijd.
De auto komt volgend voorjaar
op de markt. Prijzen naar verwach
ting vanaf 35 mille. ,,De prijs mag
geen obstakel zijn om een Smart #1
te kopen'', zegt Roland Staehler, ceo
van Smart Nederland. Hij sluit niet
uit dat er nog een #2 en #3 komen.
Bodensee, Schwabische
ALb en Mainau
Rondreis Kroatië
Barcelona All inclusive
en Andorra
Hoogtepunten
van Tirol
Boek zonder aanbetaling
GO ZATERDAG 9 APRIL 2022
Zelfs mini-automaker
Smart gaat voor de SUV
Ton Voermans
Amsterdam
- Niels van Roij,
autodesigner
De nieuwe Smart is met zijn 4,27 meter zeker geen mini, meer een kleine SUV, voorzien van allerlei snufjes. fotossmart
ALL INCLUSIVE EN HALFPENSION
Ontbjjten diner
Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt
Zwitserse Alpen - Glacier
Express en Mont Blanc Express
Ontbijten diner
Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep
All inclusive ontbijt en diner
Vertrek: apr, mei.jun.jul, aug, sep
Ontbijten diner
Vertrek:jun,jul, aug, sep
Ontbjjten diner
Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt
ALLe fouten voorbehouden. ExcLusief reserveringskosten, Calamiteitenfonds, consumentenbijdrage SGR en brandstoftoeslag. *Bekijk de voLLedige voorwaarden opwww.effeweg.nl/garanties.
SCR