effeweg.nl 17 c Het is een échte Smart, al is-ie enorm vergeleken met de voorgangers effeweg.nl of bel 08810 30 800 m /gj) Het Duitse stadsautomerk Smart - het geesteskind van Mercedes en horlogemaker Swatch - begint opnieuw. Het merk belooft een auto van de toekomst, wel méér dan twee keer zo lang als het origineel. En, made in China. Smart was ruim twee decennia ge leden een revolutie. Swatch had de horloge-industrie opgeschud met goedkope kleurrijke plastic quartz- horloges. Dat moest ook met auto's kunnen. De Smart - een samentrekking van Swatch, Mercedes en ART - was in 1998 de stadsauto die in één klap de concurrentie hopeloos ver ouderd deed lijken. Zelfs de showrooms waren anders dan alle anderen; hoge verticale tempels van glas langs de snelwegen waarin de Smart is tal van kleuren was te bewonderen. Het merk liet er in Europa vele tientallen bouwen. Smart voorzag een nieuwe vorm van stadsmobiliteit. Mercedes on derzocht dat er gemiddeld 1,2 men sen in een auto zaten, dus de origi nele Smart werd een tweezitter. Slechts 1,54 meter lang, dan paste hij mooi dwars in een parkeervak. Door de korte wielbasis reed de Smart als een stuiterbal. Je moet er ook geen lange stukken mee rijden, stelde Smart, de auto kon op de trein. Het Duits-Zwitserse vernuft viel niet bij iedereen in de smaak. Als je nu wel met drie in de auto wilde of flinke boodschappentassen had? Mercedes begon over de Smart For- Four, een vierzitter, te denken. Swatch stapte na zoveel water bij de wijn uit het consortium. Het Chinese Geely is de nieuwe partner van Mercedes. Beide zijn voor de helft eigenaar van het nieuwe Smart. Mercedes ontwierp de Smart #1 (volgens de Duitsers uit spreken als Smart Hashtag One). De Chinezen bouwen hem. Geely is een van de grootste automakers in China met een miljardenomzet. Vorig jaar verkocht het bedrijfin ei gen land 1,3 miljoen auto's. Geely is ook het bedrijf achter Volvo, Pole star, Lynk Co, Lotus en dus Smart. Smart gaat met de #1 dus meedoen met de grote jongens. Een SUV'tje van 4,27 meter lang, dus zeker niet mini. Revolutionair De Duitse designers vertelden deze week bij de presentatie in Berlijn dat het een échte Smart is, ook al is-ie enorm vergeleken met de voorgangers. ,,Zo effectief mogelijk met ruimte omgaan, dat is de essen tie van ons merk.'' Doordat de wie len bijna op de hoeken staan is er veel binnenruimte. Je zit op alle vijf de zitplaatsen lekker in de auto - ze hebben hem maar niet Smart For- Five genoemd - ook als je 1,90 me ter bent. Maar is #1 zo revolutionair als de oer-Smart? Elektrische auto's wor den technisch als wasmachines, al lemaal hetzelfde. Autodesigner Niels van Roij: ,,Alleen met design kun je je nog onderscheiden. Niet op prijs, want er zal altijd een auto goedkoper zijn. Qua rij-eigen- schappen gaan elektrische auto's meer en meer op elkaar lijken. Ie dereen heeft straks een sterke accu. Blijft over hoe je interieur en exte rieur vormgeeft, welk concept er achter zit. De beleving, daar gaat het om. Een auto die qua vormge ving de juiste snaar aanslaat, zal de strijd winnen.'' De Smart #1 komt met een app waarmee is in te stellen wie de auto mag gebruiken. Ideaal voor be drijfswagenparken. Als hij gekocht wordt, is het al een deelauto, de eigenaar bepaalt met zijn telefoon wie hem mag gebruiken. Openen en starten gaat met de app. Smart maakt er mooie sier mee, maar het is een kopie van het systeem van Lynk Co, ook van Geely. Die kleine Smartjes zijn inmid- Een auto die qua vormgeving de juiste snaar aanslaat, zal de strijd winnen dels ook elektrisch. Maar bijna nie mand koopt ze, je kunt er amper 100 km mee rijden en de goedkoop ste kost 24 mille. Naar verwachting valt over twee jaar het doek voor de ukkies. Smart #1 moet dik 400 kilo meter ver komen met een volle 66 kWh batterij. De motoren leveren 272 pk en er mag zelfs een caravan van 1600 kilo achter. En hij laadt binnen een halfuur tot 80 procent bij de juiste snellader. Kortom, qua elektrische techniek bij de tijd. De auto komt volgend voorjaar op de markt. Prijzen naar verwach ting vanaf 35 mille. ,,De prijs mag geen obstakel zijn om een Smart #1 te kopen'', zegt Roland Staehler, ceo van Smart Nederland. Hij sluit niet uit dat er nog een #2 en #3 komen. Bodensee, Schwabische ALb en Mainau Rondreis Kroatië Barcelona All inclusive en Andorra Hoogtepunten van Tirol Boek zonder aanbetaling GO ZATERDAG 9 APRIL 2022 Zelfs mini-automaker Smart gaat voor de SUV Ton Voermans Amsterdam - Niels van Roij, autodesigner De nieuwe Smart is met zijn 4,27 meter zeker geen mini, meer een kleine SUV, voorzien van allerlei snufjes. fotossmart ALL INCLUSIVE EN HALFPENSION Ontbjjten diner Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt Zwitserse Alpen - Glacier Express en Mont Blanc Express Ontbijten diner Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep All inclusive ontbijt en diner Vertrek: apr, mei.jun.jul, aug, sep Ontbijten diner Vertrek:jun,jul, aug, sep Ontbjjten diner Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt ALLe fouten voorbehouden. ExcLusief reserveringskosten, Calamiteitenfonds, consumentenbijdrage SGR en brandstoftoeslag. *Bekijk de voLLedige voorwaarden opwww.effeweg.nl/garanties. SCR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 17