Bellen met gemeente: wachttijd 60 minuten In hoger onderwijs weinig melding 3 dagen Nijmegen Actievoerende politie laat burengerucht ongemoeid Personeel NS en bonden boos over zondag 8 89.-: 84.- Het zijn de uitschieters, maar een Enschedeër hing 21 minuten aan de lijn, een Haarlemmer en een Leide- naar zo'n 25 minuten, een Amster dammer 34 minuten en een Zoeter- meerder 39 minuten. Een enkele in woner van Den Haag stond zelfs een vol uur in de wacht. Wat volgens gemeenten mee speelt bij lange wachttijden voor paspoorten en rijbewijzen is dat zij er in de loop der jaren veel taken hebben bijgekregen, maar geen menskracht. Een duidelijk voor beeld hiervan zijn volgens Amers foort de gemeenteraadsverkiezin gen. ,,Waar voorheen alleen op woensdag kon worden gestemd, is nu sprake van een verkiezingsperi ode die zich over de hele week ver spreidt. Op maandag en dinsdag is er de mogelijkheid tot vroeg stem men, op woensdag de reguliere ver kiezingsdag." Verschillende gemeenten, waar onder Rotterdam, Utrecht, Gronin gen, Maastricht en Amersfoort, doen ook nog mee aan een experi ment om de stemmen centraler te tellen, waardoor ze zelfs de hele werkweek zoet zijn. Doel: het pro ces van tellen betrouwbaarder, transparanter en dus beter contro leerbaar te maken. Paspoort Maar de mensen die daarmee bezig zijn, kunnen niet ondertussen pas poorten ofrijbewijzen verstrekken. Zo loopt de wachttijd verder op. Gemiddeld duurt het een maand voordat mensen een nieuwe identi teitsbewijs in handen hebben, blijkt uit onderzoek van deze krant. De gemeente Breda is een gunstige uitzondering. Hier kan volgens de gemeente vaak dezelfde dag nog een afspraak worden ge maakt. Volgens de gemeente Haarlem brengt naast Oekraïne ook de ver anderde samenstelling van de stad 'meer werk met zich mee', aldus woordvoerder Mirjam van Haaster. Voor het verlengen van het rijbe wijs is het ook mogelijk om de lange wachttijd te omzeilen door dit digi taal te doen. In steeds meer ge meenten kan dat. Voor ID-bewij- zen en paspoorten is online aanvra gen niet mogelijk. De Nederlandse Stichting Geluids hinder baalt van het besluit en roept de politie op zaken niet te la ten escaleren. De oproep van de bonden is onderdeel van cao-acties die momenteel worden gehouden. Het gaat om de alweer vijfde pro testactie in het actietraject Van kwaad tot erger, een zogeheten sta pelprotest waarmee de bonden de politieke druk proberen op te voe ren. Door klachten van geluids overlast te negeren, wordt de bur- ger voor het eerst hard geraakt. Als veroorzakers van overlast geen bezoekje meer krijgen van de poli tie, kan dit uit de hand gaan lopen. Hoewel agenten worden opge roepen geen werk meer te maken van een melding van geluidsover last, wordt wel verwacht dat ze bij excessen zullen optreden. ,,De ac tievoerders worden geacht hun maatschappelijke verantwoorde lijkheid serieus te blijven nemen", leggen de bonden uit. ,,Als een ge val van geluidsoverlast naar hun in schatting gevaar voor personen met zich meebrengt, dan moet er wel degelijk worden ingegrepen." - Sebastiaan Quekel www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-9693 zocpg Utrecht Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft geen goed woord over voor de langdurige storing, waarvan de oorzaak nog niet bekend is. Zij noemt de aanpak van de NS 'onder de maat' en wil uitleg. 'Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer is platgelegd en waarom er geen vervangend ver voer is geregeld. Reizigers kregen weinig informatie en geen alterna- tiefen daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat', zegt de staatssecretaris in een schriftelijke reactie. 'Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer ge beurt.' Het treinverkeer lag zondag vrij wel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. De NS zei dat het door de omvang van die storing ook niet mogelijk was al- ternatiefvervoer in te zetten, zoals bussen. Het is nog niet duidelijk hoeveel mensen last hadden van de storing. FNV Spoor-voorman Henri Janssen zoekt de oorzaak van de chaos in de ver geautomatiseerde systemen van de NS, waardoor medewerkers niks konden uitrich ten. Volgens Janssen is er veel on begrip op de werkvloer: ,,Iedereen is witheet'', zegt hij. ,,Conduc- teurs, machinisten, servicemede werkers; ze voelen zich gepiepeld. Ze worden cynisch van zo'n direc tie, die alleen aan het bestaande plan kan vasthouden.'' Verbijsterd Een dag na de grote it-storing is Janssen nog altijd verbijsterd dat geen enkele trein reed. Dat had volgens hem wel gekund: ,,Een machinist kan gemakkelijk, op vei lige snelheid, tussen grote steden rijden als de beveiligingssystemen maar werken. En dat deden ze. Een veiligheidssysteem zegt heus op tijd 'stop' als gevaar dreigt.'' Janssen wijst op goederentrei nen, regionale treinen van andere maatschappijen en internationale treinen, die wél reden. Volgens hem was de oplossing simpel ge weest: ,,Je loopt gewoon naar een machinist, en zegt: 'rijd jij naar Eindhoven' en roep vervolgens om vanaf welk spoor een trein naar Eindhoven vertrekt. Dan rijd je misschien niet volgens de dienst regeling, maar kan je wel veel men sen helpen. Ik weet zeker dat veel reizigers daar blij mee waren ge weest.'' Wim Eilert, voorzitter van Vak bond voor Rijdend Personeel, kreeg eveneens verontwaardigd Dat begint bij de bereidheid van studenten om überhaupt melding te maken van onveiligheid binnen de onderwijsinstelling. En er stroomt niet veel binnen, komt naar voren uit nieuw onderzoek van ResearchNed in opdracht van het Interstedelijk Studenten Over leg (ISO). In totaal zijn daarin de gegevens van 7657 studenten mee genomen. Wat blijkt: 64 procent van alle ondervraagde studenten die slachtoffer zijn geweest van een sociaal onveilige situatie, heeft hier geen melding van gemaakt. Voor naamste oorzaak hiervoor is dat het slachtoffer het voorval niet ernstig genoeg vond. Die bagatelli sering komt in de toelichtingen op incidenten ook vaak terug. Andere redenen zijn dat er geen vertrouwen was dat er iets met de melding zou worden gedaan ofdat studenten niet wisten waar ze het incident konden rapporteren. Ook de angst voor een slechte reactie hielp niet. Het zijn studiegenoten die het meest over de schreefgaan, zo komt verder naar voren. In de praktijk lijkt het erop dat de con frontatie dan onderling wordt ge zocht en melding maken van een voorval bij de instelling is niet het eerste waar studenten aan denken. Machtsverhoudingen Bij bedreiging, intimidatie, chan tage ofbangmakerij wijzen drie op de tien slachtoffers de docent aan als (een van) de daders. En dan gaan machtsverhoudingen een rol spelen. Vooral mensen die zich identificeren als non-binair of an ders, en daarmee buiten de domi nant aanwezige geslachten vallen, 'Witheet', is het personeel van de NS nadat zondag het treinverkeer vanaf de middag volledig platlag als gevolg van een storing. Volgens FNV Spoor-voorman Henri Janssen hadden treinen met enige aanpassingen veilig kunnen rijden. Al was het maar om mensen tussen grote steden te vervoeren. Incl. diner 3 dgn Brabant diner 3 dgn Münsterland HP DINSDAG 5 APRIL 2022 GO Mensen die de gemeente bellen in de hoop de lange wachttijd te omzeilen, komen vaak van een koude kermis thuis. Wachttijden liepen de afgelopen maand op tot 34 en soms zelfs 60 minu ten. Marcia Nieuwenhuis Den Haag De vier grote politiebonden roe pen agenten op vanaf morgen alle meldingen van geluidsover last links te laten liggen. Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting Jurriaan Nolles UTRECHT Het leeuwendeel van de stu denten voelt zich veilig binnen de muren van hun universiteit of hogeschool, blijkt uit nieuw onderzoek. Toch blijken voor vallen van racisme, pesten of seksueel grensoverschrijdend gedrag zich wel degelijk voor te doen. Belangrijk is dat slachtof fers daarna weten waar hulp te krijgen is. hadden we kunnen rijden Slaap in Ooij, het groenste dorpje van Nederland! Bij Nijmegen en De Waal. 2 nachten in 3* Fletcher De Gelderse Poort (7,8) -> O 2 keer een uitgebreid ontbijtbuffet lx een diner (hoofdgerecht), gratis wifï en parkeren Tips! De mooie Ooijpolder en De Millinger Theetuin 3* Fletcher Hotel Trivium (8,0) 3* dS Hotel Gronau (8,1) bij Ahaus 1 dagkaart BLUE Wellness Trivium Gratis koffie met cake en lx kegelen 2 nachten incl. ontbijt lx diner (hoofdgerecht) 2 nachten incl. ontbijt 2x een 3-gangen diner

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 8